Hoeveel stopcontacten mogen in een meterkast zitten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-05 21:05
Aangezien ik binnenkort mijn Glasvezel modem in de meter kast wil bouwen er al een stekker van de deurbel is aangesloten op een 2 punts stopcontact.. En voor een power line adapter er ook een nodig hebt..
En voor in de toekomst voor een switch te plaatsen (eventuele uitbreiding aan de 2,5Gbit poort) heb ik eigenlijk max 4 stop contracten nodig.

Ik weet dat je simpel een verlengdoosje kan plaatsen ect.. Maar vind dit niet echt de methode om te doen.

Omdat je ten eerste net zo goed een vast stop contact aan de muur ervoor kan hebben.
Een contact dus ziet er naast ook nogal rommelig uit.

Nou wil ik graag weten, of er bepaalde regels zijn waar men aan dient te houden betreft het hebben van een stopcontact in de meterkast.

Kan ik dit (als ik de hoofd schakelaar eraf halen en de opbouwdoos spannings loos maak, deze zomaar vervangen voor eentje met meer opties?

Er loopt vanaf dat punt ook nog een leiding de woning in voor 1 stopcontact met 2 sockets.. Hier zit verder geen zwaar apperatuur aan (eigenlijk alleen de telefoon die amper vermogen trekt)

Kan ik het contact in de meter kast zo aanpassen dat ik er dan 4 heb.

1. aansluiting voor de deurbel
2. Adapter voor het glasvezel modem
3. Powerline adapter.. (het leek me beter om de powerline in de meterkast te plaatsen (zit nou in de woonkamer) en hoop daarmee een hogere snelheid te bewerkstelligen.
4. Voor een toekomst een switch te plaatsen. aangezien het glasvezel modem maar 3 ethernet poorten heeft.

2,5Gbit naar boven, en dan 1 x 1Gbit naar de woonkamer (dus ook de tv)
en wil die laatste poort gebruiken om daar de powerline adapter erop aan te sluiten.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:10
Een beetje Googlen leert mij dat er vanaf een bepaalde grootte meterkast je minimaal één wandcontactdoos moet hebben, maar ik kom niet tegen dat er een maximum zou zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:28
Zolang je ze niet steeds van elkaar doorlust en je dus aan de installatievoorwaarden houdt mag jij gerust 10 dubbele WCD's in de groepenkast monteren. Daar is geen maximum voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ging eigenlijk om het maximum.. Want misschien zijn er regel voor waaraan een meterkast moet voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als je een degelijke Brennenstuhl stekkerdoos haalt voor in je meterkast zit je prima, dan hoef je je WCD niet te vervangen voor een andere. En zeker gezien je vermogen qua apparatuur in de meterkast is dit in geen honderd jaar een probleem.
Ik naam aan dat je nu een opbouw WCD hebt met 1 aansluiting? Die vervangen voor één van 4 stuks kan, maar je powerline adapter heeft meer ruimte nodig door de afmeting van die dingen.

[ Voor 13% gewijzigd door True op 05-08-2023 00:42 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:46

FreakNL

Well do ya punk?

Nee maar wel een maximum aan 1 groep…

/edit
Dus niet. Ik dacht het :)

Je kan er overigens gewoon een 4- of 8-voudige WCD van maken.

Of je pakt zo 1:
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

[ Voor 80% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2023 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Robin4 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:41:
Ging eigenlijk om het maximum.. Want misschien zijn er regel voor waaraan een meterkast moet voldoen.
Dat zeg ik: er wordt niks over maximum per meterkast gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
True schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:41:
Als je een degelijke Brennenstuhl stekkerdoos haalt voor in je meterkast zit je prima, dan hoef je je WCD niet te vervangen voor een andere.
Ik naam aan dat je nu een opbouw WCD hebt met 1 aansluiting? Die vervangen voor één van 4 stuks kan, maar je powerline adapter heeft meer ruimte nodig door de afmeting van die dingen.
Zoals ik al gezegd heb is zo`n losser stekker doos niet bepaald fancy / ziet er slordig uit.. Heb eigenlijk al genoeg loze kabels lopen die naar boven gaan..

Heb momenteel daar geen moment voor om die weg te gaan halen, omdat er gigantisch hoop aan spullen er voor staan. Het is een ouder huis, en daar is al een en het ander met oude kabels gespeeld om het zo maar even te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
FreakNL schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:41:
Ik weet alleen niet aan welke groep die zit.. Maar vermoed dat het de groep van de woonkamer is.

Dit lijkt mij het meest logische, vanwege dat er ook een 2 punts stopcontact daar zit (in de woonkamer)

Alles bij elkaar geteld zit dit erop:

1 x 2 punt stopcontact in de woonkamer
1x 2 punt stopcontact in de meter kast.
Er loop van de oudere lasdoos ook nog een kabel van lasdoos naar de buitenlamp aan de voorkant.
En de stekker van de deur bel zit op zit moment in het 1 x 2 stopcontact van de meterkast. Dus momenteel heb ik nog maar 1 stopcontact over. :P

Op het 1x2 punt stopcontact zit alleen de voeding voor de oplader van de telefoon.

Alles bij elkaar zijn niet echte stroom trekkers. Maar ja wat is dan de max. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Robin4 op 05-08-2023 00:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
FreakNL schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:41:
(ja ik heb je edit gelezen, maar even voor de duidelijkheid.)

De regels zijn veranderd en vroeger had je inderdaad dingen als minimum/maximum maar tegenwoordig niet meer.

Er is geen minimum en er is geen maximum voor het aantal WCD's per groep
Er is geen minimum en ook geen maximum voor het aantal WCD's per ruimte
Je moet rekening houden met het beoogd gebruik van de installatie
Je moet voldoende WCD's hebben voor een doelmatig gebruik van de installatie

Conclusie als TS 20 WCD's voor kleine gebruikers in zijn meterkast wil zetten op 1 groep dan is dat geen enkel problem, hij moet alleen er op letten dat het totaal verbruik van de groep niet te groot wordt voor de waarde van de automaat/smeltzekering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik weet dat je simpel een verlengdoosje kan plaatsen ect.. Maar vind dit niet echt de methode om te doen.
Waarom geen stekkerblok met schroefmontage?

Het is veel netter en betrouwbaarder dan die wiebelende opbouwdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ik heb niks aan een stekkerblok waar zo`n schakelaar aan zit.

Er komt ook een powerline adapter erop te zitten, en daar kan je misschien snelheids verlies door krijgen.
Wil daarom zo min mogelijk blokkade daar hebben.

Ik vroeg me af, moet een stekker WCD in de meterkast voorzien zijn van rand aarde?

De meter zit tegen de binnenkant van de buitenmuur.
Op zicht word daar niks niet nat. Er is daar wel een luchtrooster geplaatst om eventuele gas dampen te kunnen ventileren.

En misschien dat er door middel van in de lucht zittende condens problemen zou kunnen veroorzaken. (met exteem koud weer?)
Maar verder is het wel een droge ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Randaarde is er niet alleen voor condens en water kortsluiting. Ook voor kortsluiting tussen behuizing en elektronica in een switch bijvoorbeeld. Dat gezegd hebbende zijn er niet heel veel switches met randaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:18
True schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:14:
Randaarde is er niet alleen voor condens en water kortsluiting. Ook voor kortsluiting tussen behuizing en elektronica in een switch bijvoorbeeld. Dat gezegd hebbende zijn er niet heel veel switches met randaarde.
Switches zitten vrijwel altijd achter een adapter en hebben dus een eigen stroomkring met een lagere spanning. Zelfs al zou een draad loskomen en tegen de behuizing aan liggen, dan is er nog weinig aan de hand. Je contact met de aarde zal niets uithalen, want daar wil die aparte stroomkring niet naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Robin4 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:09:

Er komt ook een powerline adapter erop te zitten, en daar kan je misschien snelheids verlies door krijgen.
Het meest optimale is dat de Powerline op dezelfde groep zit. Ik weet niet waar de ontvanger zit, maar schroef je groepenkast open en kijk of je gemakkelijk een extra set draden daarop aan kunt sluiten. Dan maak je 1 nieuwe WCD voor je Powerline adapter. (eventueel pak je voor het gemak een metertje VMVK en spijkerclips)
Ik vroeg me af, moet een stekker WCD in de meterkast voorzien zijn van rand aarde?
Officiel moet elk nieuw stopcontact waar dan ook in jouw huis met randaarde zijn, maar om eerlijk te zijn zal geen van de apparatuur die jij noemt een randaarde stekker hebben en je zal er ook nooit een frituurpan of wasmachine op aansluiten. Maak de nieuwe voor de Powerline met randaarde, en het WCD voor je modems doen zoals het jou uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

xFeverr schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:20:
[...]

Switches zitten vrijwel altijd achter een adapter en hebben dus een eigen stroomkring met een lagere spanning. Zelfs al zou een draad loskomen en tegen de behuizing aan liggen, dan is er nog weinig aan de hand. Je contact met de aarde zal niets uithalen, want daar wil die aparte stroomkring niet naartoe.
Misschien een wat minder goed voorbeeld, maar dit is wel Tweakers ;).

Zoiets is niet uitgesloten in een meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://img.ricardostatic.ch/images/8f6ce42b-feda-4726-aaad-47444138d3a7/t_1800x1350/zyxel-gs-1116a-gbit-switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
True schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:33:
[...]

Misschien een wat minder goed voorbeeld, maar dit is wel Tweakers ;).

Zoiets is niet uitgesloten in een meterkast:
[Afbeelding]
Nee die gaat niet passen.. Heb maar een strookje van 25 cm breed bij ongeveer 60cm lang.

Als ik een switch daar plaats doe ik het om die ene 2,5Gbit te vermenigvuldigen..

Dan heb ik aan een 5 poort 2.5Gbe home of small office switch meer als genoeg aan.

Ga maar denk ik een aanvulling maken op de rest om het ook nog allemaal in te bouwen.

Had nog een vraag hoe ik dan me glas modem moet plaatsen.

Snap dat ik 18 mm plaat nodig hebt met de juiste afmetingen en bolkop schroeven op de juiste plek waar ik het modem in kan hangen.

Alleen probleem is dat ik een glas fiber kabel gebruik en die mag je niet buigen.

Mijn vraag is dan hoe dan de modem plaatsen.

Moet ik het ding met de poorten naar onderen doen? zodat ik eigenlijk de kabel niet hoef te buigen (wat overigens ook niet mag want dan krijg je er een breuk in.

Of is het dan toch nog mogelijk om de poorten van het modem via de zijkant te bereiken. Zonder dat de fiber kabel kan breken of stress onder vind.

(kan morgen eventueel nog wel paar fotos maken als het niet duidelijk genoeg is.

[ Voor 53% gewijzigd door Robin4 op 05-08-2023 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Robin4 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:50:
[...]

Alleen probleem is dat ik een glas fiber kabel gebruik en die mag je niet buigen.
Oude fiber kabels hadden ruime bochten nodig, moderne fiberkabels zijn zeer flexibel en kunnen prima in kleine bochten worden gebruikt. (online kun je de specs voor jouw kabel wel vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:46

FreakNL

Well do ya punk?

Robin4 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:09:

De meter zit tegen de binnenkant van de buitenmuur.
Op zicht word daar niks niet nat. Er is daar wel een luchtrooster geplaatst om eventuele gas dampen te kunnen ventileren.

En misschien dat er door middel van in de lucht zittende condens problemen zou kunnen veroorzaken. (met exteem koud weer?)
Maar verder is het wel een droge ruimte.
Niet elke tafel-stekkerdoos heeft een lampje/schakelaar

Zie ook de Rittal die ik eerder postte. Recent nog 1 bij de schoonmoeder opgehangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUWpVdQJm_l9BkwFEiVi4md1Bns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUKRnNQXHk0crSpmEO0b7Jfx.jpg?f=fotoalbum_large

Dat had nog netter gekund als ik meer tijd had gehad

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:50
Pak een goede stekkerdoos, schroef vast, klaar.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb er 6 in de meterkast.

Elektricien had mij niet helemaal begrepen. En ach.. beter teveel dan te weinig

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:40
Ik heb er ook 6 als volgt gemaakt, ideaal met adapters welke met een stekkerdoos vaak niet goed uitkomtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxRyWxp6WXM3tiHaBweKrk7P50o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DULeNhLIEu9iLL4GdUQBCuXb.jpg?f=fotoalbum_large

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:15

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-x5ftE30KzZ_AlG0ue7tgMsxw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PXmq9jbG3Va9GpaYQAvpy0S.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 'gewoon' een enkel 4 dubbel stopcontact.

- netwerkswitch
- router
- modem

Deurbeltrafo is een unit in de zekeringkast
Maar denk ook aan Raspberry Pi/server en/of Hue bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:15

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Groningerkoek schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:28:
[...]
Officiel moet elk nieuw stopcontact waar dan ook in jouw huis met randaarde zijn, maar om eerlijk te zijn zal geen van de apparatuur die jij noemt een randaarde stekker hebben en je zal er ook nooit een frituurpan of wasmachine op aansluiten. Maak de nieuwe voor de Powerline met randaarde, en het WCD voor je modems doen zoals het jou uitkomt.
Het zit in de meterkast, je bent nog geen meter verwijderd van je groepenkast, zo duur is groene-gele kabel nu ook weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43

Reinier

\o/

Accretion schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:23:
[Afbeelding]

Ik heb 'gewoon' een enkel 4 dubbel stopcontact.
Zonder montageplaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb een UPS hangen, genoeg aansluitingen en meteen wat backup power voor het modem en wat ander klein spul. (Domotica, robotmaaier, etc)

uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)

[ Voor 5% gewijzigd door Navi op 05-08-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy7JPGKNZHdRaL7bQn2iY82gPHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eGOVmCLyo1Y3JhJbRs3YOQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:57
We kijken naar een andere variant / oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Koning Bolo schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:09:
We kijken naar een andere variant / oplossing
Oké, en dat is? Als je even wat context/info geeft, dan hoeven we niet te gokken wat jij probeert te laten zien :)

Uiteraard zie ik dat je een stekkerdoos hebt gebruikt, maar welke is het, en waarom laat je het zien? Omdat je het geweldig vindt werken, andere redenen?

[ Voor 21% gewijzigd door Hahn op 05-08-2023 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:15
Gebruik zelf vaak een ABB 3640 in combinatie met een 4 voudige wcd. Kan je zoveel uitbreiden als je maar nodig hebt en het ziet er net iets strakker uit dan een vastgeschroefde stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelvdsteen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:43
Nog een wip bij mij… foto is al ouder netwerk kabels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAEfRL5nPvEMsFhK1j0qez88rcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiwJnLbu80PZAEudRaDhTdxK.jpg?f=fotoalbum_large zijn al strakker

[ Voor 19% gewijzigd door Marcelvdsteen op 05-08-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelvdsteen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:43
Dubbel post

[ Voor 96% gewijzigd door Marcelvdsteen op 05-08-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Zie dat het bij vele een geaard stop contact is.. Moet dat perse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Robin4 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:36:
Die vraag heb je al gesteld en is ook al beantwoord. Onder andere:
Groningerkoek schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:28:
[...]

Officiel moet elk nieuw stopcontact waar dan ook in jouw huis met randaarde zijn [...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:49
Robin4 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:36:
Waarom zou je het niet doen? Daarbij zitten eurostekkers er ook wat steviger in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Nou bij mij is dat gewoon zonder randaarde.. Was schijnbaar normaal anno 1953 ofzo

En de vraag is of er ook een aarde draad aanwezig is.. Zo ja dan kan ik die aansluiten..
Zo nee dan is het misschien ook de moeite niet om het huidige stopcontact te vervangen.

Of gewoon eentje erbij plaatsen zonder rand aarde.. zodat ik meer erop kan steken.

Ik snap dat de randaarde ook een voordeel heeft voor mijn Powerline adapter. Omdat die schijnbaar daar ook signaal over kan zenden.. Alleen stop contact van de slaap kamer heeft ook geen randaarde en dat doel dus terniet doet.

[ Voor 8% gewijzigd door Robin4 op 05-08-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hahn schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Die vraag heb je al gesteld en is ook al beantwoord. Onder andere:

[...]
dat is alleen niet persee waar. kan gewoon onder rechtensverkregennivo vallen.

in de meterkast zijn de argumenten alleen niet heel erg sterk om je daar op te beroepen aangezien een nieuw draadje daar zo moeilijk niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKOZWCPwMRKehx-SPXITA3nW-Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTwIp1sAR6BIn18VZGTS0hYA.jpg?f=fotoalbum_large

In de ruimte boven mijn meterkast heb ik grijze viervoudige geplaatst. Met randaarde en direct naar de groepenkast. Misschien een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

SambalBij

We're all MAD here

Navi schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:03:
Ik heb een UPS hangen, genoeg aansluitingen en meteen wat backup power voor het modem en wat ander klein spul. (Domotica, robotmaaier, etc)

Dat inderdaad :)
Heb dezelfde ook hangen. Mijn meterkast heeft een enkele WCD als DIN module naast de automaten op de kast zelf. Daar deze UPS aan, met op die UPS dan mijn kabelmodem, firewall-met-switch, servertje, hue bridge, homey...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Navi schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:03:

Dat ding is te lomp voor mijn meter kast. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 20:38
Bij ons thuis heeft de installateur gewoon een losse stekkerdoos gebruikt direct vanuit de meterkast. Ook dat komt dus voor. En omdat ik tekort kwam heb ik hier weer nog een stekkerdoos op aangesloten. Degene op de foto is laatst nog vervangen voor een 6 voudige zonder schakelaar want ook met 6 aansluitingen kan je nog tekort komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_RRCmtKGISnj-B8o1hB_d2wU1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcHi0yxznZkhYbJu0mINknEw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4Cw4SyzfyxZPv9Ml2DcwOP8C-I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kpr5ZyNiwvRl7bgTnUpluC8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1107972 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 00:38:
Bij ons thuis heeft de installateur gewoon een losse stekkerdoos gebruikt direct vanuit de meterkast. Ook dat komt dus voor. En omdat ik tekort kwam heb ik hier weer nog een stekkerdoos op aangesloten. Degene op de foto is laatst nog vervangen voor een 6 voudige zonder schakelaar want ook met 6 aansluitingen kan je nog tekort komen.
[Afbeelding][Afbeelding]
En dat is niet hoe het moet, nu heb je geen trekbeveiliging aan je aders waardoor je potentieel de nul of aarde los zou trekken terwijl je fase nog wel aangesloten zit.
Er zijn prima alternatieven te bedenken zoals opbouw WCDs met draden in een flex-buis die is vastgezet met klemmen bijvoorbeeld. Of een WCD op de DIN-rail van de groepenkast waarop je dan de stekker v.d. stekkerdoos aansluit.
Dit voorbeeld is er eentje die niet gevolgd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 20:38
True schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 01:17:
[...]

En dat is niet hoe het moet, nu heb je geen trekbeveiliging aan je aders waardoor je potentieel de nul of aarde los zou trekken terwijl je fase nog wel aangesloten zit.
Er zijn prima alternatieven te bedenken zoals opbouw WCDs met draden in een flex-buis die is vastgezet met klemmen bijvoorbeeld. Of een WCD op de DIN-rail van de groepenkast waarop je dan de stekker v.d. stekkerdoos aansluit.
Dit voorbeeld is er eentje die niet gevolgd moet worden.
Moet eerlijk zeggen dat ik niet met zekerheid durf te zeggen hoe de wandcontactdoos is aangesloten. Heb dat nog niet onderzocht. Zal mij niks verbazen als er achter een paneel nog een WCD zit of trek beveiliging. Maar heb alle vertrouwen in dat de installateur het professioneel gedaan heeft gezien de rest van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1107972 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat ik niet met zekerheid durf te zeggen hoe de wandcontactdoos is aangesloten. Heb dat nog niet onderzocht. Zal mij niks verbazen als er achter een paneel nog een WCD zit of trek beveiliging. Maar heb alle vertrouwen in dat de installateur het professioneel gedaan heeft gezien de rest van de installatie.
Je kunt het snel genoeg zien als je de kast open maakt. Er zit sowieso geen WCD in de kast achter de deur.

Pagina: 1