sOid schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:29:
[...]
Ik heb ook wel eens gehoord dat het sowieso onverstandig is om kabel bij te trekken vanwege de wrijving en dus warmte-ontwikkeling die dat veroorzaakt op de bestaande kabels. Klopt dat?
Voor mij is het dagelijkse praktijk. Ik verricht mijn werk in Zweden dus allicht dat er ietwat andere standaarden worden gebruikt in NL.
Het gros van de keren kun je zo in de buis kabels erbij doen vaak gebruik ik dan een van de bestaande kabels en dan trek ik twee mee ( dezelfde kleur en de extra kleur) gaat het wat stroever dan trek ik liever de trekveer mee. Gaat de kabel af; opnieuw proberen. Gaat er niks dan alles eruit, speciale kabeltrek smurrie gebruiken die niet de kabels ontmanteld is ook een optie zeker als je alleen werkt.
Som heb je twee personen nodig waarbij de trekker de boel op spanning houdt en de duwer de meeste kabel erdoor duwde.
En soms lukt het niet. Dan kun je soms een schroef of spijker vinden die de zaak blokkeert.
Een dun draadje met een beetje plastic en een stofzuiger wil nog weleens helpen.
Of twee kabels afmantelen en van beide einde erin stoppen om dan vervolgens heel veel te draaien in de hoop dat ze vast komen tezitte.
Dan heb je nog de opties een gat maken op de plek van de opstopping (minder beton/baksteen, hier veel gips en hout).
Daarnaast hebben we al alternatief een plastic lijst of een kabel op de plint met mooie klemmen. Zeker de laatste met een beetje voegwerk zodat de schaduw van de kabel verdwijnt kan het nog best goed uitpakken.