Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurfyGangetjes
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 15:00
Hey beste Tweakers, ik heb dringend jullie advies nodig!

Voor mijn studie die in september begint (tweedejaars bedrijfskunde) twijfel ik tussen de base model van de Air M2(8GB RAM/256GB SSD) en de base model van de M1 Pro (16GB RAM/512GB SSD). Ook is het handig te vermelden dat mocht ik voor de Air gaan dat ik die gewoon nieuw koop en de M1 Pro tweedehands omdat die natuurlijk niet meer worden verkocht. Is het tweedehands kopen van MacBooks verstandig?

Mijn budget zal max rond de 1500 euro liggen en ik ga de Mac voornamelijk gebruiken voor het typen van aantekeningen, video's kijken, browsen en mailen (meerdere tabbladen). Het zijn dus voornamelijk lichte tot middelmatige taken.

Op YT heb ik al verschillende video's gekeken wat de verschillen zijn tussen deze twee...

Voor mijzelf denk ik dat ik de grootte van de Air prettiger zal vinden, dus de 15" zal niet te groot en niet te klein zijn en hij is lekker licht en dun. Ook heeft de Air M2 een betere accuduur dan de M1 Pro omdat de Air meer efficiency cores heeft (twee meer om precies te zijn). Praten we over single core dan presteert de Air beter maar zodra we naar multicore gaan presteert de M1 Pro beter (ik zal geen videobewerking of photo-editing doen voor mijn studie of iets dergelijks). Het is aangetoond dat de disk write en read snelheid van de M2 air modellen aanzienlijk laag liggen t.o.v. van de M1 Air en M1 Pro modellen, dit omdat de M2 modellen gebruik maken van 1x een 256GB NAND in de Air M2 chip t.o.v 2x 128GB NAND chip in de M1 Air. Is dit belangrijk voor de snelheid/gezondheid van de Mac in de toekomst of maak dit niet uit?

De M1 Pro heeft daarentegen een veel mooier en vloeiender scherm natuurlijk (ProMotion t.o.v. 60Hz Liquid Retina Display in de M2 Air) met een veel beter contrast + HDR en een krachtigere GPU + betere speakers. Het is iets kleiner, namelijk 14"... Is het verschil groot tussen de 14" en 15"?

Wat denken/zeggen jullie?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik zou persoonlijk voor een tweedehands 14” gaan met de specs die jij benoemt. Als ie wat meer ram heeft is dat ook al (iets) efficiΓ«nter. Voor studie zal je waarschijnlijk qua bestanden niet bizar veel opslag nodig hebben, daar doe je het (naar mijn mening) niet voor (cloud ook misschien? Ligt eraan waarmee je school werkt: met MS365 heb je al lekker 1TB cloud)

Die 15” is echt mooi maar ik moet eerlijk zeggen imo dat een 14” net wat makkelijker/handzamer is in een tas. 15” is 1,51kg en de 14” is 1,61kg dus dat scheelt vrij weinig.

De accuduur van de 14” zal dan misschien β€˜minder’ zijn maar alsnog meeeer dan zat voor een hele dag school en nog om verder thuis te werken (waar je hem dan wss toch wel aan de lader/usb c? hangt)

De M2 is natuurlijk wel een wat snellere single core chip dan de M1 Pro echter mutlicore en in graphics zal de M1 Pro echt beter zijn:
https://www.macrumors.com/guide/m2-chip-vs-m1-pro-chip/

Ik zelf ben ook echt een enorme fan van hoge refresh rates. Kijk als ik op kantoor op een dual 60Hz monitor setup werk dan is dat prima en heb ik daar geen moeite mee ofzo maar zodra ik thuis op mijn eigen pc en 144Hz scherm werk: puur alleen al om het feit dat het OS al vloeiender aanvoelt merk ik toch op dat dit wat β€˜prettiger’ werkt. Daarnaast is ofc het scherm op de 14” een stuk scherper met een ppi van 254 vs de 224 ppi op de 15” (maar toch heeft de 15” al een top scherm.)

Ik zou het wel weten: kijk voor een mooie 14”, misschien kan je wel een scherpe deal maken :) Heb ze beide een kleine tijd kunnen gebruiken en wilde toch steeds weer de 14” want heb een zwak voor hoge(re) refresh rates…

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:10
Met dit lichte gebruik zal ik juist 100% een air gaan :) wellicht ook de 13 inch overwegen voor portability. Een 14 is gewoon overkill voor wat jij ermee doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram22
  • Laatst online: 15:07
En als je een 13” air neemt, kun je ook 16gb ram nemen, zeker met de onderwijskorting. Dan gaat ie waarschijnlijk ook langer mee.

Mocht je toch voor een M1 Pro gaan, dan zou je ook nog de β€œCertified refurbished” pagina op de Apple website in de gaten houden. Hier worden deze af en toe ook aangeboden, wel iets boven je budget (€1730), maar met meer garantie dan een tweedehands.
Nu staan er toevallig twee op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurfyGangetjes
Ik ben bang dat ik een 13,6" net iets te klein ga vinden... had hiervoor een asus rog zephyrus 14" en zelfs dat vond ik net iets te klein voor multitasken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

TurfyGangetjes schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:20:
Ik ben bang dat ik een 13,6" net iets te klein ga vinden... had hiervoor een asus rog zephyrus 14" en zelfs dat vond ik net iets te klein voor multitasken.
Misschien een idee een fysieke winkel te bezoeken om die MacBooks eens eventjes goed te bekijken? Dan weet je het zeker :)

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurfyGangetjes
Zeker een goede optie en de Apple experts om advies vragen
Pagina: 1