Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zambeesie77
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-04 21:46
Voor een HP ProDesk 600 G5 Mini met i5-9500T zoek ik RAM-geheugen (2x een DDR4 SO-DIMM) en 1x M.2 2280 PCIe NVMe SSD.

Gaming en videobewerking doe ik niet aan en ga ik waarschijnlijk ook niet doen.
Wel: Grote spreadsheets, veel tabs open in de browser(s) en machine learning software, o.a Rapid Miner met aanbevolen hardwarepecs:
Quad core
3GHz or faster processor
16GB RAM
>100GB free disk space

De volgende hardware heb ik uitgezocht om aan te schaffen:

G.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS (2x 16GB DDR4 SO-DIMM)

Kingston KC3000 2TB
(voorkeur voor PCIe 4.0x4 NVMe t.o.v. PCIe 3.0x4 zodat ik deze in de toekomst nog weer kan gebruiken in een volgende desktop i.v.m. hogere snelheden).

Mijn vragen:
1) Volgens mij is het MoBo in de HP een PCIe 3.0x4. Klopt dit?

2) Gaat de Kingston NVMe een PCIe 4.0x4 met het MoBo wel/niet hitte of compatibilteitsproblemen opleveren?

3) Zit ik goed met 32GB totaal aan SO-DIMM (wil nog wel 2 - 3 jaar draaien met deze set-up) of is het overkill voor mijn gebruik en kan ik beter 2x8GB=16GB SO-DIMM nemen?

4) Zijn merk en specs goede keuzes qua SO-DIMM en NVMe? Of zien jullie betere alternatieven voor rond hetzelfde geld? Of omstreeks dezelfde specs hardware voor minder geld? Betrouwbaarheid vind ik nr 1, dan stroomverbruik op nr.2 en de hoogste snelheid op nr.3 (maar langzaam wil ik zeker niet).

5) Is een GPU-upgrade nog mogelijk in dit MoBo mocht ik later nog een betere GPU willen?

Bedankt alvast voor de moeite van het lezen, denken en antwoorden!

[ Voor 3% gewijzigd door Zambeesie77 op 04-08-2023 15:52 . Reden: aanvullende info ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-06 21:51
1) klopt, 9500t heeft enkel PCIe3

2) zou gewoon prima moeten werken, (maximale) snelheden worden uiteraard wel beperkt

3) dat is afhankelijk van wat je doet. Maar ik denk dat er vrij weinig workflows zijn waar 32GB krap is. Als je in rapid miner grote datasets hebt kan 32GB misschien een probleem worden, maar dat is moeilijk te zeggen. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.

4) Als je niet van plan bent om binnen korte tijd te upgraden is de kc3000 wat overkill, maar het prijs verschil met een PCIe3 ssd is niet super groot. Kwalitatief is de kc3000 prima.

5) volgens de specs die je gelinkt hebt is er geen PCIe slot aanwezig voor een GPU, de kast is ook erg klein dus ik gok dat een GPU geen optie is.

[ Voor 4% gewijzigd door Raphire op 04-08-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zambeesie77
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-04 21:46
Ha Raphire, bedankt voor je snelle antwoord en sorry voor mijn late reactie.
32GB SO-DIMM (3200) ga ik voor, geheugen is momenteel niet zo duur.

Ik begrijp dat Ik een NVMe PCIe 4.0x4 (4e generatie) zonder probleem kan toepassen in het MoBo met PCIe 3.0x4 (derde generatie), het is dus backwards compatible?