Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Mijn eerste Shelly 1 Plus

Pagina: 1
Acties:

• Lincos
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-11-2023
Hoi allemaal,

Ik heb mijn eerste Shelly 1 Plus aangeschaft om te proberen op mijn buitenverlichting. In eerste instantie had ik het gekocht voor twee buitenlampen en een licht string langs de oprit. Alle drie geschakeld via 1 lichtschakelaar maar nu kreeg ik het idee om mijn buitenlamp (met bewegingsmelder) bij de voordeur er mee te schakelen.

Volgens de leverancier moet dit kunnen door de Shelly parallel aan te sluiten zodat, als de Shelly is uitgeschakeld, de lamp gaat branden als er beweging geregistreerd wordt, en bij inschakelen de lamp continu brand.

Ik ben niet erg thuis met elektrische schakelingen. Doe wel de meeste (simpele) klussen thuis maar ik heb het totale plaatje nog niet in mijn hoofd. Ik wacht dus nog even.

Is er iemand die dit ook heeft gedaan en een aansluitschema met mij wil delen?

Alvast bedankt!
:9B

• Lincos
Inmiddels de Shelly 1 Plus aangesloten waarvoor ik het heb aangeschaft. Helaas moest er een Neutral bij gehaald worden. Dit ging tot ong. halverwege, verder kwam ik niet.

Uiteindelijk alle kabels opnieuw getrokken mét de N. Dit ging goed en alles werkzaam gekregen.

Mijn vraag omtrent het aansluiten van een Shelly icm een bewegingssensor blijft uiteraard.

Cheers! :9B

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Ik denk dat je die leverancier nog eens moet vragen :)

Met de Shelly aangesloten bepaal je normaal gesproken heel simpel: de lamp krijgt stroom of de lamp krijgt géén stroom.
Afwijken van hoe de Shelly aangesloten wordt, gaat daar niets aan veranderen. Nog los van dat je je gewoon moet houden aan de aansluit instructies.

Enige wat nog zou kunnen, is dat je buitenlamp (met bewegingsmelder) ook slim is en je de Shelly een commando kunt laten sturen om van modus (beweging/continu aan) te veranderen.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:52
Het kan wel hoor. Uitgangspunt is de originele situatie waarbij de schakelaar binnen de lamp met ingebouwde bewegingsmelder voedt.
Om hem daarnaast via de Shelly onafhankelijk aan te kunnen zetten moet er een extra draad komen vanaf de Shelly direct naar de lampfitting in de buitenlamp, waarbij de bewegingsmelder wordt overgeslagen. In hoeverre dat mogelijk is kan ik zo niet beoordelen.
De Shelly kan niet gekoppeld worden aan de schakelaar binnen, je hebt immers twee aparte circuits tot aan de lampfitting.

Mijn GPS-collectie

• Lincos
Inmiddels een plaatje ontvangen. Zou dit het zijn JaVaWa?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-Vh6lNz_peKlsoGA5Co4SwhrWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/30oIQvUy9fF30cRe7QFg8UER.webp?f=fotoalbum_large

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-11 22:27
Ziet er logisch uit hoor. Zou gewoon moeten werken volgens mij.

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:52
Dit werkt ook, maar de lamp gaat nu altijd aan als er beweging wordt waargenomen, je kunt het niet uitschakelen zoals dat nu wel kan (met de schakelaar).
Houdt er ook rekening mee dat er een extra kabel naar de lamp getrokken moet worden.

Mijn GPS-collectie

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-11 22:27
Dat is toch precies wat hij wil volgens zn openingspost?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-11 16:47
@Lincos zo zou het wel moeten werken ja.
Je kunt alleen niet de lamp uitzetten, zolang je bewegingsmelder beweging ziet.

[ Voor 49% gewijzigd door CappieL op 07-08-2023 21:54 ]

Pagina: 1