Beste tweakers,
Ik heb al een aantal andere topics door gelezen en dat heeft me al wat inzichten gegeven maar ik wil toch graag even m'n eigen specifieke situatie schetsen.
Momenteel heb ik een Intel NUC met 32gb RAM met daarop Proxmox. De volgende machines zijn daarop actief:
Windows 2019 DC
Ubuntu Zoneminder (3 camera's)
Home Assistant
PFsense Firewall (2x NIC)
Het is een Intel nuc van een aantal jaar oud en met name Zoneminder heeft ie t zwaar mee en hij maakt onzettend veel lawaai.
Nou was m'n keus min of meer al gevallen op de minisforum Venus NBP7 met 32gb Ram / 1tb SSD ter vervaning van m'n NUC maar ik twijfel toch of ik niet beter zelf iets kan assembleren met betere performance en wellicht meer uitbreidings mogelijkheden in de toekomst.
Tevens is m'n Synology DS713+ alweer 10 jaar oud, daar zitten 2 schijven in van 2tb die zo goed als vol zitten met foto's en wat backup materiaal. Ik zou dus graag al rekening houden om m'n nieuwe server geschikt te maken als NAS.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk het zelfde als met het systeem hierboven met als uitbreiding dat hij ook de NAS taken op zich gaat nemen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
800 / 1000 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Graag een moederbord met daarop 2 x 2.5 gb Netwerk kaarten (of eventueel PCIe kaarten) zodat ik m'n Pfsense weer kan inzetten als FW zonder dat ik daar een usb NIC voor aan hoef te sluiten zoals nu het geval is.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Degelijke processor
2x 2.5 gb NIC
512 gb SSD voor Hypervisor
2x 4tb SSD voor VM's en foto data
minimaal 32 gb ram
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zou fijn zijn als het systeem lekker stil is, hoeft niet geruisloos maar geen stofzuiger geluid zoals nu het geval is
Het systeem hoeft niet mega zuinig te zijn, we hebben nog wat capaciteit over op de paneeltjes dus het komt niet aan op een paar watt. Maar rekening houdend met het millieu moet het geen stroomvreter zijn
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een goed advies qua hardware uit te brengen. Of dat het wellicht toch een prima keuze is om voor de miniforums NPB7 te gaan.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Edit:
Ik heb zelf al even iets bij elkaar gezocht als startpunt. De twee WD Red 2tb zijn voor data opslag voor de backup / foto's etc. De 1tb m2 SSD voor Unraid OS + alle VM's / dockers.
Ben benieuwd naar jullie feedback
Edit 2:
Onderstaand lijstje is op basis van tips van mede-tweakers
Final version
Onderstaande producten zijn uiteindelijk besteld en ligt nu te wachten voor assemblage. Bedankt voor het meedenken!
Ik heb al een aantal andere topics door gelezen en dat heeft me al wat inzichten gegeven maar ik wil toch graag even m'n eigen specifieke situatie schetsen.
Momenteel heb ik een Intel NUC met 32gb RAM met daarop Proxmox. De volgende machines zijn daarop actief:
Windows 2019 DC
Ubuntu Zoneminder (3 camera's)
Home Assistant
PFsense Firewall (2x NIC)
Het is een Intel nuc van een aantal jaar oud en met name Zoneminder heeft ie t zwaar mee en hij maakt onzettend veel lawaai.
Nou was m'n keus min of meer al gevallen op de minisforum Venus NBP7 met 32gb Ram / 1tb SSD ter vervaning van m'n NUC maar ik twijfel toch of ik niet beter zelf iets kan assembleren met betere performance en wellicht meer uitbreidings mogelijkheden in de toekomst.
Tevens is m'n Synology DS713+ alweer 10 jaar oud, daar zitten 2 schijven in van 2tb die zo goed als vol zitten met foto's en wat backup materiaal. Ik zou dus graag al rekening houden om m'n nieuwe server geschikt te maken als NAS.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk het zelfde als met het systeem hierboven met als uitbreiding dat hij ook de NAS taken op zich gaat nemen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
800 / 1000 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Graag een moederbord met daarop 2 x 2.5 gb Netwerk kaarten (of eventueel PCIe kaarten) zodat ik m'n Pfsense weer kan inzetten als FW zonder dat ik daar een usb NIC voor aan hoef te sluiten zoals nu het geval is.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Degelijke processor
2x 2.5 gb NIC
512 gb SSD voor Hypervisor
2x 4tb SSD voor VM's en foto data
minimaal 32 gb ram
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zou fijn zijn als het systeem lekker stil is, hoeft niet geruisloos maar geen stofzuiger geluid zoals nu het geval is
Het systeem hoeft niet mega zuinig te zijn, we hebben nog wat capaciteit over op de paneeltjes dus het komt niet aan op een paar watt. Maar rekening houdend met het millieu moet het geen stroomvreter zijn
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een goed advies qua hardware uit te brengen. Of dat het wellicht toch een prima keuze is om voor de miniforums NPB7 te gaan.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Edit:
Ik heb zelf al even iets bij elkaar gezocht als startpunt. De twee WD Red 2tb zijn voor data opslag voor de backup / foto's etc. De 1tb m2 SSD voor Unraid OS + alle VM's / dockers.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed | € 251,87 | € 251,87 |
| 1 | Moederborden | ASUS Prime B760M-K | € 127,- | € 127,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Node 804 | € 114,87 | € 114,87 |
| 1 | Netwerkadapters | Delock PCI Express x1 Card to 1 x RJ45 2,5 Gigabit LAN i225 NBASE-T - Low Profile | € 50,79 | € 50,79 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 93,90 | € 93,90 |
| 1 | Voedingen | ASUS ROG Strix 550W Gold | € 94,- | € 94,- |
| 1 | Solid state drives | WD Black SN770 1TB | € 51,90 | € 51,90 |
| 1 | Solid state drives | WD Red SA500 2,5" 2TB | € 130,66 | € 130,66 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 914,99 | ||
Ben benieuwd naar jullie feedback
Edit 2:
Onderstaand lijstje is op basis van tips van mede-tweakers
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700G Tray | € 174,84 | € 174,84 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 124,- | € 124,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Node 804 | € 114,87 | € 114,87 |
| 1 | Netwerkadapters | TP-Link 2.5 Gigabit PCIe Network Adapt | € 27,68 | € 27,68 |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer i35 CO | € 28,98 | € 28,98 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 93,90 | € 93,90 |
| 1 | Solid state drives | WD Black SN770 1TB | € 51,90 | € 51,90 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN570 2TB | € 84,89 | € 84,89 |
| Totaal | € 795,06 | |||
Final version
Onderstaande producten zijn uiteindelijk besteld en ligt nu te wachten voor assemblage. Bedankt voor het meedenken!
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700G Tray | € 174,75 | € 174,75 |
| 1 | Moederborden | ASUS ProArt B550-CREATOR | € 209,- | € 209,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - Dark TG | € 97,01 | € 97,01 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 39,- | € 39,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 | € 57,89 | € 57,89 |
| 2 | Solid state drives | Lexar NM790 2TB | € 99,75 | € 199,50 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NS100 2TB | € 76,90 | € 76,90 |
| Totaal | € 948,05 | |||
[ Voor 88% gewijzigd door lunnie op 21-08-2023 09:23 ]