Uitgenodigd om er vast te komen wonen, achteraf huur vragen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 11:37
In het buitenland bezig met het kopen van een huis met enorme vertragingen aan de verkopende kant.
Normaal duurt het 2 maanden, we zitten nu op 6 maanden.
2 weken geleden moesten wij de huurwoning uit en heb dat vermeld aan de verkopende partij (elke keer is het volgende week tekenen maar dat kwam dus niet door ontbrekende documenten). De verkopende partij zei, ga er maar vast wonen en neem de elektrische stand en waterstand op.

Nu zijn we dus echt een aantal (3) dagen van de koop af en wil ze met terugwerkende kracht huur terwijl daar nooit over gesproken was, kwam over als een gunst uit een soort schuldgevoel.

Nou heb ik nog een hoop randzaken die er eigenlijk niet toe doen maar wel een stemming zetten. Zoals het dak repareren wat niet gebeurd is, zelf maar mee begonnen en bijna klaar. (Koop kan toch niet afketsen wettelijk gezien ivm bepaalde stappen die gezet zijn, dat terzijde) Ook verfschade in de slaapkamers door het niet adequaat reageren op het vervangen van de dakpannen.

Het huis was in niet verhuurbare staat, duizend spinnenwebben en dito spinnen, kraanproblemen. Daarnaast had ze het ook niet kunnen verhuren want de koop was 'bijna' rond. Gewoon het idee dat ze nog een extra slaatje eruit wil slaan.

Maar ik weiger tot dusver. Wat wil ik met dit topic? Polsen of wij gevoelsmatig de juiste mening hebben omtrent dit 'debacle'.

(Overigens gaat dit niet over het verhalen van schade of verborgen gebreken, dat kan in dit land sowieso niet)

Typfout in titel 'vast' moet 'alvast' zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:35
gevoelsmatig zit je helemaal goed maar daar heb je nu geen moer aan :) kan zij de koop nog cancellen? zo niet dan heeft ze pech met har huur, jij niks op papier dus zij ook niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vind het persoonlijk wat naief om te denken dat je 2 weken gratis mag wonen, maar van beide kanten is het niet handig geweest om niet expliciet over de kosten te zijn. Welk bedrag hebben we het over? Kun je dat niet proberen "weg te strepen" tegen een andere posten, zoals de kraanproblemen (die inmiddels wel gefixed zullen zijn)? Ik zou er gewoon even pragmatisch mee om proberen te gaan en de emotie aan de kant proberen te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 04-08-2023 09:12 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
No Hands schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:06:
gevoelsmatig zit je helemaal goed maar daar heb je nu geen moer aan :) kan zij de koop nog cancellen? zo niet dan heeft ze pech met har huur, jij niks op papier dus zij ook niet.
In principe kan ze niet tekenen, maar de gang naar de rechter is simpel voor ons.
Dit gaat volgens ons echt niet gebeuren, ze zit financieel in zwaar weer en nu voor een paar honderd euro de boel cancelen lijkt ons heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:20

DirtyBird

Praktiserend denker

Mja misschien kun je dan met een aantal declaraties/bonnetjes komen om eea 'weg' te strepen.
Of een beetje handjeklappen en het achter je laten.
Zoals jij het beschrijft lijkt het mij niet redelijk om nu nog om huur te vragen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als er (zwart op wit) afspraken zijn dat zij dingen zou fixen, maar jij die vervolgens hebt gedaan of laten doen zou ik dat afstrepen van de kosten die zij vraagt voor huur.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:56
Beetje mee praten tot de verkoop zonder in te stemmen. Als de koop rond is gewoon afketsen. Wel zorgen dat je nooit in stemt met de huur, het kan zo maar opgenomen worden en later tegen je gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:02
Ze kan de verkoop niet cancelen, maar kan ze die wel verder vertragen? In dat geval: wees superalert met die huur. Voor je het weet gaat ze toch weer vertragen en ben je huurder ipv koper.
Verder eens met anderen: verreken de kosten met de huur (op moment van overdracht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:11

marapuru

db.

Sunrise schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

In principe kan ze niet tekenen, maar de gang naar de rechter is simpel voor ons.
Dit gaat volgens ons echt niet gebeuren, ze zit financieel in zwaar weer en nu voor een paar honderd euro de boel cancelen lijkt ons heel sterk.
Vraagt ze een bizar hoog bedrag? Of is het overkomelijk? Dan zou je ook kunnen overwegen om er 50/50 van te maken. Als iemand in financieel zwaar weer zit kan dat wellicht die ander net helpen om wel weer een weekje door tekomen.

Over welk land gaat het trouwens? Dat geeft wellicht ook wat meer context over de cultuur waar je binnen bent gestapt en hoe er tegen je aan gekeken gaat worden als je bijvoorbeeld besluit voet bij stuk te houden danwel te betalen.

Als je van plan bent daar de komende jaren te gaan wonen, dan kan ik me voorstellen dat een nette afronding (m.a.w. toch maar een deel van de huur overmaken) het beeld over jou ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:30
Sunrise schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Ik zou het op dezelfde manier afhandelen, eerst de koopovereenkomst tekenen en "het huurbedrag regelen we achteraf wel, komt wel goed".

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 06:33
Ik zou gewoon eerlijk zijn met precies de punten die je zelf noemt (niet oplossen van problemen, niet in verhuurbare staat en het niet van te voren aangeven van de kosten). En daarbij aangeven dat als die wel allemaal geklopt had dat je geen problemen zou hebben met wat huur te betalen maar dat je het in dit geval simpelweg niet gaat doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sunrise
Goed, even een update. Ik heb alles gelezen, zal proberen iedereen antwoord te geven. (Eigenlijk niet gedaan, excuses)

Allereerst, mijn vrouw wil wel nu wel iets geven voor de goede vrede, er is geen bedrag genoemd door de eiser. Ik vind het niks, maar goed dan heb ik er maar een conditie aan vastgeknoopt (ze zou nog tekenen voor een stukje recht van overpad, niet erg belangrijk maar meer een soort extra ruime weg naar het huis). Ik vermoed dat ze daar niet meer voor openstond gezien de situatie, met een beetje geld wellicht wel. Ja we zijn buren in de toekomst maar ze woont in een ander land dus we zien haar zelden tot nooit. Verder heb ik nog een hele sterke troef in mijn handen die ik niet ga misbruiken tenzij zij iets onvriendelijks doet. (Ik kan haar toegang helemaal blokkeren)

Maar goed, ik dwaal een beetje af. Ik hoop op een goede afloop want nu net 3 dagen voor het tekenen begint ze weer te zeiken over een bedrag wat wij achterhouden totdat alle titels van het huis zijn. Oh man wat een land... Griekenland voor de liefhebbers. Terwijl dit maanden geleden al besproken is. Ik geloof niet dat zij beseft dat er geen weg meer terug is zonder enorme kleerscheuren voor haar of ons (als wij zouden cancelen).

Jullie zullen wel denken wie begint hieraan, nou niemand weet dat van te voren, alles was koek en ei. Oh en ik heb nog meer van deze verhalen, niet onze eerste aankoop hier, een boek vol avontuur.

Zal jullie op de hoogte houden van deze soap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
marapuru schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Als je van plan bent daar de komende jaren te gaan wonen, dan kan ik me voorstellen dat een nette afronding (m.a.w. toch maar een deel van de huur overmaken) het beeld over jou ten goede komt.
Ja ik had al een idee dat sommige mensen ons ontweken in de buurt. 🤪
Echt veel huur zal het niet geweest zijn maar het voelt zo opportunistisch achteraf geld vragen. We zullen zien. Hoe lang we daar blijven wonen weten we niet, totdat we er weer genoeg van hebben, meestal na een jaar begint het weer te kriebelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sunrise schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

Ja ik had al een idee dat sommige mensen ons ontweken in de buurt. 🤪
Echt veel huur zal het niet geweest zijn maar het voelt zo opportunistisch achteraf geld vragen. We zullen zien. Hoe lang we daar blijven wonen weten we niet, totdat we er weer genoeg van hebben, meestal na een jaar begint het weer te kriebelen.
Ik zou alles wel even duidelijk vastleggen, het bedrag van de huur (anders veranderd het straks weer), de herstellingen, het overpad.

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 04-08-2023 13:10 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunrise
Marzman schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:58:
[...]

Heb het eerst eens over een bedrag (anders veranderd dat ook weer), maar ik zou meteen alles goed regelen want het klinkt alsof je nog wel meer problemen gaat krijgen (reparaties, overpad).
300 euro als ze het recht van overpad tekent en daarmee begraven we het rent gedoe. (en niks vermeld over een termijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:02
Soms moet je ook investeren in een relatie en zeker als je buren bent/gaat worden heeft dat ook enige waarde. anderzijds zou ik wel alles goed vastleggen en met eisen komen zoals eerder gezegd. Al is het maar zodat ze weet dat jullie niet over je heen laten lopen. Denk dan een maximale duur van de huur en daarna kosteloos. Heeft zij ook gelijk een goede reden om de papieren tijdig op orde te krijgen.

Let wel op, Blijf wel opletten dat jullie straks niet heel veel tijd en geld in het huis hebben gestoken en dat zij voor een relatief lage boete een mooi verhuurbaar huis overhoud.

PS, ik neem aan dat jullie geen hypotheek hebben. Anders kan je het voordeel van het nog niet hoeven betalen van de hypotheek wegstrepen tegen de huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
1107972 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:30:
Soms moet je ook investeren in een relatie en zeker als je buren bent/gaat worden heeft dat ook enige waarde. anderzijds zou ik wel alles goed vastleggen en met eisen komen zoals eerder gezegd. Al is het maar zodat ze weet dat jullie niet over je heen laten lopen. Denk dan een maximale duur van de huur en daarna kosteloos. Heeft zij ook gelijk een goede reden om de papieren tijdig op orde te krijgen.

Let wel op, Blijf wel opletten dat jullie straks niet heel veel tijd en geld in het huis hebben gestoken en dat zij voor een relatief lage boete een mooi verhuurbaar huis overhoud.

PS, ik neem aan dat jullie geen hypotheek hebben. Anders kan je het voordeel van het nog niet hoeven betalen van de hypotheek wegstrepen tegen de huur.
Geen hypotheek. Goede tips maar er staat al een datum bij de notaris (maandag) dus ik weet niet wat zij nu nog denkt te kunnen veranderen. Denk dat dit haar laatste onzinnige stuiptrekking is, maandag zijn we eigenaar, ga ik vanuit. Positief denken. 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 10:11
Ze heeft duidelijk een hardnekkig geld tekort en probeert dit op allerlei manieren om met jullie haar gaten te vullen. Dat wetende: daarmee (een beetje geld) kan je alles bereiken wat je wilt.

Dus let op dat de verkoop van het huis datgene is wat haar financiën oplost en niets anders. Het is wel fair om haar wat tegemoet te komen voor het wonen als "gebaar" van een goede buur. Dan win je het meeste mee bij haar en in je omgeving. Anders zal in de toekosmt ieder wissewasje tot iets groots uitlopen uit nijd hierover van beide kanten. Maar beloof haar dat pas als "beloning" als de koop rond is en alle eigendomsrechten zijn overgedragen. En jullie hebben vast wel een advocaat in de arm om alles juridisch rond te hebben met alle papieren. Zodat je zeker weet dat zij wel de verkopende partij is en niet alleen de bewaarder van de sleutel die op het huis past voor een ander etc. Of het nu Spanje, Italië of Griekenland is, je bent vogelvrij als buitenlandse koper als je niet goed je zaakjes regelt. Enig verschil: in deze landen moet je het formele en het informele circuit aan je kant hebben en gelijk op laten gaan voor een goede overeenkomst. Vriendelijke zakelijkheid...

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 04-08-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:11

marapuru

db.

Sunrise schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:55:
[...]
Nouja dat kan dus prima een cultureel ding zijn. In sommige landen bestaat zoiets als een sociaal contract. Staat niet zwart op wit, maar ja zeggen tegen iets houdt wel in dat je er voor elkaar zult zijn. In financiële of sociale middelen zeg maar.

Edit: Ik lees nu je update. Goed om met iets over de brug te komen. Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee :)

[ Voor 8% gewijzigd door marapuru op 04-08-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
ucsdcom schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:45:
Ze heeft duidelijk een hardnekkig geld tekort en probeert dit op allerlei manieren om met jullie haar gaten te vullen. Dat wetende: daarmee (een beetje geld) kan je alles bereiken wat je wilt.

Dus let op dat de verkoop van het huis datgene is wat haar financiën oplost en niets anders. Het is wel fair om haar wat tegemoet te komen voor het wonen als "gebaar" van een goede buur. Dan win je het meeste mee bij haar en in je omgeving. Anders zal in de toekosmt ieder wissewasje tot iets groots uitlopen uit nijd hierover van beide kanten. Maar beloof haar dat pas als "beloning" als de koop rond is en alle eigendomsrechten zijn overgedragen. En jullie hebben vast wel een advocaat in de arm om alles juridisch rond te hebben met alle papieren. Zodat je zeker weet dat zij wel de verkopende partij is en niet alleen de bewaarder van de sleutel die op het huis past voor een ander etc. Of het nu Spanje, Italië of Griekenland is, je bent vogelvrij als buitenlandse koper als je niet goed je zaakjes regelt. Enig verschil: in deze landen moet je het formele en het informele circuit aan je kant hebben en gelijk op laten gaan voor een goede overeenkomst. Vriendelijke zakelijkheid...
Wij hebben een tijger van een advocaat, helpt ons al jaren, volle vertrouwen in. Alle documenten worden zorgvuldig bekeken hier. Maar ik moet toegeven dat ik wel een raar gevoel bij haar heb gekregen, vooral omdat ze nu ineens het er niet mee eens is dat er 10.000 wordt achtergehouden. Aan de andere kant is dit het eerste huis wat ze verkoopt hier (dat neem ik dan maar aan) en verrast is door alle eisen & gewoontes hier in GR bij de verkoop. Als het goed is is alles gecheckt en lopen we geen risico, volgens onze advocaat. (Zolang we de 10.000 achter houden)

Zal inderdaad zeggen dat de huur wordt betaald na het tekenen van de overdracht en het recht van overpad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:23
Voor de lieve vrede en als 'goede burendaad' zou ik misschien toch met iets over de brug komen en €300 is vast een net bedrag.

Maar gevoelsmatig zou ik eerder nog huur aan haar vragen dan andersom geven. Zij heeft het 4 maanden langer in eigendom gehouden. De vertraging komt door haar, dus dat zij daar dan maar voor betaald.

Maar nogmaals, dat is gevoelsmatig en ik denk dat een beetje tegemoetkomen uiteindelijk beter is.

Verder alle tips die al genoemd zijn, alles noteren, en de hele lijst ondertekend bij het koopcontract, zo van 'nu zijn we ook van dit alles af' of juist 'dit nemen we wel mee, mocht er ooit...'

Goed bezig verder en veel plezier in jullie nieuwe woning! Schijnt daar nu wel de zon?! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:32
Zoals al gezegd, als dit om €300 gaat zou ik er de relatie met haar als buur niet mee op het spel zetten.
Je weet niet wat ze anders gaat rondbazuinen in de buurt.
Spreek wel af dat deze vergoeding pas wordt betaald nadat je daadwerkelijk eigenaar bent, misschien dat ze dan ook wat sneller wordt als ze zo om centen verlegen zit.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sunrise
Even een update zoals beloofd.

In de aangeboden huur had ze ineens geen interesse meer toen ik die voorwaarde eraan verbond. (Stukje recht van overpad)
Het is niet echt belangrijk, zonder kan ik ook zonder problemen op mij plek komen maar de weg voelt nu niet compleet. Dit alles is ontstaan door een tekening/splitsing die niet klopte met de werkelijkheid maar nu voor eeuwig in het kadaster staat. (Werkt hier anders) Te laat gezien.
Indien er iets gebeurt wat mij niet zint kan ik hun entree dicht bouwen. Zij moet een stukje over mijn grond en vanwege de ligging kan zij ook geen nieuwe entree bouwen, alleen een trap. Dus ik zit er niet over in. Dat zij ooit die tekening goed gekeurd heeft verbaasd mij, haar plot is volgens mij nu moeilijk verkoopbaar.

Plaatje toegevoegd, voor de duidelijkheid, het plot is niet kleiner maar de werkelijkheid is dus anders, de weg is breder naar het einde toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9yb1mxJYD6r69RI0tdk-MgMlUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CN10gwH9peeACkDWi40SdRxU.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben gisteren getekend. We zijn tevreden.

[ Voor 25% gewijzigd door Sunrise op 08-08-2023 11:39 ]

Pagina: 1