Marktplaats: koper biedt extreem hoog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 07:41

Echt niet.

Gewoon niet.

Topicstarter
Ik verkoop een macbook op marktplaats. Nu komt er een koper, die zonder toelichting direct een betaalverzoek van €300 extra aanbied aan mij. Wat ik dus zal krijgen. Te goed om waar te zijn. Wat is de catch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 10:43
Een betaalverzoek aan jou? Het hoort toch andersom te zijn. Geen phishing link?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:04
Dat het wellicht een driehoeks oplichting is.
Ofwel, jij krijgt geld van iemand anders. Hij krijgt de laptop en die ander dus niets.
Uiteindelijk krijgen jij en die ander een probleem.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-10 18:50
If something sounds too good to be true, it probably is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Topicstarter
MitchellHearth schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:19:
Een betaalverzoek aan jou? Het hoort toch andersom te zijn. Geen phishing link?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc60HcG-_AXhtP8kG39RgmvnxJ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m4RPClFO6SD4NZCY8jK7PkOH.png?f=user_large
Hij oogt wel goed. Wel zeer merkwaardig dat/of dit zou bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Topicstarter
Arunia schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:20:
Dat het wellicht een driehoeks oplichting is.
Ofwel, jij krijgt geld van iemand anders. Hij krijgt de laptop en die ander dus niets.
Uiteindelijk krijgen jij en die ander een probleem.
Dat werkt toch met overmaken naar een IBAN met een vage beschrijving?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 10:43
Echt niet. schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:22:
[...]

[Afbeelding]
Laat me raden: je hebt kopersbescherming aan staan? Dan krijg jij als verkoper namelijk het geld pas als de koper heeft aangegeven dat alles is binnengekomen en in goede staat is. Even zoeken hier op o.a. Tweakers en je vindt helaas veel voorbeelden dat dit niet altijd goed loopt.

Dus, kopersbescherming niet gebruiken en altijd de betaling via jouw eigen bank/betaalverzoek laten doen. Kijken of ie dan nog wil ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Topicstarter
@MitchellHearth
Kopersbescherming staat inderdaad aan. Dat klinkt inderdaad wel als een catch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:15

MsG

Forumzwerver

Echt niet. schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:25:
[...]

Dat werkt toch met overmaken naar een IBAN met een vage beschrijving?
Inderdaad. Dus dat random geblaat over driehoeksoplichting moet je hier op Tweakers een beetje negeren. De betaalverzoeken kan je ook bijna niet normaal kopiëren. Ik zou gewoon kijken of er ook daadwerkelijk betaald wordt als je zelf een betaalverzoek maakt voor de 300.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 09:34
Misschien even delen wat voor macbook het is? Wellicht vergis je je in de waarde (denk het niet). En als die echt haast had, had die wel gebeld of een tekstje getypt. Ik denk inderdaad (als het meer is dan de waarde vd macbook) dat het een kopersfraude scam is. Of een typo, kan ook he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Topicstarter
uitvoering: Apple MacBook Pro 2020 met Touch Bar, i5 2,0GHz, 16GB intern, 512...
Dit model, in goede staat. Ben zelf van mening dat die nog wel wat waard is, maar ik probeer hem al een tijdje te verkopen zonder veel succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
De Mac is wat waard, maar zeker niet zoveel. Een M1 krijg je al voor goedkoper en dat is van alle kanten een betere deal.

Met zoiets zou ik ook gewoon niet verzenden, maar lekker komen halen als je echt geïnteresseerd bent.

hi!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
https://help.marktplaats....m-met-een-vreemd-hoog-bod

Deel 2 van de truc kan ook zijn dat ze klagen dat bij het niet doet, en je een andere defecte macbook van zelfde type teruggeven. Maak foto's van de serienummers sowieso.

Kans dat dit bona fide is lijkt me ca. 0, gewoon niet reageren is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:07

The Executer

Lekker belangrijk!

Echt niet. schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:22:
[...]

[Afbeelding]
Dit is een nieuwe functie binnen Marktplaats waarbij een geïnteresseerde koper direct een betaalverzoek kan sturen. Dit is als optie naast het bieden gekomen. In de Marktplaats topics hier op tweakers komt deze kwestie ook voorbij.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Met kopersbescherming zou ik me daar niet aan wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 00:29
Apple meuk is altijd in trek bij oplichters.

Zou uit nieuwsgierigheid het aanbod accepteren en dan kijken wat er gebeurd. Om vervolgens de koop af te breken, denk ik, onder het mom van 'haal het toch maar op'.

Of gewoon negeren, want het heeft er alles weg van dat het geen zuivere koek is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
In dit geval vraag ik mij af of kopers bescherming aan staat. Er wordt maar 40 cent aan service kosten betaald. Dat is veel te weinig voor kopers bescherming.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pimmernl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-03 22:57
Ik kijk altijd even hoe lang de koper een account heeft op marktplaats en of die reviews heeft. Oplichters hebben meestal een account die maar paar maanden oud is zonder reviews.
Het is niet waterdicht maar extra check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 07:54
Ik denk dat wat @Pimmernl zegt een goede indicatie kan geven, maar is natuurlijk nooit 100% zeker. Iedereen moet z'n account ooit maken.

Daarnaast lijkt dit inderdaad wel wat verdacht, dus ik zou erg oppassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 16:41
The Executer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:36:
[...]

Dit is een nieuwe functie binnen Marktplaats waarbij een geïnteresseerde koper direct een betaalverzoek kan sturen. Dit is als optie naast het bieden gekomen. In de Marktplaats topics hier op tweakers komt deze kwestie ook voorbij.
Is dat zo? Ik heb pas iemand aangegeven dat ik dat geen prettige manier van zakendoen vind :-) Of is dit alleen als de kopersbescherming aanstaat? Uiteindelijk wel een deal gedaan overigens.

Ik zou dit verzoek ook negeren trouwens, bij wat heen en weer berichten kun je de koper vaak ook wel wat inschatten. En je moet inderdaad zeker weten dat de kopersbescherming uitstaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:23

neh

Pimmernl schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:39:
Ik kijk altijd even hoe lang de koper een account heeft op marktplaats en of die reviews heeft. Oplichters hebben meestal een account die maar paar maanden oud is zonder reviews.
Het is niet waterdicht maar extra check
En precies daarom kopen/hacken oplichters soms accounts met goede stats.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:06
Echt niet. schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:38:
uitvoering: Apple MacBook Pro 2020 met Touch Bar, i5 2,0GHz, 16GB intern, 512...
Dit model, in goede staat. Ben zelf van mening dat die nog wel wat waard is, maar ik probeer hem al een tijdje te verkopen zonder veel succes.
Hij staat zo te zien niet op Tweakers V&A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Echt niet. schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:18:
Ik verkoop een macbook op marktplaats. Nu komt er een koper, die zonder toelichting direct een betaalverzoek van €300 extra aanbied aan mij. Wat ik dus zal krijgen. Te goed om waar te zijn. Wat is de catch?
Biedoptie uitzetten. er zijn altijd oplichters en flapdrollen die hoog bieden. vraag iets meer dan je wilt hebben en onderhandel via contact, niet via Privé app, maar via MP zelf. Heb je ergens een raar gevoel over dan lekker laten lopen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:20

EiT

Geen idee hoeveel Macbooks er op staan, was pas opzoek naar een Macbook met intel chip (ivm RoR). Dan had ik ook wel iets meer willen geven dan 650.

Uiteindelijk maar voor normale laptop met Ubuntu gekozen ;-)

Ik zou hem gewoon via T.net verkopen. MacBook via MP is een no go.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:25
Kijk even waar het is en bied aan om het langs te komen brengen? Als je voor die 300 euro een stukje extra wil rijden. Ligt er wel aan hoe ver het is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:59
nooberke schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:51:
[...]
Hij staat zo te zien niet op Tweakers V&A?
Stond hij gisteren nog wel, voor 750 als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klara12
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het is wel mogelijk om dat te doen door de koper. Heb ik 1 keer gehad, toen ik een koper had uitgelegd hoe betaalverzoek werkte. En dat werkt goed, kreeg mijn geld enzo.

Maar ik zou het niet accepteren. Zonder communicatie en een te hoge prijs is een erg rode vlag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-10 20:50
Als iets te mooi is om waar te zijn altijd afhaken. Met dit soort bedragen wil je geen risico lopen

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

EiT schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:02:
Ik zou hem gewoon via T.net verkopen. MacBook via MP is een no go.
Dat is wel een hele gevaarlijke gedachte. Tenzij je een groothandelaar hebt die constante activiteit heeft (gehad) op Tweakers is V&A ook echt niet betrouwbaarder. Tweakers doet hun best om de fraudeurs er snel uit te gooien, maar er moeten altijd eerst een paar mensen de pineut zijn voor je die vindt.
Zelfs oude (gehackte) accounts met positieve reviews worden vaak gebruikt door frauders.

Als je je op de juiste manier indekt (dus alleen cash of betaalverzoek ter plekke, afspreken op een veilige plek, altijd een tweede persoon mee, of betaalverzoek en verzenden maar dan expliciet zonder enige garantie en het risico voor de koper) dan maakt het niet uit of je dat via Marktplaats of Tweakers doet. Alleen Marktplaats kopersbescherming en de ingebouwde betaalverzoeken moet je ver van wegblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 10:53
Welke normale mens biedt 50% meer dan de vraagprijs?
Einde verhaal dus…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 02:53

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon een betaalverzoek link van je eigen bank (ideal/tikkie) terugsturen waarmee je je geld wel direct op je rekening krijgt. Zet duidelijk in de omschrijving wat en voor wie (tegen driehoeksoplichting) en kijk of ie betaalt. Denk het niet maar dan weet je ook genoeg.

En zet voortaan kopersbescherming van MP uit, dat is vragen om problemen, snap niet dat marktplaats dat nog durft aan te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 07:54
W1LL3M schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:40:
Gewoon een betaalverzoek link van je eigen bank (ideal/tikkie) terugsturen waarmee je je geld wel direct op je rekening krijgt. Zet duidelijk in de omschrijving wat en voor wie (tegen driehoeksoplichting) en kijk of ie betaalt. Denk het niet maar dan weet je ook genoeg.

En zet voortaan kopersbescherming van MP uit, dat is vragen om problemen, snap niet dat marktplaats dat nog durft aan te bieden.
Het is marktplaats, hoge verwachtingen zijn misplaatst in mijn visie ;)

Verder heb je wel een goed punt. Als de koper serieus is zou dit geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 21:08
Maar waarom een kopersbescherming. Dat betekend dat een ander bepaalt of jij geld krijg.
Nee je kan een standaard tikkie sturen, en als diegene dat niet wilt dan komt ie hem halen en anders pech.

BTW check even wat je ervoor kan krijgen op een shop zoals webuy. Instant cash en geen gezeik.

Dit kan op zoveel manieren fout gaan en dan ben jij je mac kwijt en je geld en de anderen lachen zich suf.

How are you doing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DePaul
  • Laatst online: 16:58
@Echt niet. Hoe is het afgelopen? :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Topicstarter
Ik had weinig zin in gedoe, dus verkocht via V&A. Had hem daar overigens al die tijd al op staan, maar wedde op 2 paarden.
Pagina: 1