Keuze beginnersauto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-09 20:13
Dag allen,

Momenteel ben ik volop bezig met de voorbereidingen voor mijn praktijkexamen. Volgend jaar zal ik de middelbare school verlaten en doorstromen naar de universiteit.

Zowel mijn ouders als ik hebben geen interesse in een kamer (in België een 'kot' genoemd). De reden hiervoor is dat een goede kamer (kot) maandelijks enorm veel kost. Denk aan ongeveer 500 - 700 euro per maand, en dit over een periode van 6 jaar (de duur van mijn studie) komt neer op een naar mijn mening hoog bedrag.

De universiteit is ongeveer 30-35 km hier vandaan, geen afstand die ik met de fiets wil afleggen. Openbaar vervoer is eventueel een optie, maar de reistijd is behoorlijk lang en openbaar vervoer biedt niet genoeg zekerheid, gezien de frequentie van stakingen.

Daarom hebben mijn ouders en ik besloten om te overwegen een auto aan te schaffen. Het is niet de bedoeling dat alle kosten bij mijn ouders terechtkomen, dus ik ben ook tijdens de zomermaanden hard aan het werk om wat geld te verdienen. Gelukkig zijn mijn ouders bereid om te helpen, waarvoor ik hen enorm dankbaar ben.

We hebben enkele eisen voor de auto:

- Natuurlijk op benzine

- Manueel geschakeld

- Ons budget is maximaal 8.000 euro, maar voor dat bedrag moet het wel echt een goede auto zijn (ik kan eventueel extra werken om een hoger budget te bereiken). Het is de bedoeling dat ik er echt 8 - 10 jaar mee kan rijden. Misschien onhaalbaar, maar ik hoop van niet.

- Veiligheid is belangrijk, vooral omdat de meeste kilometers buiten de bebouwde kom/snelweg zullen plaatsvinden. We weten dat oudere Japanse auto's zeer betrouwbaar zijn, maar ze kunnen op het gebied van veiligheid soms tekortschieten (corrigeer me als ik het mis heb).

- Veiligheidssystemen zoals automatisch noodremmen zijn fijn, maar geen absolute vereiste. Ik heb geen idee of dit binnen het budget te vinden is.
We zouden eventueel iets meer willen betalen als dat betekent dat we een veiligere auto kunnen aanschaffen. Systemen zoals Automatic Emergency Braking hebben mijn ouders al een keer geholpen en zijn het enorm dankbaar.

- Geen enorme stationwagen, iets ter grootte van een 2020 Corsa bijvoorbeeld is ideaal. Groter liever niet.
Laat jullie mening weten.

Bedankt alvast!

Beste antwoord (via WayTooMuch op 04-08-2023 14:55)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Als het om financiële overwegingen gaat: auto's zijn duurder dan je denkt. Met enkel de aanschaf ben je er niet.

- Hoeveel brandstof ga je per maand verbruiken?
- Parkeerkosten bij de universiteit
- Hoeveel kost de auto aan onderhoud?
- Wegenbelasting
- Verzekering (je bent nog jong, dit loopt echt in de papieren)
- Afschrijving van de auto

Het zal ongetwijfeld bij elkaar nog steeds een stuk goedkoper zijn dan op kamers gaan (althans, ik ga er vanuit dat het inderdaad in België vergelijkbaar zo duur is als in Nederland), maar al met al ga je minder geld besparen dan wat je denkt. Terwijl op kamers gaan ook voordelen heeft. Wellicht wil je dat bij een kleiner prijsverschil toch overwegen.

Verder zou ik voor een eerste auto vooral niet teveel uitgeven. Begin eens een jaar met een barrel, je kan 'm altijd nog inruilen ;)
We weten dat oudere Japanse auto's zeer betrouwbaar zijn, maar ze kunnen op het gebied van veiligheid soms tekortschieten (corrigeer me als ik het mis heb).
Tja, hoe nieuwer hoe veiliger.
En betrouwbaarheid... is toch altijd 'borrelpraat' imho. Ieder automerk heeft zo z'n 'betrouwbare' en 'minder betrouwbare' modellen geproduceerd, en het historische onderhoud speelt hier ook een rol in, zeker bij oudere bouwjaren.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:51
Waarom `natuurlijk´ op benzine?

edit/ voordat alle Hollanders hier reageren :P , in België rijdt 50% van de auto's nog op diesel en pas sinds dit jaar/vorig jaar zijn neemt benzine de overhand. Dat betekent dat er veel diesel occassions zijn en je voor hetzelfde geldt een beter uitgeruste auto hebt. Qua wegenbelasting valt het allemaal reuze mee (zeker in vergelijking met Nederland). Het enige waar je op moet letten is de nieuwe roet test die roet (haha) in het eten kan gooien.

[ Voor 87% gewijzigd door Bobmeister op 04-08-2023 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:34

Fanta

FordPerformance™️

Ik zou eens gaan kijken voor een niet te oude Toyota Aygo. Rijdt leuk, genoeg ruimte voor boodschappen of een weekendje weg, heel zuinig en meestal vrij rijk uitgerust.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
Ik weet niet hoe het in belgie is, maar de nederlandse universiteiten maken het hun studenten niet makkelijk om te parkeren. (maar nu hebben in nederland studenten gratis toegang tot het OV).

Als je een corsa overweegt, dan zou je ook een swift, yaris, of jazz kunnen overwegen.

Of een brommer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-09 18:22

Rob310

kermisfanaat

Eigenlijk is een kleine Japanner of Koreaan altijd de beste keuze als je betrouwbaarheid bovenaan je verlanglijstje hebt staan.
Een Hyundai i10 of i20 of een Suzuki Alto/Celerio
Mazda 2 oogt als een moderne auto en geeft wellicht de hoogste kwaliteitsbeleving.

Maar ook bij deze autos zullen de normale slijtage onderdelen eens kapot gaan en je bent afhankelijk van hoe eerdere eigenaren met de techniek zijn omgegaan.
Pak ook geen auto met een te lage kilometerstand (minder dan 5000/6000 per jaar). De motor is dan nooit goed warm geworden door korte ritjes en daar lijdt het blok meer van dan dan dat er 15000 per jaar mee is gereden.

Kijk ook bij de auto die je kiest wat de termijn is van vervangen van distributie riem en of dit recent gedaan is óf dwing dit af bij aankoop.

En ga verschillende autos kijken, want je moet je er ook 'lekker' in voelen.

Succes met je zoektocht!

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Richh
Als het om financiële overwegingen gaat: auto's zijn duurder dan je denkt. Met enkel de aanschaf ben je er niet.

- Wegenbelasting

Het zal ongetwijfeld bij elkaar nog steeds een stuk goedkoper zijn dan op kamers gaan (althans, ik ga er vanuit dat het inderdaad in België vergelijkbaar zo duur is als in Nederland), maar al met al ga je minder geld besparen dan wat je denkt. Terwijl op kamers gaan ook voordelen heeft. Wellicht wil je dat bij een kleiner prijsverschil toch overwegen.

Verder zou ik voor een eerste auto vooral niet teveel uitgeven. Begin eens een jaar met een barrel, je kan 'm altijd nog inruilen ;)
We weten dat oudere Japanse auto's zeer betrouwbaar zijn, maar ze kunnen op het gebied van veiligheid soms tekortschieten (corrigeer me als ik het mis heb).
En betrouwbaarheid... is toch altijd 'borrelpraat' imho. Ieder automerk heeft zo z'n 'betrouwbare' en 'minder betrouwbare' modellen geproduceerd, en het historische onderhoud speelt hier ook een rol in, zeker bij oudere bouwjaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:26
Kia Picanto of Toyota Yaris zijn wel leuke beginners.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WayTooMuch
Ik moet zeggen, die 'natuurlijk' komt wat oneerbiedig voor, want diesels zijn fijne auto's.
Benzine omdat ik rekening moet houden met lage emissie zones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Met jouw eisen en budget is het niet moeilijk iets goeds te kopen.
Ik zou een A-segment of B-segment auto nemen, max 10 jaar oud, max 150.000 km.
Daarin heb je genoeg keuze: Opel Adam, Opel Corsa, Ford Fiesta, VW Polo, Seat Ibiza, Toyota Yaris, Mazda 2, Suzuki Swift, Hyundai i20 en nog wel een paar.
Lijkt mij ook handig dat je weet wat je voorkeur is; als dat puur op betrouwbaarheid aankomt zou ik voor een Koreaan/Japanner gaan, maar andere modellen rijden misschien ook wat beter.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:18
Over welk traject gaat het? Mogelijk om met trein te gaan?

Afhankelijk naar welke stad wordt dat een ramp met files

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou eens kijken naar een wat oudere Toyota, een Yaris ofzo. Zijn ruime hatchbacks, rijden lekker, en gaan zeker nog wel een jaar of 10 mee als je er een in nette staat van een jaartje of 10 oud koopt.

Voor 8K kun je ook luxere auto's overwegen, bijvoorbeeld een oude Volvo, die dingen zijn ook oerdegelijk maar wat duurder in het onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
Rob310 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:20:
Eigenlijk is een kleine Japanner of Koreaan altijd de beste keuze als je betrouwbaarheid bovenaan je verlanglijstje hebt staan.
Een Hyundai i10 of i20 of een Suzuki Alto/Celerio
Mazda 2 oogt als een moderne auto en geeft wellicht de hoogste kwaliteitsbeleving.

Maar ook bij deze autos zullen de normale slijtage onderdelen eens kapot gaan en je bent afhankelijk van hoe eerdere eigenaren met de techniek zijn omgegaan.
Pak ook geen auto met een te lage kilometerstand (minder dan 5000/6000 per jaar). De motor is dan nooit goed warm geworden door korte ritjes en daar lijdt het blok meer van dan dan dat er 15000 per jaar mee is gereden.
Bedankt voor je reactie. Een wagen met iets hogere kilometerstand durven we zeker aan. Vooral omdat de occassions dan goedkoper worden. Inderdaad nu ook niet iets met 200.000 aangezien dan de reparaties frequenter kunnen voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander316
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-03 18:52
Renault twingo II is een mooie beginners auto, leuke opties op te verkrijgen. rijd prima en vrij goedkoop ook met de belastingen / benzine gebruik.
(spreek uit eigen ervaring + die van mijn vriendin + haar broertje etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
Richh schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:20:

- Wegenbelasting

[...]

Hartelijk dank voor je reactie.
Inderdaad, een auto is niet bepaald goedkoop. Daarom moet ik met mijn ouders aan tafel zitten en dan moeten we samen kijken wat al dan niet haalbaar is en wat nu voordeliger is.

Edit: Een barrel had ik ook eerst voorgesteld, maar ik snap mijn ouders wel dat ze iets beters willen i.v.m. veiligheid

[ Voor 13% gewijzigd door WayTooMuch op 10-08-2023 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:13
WayTooMuch schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Inderdaad, een auto is niet bepaald goedkoop. Daarom moet ik met mijn ouders aan tafel zitten en dan moeten we samen kijken wat al dan niet haalbaar is en wat nu voordeliger is.
Geen idee of dit in Nederland ook gebeurd/kan, maar hier laten vele jongeren de auto's verzekeren op moeders of vaders naam, of de verzekering hiermee blij is, dat weten we niet, daarom verkiezen we een compacte auto met 70, 80, 90 pk op benzine.
Ik zou de verzekering op eigen naam zetten. Uiteraard zorgt dat voor een hogere premie in het begin (maar WA+beperkt casco verzekeren moet voldoende zijn), zorgt er wel voor dat je zelf schadevrije jaren opbouwt.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou wel voor iets uit het B-segment gaan (vw polo, Renault Clio, Peugeot 208 etc). Dan heb je toch een wat degelijkere auto dan die echte kleintjes. Betere wegligging, veiliger, meer vermogen voor op de snelweg, wat meer binnenruimte etc. Moet wel lukken voor dit budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
Palomar schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:38:
Ik zou wel voor iets uit het B-segment gaan (vw polo, Renault Clio, Peugeot 208 etc). Dan heb je toch een wat degelijkere auto dan die echte kleintjes. Betere wegligging, veiliger, meer vermogen voor op de snelweg, wat meer binnenruimte etc. Moet wel lukken die budget.
Ik deel dezelfde mening. Vond de corsa van de rijschool enorm fijn rijden.

Edit: Het is eentje van 2020, als we eentje zouden vinden die volgend jaar 80.000 km heeft gelopen denk ik dat ze voor redelijke prijzen te vinden zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door WayTooMuch op 04-08-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
WayTooMuch schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Ik verwacht dat je voor een goedkope studentenkamer 400-600 euro kwijt bent, en voor een goedkope auto 250-400 euro. Voor een beetje extra krijg je op kamers wel een hoop levenservaring terug ;) maargoed, een auto is ook makkelijk.
Geen idee of dit in Nederland ook gebeurd/kan, maar hier laten vele jongeren de auto's verzekeren op moeders of vaders naam, of de verzekering hiermee blij, dat weten we niet, daarom verkiezen we een compacte auto met 70, 80, 90 pk op benzine.
Dat zie je in Nederland inderdaad ook heel veel inderdaad. Echter, wel goed om te beseffen wat de gevolgen zijn als je de veroorzaker bent van een ongeluk: een van je ouders gaat dan omlaag in schadevrije jaren en zal meer premie moeten betalen.
Het is belangrijk dat je verzekering dit ook oke vind, want anders zou bij een ongeluk het gevolg kunnen zijn dat je onverzekerd was. Als je dan bij een andere auto veel schade hebt veroorzaakt heb je een gigantisch probleem.

Zet je de auto op eigen naam, dan begin je al met het opbouwen van schadevrije jaren, al weet ik niet of dat in België net zo belangrijk is (veel auto's daar zijn van de zaak, geen idee of je dan wat aan je privé-jaren hebt).

Niet teveel vermogen is sowieso handig als je op de centjes wilt letten ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 04-08-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Makkelijke keuze, Toyota Yaris of een Aygo. Ik weet niet hoe het zit met wegenbelasting o.i.d. in Belgie, maar als dat weinig uit maakt, zou ik voor een Yaris gaan.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WayTooMuch
Richh schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Ik verwacht dat je voor een goedkope studentenkamer 400-600 euro kwijt bent, en voor een goedkope auto 250-400 euro. Voor een beetje extra krijg je op kamers wel een hoop levenservaring terug ;) maargoed, een auto is ook makkelijk.

[...]

Dat zie je in Nederland inderdaad ook heel veel inderdaad. Echter, wel goed om te beseffen wat de gevolgen zijn als je de veroorzaker bent van een ongeluk: een van je ouders gaat dan omlaag in schadevrije jaren en zal meer premie moeten betalen.
Het is belangrijk dat je verzekering dit ook oke vind, want anders zou bij een ongeluk het gevolg kunnen zijn dat je onverzekerd was. Als je dan bij een andere auto veel schade hebt veroorzaakt heb je een gigantisch probleem.

Zet je de auto op eigen naam, dan begin je al met het opbouwen van schadevrije jaren, al weet ik niet of dat in België net zo belangrijk is (veel auto's daar zijn van de zaak, geen idee of je dan wat aan je privé-jaren hebt).

Niet teveel vermogen is sowieso handig als je op de centjes wilt letten ;)
Haha, ik begrijp wat je bedoelt met 'levenservaring' haha. Inderdaad een auto is ook makkelijk.

I.v.m. de verzekering. Bedankt om mij hierover uitleg te geven. Als bijna 18-jarige wist ik wel dat er veel bij ging komen en ben ik nog volop aan het leren. Scholen mogen best de leerlingen meer bijleren over het 'volwassen' worden.

Omdat we in België met onze ouders (indien ze als 'begeleider' staan opgegeven op het voorlopig rijbewijs) mogen leren autorijden heeft mijn vader mij als 'occasioneel bestuurder' bij de verzekering opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
Slappyjoez schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Ik zou de verzekering op eigen naam zetten. Uiteraard zorgt dat voor een hogere premie in het begin (maar WA+beperkt casco verzekeren moet voldoende zijn), zorgt er wel voor dat je zelf schadevrije jaren opbouwt.
De leeftijdsboete is groter dan het voordeel met schadevrije jaren, daarbij heb je op latere leeftijd ook meer financiële draagkracht dus dan hakt een hogere premie minder diep in je budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

WayTooMuch schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:40:
[...]
Ik deel dezelfde mening. Vond de corsa van de rijschool enorm fijn rijden.
Als je een Opel Corsa overweegt zeker ook naar de Opel Adam kijken, dat is een iets ingekorte Corsa maar meestal een stuk beter uitgerust.

Motoren van Opel zijn v.z.i.w. redelijk probleemloos.
PSA (Peugeot en Citroën) THP en Puretech motoren (distributieriem in de olie), Ford EcoBoost 1.0 motoren (distributieriem in de olie) en Mini's zou ik zelf vermijden met hoge kilometerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je de handbak-eis laat vallen, en waarom ook niet, automaat rijdt echt chiller, kun je "gewoon" een hybride pakken. Iets las een Honda Insight of Jazz lijkt me een prima auto voor je eisen.

Zelf roeren is natuurlijk leuk, maar imho maakt het een normale A of B klasser echt niet sportiever of leuker om te rijden.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
RobinHood schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:33:
Als je de handbak-eis laat vallen, en waarom ook niet, automaat rijdt echt chiller, kun je "gewoon" een hybride pakken. Iets las een Honda Insight of Jazz lijkt me een prima auto voor je eisen.

Zelf roeren is natuurlijk leuk, maar imho maakt het een normale A of B klasser echt niet sportiever of leuker om te rijden.
De handbak-eis hadden we opgesteld doordat we ervan uit gingen dat dat veel goedkoper uitkomt.
Als we zoiets tegenkomen dat past in het budget zoals dus een Jazz kan dat wel handig zijn i.v.m. files etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Laatst online: 16:02
Ik ken de (tweedehands) markt in Belgie totaal niet.

Maar de opties die door mijn hoofd schoten:
Golfje van 1000 piek en het daarmee eerst eens een jaartje aan kijken. Misschien wil je volgend jaar of over 3 jaar wel 'op kot'.
Toyota's: Aygo, of een hybride (Yaris/Prius/Auris) als die te krijgen zijn binnen budget.

Yolo alternatief: in Nederland komen de eerste volledig elektrische auto's binnen budget. Als je een oprit hebt waar je kan laden zou dat een optie kunnen zijn (wel elke nacht laden, veel verder dan die 70km komen die niet).

En helemaal out of the box/offtopic. Ga motorrijden! Stuk zuiniger en goedkoper en nooit gedoe met parkeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:21
30-35 km is een mooie afstand voor een brommertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:52

MLLL

Palm Treo 650

Eind jaren 90 iets soortgelijks meegemaakt, Heiloo naar Driebergen voor school.
Had een Alfaatje 33 op lpg,spotgoedkoop en stiekem het leukste autootje wat ik gehad heb..
Een Clio op lpg kan wel iets zijn voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:23
ejdvandenberg schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:21:

En helemaal out of the box/offtopic. Ga motorrijden! Stuk zuiniger en goedkoper en nooit gedoe met parkeren :)
Of combineer de 2 opties en ga voor een Piaggio MP3 (of zoiets).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Een Kia Picanto is wat kleiner, maar in verhouding wel vaak erg rijk uitgerust. Misschien ook een model om mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

Qua verbruik kan 0,5 ltr per 100 Km al een behoorlijke som aan geld vertegenwoordigen. En dat is wat je met een automaat al gauw aan meerverbruik hebt. En als je een wat onzuinig model hebt kan dat nog meer zijn.

Als je 4 dagen per week die 70 kilometer aflegt is dat 280 per week
Dat is 1,4 liter per week extra x 40 weken a €1,70 p/ltr = €95,20 op jaarbasis wat je extra aan onkosten kwijt bent.

Nog een tip die ik laatst van iemand hoorde; Als je budget 8000 is moet je eigenlijk kijken naar een auto van 6500 - 7000 zodat je nog voor 1000 - 1500 onkosten kunt maken en die heb je al snel.
Toch iets wat defect gaat of de banden zijn na een jaartje al te ver versleten of misschien wil je een betere radio en dan kun je dat tenminste ook nog betalen.

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
Rob310 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:39:
Qua verbruik kan 0,5 ltr per 100 Km al een behoorlijke som aan geld vertegenwoordigen. En dat is wat je met een automaat al gauw aan meerverbruik hebt. En als je een wat onzuinig model hebt kan dat nog meer zijn.

Als je 4 dagen per week die 70 kilometer aflegt is dat 280 per week
Dat is 1,4 liter per week extra x 40 weken a €1,70 p/ltr = €95,20 op jaarbasis wat je extra aan onkosten kwijt bent.

Nog een tip die ik laatst van iemand hoorde; Als je budget 8000 is moet je eigenlijk kijken naar een auto van 6500 - 7000 zodat je nog voor 1000 - 1500 onkosten kunt maken en die heb je al snel.
Toch iets wat defect gaat of de banden zijn na een jaartje al te ver versleten of misschien wil je een betere radio en dan kun je dat tenminste ook nog betalen.
Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad heel wat. Ik heb al eens rondgekeken maar voor 8K vind ik geen automaat met redelijke kilometerstand. Ik ben bang voor versleten versnellingsbakken en als we 200K km ver zitten verwacht ik ook dat andere onderdelen zoals: schokbrekers, rubbers,... gaan verslijten.
Dus dat idee had ik al laten vallen. De berekening die je hierbij hebt gemaakt bevestigd eigenlijk dat een automaat niet zo'n goed idee is op dit moment.
Over het budget: Daar had ik ook al een best ruime marge in gerekend. Waarvoor ik nu aan het sparen ben is eigenlijk brandstof, onderhoud en reparaties. In zomer 2024 nog eens werken zou normaal gezien ruimschoots voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WayTooMuch
MLLL schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:50:
Eind jaren 90 iets soortgelijks meegemaakt, Heiloo naar Driebergen voor school.
Had een Alfaatje 33 op lpg,spotgoedkoop en stiekem het leukste autootje wat ik gehad heb..
Een Clio op lpg kan wel iets zijn voor je.
Ik heb even de afstand opgezocht dat je zo moest afleggen, zo'n 200 km op een dag.
Dat is echt heel wat, vooral voor een student.
Een Clio is idd best een leuke auto. Ik wil best wel LPG rijden op voorwaarde dat de installatie netjes is ingebouwd.
Geen idee of je Joep van Klokje Rond (YouTube: Autoweek) kent. Daar zijn op de keuring inderdaad auto's langsgekomen met een enorm slordige gasinstallatie waardoor je amper bij het blok kan voor reparatie xD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adeadly
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-08 12:35
Niet al te groot, maar wel mijn eerste auto : een Skoda Citigo. Rijd er zelf nu al een aantal jaar in en ben er nog altijd super tevreden mee! En als lang persoon kan ik goed zitten in deze auto

Beginnend BBQer, kan nooit kiezen, PC gamer voor het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
aljooge schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:40:
30-35 km is een mooie afstand voor een brommertje.
Mocht het enkel gebruikt worden om dat traject van in totaal 70 km af te leggen zou ik dat helemaal geen probleem vinden, lijkt me best leuk ook nog.
Alleen gaat de auto praktischer zijn.
Bv. een weekendje weg, boodschappen,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

En als veiligheid meetelt kun je ook nog de Ncap score van elke auto opzoeken (botsproef resultaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Laatst online: 16:02
Ik ben het verder met Richh eens: Heb je een sommetje gemaakt wat je bereid bent om maandelijks kwijt te zijn?

Alleen een aankoopbudget is te weinig om een gericht adviest te geven. Voor 8000 euro heb je een Aygo uit 2018, maar misschien ben je wel blijer met het extra comfort, ruimte en veiligheid van een Auris uit 2011 voor hetzelfde (aanschaf)geld.

Voor het echte eerlijke vergelijken maakte ik altijd sommetjes wat de auto all inclusief (en dus vooral incl afschrijving) kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Toch is er in mijn ogen weinig mis met de aanpak van OliQuatre.
Zelfs als hij na een jaar het roer omgooit en toch op kamers gaat, dan kun je die auto nog prima verkopen en zijn er geen grote financiële gevolgen.

Ik heb als student ook een auto gehad. In mijn geval een Daihatsu Charade van 600 euro (inmiddels ook alweer 16 jaar geleden) en daardoor heb ik leren sleutelen. Dus als je 8000 euro hebt dan is er zeer weinig risico in mijn ogen.

Maar ik heb dus ook gekozen om bij mijn ouders te blijven wonen en de 'vrijheid' gepakt d.m.v. een auto. Van die keuze nooit spijt gehad eigenlijk. Daarom zou ik zeggen: gewoon doen en stop je focus in je opleiding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
DaWaN schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:05:
Toch is er in mijn ogen weinig mis met de aanpak van OliQuatre.
Zelfs als hij na een jaar het roer omgooit en toch op kamers gaat, dan kun je die auto nog prima verkopen en zijn er geen grote financiële gevolgen.

Ik heb als student ook een auto gehad. In mijn geval een Daihatsu Charade van 600 euro (inmiddels ook alweer 16 jaar geleden) en daardoor heb ik leren sleutelen. Dus als je 8000 euro hebt dan is er zeer weinig risico in mijn ogen.

Maar ik heb dus ook gekozen om bij mijn ouders te blijven wonen en de 'vrijheid' gepakt d.m.v. een auto. Van die keuze nooit spijt gehad eigenlijk. Daarom zou ik zeggen: gewoon doen en stop je focus in je opleiding!
Bedankt voor je reactie.
Ik heb mijn oudere zus hetzelfde zien doen!

Edit: Behalve het sleutelen dan xD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

WayTooMuch schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:52:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad heel wat. Ik heb al eens rondgekeken maar voor 8K vind ik geen automaat met redelijke kilometerstand. Ik ben bang voor versleten versnellingsbakken en als we 200K km ver zitten verwacht ik ook dat andere onderdelen zoals: schokbrekers, rubbers,... gaan verslijten.
Dus dat idee had ik al laten vallen. De berekening die je hierbij hebt gemaakt bevestigd eigenlijk dat een automaat niet zo'n goed idee is op dit moment.
Over het budget: Daar had ik ook al een best ruime marge in gerekend. Waarvoor ik nu aan het sparen ben is eigenlijk brandstof, onderhoud en reparaties. In zomer 2024 nog eens werken zou normaal gezien ruimschoots voldoende moeten zijn.
Hybride is natuurlijk wat anders dan een normale auto met automaat. Systeem is compleet anders, en een hybride is echt een pak zuiniger, ook als je niet op de accu rijdt, omdat de verbrandingsmotor veel efficiënter kan lopen.

Onderhoud heb je altijd, kilometerstanden zeggen daarbij ook lang niet alles, sommige dingen "slijten" juist als je ze weinig gebruikt, zoals rubbers. In veel gevallen kun je beter een auto hebben die 10-15k per jaar heeft gelopen dan eentje die 5k per jaar deed. Wat enorm drukt in de kosten is de simpele dingen zelf doen, iedereen kan olie verversen bij een normale auto, en filters zijn vaak ook niet zo lastig, maar het scheelt echt enorm in de kosten.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Zonder alle posts en voorstellen te lezen, een lijstje van mij met wagentjes die je over het algemeen zonder veel problemen door wat jaartjes heen zullen vervoeren en dan zou ik persoonlijk altijd voor Japans gaan. Diverse modellen van rond 2010 voor rond de 8000 te krijgen met relatief lage KM standen.

Honda Jazz... saai uiterlijk, ondanks dat de Yaris de naam heeft durf ik erg geld op te leggen dat de Jazz nog betrouwbaarder is én beter rijdt... het zal de meesten verbazen hoe fijn een Jazz rijdt.

Toyota Yaris... nog saaier uiterlijk, super betrouwbaar, dynamisch wat minder qua rijden

Mazda 2... minder saai qua uiterlijk, betrouwbaar, goed om te rijden

Suzuki Swift... kek ogend wagentje, betrouwbaar, fijn om te rijden, maar van het lijstje wel het meest kaal qua uitrusting en veel harde plastics in het interieur waardoor het goedkoop aanvoelt.

[ Voor 43% gewijzigd door MicGlou op 04-08-2023 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Nou heb ik een paar jaartjes mijn rijbewijs..

Onze luxe auto staat hoofdzaak naast huis een 2 liter ford mondeo station.
Rijd geweldig alles zit er op en aan.
Zuipt meer dan de baas maar goed maakt ook weinig kilometers.

Nu, voor woon / werk rijd ik in een Kia Picanto 40km enkele reis dus 80km daags.
Met consignatie diensten komen er ook zomaar wat extra ritjes per dag bij.

Maar we hebben airco , kachel, radio en asbak.
Gasgeven is zinloos want er gebeurt weinig onder de motorkap.
Daardoor wel lekker zuinig.
En voldoet prima voor die ritjes in mijn eentje.

Gekocht op 68.000 voor 3K en staat nu iets over de 100.000
Onderhoud verwaarloosbaar, wat filtertjes en olie wissel kun je zelf.

Dus al met al Kia Picanto prima wagentje voor weinig.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
ejdvandenberg schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:41:
Ik ben het verder met Richh eens: Heb je een sommetje gemaakt wat je bereid bent om maandelijks kwijt te zijn?

Alleen een aankoopbudget is te weinig om een gericht adviest te geven. Voor 8000 euro heb je een Aygo uit 2018, maar misschien ben je wel blijer met het extra comfort, ruimte en veiligheid van een Auris uit 2011 voor hetzelfde (aanschaf)geld.

Voor het echte eerlijke vergelijken maakte ik altijd sommetjes wat de auto all inclusief (en dus vooral incl afschrijving) kost.
Eerlijk gezegd nog niet, ik ben van plan naast de aankoopprijs nog zo'n 5-6K te sparen, een beetje voor wat ontspanning: bioscoop, zwemmen, die dingen en gewoon voor reserve.
De rest zou moeten dienen voor brandstof en eventuele reparaties. De rest van de kosten willen mijn ouders door 2 delen. Voel ik me wel een beetje schuldig over, maar als ze dat echt willen, waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
Ronald.42 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:48:
Nou heb ik een paar jaartjes mijn rijbewijs..

Onze luxe auto staat hoofdzaak naast huis een 2 liter ford mondeo station.
Rijd geweldig alles zit er op en aan.
Zuipt meer dan de baas maar goed maakt ook weinig kilometers.

Nu, voor woon / werk rijd ik in een Kia Picanto 40km enkele reis dus 80km daags.
Met consignatie diensten komen er ook zomaar wat extra ritjes per dag bij.

Maar we hebben airco , kachel, radio en asbak.
Gasgeven is zinloos want er gebeurt weinig onder de motorkap.
Daardoor wel lekker zuinig.
En voldoet prima voor die ritjes in mijn eentje.

Gekocht op 68.000 voor 3K en staat nu iets over de 100.000
Onderhoud verwaarloosbaar, wat filtertjes en olie wissel kun je zelf.

Dus al met al Kia Picanto prima wagentje voor weinig.
Leuk! Klinkt als een goede starter. Bedankt voor je reactie. Aanbeveling neem ik zeker mee op in mijn Word bestandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
MicGlou schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:47:
Zonder alle posts en voorstellen te lezen, een lijstje van mij met wagentjes die je over het algemeen zonder veel problemen door wat jaartjes heen zullen vervoeren en dan zou ik persoonlijk altijd voor Japans gaan. Diverse modellen van rond 2010 voor rond de 8000 te krijgen met relatief lage KM standen.

Honda Jazz... saai uiterlijk, ondanks dat de Yaris de naam heeft durf ik erg geld op te leggen dat de Jazz nog betrouwbaarder is én beter rijdt... het zal de meesten verbazen hoe fijn een Jazz rijdt.

Toyota Yaris... nog saaier uiterlijk, super betrouwbaar, dynamisch wat minder qua rijden

Mazda 2... minder saai qua uiterlijk, betrouwbaar, goed om te rijden

Suzuki Swift... kek ogend wagentje, betrouwbaar, fijn om te rijden, maar van het lijstje wel het meest kaal qua uitrusting en veel harde plastics in het interieur waardoor het goedkoop aanvoelt.
Ik neig het meeste naar de Jazz, heb er ook veel goeds over gehoord ook over het rijgedrag. Voor die prijs te vinden in bijna 'nieuwstaat'. Interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
Ik heb eens wat rondgelezen.
Iemand (ook op Tweakers) vertelde dat de verzekering van zijn zoon jaarlijks zo hoog opliep dat het een beter idee is om een private lease aan te gaan omdat je dan vanaf 200-300 euro/maand al verzekerd rondrijdt exc. brandstof.
Ik besef dat je vasthangt aan een contract van een bepaalde duur, maar ik heb het gevoel dat er een serieuze adder onder het gras schuilt (bv. gaan ze een 18-jarige zonder vast inkomen uberhaupt een contract geven etc.).
Iemand die hier iets meer van kent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Ik denk dat je de zaak totaal verkeerd benadert. Jouw echte vraag is niet "hoe kom ik zo goedkoop mogelijk op de universiteit", maar "hoe wil ik mijn studententijd invullen".

Natuurlijk kun je een auto kopen en daarmee de afstand overbruggen. Maar zoals al vaker genoemd in het topic, je kosten zijn best wel hoog en zeker bij oudere auto's wat onvoorspelbaar. De aanschafprijs is wel je minste probleem, het zijn de kosten voor brandstof, onderhoud en reparaties. Als je auto stuk gaat kun je niet naar college, dus het is best wel een afhankelijkheid.

Maar studeren is het mooist als je op jezelf woont. Hoeft natuurlijk niet meteen vanaf de eerste dag, maar als je gedurende je gehele studie bij je ouders thuis blijft wonen, dan heb je straks wel een diploma, maar niet geleefd. Ik zeg niet dat je elke avond uit moet en liters bier moet verstouwen, maar af en toe even uit de band springen hoort ook bij het studentenleven. Dat gaat gewoon niet lukken als je thuis blijft wonen, je ouders zullen er altijd wat van vinden als je dronken thuiskomt. En dronken met de auto thuiskomen, daar vind ik ook wat van.

Kun je er geen baantje bij zoeken? Dan kun je toch een kamer huren en op jezelf wonen. Jouw eerste opmerking deed het hem bij mij:
Zowel mijn ouders als ik hebben geen interesse in een kamer
WTF hebben je ouders daarmee te maken? Dat moet volledig jouw eigen beslissing zijn. Je wilt leren om zelf te leven, koken, wassen, je eigen huishouding te voeren. En uiteraard feesten. Ik vind achteraf mijn studententijd de mooiste tijd van m'n leven (ik woonde vanaf het begin op een kamer) en had dat niet willen missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WayTooMuch
PhilipsFan schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:56:
Ik denk dat je de zaak totaal verkeerd benadert. Jouw echte vraag is niet "hoe kom ik zo goedkoop mogelijk op de universiteit", maar "hoe wil ik mijn studententijd invullen".

Natuurlijk kun je een auto kopen en daarmee de afstand overbruggen. Maar zoals al vaker genoemd in het topic, je kosten zijn best wel hoog en zeker bij oudere auto's wat onvoorspelbaar. De aanschafprijs is wel je minste probleem, het zijn de kosten voor brandstof, onderhoud en reparaties. Als je auto stuk gaat kun je niet naar college, dus het is best wel een afhankelijkheid.

Maar studeren is het mooist als je op jezelf woont. Hoeft natuurlijk niet meteen vanaf de eerste dag, maar als je gedurende je gehele studie bij je ouders thuis blijft wonen, dan heb je straks wel een diploma, maar niet geleefd. Ik zeg niet dat je elke avond uit moet en liters bier moet verstouwen, maar af en toe even uit de band springen hoort ook bij het studentenleven. Dat gaat gewoon niet lukken als je thuis blijft wonen, je ouders zullen er altijd wat van vinden als je dronken thuiskomt. En dronken met de auto thuiskomen, daar vind ik ook wat van.

Kun je er geen baantje bij zoeken? Dan kun je toch een kamer huren en op jezelf wonen. Jouw eerste opmerking deed het hem bij mij:

[...]

WTF hebben je ouders daarmee te maken? Dat moet volledig jouw eigen beslissing zijn. Je wilt leren om zelf te leven, koken, wassen, je eigen huishouding te voeren. En uiteraard feesten. Ik vind achteraf mijn studententijd de mooiste tijd van m'n leven (ik woonde vanaf het begin op een kamer) en had dat niet willen missen.
Eerste deel van je reactie begrijp ik. Bij het tweede deel moest ik een beetje lachen bij het 'feest' gedeelte.
Ik ben niet de gemiddelde 17-18 jarige. Feesten heb ik geen goede ervaring mee, zeker niet als je zonder reden een paar tikken krijgt van 1 of andere dronken, lompe gozer.
Ik ben nog nooit dronken geweest, hoewel een biertje wel kan voor de gezelligheid heb ik nog nooit sterke drank aangeraakt. Ook drugs heb ik nooit gebruikt. Ik ga liever met vrienden een half dagje gezellig iets doen dan ik me de hele nacht zit kapot te feesten. Jongeren die hun longen kapotvapen,... is een echte rage op school. Velen zoals u vinden dat je dan 'niet geleefd' hebt als je dus niet feest. Ik vind van niet, ik haal meer plezier uit andere dingen zonder overmatig alcohol, drugs, vape en sigaretten.

Om verder te gaan op 'WTF hebben je ouders daarmee te maken?' Geen idee hoe het in Nederland gaat, maar in België zijn het in eerste instantie de ouders die betalen. Reken zo'n 550-750 euro per maand, dat kan zelfs stijgen. Extra vervelend als je niet zo goed overeenkomt met je 'kamergenoten'. Zelf eens koken, wassen, strijken heb ik al vaker gedaan, de boodschappen ook. Moeder en vader zijn aan het werk namelijk en ik help hen graag.

Mijn ouders hebben er inderdaad weinig over te zeggen mocht ik de kosten zelf betalen, maar dat geef ik liever uit aan een auto, hoe stom het ook klinkt. Je kan naar zo veel plaatsen. Weekendje Frankrijk of weet ik veel wat, inderdaad niet gratis. Je kent me amper goed genoeg om te weten wat mijn behoeftes zijn en wat ik leuk en niet leuk vind. Simpel toch? Ik heb er helemaal niets op tegen dat leeftijdsgenoten op kamers gaan en lekker gaan feesten. Ieder zijn manier van ''groeien" toch? De ene wilt meer proberen, de ander is wat rustiger.

Mijn zus heeft er ook voor gekozen om het op deze manier te doen en woont nu samen met haar vriend, zonder problemen.

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Luxe dat ze alles betalen.

Ik heb elke cent zelf betaald.
Heb 1 dag hulp gehad met verven van mijn kamer. Dat was t wel.

Maar is een Renault Zoe of Twingo EV niks voor je? Dan druk je de brandstof kosten in elk geval.

Verder zou ik geen lease contract aangaan op jouw leeftijd zonder enige rij ervaring. Gewoon schade vrije jaren gaan bouwen. Wordt elk jaar goedkoper.
Je zit gelijk vast anders aan die auto en het drukt ook op hypotheek e.d zodra je die wilt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
Luxe dat ze alles betalen.
Het verschilt van ouder tot ouder. De ene wil alles betalen, of wil de kosten verdelen en de ander wil dat zoon of dochter alles zal betalen. Welke methode nu exact de beste is, weet ik niet. Laatste methode geeft al een voorproever van het volwassen leven kan ik me inbeelden, maar op dat moment waar je denk ik dan geen vast maandelijks inkomen hebt zou het extra stress met zich meebrengen.
Respect voor wat je hebt gedaan.
Verder zou ik geen lease contract aangaan op jouw leeftijd zonder enige rij ervaring. Gewoon schade vrije jaren gaan bouwen. Wordt elk jaar goedkoper.
Je zit gelijk vast anders aan die auto en het drukt ook op hypotheek e.d zodra je die wilt.
Ja, aan het leasen zitten echt te veel risico’s aan verbonden.
Als ik iets in degelijke staat kan vinden voor 5-6000 zou het nog beter zijn.
De voertuigen die jij voorstelt zijn elektrisch toch? Maak me zorgen om accudegradatie want de modellen van 2014 passen binnen mijn budget. Dat wilt zeggen dat dat accupakket al toch vrij oud is.
Benzine is net wat praktischer in mijn geval, want er zal vooral op de snelweg en buitenwegen mee worden gereden.

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op hoeveel kilometers kom je per jaar uit? Ik zou eerder voor de helft van het geld iets uitzoeken met wat meer kilometers en wat je overhoudt gebruiken voor de sociale kant van het studentenleven. Maar goed, iedereen is anders natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29

Superflip

*pwiet*

Ik neem aan dat je gaat studeren in Leuven, Gent, Antwerpen of Brussel. Voor je doorzet met dit plan zou ik je aanraden om maar eens te kijken waar je je auto gaat neerzetten. Voor elk van deze steden is het onhaalbaar of onbetaalbaar om je auto elke dag te stallen. Universiteiten voorzien zelf ook niet in parkeerplaatsen (of je moet het geluk hebben dat je campus toevallig buiten het centrum ligt, en zelfs dan nog).

Kan je even aangeven in welke stad je gaat studeren en eventueel welke campus? Dan kunnen we meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My Tec Master
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09 23:27
Ik zou bij het proefrijden op comfort letten en op wegligging. Ik lees namelijk dat je toch wel aardig wat kilometers gaat maken. Ik heb voor werk redelijk wat verschillende huurauto's gereden en sommige modellen liggen toch niet stabiel op de weg wat erg veel energie kost op de terug weg in de avond. Ook tussen de kleine lichte autootjes zit best wel wat verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
WayTooMuch schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 02:32:
[...]
ik haal meer plezier uit andere dingen zonder overmatig alcohol, drugs, vape en sigaretten.
Ik ben zelf ook niet van die dingen, maar zo bedoelde ik het niet. Of je veel drinkt of rookt moet iedereen zelf weten, maar waar het om gaat is dat je leert om die keuzes te maken onafhankelijk van je ouders.
Om verder te gaan op 'WTF hebben je ouders daarmee te maken?' Geen idee hoe het in Nederland gaat, maar in België zijn het in eerste instantie de ouders die betalen. Reken zo'n 550-750 euro per maand, dat kan zelfs stijgen. Extra vervelend als je niet zo goed overeenkomt met je 'kamergenoten'. Zelf eens koken, wassen, strijken heb ik al vaker gedaan, de boodschappen ook. Moeder en vader zijn aan het werk namelijk en ik help hen graag.
Ik heb ook wel een beetje makkelijk praten, toen ik jong was kregen we een studiebeurs. Niet dat dat een vetpot was, maar met een bescheiden bijbaantje en een kleine bijdrage van m'n ouders kon ik prima op kamers studeren.
Mijn ouders hebben er inderdaad weinig over te zeggen mocht ik de kosten zelf betalen, maar dat geef ik liever uit aan een auto, hoe stom het ook klinkt. Je kan naar zo veel plaatsen. Weekendje Frankrijk of weet ik veel wat, inderdaad niet gratis. Je kent me amper goed genoeg om te weten wat mijn behoeftes zijn en wat ik leuk en niet leuk vind. Simpel toch? Ik heb er helemaal niets op tegen dat leeftijdsgenoten op kamers gaan en lekker gaan feesten. Ieder zijn manier van ''groeien" toch? De ene wilt meer proberen, de ander is wat rustiger.
Natuurlijk doet iedereen dat op z'n eigen manier, daar is niks mis mee. Maar realiseer je wel, dat je nu misschien iets mist.
Mijn zus heeft er ook voor gekozen om het op deze manier te doen en woont nu samen met haar vriend, zonder problemen.
Jouw zus heeft dus nooit op zichzelf gewoond en kent zichzelf dus alleen in relatie tot anderen. In mijn ervaring leer je jezelf pas echt kennen, als je volledig op jezelf woont. Hoeft niet meteen financieel onafhankelijk, dat is op jouw leeftijd ook niet echt mogelijk, maar dat je zelf je dagelijkse keuzes maakt. Ik zie dat veel mensen die scheiden (en dus na 40 jaar voor het eerst echt op zichzelf wonen) soms moeite hebben met dat soort dingen.

Om even op je oorspronkelijke vraag terug te komen. Ik heb zelf kinderen van jouw leeftijd en heb ook wel eens naar een auto zitten kijken. Ze hebben wel hun rijbewijs gehaald, maar nog geen geld voor een auto en ik vind dat ze te weinig autorijden, maar ik voel me er niet helemaal comfortabel bij om ze mijn dure wagen mee te geven als ze met hun vrienden willen 'chillen'. Het valt me op dat de auto's waar je naar op zoek bent, erg lastig te vinden zijn.

Je wilt eigenlijk een eenvoudig japannertje, maar je gebruikt 'm niet als tweede auto voor het gezin want je gaat er best veel kilometers mee maken. Dus je wilt eigenlijk een klein model met niet teveel accessoires (die kunnen stuk gaan) maar wel met genoeg kilometers (om de prijs te drukken), maar weer niet eentje waar je op leegloopt vanwege onderhoud en reparaties. En eigenlijk ook een lage aanschafprijs. In alle gevallen hangt het er volledig vanaf hoe ermee is omgegaan door de vorige eigenaar.

Een Toyota Aygo of Yaris zou mijn eerste keus zijn, maar je kunt ook mazzel hebben met een Peugeot 108, 208 of Renault Twingo van de vorige generatie. Wellicht een Suzuki Alto of Swift. In Nederland kun je voor rond de 5000 euro een Alto kopen met ongeveer 130k km op de teller van een jaar of 10 oud. Dat zou mijn startpunt zijn, maar ik heb nog nooit in een Suzuki gereden dus geen idee of dat bevalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
Roenie schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:26:
Op hoeveel kilometers kom je per jaar uit? Ik zou eerder voor de helft van het geld iets uitzoeken met wat meer kilometers en wat je overhoudt gebruiken voor de sociale kant van het studentenleven. Maar goed, iedereen is anders natuurlijk.
Bedankt voor je reactie.
Dus de auto zal het meest gebruikt worden van eind september - eind juni. Stel ik ga zo’n 4 dagen per week voor een periode van 9 maanden dan kom ik uit op zo’n 10.000 km. Dat is vrij ruim gerekend: er zijn veel hoorcolleges, soms ga je 4 dagen op een week, de andere week 2 dagen etc. etc. Maar neem zo’n 11.000 km/jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
Superflip schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:28:
Ik neem aan dat je gaat studeren in Leuven, Gent, Antwerpen of Brussel. Voor je doorzet met dit plan zou ik je aanraden om maar eens te kijken waar je je auto gaat neerzetten. Voor elk van deze steden is het onhaalbaar of onbetaalbaar om je auto elke dag te stallen. Universiteiten voorzien zelf ook niet in parkeerplaatsen (of je moet het geluk hebben dat je campus toevallig buiten het centrum ligt, en zelfs dan nog).

Kan je even aangeven in welke stad je gaat studeren en eventueel welke campus? Dan kunnen we meedenken.
Bedankt voor je reactie. Inderdaad, parking kan nog wel een probleem vormen.
Hoogstwaarschijnlijk ga ik studeren in Antwerpen, faculteit Rechten. Meer in het stadscentrum gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
PhilipsFan schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:13:
[...]
Ik ben zelf ook niet van die dingen, maar zo bedoelde ik het niet. Of je veel drinkt of rookt moet iedereen zelf weten, maar waar het om gaat is dat je leert om die keuzes te maken onafhankelijk van je ouders.

[...]
Ik heb ook wel een beetje makkelijk praten, toen ik jong was kregen we een studiebeurs. Niet dat dat een vetpot was, maar met een bescheiden bijbaantje en een kleine bijdrage van m'n ouders kon ik prima op kamers studeren.

[...]
Natuurlijk doet iedereen dat op z'n eigen manier, daar is niks mis mee. Maar realiseer je wel, dat je nu misschien iets mist.

[...]

Jouw zus heeft dus nooit op zichzelf gewoond en kent zichzelf dus alleen in relatie tot anderen. In mijn ervaring leer je jezelf pas echt kennen, als je volledig op jezelf woont. Hoeft niet meteen financieel onafhankelijk, dat is op jouw leeftijd ook niet echt mogelijk, maar dat je zelf je dagelijkse keuzes maakt. Ik zie dat veel mensen die scheiden (en dus na 40 jaar voor het eerst echt op zichzelf wonen) soms moeite hebben met dat soort dingen.

Om even op je oorspronkelijke vraag terug te komen. Ik heb zelf kinderen van jouw leeftijd en heb ook wel eens naar een auto zitten kijken. Ze hebben wel hun rijbewijs gehaald, maar nog geen geld voor een auto en ik vind dat ze te weinig autorijden, maar ik voel me er niet helemaal comfortabel bij om ze mijn dure wagen mee te geven als ze met hun vrienden willen 'chillen'. Het valt me op dat de auto's waar je naar op zoek bent, erg lastig te vinden zijn.

Je wilt eigenlijk een eenvoudig japannertje, maar je gebruikt 'm niet als tweede auto voor het gezin want je gaat er best veel kilometers mee maken. Dus je wilt eigenlijk een klein model met niet teveel accessoires (die kunnen stuk gaan) maar wel met genoeg kilometers (om de prijs te drukken), maar weer niet eentje waar je op leegloopt vanwege onderhoud en reparaties. En eigenlijk ook een lage aanschafprijs. In alle gevallen hangt het er volledig vanaf hoe ermee is omgegaan door de vorige eigenaar.

Een Toyota Aygo of Yaris zou mijn eerste keus zijn, maar je kunt ook mazzel hebben met een Peugeot 108, 208 of Renault Twingo van de vorige generatie. Wellicht een Suzuki Alto of Swift. In Nederland kun je voor rond de 5000 euro een Alto kopen met ongeveer 130k km op de teller van een jaar of 10 oud. Dat zou mijn startpunt zijn, maar ik heb nog nooit in een Suzuki gereden dus geen idee of dat bevalt...
Bedankt voor je reactie,
Ik ga zeker akkoord met de punten die je maakt. Hoe dan ook, iedereen zal er wel komen op zijn manier :)

Ik zou persoonlijk de Yaris over de Aygo nemen, een 208 over de 108, Swift over een Alto en een Clio over een Twingo. A-klasse voelt net iets te veel aan als een koekenblik. Ik denk dat je vanaf het B-segment veel lekkerder op de snelweg rijdt. Niet vergeten, ik woon in België, bepaalde stukken zijn niet bepaald van de beste kwaliteit ;)
Maar iets als een goedkope Japanner zal het hoogstwaarschijnlijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

WayTooMuch schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 04:10:
[...]
. De ene wilt alles betalen, of wilt de kosten verdelen en de ander wilt dat zoon of dochter alles zal betalen.
Wil! :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WayTooMuch
Ik heb het voor je aangepast! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:31
Even over de andere boeg. Let niet op kilometerstand en leeftijd, alleen op sluitende onderhoudshistorie en zoek een zo goed mogelijke Lexus CT200h voor dat geld. Is heilig comfortabel voor het type auto, ziet er zeker niet lullig uit, onverwoestbare betrouwbaarheid (alleen koppakkingen zijn wat vaker voorkomend bij de modellendie niet te veel kilometers maken) en vlot genoeg maar niet te vlot dat je jezelf in de bosjes parkeeert. Er zal voor 8k niet te veel te koop staan wat niet op het randje is van te veel geld voor de staat maar soms kan je pareltjes vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:23
sigmundfreund schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:24:
Even over de andere boeg. Let niet op kilometerstand en leeftijd, alleen op sluitende onderhoudshistorie en zoek een zo goed mogelijke Lexus CT200h voor dat geld. Is heilig comfortabel voor het type auto, ziet er zeker niet lullig uit, onverwoestbare betrouwbaarheid (alleen koppakkingen zijn wat vaker voorkomend bij de modellendie niet te veel kilometers maken) en vlot genoeg maar niet te vlot dat je jezelf in de bosjes parkeeert. Er zal voor 8k niet te veel te koop staan wat niet op het randje is van te veel geld voor de staat maar soms kan je pareltjes vinden.
Dat was nou net de vraag die bij mij opkwam ;)

Maar als ik dus een auto vind met 180k op de teller en het onderhoud is netjes uitgevoerd met de bijbehorende tijden dan is er dus er eigenlijk niet veel aan de hand ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
MdO82 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Maar als ik dus een auto vind met 180k op de teller en het onderhoud is netjes uitgevoerd met de bijbehorende tijden dan is er dus er eigenlijk niet veel aan de hand ?
Nou ja, dat hangt er helemaal vanaf hoeveel je er zelf mee gaat rijden en hoe die kilometers zijn gemaakt. Als de wagen rustig heeft gereden op vooral snelwegen, dan kunnen er nog wel flink wat kilometers bij op, mits het motorblok van goede kwaliteit is en altijd de juiste olie is gebruikt.

Maar als er slijtage-gevoelige dingen mee gebeurd zijn (regelmatig hoge toeren of op topsnelheid rijden bijvoorbeeld) of er is altijd een caravan mee getrokken, dan kan het motorblok behoorlijk versleten zijn. Als je het zeker wil weten vraag je om een compressietest. Als de compressie nog goed is, dan is het motorblok niet versleten. Maar dat is best veel werk voor een auto die je nog niet gekocht hebt.

Met dit soort kilometerstanden is het vooral een kwestie van geluk hebben. Wat (in Nederland tenminste) nog wel eens wil helpen, is een ex-leasewagen kopen. Zolang dat geen sportief model is (blijf ver weg van de GTI'tjes), kun je er vanuit gaan dat er vrij normaal mee is gereden en als je rechtstreeks bij de leasemaatschappij koopt, dan ben je ook zeker dat hij netjes is onderhouden. Maar dit zijn dan vaak weer de middenklassers of wat grotere wagens, niet direct waar de TS naar op zoek is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
MdO82 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Ik ben op zoek naar een auto met onderhoudshistoriek. Ik denk dat dat een eerste indicatie is of de eigenaar al dan niet interesse had om zijn auto netjes te houden. Ik blijf weg van auto's met B-merk banden. Het hoeft dan niet perse een slechte auto te zijn, maar het kan al aangeven dat er bespaard is...
Het kan perfect als je opzoek bent naar een barrel, maar ik ben dan weer opzoek naar een auto die vrij degelijk moet zijn.
Kilometerstanden van bijvoorbeeld 25.000 km bij een auto van 10 jaar oud vind ik ook vreemd.
Hij kan van 150K teruggedraaid zijn naar 25K of er is gewoonweg amper mee gereden wat ook niet goed is want de motor is amper op temperatuur gekomen...Carpass en onderhoudshistoriek zijn belangrijk in mijn ogen.

Als er binnen 10K kilometer of 1 jaar een distributieriem moet worden vervangen zou ik wel wat onderhandelen. Bij de meeste auto's is dat namelijk een vrij grote klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:13
Altijd mooi hoe andere de wijsheid in pacht hebben. Een simpele vraag draait uit op een heel debat 😂.

Anyway, zelf ook direct na halen van mijn rijbewijs dikke Audi A3 gekocht. Wel altijd voor gespaard. Nooit spijt van gehad. Jaar of 8 gereden en veel plezier van gehad.

Veiligheid staat voorop, dus dan zit je automatisch in het hogere segment (vanaf Golf).

Heb best wat spul gereden in de afgelopen jaren en ondanks dat ik er niet mee getrouwd ben vind ik Honda bij uitstek de meest betrouwbare en fijnste auto’s om in te rijden. Een Civic is een hele fijn, betrouwbare auto die goed in elkaar steekt. De looks moet je van houden (vind ze niet de allermooiste, dan moet je een giulietta nemen die volgens mij ook redelijk betrouwbaar zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
STIMPPYYY schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:22:
Altijd mooi hoe andere de wijsheid in pacht hebben. Een simpele vraag draait uit op een heel debat 😂.

Anyway, zelf ook direct na halen van mijn rijbewijs dikke Audi A3 gekocht. Wel altijd voor gespaard. Nooit spijt van gehad. Jaar of 8 gereden en veel plezier van gehad.

Veiligheid staat voorop, dus dan zit je automatisch in het hogere segment (vanaf Golf).

Heb best wat spul gereden in de afgelopen jaren en ondanks dat ik er niet mee getrouwd ben vind ik Honda bij uitstek de meest betrouwbare en fijnste auto’s om in te rijden. Een Civic is een hele fijn, betrouwbare auto die goed in elkaar steekt. De looks moet je van houden (vind ze niet de allermooiste, dan moet je een giulietta nemen die volgens mij ook redelijk betrouwbaar zijn).
Ik vind de Civic niet supermooi, maar ook niet lelijk. De looks zijn geen prioriteit. Ik ga er zeker naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29

Superflip

*pwiet*

WayTooMuch schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:48:
[...]

Bedankt voor je reactie. Inderdaad, parking kan nog wel een probleem vormen.
Hoogstwaarschijnlijk ga ik studeren in Antwerpen, faculteit Rechten. Meer in het stadscentrum gelegen.
Zet dit plan maar uit je hoofd;
- op straat parkeren is verboden daar sinds een week. Verplicht ondergronds parkeren. Moet daar ook weer duur abonnement voor afsluiten.
- er geraken in de ochtendspits… good luck of je moet tijd te veel hebben.
- eventueel kan je nog op een K+R parking gaan staan, maar ook die zijn niet gratis en heb je weer openbaar vervoer nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WayTooMuch
Superflip schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

Zet dit plan maar uit je hoofd;
- op straat parkeren is verboden daar sinds een week. Verplicht ondergronds parkeren. Moet daar ook weer duur abonnement voor afsluiten.
- er geraken in de ochtendspits… good luck of je moet tijd te veel hebben.
- eventueel kan je nog op een K+R parking gaan staan, maar ook die zijn niet gratis en heb je weer openbaar vervoer nodig
Duidelijk! Inderdaad, de situatie in Antwerpen had ik zelf wel kunnen weten...
Pagina: 1