Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyzulu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-07-2024
Goedemiddag,

De vorige bewoners van ons huis hebben vloerverwarming in de badkamers laten leggen. Nu heb ik onlangs een warmtepomp laten plaatsen en zal ik dus de verdelers van de vloerverwarming moeten aanpassen.

Nu hebben ze in de huidige verdeler 3 groepen waarvan er 2 zijn aangesloten. 1 groep heeft een buis direct van de aan- naar de afvoer lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dV2GU6Ufw6LkImTZswyfDCeNVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YH0WuyeAk8Fc2yFEPwAxqwUH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil in de toekomst meer vloerverwarming gaan aanleggen, dus wil die extra groep(en) behouden

Mijn eerste vraag is, als ik dit ga vervangen kan ik dan ook een eindstop gebruiken op de extra groep, of moet ik ook net als nu een buis aanleggen direct van de aan- naar afvoer?

Is de reden wellicht dat de installatie zoals hij nu is voor minder weerstand zorgt?

Als 2e is er nu van de hoofdleiding een aftakking naar de vloerverwarming verdeler gemaakt. De buis naar de verdeler is maar 15mm. Is het nodig deze buis aan te passen naar 22mm?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekTl9HaBPXO2Qh9OQ2PSxcR3pMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nb2Ff7EkEufca0RKn7bdKYM0.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:41
De reden dat bij de ongebruikte groep een lus is gemaakt is omdat het vloerverwarming bedrijf geen dopjes bij zich had. De groep is gewoon dicht gedraaid, er stroom weinig of geen water door die lus.

Daarnaast ook even die verdeler met minstens 22 mm CV buis aansluiten. De 15 mm die er nu zit is niet voldoende.

Andere verdelers ook met minstens 22 mm aansluiten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyzulu
Bedankt voor je reactie, ik dacht al zoiets maar toch even goed om te checken voordat ik lekker ga klussen :D

Het leek mij ook handiger om alles met 22mm aan te gaan leggen. Als ik de het forum een beetje doorlees is elke beetje extra weerstand of verminderde flow, niet handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-06 22:28
Yep, meer weerstand =~ verminderde flow en/of meer energieverbruik. Over energiegebruik gesproken, het lijkt wel of daar een behoorlijke pomp op zit voor die 2 groepen. 35W minimaal verbruik is vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:44
Waarom zit die pomp er eigenlijk nog? In warmtepompland is het inmiddels goed gebruik om de verdeler te vervangen voor een pomploos exemplaar. Maar wellicht is er een goede reden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyzulu
@darknessheartz tnx voor het antwoord. Ga zeker die leidingen aanpassen naar een grotere doorsnede.

@Gramser Over de pomp, Tja die heeft de vorige eigenaar laten installeren en werkte dus samen met de CV. Ik heb mijn warmtepomp echt recent pas gekregen, dus moet de verdeling naar de vloerverwarming nog aanpassen. Ik heb een open systeem zonder pomp op het oog, want dat zou de warmtepomp prima zelf moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-06 13:18
jordyzulu schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:39:
@darknessheartz tnx voor het antwoord. Ga zeker die leidingen aanpassen naar een grotere doorsnede.

@Gramser Over de pomp, Tja die heeft de vorige eigenaar laten installeren en werkte dus samen met de CV. Ik heb mijn warmtepomp echt recent pas gekregen, dus moet de verdeling naar de vloerverwarming nog aanpassen. Ik heb een open systeem zonder pomp op het oog, want dat zou de warmtepomp prima zelf moeten kunnen.
in 98% van de gevallen is deze aanname terecht. behalve als je ook nog ltv radiatoren mee wil laten draaien. waar ook nog warmte uit moet komen. ltv radiatoren doen niet zo gek veel bij 30 graden. maar werken beter bij 40 graden. en dan moet je dus wel een vloerverdeler met voeler/thermostaat knop en pomp hebben. geen ltv radiatoren kan je hem zo vervangen voor een normale drie groepsverdeler. leidingen vergroten verdient wel de voorkeur. ook al zijn het maar drie groepjes en kom je er wel mee weg. niet persee noodzakelijk dus. maar het is hier zo easy zou zonde zijn om het niet te doen. bij een hele grote uitdaging huur je maar een perstang. en een paar persbochten of een buigijzer 22 en ga je maar een middagje oefenen. (en heelveel zweten ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyzulu
@miciel oke dat is wel even goed om te weten. Ik ben namelijk ook aan het kijken om mijn bestaande T22 radiatoren te vervangen idd. Nu zat ik te kijken naar Jaga strada en om dan zelf daar fans in te bouwen. Daar is ook een flink topic over.

Maar het zal dan voornamelijk aan de aanvoer temperatuur liggen neem ik aan waar je dan op doelt? 40 graden is wellicht beetje beetje veel om direct in de vloer te pompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-06 13:18
jordyzulu schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:33:
@miciel oke dat is wel even goed om te weten. Ik ben namelijk ook aan het kijken om mijn bestaande T22 radiatoren te vervangen idd. Nu zat ik te kijken naar Jaga strada en om dan zelf daar fans in te bouwen. Daar is ook een flink topic over.

Maar het zal dan voornamelijk aan de aanvoer temperatuur liggen neem ik aan waar je dan op doelt? 40 graden is wellicht beetje beetje veel om direct in de vloer te pompen
ja dat is inderdaad waar ik op doel. ook al loopt het opstook protocol wel door tot 40 graden. er is eigenlijk niemand die echt 40 graden zo zijn vloer in pompt. de meeste mensen zetten na het opstook protecol de boel meestal terug naar 30/35 graden. zodat er wat meer balans in je systeem is etc. maar die kan je ook krijgen door goed in te regelen. je kan dus 40 graden de vloer in pompen maar me lekker bij voelen nee.

(werkt je unit probleem loos lekker laten hangen werkt die niet probleem loos ja dan moet je wel aan de slag. naar bijv zelf aanzuigende unit. die kunnen meer water naar binnen trekken. maar over 2 meter maakt dat ook niet uit. da,s leuk over langere afstanden. en bij meer groepen. als deze niet wil werken is er wat anders mis )
Pagina: 1