Producten direct kopen en afrekenen in de Pricewatch

Pagina: 1
Acties:
  • 1.094 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimac91
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-08 00:18
Ik zit met een probleem die velen van jullie ook kennen. Bij diverse webwinkels heb ik accounts, en ik word dagelijks belaagd met emails van winkels en webshops waar ik telkens moet afmelden. Ook wil ik mijn gegevens en data het liefst niet met deze mensen delen. Nog beter, wat als ik hun website in zijn geheel kan vermijden!

Hierom mijn mooie oplossing:

Zou het niet mooi zijn als Tweakers een functie inbouwt waarbij webshops of online winkels direct op tweakers kunnen afrekenen met een kleine commissie voor Tweakers.

Waarom zouden webshops en winkels dit doen?
Bijvoorbeeld, ik wil een iPhone 14 kopen. Deze gaat bij winkel A voor 1.000 euro en bij winkel B 1.002 euro. Maar winkel C verkoopt hem direct via de price watch voor 1.010 euro maar hierbij kan ik direct afrekenen via de pricewatch en gaat een deel van het geld naar tweakers (ong 1% of een vast tarief van 8 euro bijvoorbeeld).

Persoonlijk zou ik het prima vinden om voor optie C te gaan. Ik betaal met plezier een klein bedragje erbovenop om Tweakers mijn geld te geven en zo ook de website van de webshop in zijn geheel te kunnen vermijden. Tweakers heeft mijn gegevens al, dus ik hoef geen nieuw account te maken en ik kan tevreden verder shoppen in de price watch zonder Tweakers te verlaten.

Uiteraard zijn er los van de voordelen ook enkele obstakels waar waarschijnlijk wat werk in gaat.

Voordelen:
  • Gebruikers kunnen Tweakers met veel plezier extra steun en commissie geven!
  • Webshops die hieraan meedoen kunnen zo meer kopers op tweakers bereiken.
  • Tweakers hoeven de price watch en Tweakers website niet te verlaten
  • Tweakers hoeven niet nog los een account te maken bij de webshop. Enkel adres gegevens en naam/bedrijf gegevens worden gedeeld. Ook de communicatie zou dan enkel via Tweakers of het ordernr gaan ipv email adres.
  • Veilig betalen/ontvangen. (Is het product nog niet ontvangen, blijft het geld bij tweakers tot het compleet is)
Obstakels:
1. Het kost wat sterk programeer/IT werk om zoiets mogelijk te maken. Er zou een systeem moeten ontstaan waarin bestellingen & betalingen via tweakers verwerkt/gezien kan worden. Ook moet er bij problemen tijdens levering gecommuniceerd kunnen worden met de webshop zoals via een ordernr. Idealiter zonder het blootstellen van eigen privé mail adres om zo niet alsnog getrackt of spam te ontvangen.

2. Tevens moeten uiteraard ook webshops en online winkels hier de meerwaarde inzien en opten. Maargoed, er zijn al zat webshops die adverteren op tweakers. Ik zie dus wel goeie kansen van slagen.

Dit zou nog wel eens de grootste inkomsten bron van Tweakers kunnen worden als alles gaat en staat. Het is wel wat werk.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Dus je wil dat Tweakers de nieuwe bol.com of Amazon wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimac91
happysan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:02:
Dus je wil dat Tweakers de nieuwe bol.com of Amazon wordt?
Nee, dat zou betekenen dat Tweakers inventory zou moeten hebben en orders zou moeten verwerken. Ik zou graag willen dat enkel een transactie direct via tweakers kan lopen maar de rest gaat gewoon via de webshop. Uiteraard krijgt de webshop hiermee enkel het minimale aan informatie mee van de koper. Adres gegevens, Naam, Bedrijf en een ordernummer of kenmerk. That's it.

[ Voor 17% gewijzigd door Nimac91 op 04-08-2023 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
Nee hoor, een heel groot deel van de verkopers op bol.com en Amazon leveren vanuit hun eigen voorraad. Of zitten op die verkoopplatformen als dropshipper, waarbij de leverancier direct aan de klant levert.

Zie bijvoorbeeld de voor Tweakers bekende shop Azerty, zij hebben hun volledige assortiment ook op bol.com en leveren dan vanuit eigen voorraad of dropshippen vanuit de leverancier als ze zelf geen voorraad hebben.

Er komt echt veel meer kijken bij je voorstel dan puur het technisch in elkaar zetten. Het lijkt me niet dat een mediabedrijf als DPG zich hieraan wil branden. Nog los van dat de winkels Tweakers dan als concurrent gaan zien in plaats van een onafhankelijk vergelijkingsplatform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimac91
happysan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:12:
Nog los van dat de winkels Tweakers dan als concurrent gaan zien in plaats van een onafhankelijk vergelijkingsplatform.
Op wat voor manier zou een winkel Tweakers als concurrent zien? Het is en blijft een vergelijk website ongeacht deze mogelijkheid. Tweakers heeft ook sponsors die bovenaan de pricewatch staan, hoe is dat anders dan een winkel die een buy now button op de pagina zet? Sterker nog, een buy now button komt met commissie en zal dus in prijs wat hoger zijn dan de concurrent, maar zal wel meer exposure opleveren. Sponsoring werkt vrijwel hetzelfde. Je staat bovenin de website echter minder effectief dan een button waar zowel Tweakers als gebruikers liever op drukken dan een sponsor webshop.

In mijn ogen is het effectief. Ook voor webshops zou het niet meer dan logische zijn. Maar dat is hoe ik er naar kijk. DPG zoekt juist middelen om inkomsten te genereren zonder hierin onethische te zijn. Dit zou absoluut iets moois kunnen bieden aan zowel Tweakers als gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15
Nimac91 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:47:

Obstakels:
1. Het kost wat sterk programeer/IT werk om zoiets mogelijk te maken. [...]

2. Tevens moeten uiteraard ook webshops en online winkels hier de meerwaarde inzien en opten. Maargoed, er zijn al zat webshops die adverteren op tweakers. Ik zie dus wel goeie kansen van slagen.

Dit zou nog wel eens de grootste inkomsten bron van Tweakers kunnen worden als alles gaat en staat. Het is wel wat werk.

Wat vinden jullie?
Ik denk dat je véél te makkelijk denkt hierover. Jouw 'maargoed' over dat winkels al adverteren op Tweakers is niet eens een argument voor waarom winkels hierin mee zouden gaan. Als Tweakers er (nog meer) tussen gaat zitten, dan moeten winkels (nog meer) winst afstaan. Daar zal het gros van de winkels niet per se op zitten te wachten (ook gezien ze adverteren om mensen naar hun website te krijgen ;)).

Je vraagt eigenlijk of Tweakers een soort Thuisbezorgd wil gaan worden. En dan benoem je één grote obstakel nog niet eens: dit alles gaat heel veel gezeik voor Tweakers met zich meebrengen van ontevreden klanten.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:04

Kheos

FP ProMod
Ook hier zie ik toch echt geen enkele meerwaarde; noch als gebruiker noch als tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:41

de Peer

under peer review

Het moet niet gekker worden. De pricewatch als shop, en wat nu als ik via google shopping bij de pricewatch terecht ga komen. zou je dan eigenlijk niet liever gelijk bij google afrekenen? Of weet je wat, ik bestel gewoon bij Ziggo!

ik begrijp je probleem wel, maar ik denk niet dat dit de oplossing is.
Dan hoop ik eerder op een nieuwe europese implementatie waarbij je met IDIN/ideal kunt inloggen ofzo, afrekenen en dat dan je gegevens alleen naar de postvervoerder gestuurd worden en dat er vrijwel niets naar de shop gaat, zodat je geen sporen achter laat.
Maar voorlopig erg lastig om te realiseren denk ik.

Bij veel shops kun je ook bestellen als gast, zonder account. Men zou ook best wettelijk mogen vastleggen dat webshops die optie altijd moeten bieden. Dat zou ook al een hoop schelen.

[ Voor 69% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:26:
Bij veel shops kun je ook bestellen als gast, zonder account. Men zou ook best wettelijk mogen vastleggen dat webshops die optie altijd moeten bieden. Dat zou ook al een hoop schelen.
Ik denk niet dat dit iets scheelt. Voor de financiële administratie heeft men toch je naam en adres nodig en dient men tenminste 7 jaar te bewaren. Bij de betaling wordt het IP adres vastgelegd en uitgewisseld met de PSP. Voor de logistieke verwerking wordt ook je naam en adres vastgelegd en gedeeld met leveranciers en logistiek verwerkers. Een account met een random wachtwoord (hopelijk gebruikt men niet hetzelfde wachtwoord voor alle accounts toch?) is dan maar een druppel op de gloeiende plaat.

Maar verder wel eens, ik zou willen dat er een manier is om het gemak van de online shopping gecombineerd zou kunnen worden met een beter niveau van privacy. In de praktijk zie ik het niet gebeuren en de wetgeving vanuit de overheid/EU lijkt het alleen maar meer irritant te maken en schijnveiligheid te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimac91
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:26:
Het moet niet gekker worden. De pricewatch als shop, en wat nu als ik via google shopping bij de pricewatch terecht ga komen. zou je dan eigenlijk niet liever gelijk bij google afrekenen? Of weet je wat, ik bestel gewoon bij Ziggo!

ik begrijp je probleem wel, maar ik denk niet dat dit de oplossing is.
Dan hoop ik eerder op een nieuwe europese implementatie waarbij je met IDIN/ideal kunt inloggen ofzo, afrekenen en dat dan je gegevens alleen naar de postvervoerder gestuurd worden en dat er vrijwel niets naar de shop gaat, zodat je geen sporen achter laat.
Maar voorlopig erg lastig om te realiseren denk ik.

Het is een out of the box idee van mij. Dat snap ik. En ik snap ook de connectie tussen bol en amazon. Maar het idee er achter ligt natuurlijk onschuldiger. Het zou leuk zijn als er ooit een test zou komen waarbij enkele webshops meedoen aan die actie en dan zien of het daadwerkelijk meer clicks oplevert. Webshop verkoopt meer producten, Tweakers verdiend eraan en gebruikers hebben meer gemak &privacy en een fijn geweten. Ik doe slechts een suggestie al weet ik dat het veel haken en ogen heeft. Maar ik zou er graag persoonlijk wel de meerprijs voor betalen.

[ Voor 0% gewijzigd door Nimac91 op 04-08-2023 19:32 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zo wordt Tweakers een partij in de koopprocedure, met alle risico's vandien. Erg slecht idee.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
@Nimac91 Er komt zoveel meer bij kijken, dat wil je niet weten. De prijs die Tweakers moet rekenen zou dan ook meer in lijn zijn met wat Bol en Amazon rekenen en dat is flink hoger dan jij nu voorstelt.

Al met al is dit een idee met heel veel nadelen en amper voordelen. Het argument wat je noemt van gegevens delen gaat ook niet op, die winkels hebben nu eenmaal alle gegevens nodig om hun werk te doen, daar kom je niet onderuit.

Maar als je graag een one-stop shopping experience wilt hebben zou ik zeggen ga naar Amazon, dan zie je ook meteen alle nadelen daarvan. Dat zal niet anders zijn als Tweakers hetzelfde businessmodel zou toepassen. Nog los van dat het commercieel zelfmoord is voor een bedrijf om te gaan concurreren met Amazon in hun segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ja, fijn, geef DPG ook maar inzicht in wat ik koop, why not?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Nimac91 Misschien moet je bij het bestellen bij dergelijke webwinkels niet altijd een account aanmaken? Daar waar mogelijk maak ik geen account aan. Aanmelden voor welke nieuwsbrief dan ook doe ik niet.

Ik zie het voordeel niet echt in om overal een account aan te maken. Als het gaat om service dan zou dat ook moeten kunnen zonder account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sypie schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:04:
@Nimac91 Misschien moet je bij het bestellen bij dergelijke webwinkels niet altijd een account aanmaken? Daar waar mogelijk maak ik geen account aan. Aanmelden voor welke nieuwsbrief dan ook doe ik niet.

Ik zie het voordeel niet echt in om overal een account aan te maken. Als het gaat om service dan zou dat ook moeten kunnen zonder account.
Ja nu ik er over nadenk. Ik krijg eigenlijk nooit een email van webshops. Kwestie van de boel goed uitvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimac91
sypie schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:04:

Doe ik ook zeker niet. Maar er zijn zat webshops waar je alsnog een email adres invult en nieuwsbrieven krijgt die je achteraf moet afmelden. Ook werken platform zoals Mailchimp en andere merken vaak met een database die doorverkocht wordt aan andere adverteerders en webshops of diensten.

Het feit dat jij een product besteld is al genoeg om een mail adres te doen spreiden naar plekken waar je die liever niet wilt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38

crisp

Devver

Pixelated

The_BoKmeester schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:47:
Ja, fijn, geef DPG ook maar inzicht in wat ik koop, why not?
We kunnen nu in theorie ook zien wat jij aanklikt, maar dat delen we ook niet met de rest van DPG ;)

We verzamelen alleen data als daar een doelstelling voor is, en als het geen noodzakelijk doel is dan is daar altijd consent voor nodig. Toch handig die AVG ;)

[ Voor 23% gewijzigd door crisp op 04-08-2023 20:22 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@Nimac91 ik vind het een top idee en ben ook helemaal voor. Maar ik vermoed inderdaad ook dat de regels omtrent WKOA en dergelijke te lastig worden. Je sluit een koop af met Tweakers.net dan (daar gaat het geld heen), dus zij zijn dan ook verantwoordelijk voor garantie en dergelijke.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

gambieter schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:35:
Zo wordt Tweakers een partij in de koopprocedure, met alle risico's vandien. Erg slecht idee.
Dit dus. Producten die niet geleverd worden, DOA's, WKOA, oplichting, webshops met 'twijfel' prijzen, onjuiste linkjes (komen nog steeds voor), buiten alle contracten die T.net moet gaan afsluiten met deze jongens.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
crisp schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:11:
[...]

We kunnen nu in theorie ook zien wat jij aanklikt, maar dat delen we ook niet met de rest van DPG ;)

We verzamelen alleen data als daar een doelstelling voor is, en als het geen noodzakelijk doel is dan is daar altijd consent voor nodig. Toch handig die AVG ;)
voor het verzamelen van wat voor data dan ook is ALTIJD wel een 'noodzakelijk' doel te vinden. 'fraudebestrijding' ofzo. Dat frot je in je AVG-verklaring, en men klikt toch op 'OK'. Als dan een jaartje later je 'gegevens' op straat liggen: DPG/Tweakers: 'ja, heel vervelend, reset je wachtwoord maar. Doei he!'

Maargoed. On-topic: Er is ooit bewust en overwogen besloten om de T-.net App de nek om te draaien (totaal begrijpelijk hoor!). Het heeft/had gewoon geen toegevoegde waarde, zeker niet gezien de hele site perfect werkt via een mobiele browser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

The_BoKmeester schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:17:
[...]

Maargoed. On-topic: Er is ooit bewust en overwogen besloten om de T-.net App de nek om te draaien (totaal begrijpelijk hoor!). Het heeft/had gewoon geen toegevoegde waarde, zeker niet gezien de hele site perfect werkt via een mobiele browser.
Nee dat is dat topic hiernaast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Zoals al door verschillende communityleden is opgemerkt, zouden we met dit voorstel een partij worden in een koopovereenkomst. Dat is iets waar onze expertise niet ligt, wat serieuze financiële risico's met zich mee brengt en überhaupt slecht past in de core business van DPG. Merchandise is tot daaraan toe dankzij partners die ons werk uit handen nemen, maar verkoop via de Pricewatch zou op een hele andere schaal zijn. Dat is dus niet een kant die we op willen gaan :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.