Lightrom catalogus op 2 externe harde schijven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieke26
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-08-2023
Mijn vraag
Ik werk met Adobe Lightroom op een iMac, waarbij ik fotobestanden en catalogus op een externe desktop SSD-schijf heb staan. Nu ga ik binnenkort een langere reis maken en wil ik onderweg back-up's maken van mijn geheugenkaartjes naar een draagbare SSD-schijf. Tot zo ver geen probleem. Maar ik wil onderweg ook foto's kunnen bewerken met de Lightroom mobile- of webapplicatie. Ook dat kan, maar als ik weer thuis ben wil ik alles op met grote SSD-schijf bij elkaar zetten. Alleen zit ik dan met 2 catalogi. Kan ik die dan combineren / integreren? Heeft iemand daar ervaring mee?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 16:28

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Geen ervaring met combineren van catalogi (en weet ook niet of dat mogelijk is). Maar kun je niet gewoon die desktop schijf meenemen?

En zo niet: je kunt je catalogus op die portable SSD zetten en daar je nieuwe foto's opzetten. De rest van je foto's wordt dan weergegeven als "missing mdeia" maar das niet erg (of je kunt werken met smart previews). Als je terug bent, kun je je nieuwe foto's en catalogus weer terug kopiëren naar je andere SSD en doorwerken. Wel uiteraard eerst even backup van je voor-vakantie catalog maken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:37
Of onderweg ook lightroom classic gebruiken en de bewerkingen in .xml files laten opslaan (staat bij de instellingen van de app). Als je later de foto’s importeert op je reguliere imac worden alle xml gesynchroniseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Wellicht een out-of-the-box suggestie, maar waarom niet van de desktop SSD (bestaan die überhaupt :?) een secondaire, koude backup maken? Dus die je dan gewoon afkoppelt wanneer je die niet gebruikt. En dan van de nieuwe portable SSD jouw primaire catalogus? Die kun je dan weer met regelmaat backuppen, mocht je dat nog niet doen.

SSD prijzen zijn namelijk recent heel sterk gedaald en een redelijke externe SSD van 1TB is al te vinden voor 70€. 2TB (van een redelijk merk) vanaf ongeveer 120€. Maar ik weet uiteraard niet wat jouw huidige opslaggrootte of eisen zijn :).