Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-08 20:57
Hallo,

Is het verstandig om een hypotheek adviseur te nemen voor een eerste hypotheek? Wij hebben een optie op een nieuwbouw woning en hebben ook een eerste gesprek gehad met de hypotheek adviseur die aangesloten is bij de makelaar die de woning verkoopt. Optie loopt nog een paar dagen en wij moeten aangeven of we overgaan op kopen.

Enige voorwaarden die wij belangrijk vinden is dat we zonder boete of moeilijkheden de hypotheek kunnen aflossen wanneer we willen. Overging gaan we niet maximaal lenen, maar gebruiken we een potje spaargeld.

Kosten hypotheek adviseur zijn €2250, kan een stuk goedkoper als ik even rond kijk.

Gaat om koop eerste woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:06
Heb je er zelf veel verstand van, goed ingelezen etc?
Persoonlijk bij een eerste zou ik een adviseur doen zodra je er niet veel kaas van gegeten hebt.

Bij ons hebben we daardoor extra lagere rente kunnen hebben dan als we het zelf gingen regelen. ( was ook onze eerste hypotheek )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:58
Tsja, 2250 voor een bedrag van 400k (?). Een foutje is zo gemaakt met een hypotheek.
Adviseur gaat ook verder dan alleen de hypotheek, ook alles wat daarna komt kijken (overlijdensrisico en dergelijk).

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:22
Ja een goede onafhankelijke adviseur is altijd aan te raden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Neem zeker een adviseur. Mocht je ook wat kaas van de materie gegeten hebben kun je daarnaast een proefaccount aanmaken bij bijv findesk en je eigen hypotheekadviseur zijn, met actuele rentes.

Grote disclaimer: Je vergeet echt bepaalde zaken en daardoor moet je dat als indicatief zien. (Je kunt de hypotheek ook niet zelf afsluiten, omdat je geen officiele adviseur bent.)

Het geef je in ieder geval een idee.
Op independer kun je ook adviseurs vergelijken, maar neem sowieso een onafhankelijke.

Door de hypotheekrenteaftrek die van toepassing is op deze kosten moet je dus ook niet blindstaren op de bruto prijs alleen. Want het verschil wordt nogal gereduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-08 23:45
vuurtjih schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:24:
Tsja, 2250 voor een bedrag van 400k (?). Een foutje is zo gemaakt met een hypotheek.
Adviseur gaat ook verder dan alleen de hypotheek, ook alles wat daarna komt kijken (overlijdensrisico en dergelijk).
Met deze dooddoeners kan je alles kapotrelativeren.

@moca007 neem de adviseursdiensten van Independer. Hebben we uitstekende ervaring mee. Kostte in 2021 995 euro. Alles is via Zoom of Teams gegaan wat exht prima was. Ze hebben een portal waar je alles indient en doordat het een 'echte' afviseur is, heb je niet alleen keuze uit execution-only hypotheken.

OK. Independer is naar 2250 euro gegaan. Dat is even andere koek.... https://www.independer.nl/hypotheek/info/hypotheekadviseur

[ Voor 37% gewijzigd door t14wo op 04-08-2023 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:04
@moca007
Bedenk dat de kosten aftrekbaar zijn van de belasting. Dus je betaald circa 40% minder.
Daarnaast betaal je altijd kosten voor het afsluiten van een hypotheek (execution only). Dat is vaak rond de 800 euro. Dus het verschil is dan al een stuk minder groot.

Bijna bij elke hypotheek mag je 10% per jaar aflossen van de oorspronkelijke schuld. Bij de "luxe" hypotheek is dit hoger, vaak 20%.
Kijk maar eens hier rond: https://www.independer.nl/hypotheek/intro.aspx
Hier kan je gemakkelijk veel hypotheken met elkaar vergelijken.

ps; bedenk trouwens wel dat je bij veel nieuwbouw nog veel kosten bijkomen voor afwerking. 70/80K ben je al snel kwijt. Sommige nieuwbouwprojecten leveren een completere woning af, dus ga dan even goed na.
Voortuin/achtertuin aanleggen maar ook iets simpels als een gordijnrails.

[ Voor 34% gewijzigd door chrisborst op 04-08-2023 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-08 17:08
Als de enige voorwaarde die je hebt is dat je de hypothecaire financiering op elk moment ongelimiteerd kan aflossen, dan moet je je wel beseffen dat je met die voorwaarde ongeveer 98% van het aanbod buitenspel hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:59

Illusion

(the art of)

chrisborst schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:29:
@moca007
..
Bijna bij elke hypotheek mag je 10% per jaar aflossen van de oorspronkelijke schuld. Bij de "luxe" hypotheek is dit hoger, vaak 20%.
….
En ook hier kan een hypotheekadviseur je helpen een verstandige keuze te maken.
In ons specifieke geval zijn we daarom bij munthypotheken uitgekomen. Daar mag je onbeperkt aflossen met eigen geld.
https://www.munthypotheke.../productkaart_2023_02.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Illusion op 04-08-2023 10:37 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:16
moca007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:11:
Is het verstandig om een hypotheek adviseur te nemen voor een eerste hypotheek?
Ligt eraan, hoeveel verstand heb je van hypotheken? Ik ben van mening dat je heel veel zelf kan doen (execution only hypotheek), en daar kan je ook best wat geld mee besparen (al zijn hypotheekkosten aftrekbaar van de belasting, dus het scheelt niet >1500 euro netto). De kennis die je daarvoor opdoet, zou je sowieso eigenlijk ook sowieso moeten hebben.
Veel mensen leggen alles bij de hypotheekadviseur, maar je gaat zo ongeveer de grootste lening aan van je leven, voor ongeveer het belangrijkste materiele bezit wat je hebt :P dus een beetje erin verdiepen, kan nooit kwaad.

Uitgangspunt is imho altijd; welke biedt het laagste rentepercentage voor de looptijd die je zoekt :P
Let er bij vergelijkingswebsites op dat je ivm nieuwbouw waarschijnlijk (mits >NHG) een lager rentepercentage kan krijgen omdat je woning energiezuinig is.
met de hypotheek adviseur die aangesloten is bij de makelaar die de woning verkoopt
Sowieso goed om wat meer adviseurs te spreken, mogelijk kan het elders goedkoper, zeker voor starters.
Enige voorwaarden die wij belangrijk vinden is dat we zonder boete of moeilijkheden de hypotheek kunnen aflossen wanneer we willen
Bij iedere hypotheek kan je 10% per jaar boetevrij aflossen. Je kan dus áltijd binnen 10 jaar de boel aflossen.

Als je een specifieke hypotheek gaat afsluiten waar dit mag, dan betaal je waarschijnlijk een hoger rentepercentage. Je kan je afvragen of het in 1x aflossen je meer geld bespaart dan het nog over de opvolgende jaren uitspreiden. Ik zou dat dus persoonlijk niet als eis stellen.

Vergeet ook niet dat de situatie kan ontstaan dat je spaarrente hoger is dan je hypotheekrente, dan is (ookal heb je het geld) aflossen niet aantrekkelijk. Fiscaal is extra aflossen ook niet altijd aantrekkelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Richh op 04-08-2023 10:42 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
vuurtjih schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:24:
Snap wat je bedoelt, wij gaan niet voor de volle pond lenen en gebruiken aardig wat spaargeld en ons doel is ook om z.s.m alles af te lossen, dus enige wens is elke moment extra kunnen aflossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:34
Als je het moet vragen zou ik zeggen dat het antwoord "ja" is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
t14wo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:29:
[...]

Met deze dooddoeners kan je alles kapotrelativeren.

@moca007 neem de adviseursdiensten van Independer. Hebben we uitstekende ervaring mee. Kostte in 2021 995 euro. Alles is via Zoom of Teams gegaan wat exht prima was. Ze hebben een portal waar je alles indient en doordat het een 'echte' afviseur is, heb je niet alleen keuze uit execution-only hypotheken.

OK. Independer is naar 2250 euro gegaan. Dat is even andere koek.... https://www.independer.nl/hypotheek/info/hypotheekadviseur
€2250 bij independer? Ze zijn wel prijzig geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
chrisborst schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:29:
@moca007
Bedenk dat de kosten aftrekbaar zijn van de belasting. Dus je betaald circa 40% minder.
Daarnaast betaal je altijd kosten voor het afsluiten van een hypotheek (execution only). Dat is vaak rond de 800 euro. Dus het verschil is dan al een stuk minder groot.

Kijk maar eens hier rond: https://www.independer.nl/hypotheek/intro.aspx
Hier kan je gemakkelijk veel hypotheken met elkaar vergelijken.

ps; bedenk trouwens wel dat je bij veel nieuwbouw nog veel kosten bijkomen voor afwerking. 70/80K ben je al snel kwijt. Sommige nieuwbouwprojecten leveren een completere woning af, dus ga dan even goed na.
Voortuin/achtertuin aanleggen maar ook iets simpels als een gordijnrails.
Extra werk en de woning klaarmaken, geen we niet financieren en maar eigen middelen gebruiken, daarnaast kan je het zo duur maken als je wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door moca007 op 04-08-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:24
Je kan prima zelf een hypotheek aanvragen. Dat noemen ze 'execution only'.
Je moet hiervoor een kennis- en ervaringstoets maken.

Maar zoals hierboven genoemd, als je deze vraag moet stellen is het m.i. niet aan te raden om het zelf te doen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
moca007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:11:
Kosten hypotheek adviseur zijn €2250, kan een stuk goedkoper als ik even rond kijk.
De kosten zijn ook nog eens aftrekbaar. Gewoon doen dus, let alleen op of er geen onnodige verzekeringen verkocht worden aangezien ze niet meer op provisiebasis mogen werken betaal je per verzekering soms honderden euro's advieskosten.

Execute-only kan een stuk goedkoper maar hoewel ik zelf prima door z'n test kom om daarvoor in aanmerking te komen geld dat voor mijn vrouw niet. Daar kan je natuurlijk creatief mee omgaan maar wil graag ook dat zij haar vragen elders kwijt kan. Als de eerste hypotheekofferte gelijk raak is valt het werk volgens mij wel mee, maar als je meerdere moet gaan indienen kan dit snel al ook flink wat van je tijd vragen. Daarnaast weet een adviseur vaak ook de onofficiële shortcuts die het makkelijk kunnen maken, al is eerste nieuwbouw redelijk eenvoudig (geen taxatie, geen overbrugging, geen energielabel, ect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Harm2211 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:35:
Als de enige voorwaarde die je hebt is dat je de hypothecaire financiering op elk moment ongelimiteerd kan aflossen, dan moet je je wel beseffen dat je met die voorwaarde ongeveer 98% van het aanbod buitenspel hebt gezet.
Daar ben in inmiddels achter gekomen, dus veel kan een hypotheek adviseur ook niet, gezien dit voor ons een harde eis is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
Illusion schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:35:
[...]

In ons specifieke geval zijn we daarom bij munthypotheken uitgekomen. Daar mag je onbeperkt aflossen met eigen geld.
Het gaat ook vooral over een stukje voortschrijdend inzicht dat zo'n adviseur je biedt. Die persoon gaat je kritisch bevragen over hoe je situatie er over 5 of 10 jaar uitziet.

- WIl je kinderen? (kosten)
- WIl je minder werken op termijn (inkomen omlaag)
- Heb je dromen (tweede huis, een boot, wereldreis, stoppen met werken op je 50e)

Allemaal zaken die je door wilt rekenen en dus ook rekening mee wilt houden.

Uiteindelijk is dit verre van rocketscience, maar al dit soort vragen moet je wel beantwoorden om een juiste keuze te maken over het type en de hoogte van de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Illusion schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:35:
[...]

https://www.munthypotheke.../productkaart_2023_02.pdf
Deze neem ik mee, bedankt 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
moca007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Daar ben in inmiddels achter gekomen, dus veel kan een hypotheek adviseur ook niet, gezien dit voor ons een harde eis is.
Kan je deze eis misschien toelichten? Bij verkoop mag je altijd direct aflossen en lijkt mij onwaarschijnlijk dat je in één jaar meer dan 20% kan opbrengen om versneld af te lossen, zelfs dan ben je er binnen 5 jaar vanaf. Als je het geld nu al hebt liggen dan vraag ik mij af waarom je de hypotheek afsluit gezien je niet graag gebruik lijkt te maken van een krediet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:16
[...]

Een hypotheekadviseur doet niks meer dan jou doorverbinden met een geldverstrekker. Hij doet uiteindelijk dezelfde 'vergelijking' als die je zelf ook online kan doen.
Het enige is dat sommige geldverstrekkers vereisen dat het middels een hypotheekadviseur wordt afgesloten. Als je daarvoor een lager rentepercentage krijgt, kan dat het waard zijn.

Als 'tussenpersoon' kan 'ie helpen met het checken van de documenten die je opstuurt, maar als je zelf kleine lettertjes kan lezen, kan je dat allemaal prima zelf.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
[...]

Waarom zou je meer dan 10% van de originele hypotheeksom elk jaar willen aflossen? Als je dusdanig veel spaart (NAAST je regulieren spaardoelen), dan kan je dat geld ook wel tijdelijk anders inzetten. Als je structureel ieder jaar meer dan 40-50k overhoudt, dan kan je dit toch ook beleggen of in een deposito stoppen, zodat je elk jaar de 10% aantikt?

Het gaat dus om 10% van de originele som. Niet dat je denkt dat de 10% ieder jaar minder wordt omdat het ten opzichte van de overgebleven schuld is.

Even er vanuitgaande dat je het normale pad volgt, dan zal je er snel genoeg achterkomen dat er binnen een paar jaar geen 10% meer over is om de hypotheek af te lossen. Je krijgt kinderen, wat geen goedkope hobby is, vervolgens ga je minder werken om voor de kinderen te zorgen en duikt je inkomen omlaag. Je inkomen zal ongetwijfeld nog wel stijgen, maar zo rijk als dat je je voelt op het moment dat je al lekker verdient, je eerste huis koopt en nog geen kidneren hebt, zal niet snel meer terugkomen. Ik zou die onbeperkt aflossen eis dan ook laten varen.

[ Voor 27% gewijzigd door t14wo op 04-08-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 25-08 05:43
Ik vond het wel een meerwaarde hebben, wij hebben het via ikbenfrits.nl gedaan. Volgens mij waren we rond de €1900 kwijt. Prettig dat iemand met je mee denkt en verschillende scenario's voorlegt (hoe ziet het plaatje eruit bij ontslag, ziekte of overlijden bijvoorbeeld). Persoonlijk zou ik altijd een onafhankelijke adviseur kiezen.

Oh, en de kosten voor hypotheekadvies mag je aftrekken van je inkomstenbelasting. Scheelt ook weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou zeker een adviseur pakken, maar dit is wel extreem duur. Zoek er eentje die echt onafhankelijk is, niet het vriendje van de makelaar. Zelf heb ik er een via Vereniging Eigen Huis gehad.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Deveon schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

Kan je deze eis misschien toelichten? Bij verkoop mag je altijd direct aflossen en lijkt mij onwaarschijnlijk dat je in één jaar meer dan 20% kan opbrengen om versneld af te lossen, zelfs dan ben je er binnen 5 jaar vanaf. Als je het geld nu al hebt liggen dan vraag ik mij af waarom je de hypotheek afsluit gezien je niet graag gebruik lijkt te maken van een krediet.
Klopt ik maak niet graag gebruik van een krediet en dat is ook reden dat ik z.s.m wil aflossen, het bedrag dat we nodig hebben is ongeveer 25% van de aankoop bedrag.

[ Voor 17% gewijzigd door moca007 op 04-08-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Vergeet trouwens niet dat je altijd mag aflossen als de marktrente hoger is dan de door jouw afgesloten rente. Dus die 10-20% range van aflossingsmogelijkheid die de meeste hypotheeknemers aanbieden geldt als jouw rente hoger is dan de marktrente.

Dus met een lage rentevaste periode is die kans vrij groot, want hij hoeft maar 5 jaar vast.
Maar ga toch echt het gesprek aan, want je krijgt hier allemaal goede adviezen, maar geen allesomvattend advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 17:49

Barrycade

Through the...

Volgens mij mag je bij de meeste aflossen op het moment dat je rentevaste periode afloopt. Dus een korte rente termijn is dan wellicht wat als je bv een erfenis verwacht ofzo.

Ook mag je vaak aflossen als de gangbare rente hoger ligt dan je huidige.

Sommige hebben max 20% in pluspakketten.

En blijkbaar zijn er dus ook waar je gewoon alles mag aflossen.

Je kan dit allemaal zelf gaan uitzoeken door alle voorwaarden heen te akkeren of met deze vragen naar een goede adviseur gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Hann1BaL schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:13:
Vergeet trouwens niet dat je altijd mag aflossen als de marktrente hoger is dan de door jouw afgesloten rente. Dus die 10-20% range van aflossingsmogelijkheid die de meeste hypotheeknemers aanbieden geldt als jouw rente hoger is dan de marktrente.

Dus met een lage rentevaste periode is die kans vrij groot, want hij hoeft maar 5 jaar vast.
Maar ga toch echt het gesprek aan, want je krijgt hier allemaal goede adviezen, maar geen allesomvattend advies.
Bedankt ik ga hier even een paar dagen over na denken en wat huiswerk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moca007
Als iemand een onafhankelijke adviseur kent in de omgeving Utrecht / Amersfoort waar je zelf ervaring mee hebt, hoor ik het graag, dan ga ik daarmee ook in gesprek. Het is altijd fijn om meerdere te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-08 07:22
Ik zou sowieso adviseren een adviseur te nemen, een foutje is snel gemaakt en kan grote gevolgen hebben. Als je bij machten bent om de hypotheek in 5 jaar af te lossen moet een adviseur geen probleem zijn.

Buiten dat, kijk ook even naar Florius Hypotheken. Wij hebben daar onze hypotheek om meerdere redenen, maar onze adviseur gaf aan dat je daar onbeperkt en boetevrij kan aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
AlxRoelofs schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:42:
Ik zou sowieso adviseren een adviseur te nemen, een foutje is snel gemaakt en kan grote gevolgen hebben. Als je bij machten bent om de hypotheek in 5 jaar af te lossen moet een adviseur geen probleem zijn.

Buiten dat, kijk ook even naar Florius Hypotheken. Wij hebben daar onze hypotheek om meerdere redenen, maar onze adviseur gaf aan dat je daar onbeperkt en boetevrij kan aflossen.
Florius is inderdaad ook een partij die dat doet en dit geldt ook voor BLG hypotheken ( hier moet je altijd via ene adviseur afsluiten )

Ga even in gesprek met een aantal adviseurs en even kijken wat hieruit qua kosten en gevoel het beste uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 13:27
Ik heb t ook gedaan bij mijn eerste woning maar vond het achteraf zonde van het geld, en veel dingen waren mij ook niet helemaal duidelijk. Dat laatste verschilt ongetwijfeld pp maar ik vind het wel fijn om te weten wat ik krijg, ipv dat een ander het allemaal voor mij doet.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld maar het ligt wel een beetje aan je eigen kunnen. Met internet tot je beschikking is er genoeg informatie te vinden om er zelf uit te komen. Ik vind het zelf niet zo spannend allemaal, maar iedere situatie is weer anders, dus wellicht is t bij weer heel anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
ID-College schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:59:
Ik heb t ook gedaan bij mijn eerste woning maar vond het achteraf zonde van het geld, en veel dingen waren mij ook niet helemaal duidelijk. Dat laatste verschilt ongetwijfeld pp maar ik vind het wel fijn om te weten wat ik krijg, ipv dat een ander het allemaal voor mij doet.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld maar het ligt wel een beetje aan je eigen kunnen. Met internet tot je beschikking is er genoeg informatie te vinden om er zelf uit te komen. Ik vind het zelf niet zo spannend allemaal, maar iedere situatie is weer anders, dus wellicht is t bij weer heel anders..
Waar heb je de hypotheek afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 13:27
moca007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

Waar heb je de hypotheek afgesloten?
Bij welke verstrekker? Destijds bij ING (had toen een scherpe actie) maar de adviseur was onafhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:28
SniperGuy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:25:
Ja een goede onafhankelijke adviseur is altijd aan te raden
Helaas is een goede onafhankelijke adviseur niet bepaald makkelijk te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:22
Hypotheekshop? Hypotheker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:24
moca007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:09:
[...]
Klopt ik maak niet graag gebruik van een krediet en dat is ook reden dat ik z.s.m wil aflossen, het bedrag dat we nodig hebben is ongeveer 25% van de aankoop bedrag.
Dan is een adviseur heel geschikt om met je te kijken welke optie daar het beste bij past. Misschien een specifiek samengestelde hypotheek waarbij je delen met een korte(re) looptijd snel kunt aflossen. Vaak geldt dan wel een andere rente, dus de kunst is om dat goed op elkaar af te stemmen. Dat is waar een hypotheekadviseur kennis van heeft en ook contacten om nader te informeren, die jij als koper doorgaans niet hebt. In jouw situatie past een standaardhypotheek waarschijnlijk niet heel goed. Misschien is er zelfs wel een heel andere financiering mogelijk dan een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ik heb zelf meerdere hypotheken maar ik sluit ze persoonlijk af zonder middel man. Met betrekking tot een adviseur ik denk dat dit geen kwaad kan voor een nieuweling. Je hebt de typische verleners voor consumenten zoals ABN/ING maar er zijn ook nog een kluit minder bekende verstrekkers en daar heb je als nieuweling geen toegang toe en/of geen kennis van.

Het vergelijken van de aanbiedingen zal de hypotheek bemiddelaar voor je doen, ik zou dit zelf ook nog een keertje in excel nacalculeren. Dit is op zich niet complex maar je wilt hier geen fouten in hebben.

Unieke / ongewone vereisten zijn vaak niet zo hard als men denkt echter.. aflossen zonder penalty ben ik zelf nog nooit tegengekomen. Ik zie zelf niet in ondanks dat OP dit graag wilt, dat dit een probleem is. De meeste hypotheken die ik heb rekenen mij 0,75 tot 1% als straf. Dit neem ik voor lief wanneer ik op een hyoptheek meer aflos dan toegestaan. Dit is voor mij vaak voordelig wanneer ik een hypotheek elders aflos tegen betere terms.

Wat belangrijker is dat je de hypotheek daadwerkelijk doorneemt om te begrijpen wat er staat. Ik lees ze allemaal, het zijn overeenkomsten voor 10-20 jaar en ik wil graag weten wat ik teken. De bemiddelaar weet hier geen drol van en de vragen dien je direct te stellen aan te verstrekker, ook die zal verrast zijn dat je de overeenkomst doorneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:20
Kijk ook even bij obvion hypotheken:

https://www.obvion.nl/homepage

Deze bieden dit ook aan op hun woonhypotheei.
Je bent wel verplicht om deze via een adviseur af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:28
Ik ben het eigenlijk wel eens met de rest. Er zijn nog wat extra dingen waar je naar moet kijken als je een hypotheek afsluit. Ook als het de eerste is.

Verder zie ik dat jij een sterke mening hebt, maar hoe zit het met je partner? weet die wat de gevolgen zijn en deelt ze jouw mening?

Ook merk ik dat je keuzes maakt die wij als buitenstaanders niet snappen. Als je de mogelijkheden hebt om zoveel af te lossen, kun je waarschijnlijk ook andere keuzes maken. Dus nu vraag ik: heb jij wel een met een financieel adviseur gepraat om naar het complete plaatje te kijken? Ik denk dat je veel meer kan met het geld namelijk

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:41
Wat een wereldje, 2250 voor max drie (?) uurtjes werk. Blijf die makelaars/hypotheekwereld erg vervelend vinden.

Eens met hierboven: als je twijfelt, er niks van weet, of iets bijzonders wilt (en je niet kunt/wilt inlezen) dan lekker doen.
Het statement dat een hypotheel
Kadviseur voor jou een lagere rente gaat regelen (voor een bepaald product) heb ik nooit begrepen of geloofd. De verstrekker komt gewoon met een percentage, en daar wordt niks over onderhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb wel een adviseur gebruikt omdat ik geen zin had om met 30 banken in gesprek te gaan, maar het klinkt alsof je al goed weet wat je wilt. Er zijn ook adviseurs die samen werken met de banken en zo hun geld krijgen, maar je moet daar wel rekening mee houden bij het advies (sommige banken nemen ze dan niet mee in de vergelijking omdat ze dan niks verdienen).

[ Voor 43% gewijzigd door Marzman op 08-08-2023 08:33 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1