SIMCOM 4G modem reageert niet op commando's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Ik heb een SIMCOM A7670e die ik wil gebruiken om data te versturen. Hij hangt aan een ESP32 maar ik krijg hem niet aan de praat. Zodra ik spanning op de device zet gaat een ledje branden en krijg ik de volgende regels op de UART verbinding:

ATREADY: 1
+CPIN: READY
SMS DONE
PB DONE

Daarna begint het ledje te knipperen en ging ik er vanuit dat ik kan beginnen met het versturen van commando's. Helaas kan ik sturen wat ik wil, maar er gebeurt helemaal niks mee.Ik heb 1000 en 1 dingen geprobeerd maar het blijft stil.

Een simpele vraag, wat moet ik precies in uart.write() stoppen? Neem als voorbeeld het commando 'AT' waarop de reactie 'OK' zou moeten zijn. Wat stop ik in uart.write() om OK te krijgen?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Is de uart aan beide kanten hetzelfde spanningsniveau?

Als dat klopt klinkt het alsof er een basis instelling op serieel verkeerd staat, moet er bijv parity aanstaan, moet er iets aan flow control gebeuren (rts/cts bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Dat is een goeie. Ik denk het niet want dat had ik even gemist. In de datasheet staat 1.8V en de ESP pinnen doen natuurlijk 3.3v.

Kan het zijn dat de ESP wel in staat is om het 1.8v signaal te lezen maar de simcom niet het 3.3v signaal? Want ik krijg dus wel een beetje data te zien.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
De esp32 heeft als low/high input voltage 0.25 en 0.75x vdd houdt in dat alles < 0.25 * voedingsspanning een 0 is, en alle spanningen > 0.75x voedingsspanning een 1.
Voor 3.3 zit je dan op <0,825V voor 0 en >2.475V een 1, alles daartussen is 'ongedefineert' en kan als 0 of 1 gepakt worden, dat 1.8 als '1' gepakt word en je dus wat binnenkrijgt is dan meer geluk dan wijsheid, een andere keer kan het zomaar niks geven.

Andersom is een groter probleem, met 3.3V op een 1.8V input ga je bestwel ruim over de specificaties van de chip heen, volgens de datasheet kan de A7670e maximaal 2.1V op zijn pinnen aan.
De kans dat dat pinnetje sloopt is best groot, er zit meestal wel 'wat' beveiliging op zodat een pin wat meer kan hebben, maar veel is het niet.
Of een i/o pinnetje van de esp32 genoeg vermogen levert om die beveiligingen te slopen staat nergens, dus dat is het spanningsniveau aanpassen en hopen dat het nog werkt.

Een goede manier daarvoor is een spanningsdeler, kan je makkelijk de 3.3v verlagen naar 1.8 met een paar weerstandjes.
Andersom is moeilijker, je kan proberen of het voor jou blijft werken om 1.8v op de esp pin te hebben, anders kan je met een mosfet een level converter maken om daar 3.3v van te maken.