Vloerverwarming buizen zichtbaar na opschuren egaline

Pagina: 1
Acties:

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-12 22:39
In ons nieuwe huis is vloerverwarming ingefreesd in de dekvloer, dichtgesmeerd en geëgaliseerd door partij A. De pvc vloer is geleverd en zou gelegd worden door partij B.

De 16mm buizen lagen netjes in de sleuven, staken er nergens bovenuit. Het dichtsmeren is 's ochtends gedaan, een paar uur later is men gaan egaliseren. Het was toen rond de 30 graden, dus drogen was deed het wel.

Het opstookprotocol is ingestart en partij B kwam langs om de vloer te schuren. Hierbij werden de vloerverwarmingsbuizen zichtbaar door de egaline heen. Niet voelbaar als in hoogteverschil, puur optisch is het patroon zichtbaar. Volgens partij B geen probleem, echter kwam hij hier later op terug.

Partij B stelt dat de werkwijze van A niet juist is geweest, en het opstookprotocol al gestart had moeten worden na dichtsmeren van sleuven, voordat er geëgaliseerd zou worden. B wil nu de vloer niet leggen, omdat de buizen zichtbaar gaan zijn door het pvc heen. Echter kan hij mij niet goed uitleggen waarom buizen die onder het oppervlak liggen zichtbaar gaan zijn door een pvc vloer heen.

Volgens partij A is er niets aan de hand. Het buizenpatroon wordt altijd zichtbaar door de egaline heen na het schuren.

Weet iemand of het wel of geen kwaad kan dat de buizen door de egaline zichtbaar zijn? Ze liggen onder reparatiemortel en 3mm egaline, dus ik kan mij niet goed voorstellen wat het probleem precies is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Er is nu een andere droging ontstaan. Het is dryback zo te zien?
Als partij B daar garantie op moet geven dan maakt ie zich ofwel druk om niets, of hij heeft slechte ervaring.
Kan me zelf niet voorstellen dat een optische aftekening uiteindelijk resulteert in een fysieke.

Ik zou me eerder druk maken om de donkere vlekken die wellicht nog niet geheel droog zijn?
Hoe lang is het geleden?

edit: Die aftekening daar meer naar boven op de foto. De buizen daar, ligt het daar wel verdiept?
Als je daar iets vlaks over legt, heb je dan hoogteverschil?

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 04-08-2023 09:25 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Raling
paQ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:23:
Er is nu een andere droging ontstaan. Het is dryback zo te zien?
Als partij B daar garantie op moet geven dan maakt ie zich ofwel druk om niets, of hij heeft slechte ervaring.
Kan me zelf niet voorstellen dat een optische aftekening uiteindelijk resulteert in een fysieke.
Inderdaad dryback die verlijmt gaat worden. Partij B stelt voor om extra laag egaline te leggen, en in het uiterste geval zelfs over te stappen naar click.
Het punt is wel dat partij B nog vrij weinig ervaring heeft, en hier uitgaat van advies van de vertegenwoordiger van zijn leverancier. Hij kon mij niet uitleggen hoe de optische zich om kon zetten in fysieke aftekening.
Ik zou me eerder druk maken om de donkere vlekken die wellicht nog niet geheel droog zijn?
Hoe lang is het geleden?
De foto is van deze week, toen de watertemperatuur zo'n 32 graden was. De vloerverwarming is zo'n 3 weken geleden gefreesd en gelegd, opstookprotocol is eind vorige week gestart.
edit: Die aftekening daar meer naar boven op de foto. De buizen daar, ligt het daar wel verdiept?
Als je daar iets vlaks over legt, heb je dan hoogteverschil?
Je bedoelt in de schittering van het zonlicht? Goed punt, dat ga ik straks nakijken.

• paQ
  • Nu online

paQ

Raling schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:52:
[...]

[...]

De foto is van deze week, toen de watertemperatuur zo'n 32 graden was. De vloerverwarming is zo'n 3 weken geleden gefreesd en gelegd, opstookprotocol is eind vorige week gestart.
Ik sta niet bij je in de woning, maar droge egaline is doorgaans (egaler) licht van kleur.
[...]
Je bedoelt in de schittering van het zonlicht? Goed punt, dat ga ik straks nakijken.
Als je daar iets plats over heen legt, en de slangen liggen bijv 2mm lager, ja, dat ga je dan met dryback echt wel zien. Hier overheen click PVC met geïntegreerde ondervloer moet naar verwachting geen problemen geven hoor als je zo rond de 6-7 mm dik zit.

• Raling
paQ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:58:

Ik sta niet bij je in de woning, maar droge egaline is doorgaans (egaler) licht van kleur.
Klopt, dat was het ook zeker, voordat het met korrel 40 werd opgeschuurd. Voor het schuren waren de buizen niet zichtbaar, pas na het schuren.

De reparatiemortel was ook veel donkerder van kleur, wellicht dat die nu door de egaline heen zichtbaar is.
Als je daar iets plats over heen legt, en de slangen liggen bijv 2mm lager, ja, dat ga je dan met dryback echt wel zien. Hier overheen click PVC met geïntegreerde ondervloer moet naar verwachting geen problemen geven hoor als je zo rond de 6-7 mm dik zit.
Als het 2mm lager ligt, zie en voel je het door dryback ja. Maar dat is hier niet het geval. Ik weet zeker dat alle buizen goed in de sleuven zaten en er meerdere millimeters reparatiemortel overheen is gegaan. En daarna dus zo'n 3mm egaline.

Click is wel de allerlaatste optie, gezien de dryback al in huis is.

[ Voor 5% gewijzigd door Raling op 04-08-2023 10:10 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nee hoor dat is geen enkel probleem!

Zo zag het er bij ons uit :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMy_GmqGLthsU8kBczHwGQogZJ4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjwZknLFW628XNgDeSTo9ojE.jpg?f=fotoalbum_small

Hier kwam lijm pvc direct op (volgens mij nog wel voor het schuren).

Ik had wel alles bewust door 1 partij laten doen (die weer met onderaannemers werkt), juist om dit soort afschuiven te voorkomen.

[ Voor 98% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2023 10:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• paQ
  • Nu online

paQ

Als de egaline (en de laag eronder) tijdens het drogen dan maar niet is gaan inklinken.
En sja als B je verder niet kan uitleggen waarom het optische patroon een probleem zou moeten opleveren :S Ik zou wel uitkijken dat het later er niet toe leidt dat ie op basis daar van eventuele issue terzijde kan schuiven.

• Raling
@paQ
Er zijn inderdaad wel hele kleine oneffenheden voelbaar. De reparatiemortel voor het dichtsmeren zorgde voor wat oneffenheden, en door het schuren van de egaline is op sommige plekjes een klein beetje verschil voelbaar.

Ik merk dat ik het zelf niet zo spannend vind, maar partij B is er dus behoorlijk ongerust over.

@Sport_Life
Bedankt voor de bevestiging dat het er optisch ongeveer zo uit moet zien. Bij één partij houden was natuurlijk beter geweest. Maar achteraf is mooi wonen.

• paQ
  • Nu online

paQ

Raling schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:26:
@paQ
Er zijn inderdaad wel hele kleine oneffenheden voelbaar. De reparatiemortel voor het dichtsmeren zorgde voor wat oneffenheden, en door het schuren van de egaline is op sommige plekjes een klein beetje verschil voelbaar.

Ik merk dat ik het zelf niet zo spannend vind, maar partij B is er dus behoorlijk ongerust over.

@Sport_Life
Bedankt voor de bevestiging dat het er optisch ongeveer zo uit moet zien. Bij één partij houden was natuurlijk beter geweest. Maar achteraf is mooi wonen.
Het gaat niet om het voelbare maar om het zichtbare. (verschil in peil dus)
Dryback gaat op den duur de ondergrond exact volgen, Dus lichtbrekingen in reflectie die je nu ziet, uiten zich later ook in de PVC. Als het nu verwaarloosbaar is, dan is het dat straks ook.

Waarom B niet wel leggen op deze manier is me dan nog steeds niet helemaal duidelijk.

Pagina: 1