(Combi-)magnetron valt uit na 2 sec; zekering al vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:27
Hi all,

In het huis dat wij 2 jaar geleden kochten zit een Bosch HBC84K551N/02 combi-magnetron. Kortgeleden werd de magnetron aangezet en klapte de boel er na 2 seconden uit. De stop (automaat) was er toen uitgeklapt. Ik heb de automaat toen weer aangezet en de magnetron opnieuw geprobeerd. Deze start wel op, maar na 2 seconden stopte hij ermee. De stop klapt er dan niet uit en de combi-magnetron als geheel blijft ook aanstaan (hij stopt het magnetronprogramma en gaat terug naar de klok, met lampje binnenin uit). Dit ongeacht welk vermogen je kiest. De ovenfunctie werkt wel gewoon.

Op internet las ik dat er een vage issue is met het rooster dat je soms wat moet verschuiven om dit gedrag te voorkomen, maar dat lost het niet op. Ook zag ik dat de zekering in de magnetron geklapt kon zijn, dus vandaag heb ik die eruit gehaald en doorgemeten, en die bleek idd stuk. Na vervanging zijn we eigenlijk weer terug bij af: de eerste keer dat je de magnetron start klapt de stop eruit, daarna weer alleen beëindigen van magnetronprogramma. Dus ik vermoed dat de zekering nu weer stuk is.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen, voordat we op zoek gaan naar een nieuwe combi-magnetron?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:27
Update, misschien zegt het iets..:

Er zat origineel een M8/250G zekering in, die was geklapt. De vervangende zekering was een T8/250D, die klapte eruit nadat ik de magnetronfunctie aanzette. Via internet had ik nog een doosje zekeringen besteld, die bleken van het type T8AL250VLAC, en die klappen er al uit als ik de stekker in het stopcontact doe (zonder magnetron aan te zetten).

Ik ben niet helemaal thuis in de benamingen van zekeringen maar vind het iig frappant dat deze nieuwste zekeringen er al uit klappen als de stekker in het stopcontact gaat. De nieuwste zekeringen zijn overigens doorzichtig ipv wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Een zekering is om de boel te beschermen, dat is niet de oorzaak van het probleem. Als de zekering eruit klapt, zal er iets in de oven stuk zijn en dat moet eerst gerepareerd worden. Alleen de zekering vervangen doet helemaal niets, die zal er dan gewoon weer uit klappen, waardoor deze weer vervangen moet worden.