Warmtepompboiler afvoer aansluiten op ventilator toilet

Pagina: 1
Acties:

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag hoe dit aan te pakken. We willen in de bijkeuken graag een warmtepompboiler voor SWW, met aan- en afvoer naar buiten toe via het dak.
In de naastgelegen ruimte komt een toilet, en deze moet ook afzuiging hebben.

Om geen 3 dakdoorvoeren te hoeven maken, wil ik de afzuiging van de WPB combineren met de toilet afzuiging. Mijn idee was om met een terugslagklep te gaan werken, zodat de WPB geen koude lucht de toilet in blaast wanneer de toilet ventilator niet aan staat.

Vanwege de dakbalken moet het allemaal in dezelfde lijn liggen, we kunnen namelijk niet door een balk vanwege de buisdiameter.

Mijn idee in schets:
Zwarte cirkels = dakdoorvoeren
Rode kronkellijn = terugslagklep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2h3t9j-lo5iEUgm3e6ubiKiDALY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mgE7wZBy2EbU6wgzvYy9HZtB.png?f=fotoalbum_large

Gaat dit werken? Hoe zouden jullie dit aanpakken? En zijn hier risico's aan verbonden die ik nog niet weet?

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je enig idee welk debiet je toiletventilator heeft, welk debiet je warmtepomp nodig heeft en welke maat afvoer je gebruikt?

Je moet er natuurlijk voor zorgen dat de toiletventilator uberhaupt zijn lucht kwijt kan en dus ook de terugslagklep kan openen als de warmtepomp volle vraag heeft van het afvoerkanaal.

Is het geen optie om de aanvoer van de warmtepomp uit de woning te trekken?
Zag maar als vervanging van een traditionele MV-box.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:26
En hoe denk je dat het gaat werken als WPB en toilet ventilator allebei blazen?
De sterkste overwint dan en ik vermoed dat het de WPB zal zijn. Waardoor de toiletafvoer niet of slecht werkt.
Plus dat een terugslagklep snel vervuilt, vast gaat zitten en je telkens de boel open moet maken.

Nu je toch alles nieuw moet aanleggen zou ik gewoon die extra dakdoorvoer doen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren