Elektriciteit deed gekke dingen

Pagina: 1
Acties:

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:34
Woensdag komt er al een electricien langs, maar ik wou hem toch even tegen het licht houden omdat het toch erg merkwaardig is wat er is gebeurd. Ik ben beniuewd of jullie een idee hebben en/of er wat dingen zijn die we kunnen proberen:

Ik had de magnetron gebruikt (standaard combimagnetron van Atag net een paar maanden nieuw, want oude maakte kortsluiting, was ook al 12 jaar oud).
Kort erna was ik aan het eten en ineens kort erna ging de ventilator van de oven echt op vol vermogen uit het niets
Ongeveer 20 seconde later ging de rookmelder in de gang af (er kwam 0 rook vrij) (rookmelder zit op groep 3, dus niet alleen op batterijen).
Direct toen naar de meterkast gegaan en de 2 groepen uitgezet (8 en 9) (wist niet welke de oven precies was).
Toen de rookmelder weer gekalmeerd was gevonden dat groep 9 de oven was, dus groep 8 weer aangezet
Weer zo'n 20 seconde later klapt ineens groep 4 eruit, op onderzoek uit en blijkt mijn werkplek (laptopdock) kortsluiting maakt. (Kwam ook klein branderig luchtje vanaf)
Kort erna kwamen we er ook achter dat de mechanische ventilatie niks meer doet (groep 3).

Dus binnen 5 minuten ging de oven op hol, de rookmelder deed gek, een laptopdock ging stuk en de mechanische ventilatie ook. Dit allemaal op verschillende groepen en aardlekschakelaars.

Onze eerste ingeving was een spanningspiek, maar ik heb anderen in ons appartementengebouw gevraagd en niemand die iets gemerkt heeft. Ook Stedin zag niks geks.

We hebben iig de groep van de oven en groep 4 uitgelaten voor nu voor de zekerheid. Woensdag krijgen we vast meer duidelijkheid, maar omdat ik er 0 verstand van heb: zijn er nog specifieke dingen die we moeten laten controleren?

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:56
Waarschijnlijk een losse nul draad in de hoofdaansluiting. Zou zo veel mogelijk apparatuur / groepen uitzetten om meer schade te voorkomen. Vooral bij kwetsbare apparatuur.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:47
Brokencore schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:53:
Waarschijnlijk een losse nul draad in de hoofdaansluiting. Zou zo veel mogelijk apparatuur / groepen uitzetten om meer schade te voorkomen. Vooral bij kwetsbare apparatuur.
Ik ben het met je eens, klinkt als losse nul. Ik zou trouwens zo ver gaan om gewoon onmiddellijk de hele hoofdschakelaar uit te zetten. Leg desnoods een verlengsnoer vanaf de buren neer om tot woensdag in je huis te kunnen leven.

Je moet niet alleen oppassen met gevoelige apparatuur, maar ook met de lompe apparatuur die veel vermogen vraagt. Die trekken namelijk de spanning helemaal scheef.

Misschien kan je trouwens de storingsdienst van de netbeheerder bellen en kijken of zij al uit kunnen zoeken of het aan de kant van de netbeheerder zit. Zij zijn namelijk in een paar uur ter plekke, hoef je niet te wachten tot woensdag. Ik zou wel even navragen of ze een rekening sturen als het niet aan hun kant blijkt te zitten.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:47
Oeps, ik had mezelf gequote ipv edit. Deze post mag weg.

[ Voor 92% gewijzigd door marcop23 op 04-08-2023 19:59 ]

• SlayaStone
Nou ik heb ze kunnen overtuigen om nu langs te komen, thanks alvast voor de tips!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:43
En, wat is de uitkomt? @SlayaStone

• SlayaStone
Monteur meette overal "gewoon" rond de 230v en omdat het spoeddienst was konden ze nu verder geen uitgebreid onderzoek doen. Dat meerdere dingen stuk waren werd beetje makkelijk over gedaan, dat meten ze dan komende week uitgebreider door. Maarja het is een huurhuis dus alles moet via de woningcorporatie voor goedkeuring. De elektricien zei dat het nu veilig was, dus hopelijk was het dan een eenmalig ding. Maar je zet niet even graag je dure game pc aan zo...

Oven deed het wel weer, maar laptopdock en mechanische ventilatie zijn helemaal dood.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Heeft die monteur de meterkast ook open gehad en daar gemeten én hoofd aansluitingen nagekeken en aangedraait?

Als TS een 3 fase aansluiting heeft:
Kan nog steeds losse nul draad zijn die nu weer eventjes goed contact maakt, dan komen meetresultaten ook goed uit de bus alsof er niks aan de hand is.

Ik wil je echt niet onnodig bang maken, maar als dit het geval is (en dat is echt niet zeker, voor alle duidelijkheid) kan dat dus zomaar "spontaan" weer los schieten. Als dat gebeurt is de kans aanwezig dat er nog meer sneuvelt. Is ook verhoogde kans op brandgevaar. Wellicht is dit hele euvel ook de oorzaak geweest van je het defect van je vorige oven/magnetron.

Vervelende is dat de enige echt veilig oplossing is om je hoofdschakelaar uit te schakelen (of als je die niet hebt, alle groepen exact gelijkertijd). Alle andere handelingen (afzonderlijke apparaten of groepen uitzetten) kunnen averechts werken.

Mocht TS een enkelfase aansluiting hebben, dan kan dit probleem zich niet op deze manier manifesteren.

Wellicht kan je even uitzoeken of je 1 of 3 fase aansluiting hebt. Bij 3 fase geldt bovenstaande verhaal, bij 1 fase niet.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 04-08-2023 22:48 ]

Alles kan stuk.

• SlayaStone
De hoofdschakelaar ziet er ongeveer zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z88IB_4bJ1sbvmkZLYxryCigi6o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sVzm7d1DGfXyGWG5mlN47f65.jpg?f=user_large.

Dat is 3 fase toch?

De elektricien heeft de meterkast geopend en de groepen gecheckt, maar ik denk niet dat hij de hoofschakelaar heeft gecontroleerd... Ugh stom dit

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Toevallig afgelopen tijd een nieuwe meter gekregen? Komt geregeld voor dat de slimme meter monteur (waarbij de meter slimmer is dan de monteur) weer eens vergeet alle schroeven aan te draaien waardoor je een losse nul kan heben. Kan soms jaren duren voordat je problemen krijgt als de nul zich vastlast en pas later los komt.

• SlayaStone
Prutsertje13 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:20:
Toevallig afgelopen tijd een nieuwe meter gekregen? Komt geregeld voor dat de slimme meter monteur (waarbij de meter slimmer is dan de monteur) weer eens vergeet alle schroeven aan te draaien waardoor je een losse nul kan heben. Kan soms jaren duren voordat je problemen krijgt als de nul zich vastlast en pas later los komt.
Het is een vrij nieuw gebouw uit 2012, het display van de slimme meter is ondertussen zo'n 2 jaar geleden vervangen want de standen konden niet meer uitgelezen worden bij de vorige.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-01 19:40
Dat is 3 fase ja, klinkt echt als een los zittende nul.

Ik zou bijna zeggen: bel nog een keer en zeg dat [apparatuur x] ook ineens "raar" doet. Is een beetje een leugentje maar ze moeten NU komen als die monteur dat niet gecheckt heeft (en is hij ook zwaar incompetent trouwens maargoed). Anders krijg je de ja meneer we komen over x dagen behandeling en dat kan hier niet. Als hij los zit dan bereid je maar voor dat ook een hoop appartuur binnenkort snel kapot gaat, dus echt verzekerings werk.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-01 17:00
Om die monteur nu terug te laten komen.. tsja.. Dure jongens en kans dat de fout in de installatie van TS zit is veel groter dan dat de fout bij de netbeheerder ligt, om dan nu alweer de storingsdienst van de netbeheerder langs te laten komen met de leugen dat veel apparatuur alweer raar doet. Als ik die monteur was zou ik tegen TS zeggen dat hij de hoofdschakelaar maar uit moet doen en een normale elektricien moet regelen.

Ik heb jaren storingsdienst gedraaid en dit soort dingen zijn echt iets om gewoon de boel uit te zetten en iemand in de ochtend terug te laten komen want dit kan uren zoekwerk zijn voordat je de zwakke plek hebt gevonden.

• remco_k

remco_k

Eensch. Het beste advies is nu de hoofdschakelaar omzetten.

Alles kan stuk.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-01 17:00
Ik zou trouwens niet afwachten tot Woensdag en morgenochtend met de verhuurder overleggen dat je nu een elektricien nodig hebt en niet over 5 dagen. En ja dat is duurder want weekend, maar 5 dagen je hoofdschakelaar uit (of aanlaten en afwachten wat voor apparatuur nog meer schade kan oplopen en het verhoogd risico op brand) is ook geen doen dus pech voor de verhuurder maar het is zijn installatie.

• SlayaStone
Ondertussen al 6x gebeld deze ochtend met de woningcorporatie en nog steeds geen 1 electricien gezien of gesproken... je wordt er moedeloos van. Nouja iig alles wat van ons zelf is zit niet meer in het stopcontact.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aanvullend: bij een losse 0 krijgt alles wat flink vermogen vraagt minder volts, en alles wat weinig vermogen vraagt (rookmelders, adapters etc) veel meer.

Heb je nog iets in huis wat flink vermogen trekt? Boiler of iets dergelijks? Als die aanklikt, krijgt de rest van het huis het zwaar.

Wise enough to play the fool

• SlayaStone
teacher schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:18:
Aanvullend: bij een losse 0 krijgt alles wat flink vermogen vraagt minder volts, en alles wat weinig vermogen vraagt (rookmelders, adapters etc) veel meer.

Heb je nog iets in huis wat flink vermogen trekt? Boiler of iets dergelijks? Als die aanklikt, krijgt de rest van het huis het zwaar.
We hebben een warmtepomp, die vandaag wel weer succesvol het water naar 60 graden heeft gekregen. Ze weigeren iig iemand te sturen, omdat de electricien gisteren na een paar plekken 230v te hebben gemeten vond dat het wel in orde was. Ik moest maar een ander stopcontact gebruiken aldus de woningcorporatie 7(8)7. Makkelijk even koken met een verlengsnoer...

• remco_k

remco_k

De groepenkast is dus niet eens open geweest?

Alles kan stuk.

• SlayaStone
remco_k schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:27:
De groepenkast is dus niet eens open geweest?
Jewel, maar alleen gemeten of er 230v door de draden van groep 4 en 9 ging, lijkt me dat je daar praktisch dezelfde waarde meet als een stopcontact een paar meter verderop?

Naja woningcorporatie heeft hun punt duidelijk gemaakt, dus als er nu meer apparatuur van hun stuk gaat heb ik voldoende telefoontjes om aan te tonen dat het niet aan mij gelegen heeft.

Nog paar maandjes en dan verhuizen we naar ons koophuis en mogen we met dat doort dingen gewoon lekker zelf beslissen *O*

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Anders de meterkast zelf voorzichtig open halen, en dan goed kijken aan de onderkant van de hoofdschakelaar, aardleks en automaten waar de kabels/kamrails zijn aangesloten. Als het idd een losse nul is in je eigen meterkast zie je vaak wel wat verkleuring waar deze los zit door de warmteontwikkeling.

• SlayaStone
Electricien heeft vanmorgen alles doorgemeten en gecontroleerd, niks geks gevonden en alles zat vast. Dus meer dan 'toeval' kon hij er ook niet van maken. Iig een zwevende nul is dan ondertussen wel uitgesloten. Dus nu dan maar verder actie ondernemen en de defecte spul. 2 spullen die stuk zijn gegaan hadden wel beide toevallig geen geaarde stekker, maar dat was niet perse een verklaring.

Nu dan maar weer zorgen dat de mechanische ventilatie vervangen wordt.

Bedankt iedereen iig voor de tips!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:51

Kheos

FP ProMod
SlayaStone schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:11:
Electricien heeft vanmorgen alles doorgemeten en gecontroleerd, niks geks gevonden en alles zat vast. Dus meer dan 'toeval' kon hij er ook niet van maken. Iig een zwevende nul is dan ondertussen wel uitgesloten. Dus nu dan maar verder actie ondernemen en de defecte spul. 2 spullen die stuk zijn gegaan hadden wel beide toevallig geen geaarde stekker, maar dat was niet perse een verklaring.

Nu dan maar weer zorgen dat de mechanische ventilatie vervangen wordt.

Bedankt iedereen iig voor de tips!
toeval is geen verklaring, toch?
want dan kan het toevallig morgen weer gebeuren?

• SlayaStone
Kheos schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:29:
[...]

toeval is geen verklaring, toch?
want dan kan het toevallig morgen weer gebeuren?
Zou je wel zeggen he, maarja ik geef het op. het heeft me een paar levensjaren gekost om de woningcorporatie zover te krijgen. Dus nu gewoon de maandjes aftellen tot we mogen verhuizen _/-\o_

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:51

Kheos

FP ProMod
SlayaStone schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

Zou je wel zeggen he, maarja ik geef het op. het heeft me een paar levensjaren gekost om de woningcorporatie zover te krijgen. Dus nu gewoon de maandjes aftellen tot we mogen verhuizen _/-\o_
hopelijk heb je de komende maanden dan geen electriciteit nodig...

• SlayaStone
Kheos schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:25:
[...]

hopelijk heb je de komende maanden dan geen electriciteit nodig...
De woningcorporatie ga ik niet meer overtuigt krijgen om langs te komen... dusja we kunnen niks. Wij mogen ook er zelf ook niet aanzitten. Wat kunnen we in hemelsnaam nog doen dan :|

• Lollercopter
SlayaStone schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:33:
[...]

De woningcorporatie ga ik niet meer overtuigt krijgen om langs te komen... dusja we kunnen niks. Wij mogen ook er zelf ook niet aanzitten. Wat kunnen we in hemelsnaam nog doen dan :|
Edit: never mind ik heb mijn ogen in mijn broekzak.

[ Voor 60% gewijzigd door Lollercopter op 07-08-2023 13:22 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:45
Lollercopter schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Dit is wel echt typisch huren anno 2023 in Nederland.
Jij gaat dalijk weg, volgende bewoner komt in huis. Zijn halve meterkast fikt af of zijn flatscreen van 3000 euro is gelijk gemold. Die gaat weer staan bellen en doen, en dan komen ze toch weer opdraven. Dan is het simpelweg hopen dat ze niet nog een keer een snurker sturen en dat deze wel een kruiskop schroevendraaier en een multimeter kan vasthouden. |:( Anders begint de cyclus weer van voor af aan :D :'(

Maar ik vind eigenlijk dat je dit toch moet oplossen, bel die woningcorporatie gewoon en laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Wil je op je geweten hebben dat het volgende gezinnetje dat daar komt wonen misschien wel met babys en kleine kinderen midden in de nacht hun huis moet ontruimen door brand ? Kijk als je het niet weet, dan weet je het niet. Je kan natuurlijk zeggen, dat het dan de verantwoordelijk van de woningcooperatie was. Maar nu weet je het dat er een (levens)gevaarlijke situatie in je meterkast is. Die woningcoorporatie moet je gewoon harder pushen, het is niet anders.
Maar wat meer kan er nog gedaan worden? Er is twee keer een elektricien erbij gehaald, zo te lezen alles gemeten en de meterkast gecontroleerd. Wat TS schreef, "alles doorgemeten en gecontroleerd, niks geks gevonden en alles zat vast".

Meest aannemelijke lijkt mij (zonder veel verstand van zaken) dat er van buiten (blikseminslag in de buurt? Storing op het net buiten het huis?) een tijdelijke piekspanning of zo was, maar ik zou geen idee hebben hoe je nog meer kan uitzoeken hier. Als de meterkast gecontroleerd en veilig is, alle spanningen kloppen, dan houdt het denk ik wel een beetje op.

• Lollercopter
vanaalten schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Maar wat meer kan er nog gedaan worden? Er is twee keer een elektricien erbij gehaald, zo te lezen alles gemeten en de meterkast gecontroleerd. Wat TS schreef, "alles doorgemeten en gecontroleerd, niks geks gevonden en alles zat vast".

Meest aannemelijke lijkt mij (zonder veel verstand van zaken) dat er van buiten (blikseminslag in de buurt? Storing op het net buiten het huis?) een tijdelijke piekspanning of zo was, maar ik zou geen idee hebben hoe je nog meer kan uitzoeken hier. Als de meterkast gecontroleerd en veilig is, alle spanningen kloppen, dan houdt het denk ik wel een beetje op.
Mijn fout ik had de 2e update niet gezien dat ze nog een keer zijn wezen meten, dan weet ik het ook niet. Goed gedaan TS, dan zou ik het ook opgeven.

• erikmeuk3
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-12-2025
Als de nul zweeft, kun je een behoorlijke spanning meten tussen de aarde en nul bij belasting.
In de fase met de minste belasting krijg je dan een spanning piek.
Dat meten is een momentopname.
Onder belasting de temperatuur gaan scannen in de meterkast is ook een goede controle.
Zonnepanelen in de buurt kunnen ook rare dingen doen.
Zelfs gelijkspanning op het lichtnet.
Meeste zonnepaneelboeren vinden het niet nodig om dat ook te beveiligen met een speciale automaat.
Ik zou in ieder geval bij de pc er even een blokje met overspanningsbeveiliging tussen zetten.

• SlayaStone
erikmeuk3 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:27:
Als de nul zweeft, kun je een behoorlijke spanning meten tussen de aarde en nul bij belasting.
In de fase met de minste belasting krijg je dan een spanning piek.
Dat meten is een momentopname.
Onder belasting de temperatuur gaan scannen in de meterkast is ook een goede controle.
Zonnepanelen in de buurt kunnen ook rare dingen doen.
Zelfs gelijkspanning op het lichtnet.
Meeste zonnepaneelboeren vinden het niet nodig om dat ook te beveiligen met een speciale automaat.
Ik zou in ieder geval bij de pc er even een blokje met overspanningsbeveiliging tussen zetten.
Zonnepanelen hebben we niet, dus die factor is er iig niet.

Het onder hoge load meten was misschien nog wel goed geweest ja, maarja dat is op dat moment helaas niet ter sprake gekomen.

Is een stekkerblok met goede overspanningsbeveiliging ook een goeie aankoop, of raad je echt een speciaal blokje voor?

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-01 08:31
Brokencore schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:53:
Dit zou veel verklaren inderdaad: een haperende nuldraad kan een flinke inductiespanning opleveren als je apparaat met een flinke motor of transformator of spoel op dat moment aan hebt staan: een stroom door een inductieve belasting wil, als deze plotseling wordt onderbroken graag door blijven lopen, waardoor de spanning ver boven de 230V kan uitkomen.

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:35
Begrijp ik goed dat de twee elektriciens beiden door de verhuurder gestuurd waren?

Want dan zou ik alsnog je netbeheerder(Enexis/Liander/Stedin bellen en vragen of ze het stuk onder je meter kunnen checken. Als hij loopt te knetteren kan hij zichzelf prima vastsmelten waardoor het contact tijdelijk goed is maar met hoge belasting zal hij vanzelf weer problemen gaan geven met schade als gevolg.

• SlayaStone
sinuz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:42:
Begrijp ik goed dat de twee elektriciens beiden door de verhuurder gestuurd waren?

Want dan zou ik alsnog je netbeheerder(Enexis/Liander/Stedin bellen en vragen of ze het stuk onder je meter kunnen checken. Als hij loopt te knetteren kan hij zichzelf prima vastsmelten waardoor het contact tijdelijk goed is maar met hoge belasting zal hij vanzelf weer problemen gaan geven met schade als gevolg.
Ik heb idd nog een appje gestuurd naar Stedin of zij het aanraden, maar uiteindelijk moet de woningcorporatie dan weer akkoord geven natuurlijk. Even afwachten wat zei zeggen.

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:35
Je verhuurder heeft weinig te zeggen over de hoofdzekering en meter, die zijn eigendom van je netbeheerder. Je netbeheerder is ook verantwoordelijk voor het oplossen van problemen als die in dat stuk van de installatie zitten. Kortom: bel Stedin en wacht niet op je verhuurder.

• erikmeuk3
Het kunnen ook wel de zonnepanelen van de buren zijn, die het veroorzaken.
Spanning mag 10% omhoog gaan naar 253V in de piek.
Oude apparaten(voor 2004) zijn maar op 242V gegarandeerd
Toen ik de slimme meter kreeg, was de keuze uit 2 types, de ene had verloopklemmen, dus extra kans op fouten.
Vond het wel prettig dat ik zelf de keuze had, toen.

Overspanning beveiliging, koop het van een bekend merk.
Vaak staat er een bla-bla verhaal op met garantie tot €100000 voor schade aan je toestel.
In de goedkope willen ze nog wel eens besparen op de onderdelen.
b.v. maar 1 afleider tussen fase en nul, in plaats van 3.

Het ook belangrijk dat je de aarde van je huis controleert.
Als dat namelijk niet goed is, worden b.v. onweer pieken ook niet gefilterd.
Ik heb vaker gezien, dat bewoners de draad weggeknipt hadden omdat ze het lelijk vonden.
Een simpele meting t.o.v. de nul is door een vakman zo gebeurt.

• SlayaStone
sinuz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:05:
Je verhuurder heeft weinig te zeggen over de hoofdzekering en meter, die zijn eigendom van je netbeheerder. Je netbeheerder is ook verantwoordelijk voor het oplossen van problemen als die in dat stuk van de installatie zitten. Kortom: bel Stedin en wacht niet op je verhuurder.
Ga jij het ze uitleggen 8)7, net weer gebeld dat de hoofdzekering het enige is dat nog niet is gecontroleerd en dat het mij slim leek om dat als laatste nog langs te lopen door Stedin. Kreeg als antwoord: de electricien is al geweest, we gaan niet nog iemand sturen :+. Ja die electricien die niet aan de hoofdzekering mag komen. Ik denk dat ik 5x heb geprobeerd het verschil duidelijk te maken, maar ik heb het opgegeven. Ik ga iig niet zelf betalen voor hun meterkast...

• SlayaStone
erikmeuk3 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:23:
Het kunnen ook wel de zonnepanelen van de buren zijn, die het veroorzaken.
Spanning mag 10% omhoog gaan naar 253V in de piek.
Oude apparaten(voor 2004) zijn maar op 242V gegarandeerd
Toen ik de slimme meter kreeg, was de keuze uit 2 types, de ene had verloopklemmen, dus extra kans op fouten.
Vond het wel prettig dat ik zelf de keuze had, toen.

Overspanning beveiliging, koop het van een bekend merk.
Vaak staat er een bla-bla verhaal op met garantie tot €100000 voor schade aan je toestel.
In de goedkope willen ze nog wel eens besparen op de onderdelen.
b.v. maar 1 afleider tussen fase en nul, in plaats van 3.

Het ook belangrijk dat je de aarde van je huis controleert.
Als dat namelijk niet goed is, worden b.v. onweer pieken ook niet gefilterd.
Ik heb vaker gezien, dat bewoners de draad weggeknipt hadden omdat ze het lelijk vonden.
Een simpele meting t.o.v. de nul is door een vakman zo gebeurt.
Het hele gebouw heeft geen zonnepanelen en is gebouwd in 2012, dus alles is nog relatief nieuw.

• erikmeuk3
Bij de netbeheerder hebben ze strakke regels.
Als ze het niet verdacht vinden, komen ze niet gratis.

Ben er niet bij geweest, wat ze bij je gemeten hebben.
Gewoon kijken of er 230V op de WCD staat, is te simpel.

Je zou ook zelf kunnen gaan meten.
Pagina: 1