Kan ik dit met gerust hart uit meterkast verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
In mijn meterkast zit vanalles tegen de wand gemonteerd.
Van het meeste weet ik wel wat het is.

Maar dit ken ik niet.
Lijkt me een oude telefoon- of internetverbindeng. Mede aangezien er KPN op staat.
Zit niks op aangesloten. De kabel verdwijnt in een buis naar de kelder en vervolgens door de zijmuur naar buiten.

Kan ik dit er gewoon uithalen, of toch maar laten zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIzgUwELOvMS_c-z-AQmnWBHdlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2iIRU5ctfNod9XIPKTwCYMh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeZu5zBHwf52RIntVq0ljFRV1hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRsTe2enCJocF8PBhz6dByXx.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Rzaan op 04-08-2023 20:43)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:43

Dido

heforshe

D4NG3R schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:55:
Sorry, maar hier moet ik toch even cru op reageren:
Er staan in dit topic een hoop antwoorden, de meesten zijn goed, een aantal anderen wil jij horen.
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in d epraktijk vaak niet ;)

Ja, het ISRA-punt mag je volgens de regels niet aan zitten (hoewel ik op telefonisch verzoek van een KPN-medewerker ook wel eens zo'n zegel verbroken heb...).

Maar binnen nu en 5 jaar weet niemand nog dat telefonie ooit via een koperdraadje ging, laat staan internet.
De kans dat TS dit nu verwijdert, en dat er in de toekomst een volgende bewoner gaat klagen over het feit dat er geen (toegankelijke) POTS-aansluiting in het huis aanwezig is, acht ik verwaarloosbaar klein.
Bij elk internetabonnement zit tegenwoordig TV en voor een grijpstuiver ook telefonie. Ik vermoed dat ik niet de enige ben die de "vaste" telefoon eigenlijk haast nooit meer gebruikt. En als die "vaste" telefoon niet aangesloten was op hetzelfde kabeltje waar ik dit bericht over verstuur, hadden we al jaren geen "vaste" telefoonaansluiting meer gehad (of gemist).

Aanraden om dat ISRA-punt te laten zitten klinkt voor mij alsof je aanraadt vooral de DVD-speler (of floppy drive!) niet uit je PC te slopen, want wie weet heeft dat impact op de verkoopwaarde :+

Wat betekent mijn avatar?

Alle reacties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat is je hoofdaansluitpunt van de KPN-telefoonlijn. Zou ik laten zitten, is eigendom van KPN :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
laten zitten, is niet van jou

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Met de handjes afblijven. Als je het weg wilt hebben, KPN contacteren, niet zelf mee bezig gaan. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:11
Dit is je ISRA-punt, mocht je ooit een VDSL-internetabonnement afsluiten heb je deze nodig. Is eigendom van KPN dus mag je niet weghalen inderdaad.

Volgens mij kun je deze variant wel losmaken van de wand zonder dat hij open moet, mocht je hem willen verplaatsen als hij je erg in de weg zit.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 03-08-2023 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizmo2000
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-06 18:36
Ik zou het gewoon zelf weg halen als het je eigen huis is. Ik heb dat ook gedaan inc glasvezelaansluiting die ik toch nooit zal gebruiken. Ik had ruimte nodig in mijn meterkast en heb dit gewoon verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wat @ThinkPad zegt inderdaad. Als je hem niet gebruikt, netjes het gehele kastje demonteren (laat de kabel zitten) en werk weg op een makkelijke plek. Dat kan ook ergens in de kelder zijn. Daar wordt echt niemand zenuwachtig van, ook bij KPN niet.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
FirePuma142 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:40:
Wat @ThinkPad zegt inderdaad. Als je hem niet gebruikt, netjes het gehele kastje demonteren (laat de kabel zitten) en werk weg op een makkelijke plek. Dat kan ook ergens in de kelder zijn. Daar wordt echt niemand zenuwachtig van, ook bij KPN niet.
Maar waarom heeft KPN hem niet weggehaald toen ze glasvezel kwamen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Rzaan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:49:
[...]

Maar waarom heeft KPN hem niet weggehaald toen ze glasvezel kwamen leggen?
Mogelijk omdat die destijds nog in gebruik was, voor bijvoorbeeld telefonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:11
FirePuma142 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:40:
Niet helemaal wat ik zei, ik bedoelde de zichtbare schroeven losdraaien zodat je hem een stukje kunt opschuiven. Je kunt hem volgens mij niet demonteren van de kabel zonder de behuizing te moeten beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ThinkPad schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:51:
[...]

Niet helemaal wat ik zei, ik bedoelde de zichtbare schroeven losdraaien zodat je hem een stukje kunt opschuiven. Je kunt hem volgens mij niet demonteren van de kabel zonder de behuizing te moeten beschadigen.
Met een tang de kabel doorknippen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ThinkPad schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:51:
[...]

Ah, ok. Ik bedoel wat anders inderdaad: netjes demonteren waar mogelijk en plaatsen waar je hem hebben wil. Mocht de aansluiting ooit nog eens nodig zijn en de verhuizing niet hebben overleefd: wie dan leeft, wie dan zorgt. Of je nu KPN dat ding laat verplaatsen (en die gaan hem echt niet in de kelder ophangen) en daar nu voor af mag tikken, of dat je dat ooit nog eens doet in de toekomst als 'ie opnieuw geplaatst moet worden. Tomato, tomato.

Zo'n kastje aansluiten is ook geen hogere wiskunde overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door FirePuma142 op 03-08-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:29:
Dit is je ISRA-punt, mocht je ooit een VDSL-internetabonnement afsluiten heb je deze nodig. Is eigendom van KPN dus mag je niet weghalen inderdaad.

Volgens mij kun je deze variant wel losmaken van de wand zonder dat hij open moet, mocht je hem willen verplaatsen als hij je erg in de weg zit.
Ik denk niet dat er ooit nog een VDSL abo op kan worden afgesloten als glasvezel al aanwezig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 14:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat je daar ziet is het zogenaamde ISRA punt. Dat is eigendom van KPN en mag je bij mijn weten dan ook niet aan komen.

Ik verkeer in de veronderstelling dat per 1 maart 2023 het koper uitgefaseerd is/wordt. Zou best kunnen dan er geen signaal meer op staat.

In jouw geval zou ik contact opnemen met KPN over de mogelijkheden. Als je dan wat hoort, laat het ons dan ook weten?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:25
Je kan hier kijken wanneer koper eruit gaat:

https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Toen we hier kwamen wonen zat er al glasvezel.
Ondertussen is er ook nog een ander kastje geplaatst.
Niemand heeft iets over die oude aansluiting gezegd. En ik wist niet dat het van hen was, want nooit goed naar gekeken.

Ik heb ook nog een gasmeter die ik niet gebruik en die wordt binnenkort verwijderd door Enexis.
Logisch dat zij dat doen, want levensgevaarlijk.
Maar op dat kastje van KPN staat toch geen stroom of zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:41

D4NG3R

kiwi

:)

Rzaan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:18:
[...]
Maar op dat kastje van KPN staat toch geen stroom of zoiets?
~48V, veelal zelfs bij stroomuitval.

Als dat ding je fysiek niet in de weg zit, laat gewoon zitten. Is niet van jouw, kost je een flinke duit als KPN gaat etteren om de boel te herstellen. Anders contact op nemen met KPN over hoe en wat.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 03-08-2023 21:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
D4NG3R schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:50:
[...]

~48V, veelal zelfs bij stroomuitval.

Als dat ding je fysiek niet in de weg zit, laat gewoon zitten. Is niet van jouw, kost je een flinke duit als KPN gaat etteren om de boel te herstellen. Anders contact op nemen met KPN over hoe en wat.
48 Volt... dan blijf ik er vanaf.
Anders ging het gelijk de kast uit.
Of het nou van KPN is of niet. Bij bezit hoort ook zorgplicht en daaraan voldoen ze niet.
In de praktijk komt er ook nooit iemand kijken.
Ze sturen ook allemaal onderaannemers en die interesseert het sowieso geen biet wat je doet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Rzaan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:54:
Er loopt nauwelijks stroom, zelf nooit iets gemerkt ondanks dat ik vaak genoeg met de kale draden van zo'n ding gewerkt heb. Sowieso zal je er niet meer van krijgen dan een schokje, er loopt namelijk nauwelijks stroom.
Of het nou van KPN is of niet. Bij bezit hoort ook zorgplicht en daaraan voldoen ze niet.
Euh, die zorgplicht dragen ze en voeren ze ook uit? Zie je die dikke blauwe kabel die het kastje in gaat? Die gaat je huis uit, waar ze toch echt onderhoud plegen. Sowieso de vraag; welk onderhoud zouden ze in de meterkast aan een isra punt zelf moeten plegen?
Ze sturen ook allemaal onderaannemers en die interesseert het sowieso geen biet wat je doet.
Oh dat hoor je mij ook niet zeggen hoor, wat mij betreft sloop je het er uit - maar zoals al meermaals is aangegeven is dat ding niet van jouw. Dus doe jezelf een lol en vraag na of ze dat ding er ook gewoon voor je uit kunnen halen. Daarna kan je altijd nog besluiten zelf bezig te gaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die 48V is niet zo heel spannend. Kwestie van kapje demonteren/losbreken, kijken welke aders worden gebruikt in je aansluiting en deze afknippen maar wel iets langer laten dan de rest. Wel per ader doorknippen en niet beide tegelijkertijd, voor de zekerheid.

Daarna de kabel naar de kelder trekken, opbossen en niks meer mee doen. Kastje kun je wegkieperen, de vergrendeling breekt stuk zoals er op staat.

Destijds bij mij thuis de KPN kabel een meter of 8 ingekort, die lag met een flinke lus in de kruipruimte. Mede door het verplaatsen van het ISRA punt, van woonkamer naar meterkast, kon ik dat prima zelf doen. Kijk, als er na de tijd storingen zijn dan heb je een uitdaging en iets uit te leggen. Verder zal het KPN een zorg zijn wat je er mee doet, zo lang zij en anderen er geen last van hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je het hersteld wilt hebben, gaat het je geld kosten dus persoonlijk zou ik het ISRA punt laten zitten. De kosten voor herstel moet je denken aan voorrijkosten, monteren en materiaalkosten.
Ik had ooit ook iets in mijn meterkast hangen/bungelen met allerlei draden die in en uit de buitenmuur kwamen zonder enige tekst/uitleg. Ik had bijna alles weggeknipt totdat ik erachter kwam dat het de intercom voor het gehele gebouw bleek te zijn. Dan hadden ze dit maar duidelijk moeten aangeven vanuit de verhuurder.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 01:03
Als het cosmetisch is lekker laten hangen, als je die ruimte echt nodig hebt dan verplaatsen en pas als ook verplaatsen geen oplossing is dan zou ik de kabel loshalen en terugtrekken naar de kruipruimte en het uiteinde netjes vochtvrij afwerken met elke ader apart geïsoleerd. Het kastje ook bewaren want die hoort dan bij het huis. En vergeet vooral niet om bij de kabel en bij het kastje een duidelijke notitie te maken van welke ader waarop zat aangesloten zodat elke handige beun het zeer simpel weer kan herstellen.

(In de praktijk zal dit ding nooit meer gebruikt worden, maar het is inderdaad niet van jou)

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:52
Kan ik dit er uit halen, of beter laten zitten?

-Beter laten zitten, het is ook eigendom van KPN.

Oké! Dan haal ik hem er uit!

Nuttig topic weer.

[ Voor 23% gewijzigd door WEBGAMING op 04-08-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999

Sharky

Skamn Dippy!

Wolly schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

Ik denk niet dat er ooit nog een VDSL abo op kan worden afgesloten als glasvezel al aanwezig is.
Waarom niet? Denk dat KPN je als een prima klant ziet als je 2 lijnen afneemt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sharky schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:11:
[...]

Waarom niet? Denk dat KPN je als een prima klant ziet als je 2 lijnen afneemt.
Het kopernetwerk wordt uitgefaseerd.

Zie ook bijv. hier
Als er glasvezel op jouw adres mogelijk is, dan zal ons systeem dat altijd kiezen om de verbinding te optimaliseren. Dan is een aanpassing van adsl naar vdsl of naar pairbonding niet meer mogelijk. Wil je dus een verbetering dan zal het glasvezel worden voor sneller internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Wolly schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:14:
[...]

Het kopernetwerk wordt uitgefaseerd.

Zie ook bijv. hier

[...]
Weer wat geleerd. Onze klanten krijgen nog massaal nieuwe (b)vdsl lijnen voor fail-over e.d., zakelijk werkt het blijkbaar nog even anders.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ze brengen glasvezel naar binnen, maar ze doen niets aan het koper, hoor.
Ik heb een glasvezel, koper- en kabelaansluiting in mijn meterkast, maar alleen een glasvezelabonnement.
Denk je nou echt dat iemand langs gaat komen om een stukje coax en een POTS-aansluiting te verwijderen?

Dat gezegd hebbende, als er een glasvezelaansluiting is huis is, zou ik me niet te veel zorgen maken over het in stand houden van POTS of COAX. Over een paar jaar verwacht geen particulier iets anders dan glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rzaan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:18:
[...]

Toen we hier kwamen wonen zat er al glasvezel.
Glasvezel is niet perse van KPN. Je kan prima glasvezel van T-Mobile in je huis hebben en internet van KPN willen afnemen via VSDL.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
WEBGAMING schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:53:

Nuttig topic weer.
Er zijn ook mensen die zeggen: Gewoon eruit halen.
Dus dan kun je toch een keuze maken uit de geboden antwoorden?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Er staan in dit topic een hoop antwoorden, de meesten zijn goed, een aantal anderen wil jij horen.

Dat ding is simpelweg niet jouw eigendom, of je het daar nou mee eens bent of niet. Neem gewoon even contact op met KPN of zij 'em voor je weg kunnen halen, dat ding zonder toestemming verwijderen kan je altijd nog doen.

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 04-08-2023 14:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

D4NG3R schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:55:
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in d epraktijk vaak niet ;)

Ja, het ISRA-punt mag je volgens de regels niet aan zitten (hoewel ik op telefonisch verzoek van een KPN-medewerker ook wel eens zo'n zegel verbroken heb...).

Maar binnen nu en 5 jaar weet niemand nog dat telefonie ooit via een koperdraadje ging, laat staan internet.
De kans dat TS dit nu verwijdert, en dat er in de toekomst een volgende bewoner gaat klagen over het feit dat er geen (toegankelijke) POTS-aansluiting in het huis aanwezig is, acht ik verwaarloosbaar klein.
Bij elk internetabonnement zit tegenwoordig TV en voor een grijpstuiver ook telefonie. Ik vermoed dat ik niet de enige ben die de "vaste" telefoon eigenlijk haast nooit meer gebruikt. En als die "vaste" telefoon niet aangesloten was op hetzelfde kabeltje waar ik dit bericht over verstuur, hadden we al jaren geen "vaste" telefoonaansluiting meer gehad (of gemist).

Aanraden om dat ISRA-punt te laten zitten klinkt voor mij alsof je aanraadt vooral de DVD-speler (of floppy drive!) niet uit je PC te slopen, want wie weet heeft dat impact op de verkoopwaarde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De analogie gaat helaas niet op, de DVD speler in jouw eigen PC zal ook gewoon jouw eigendom zijn, en hoef je niet fysiek te slopen om eruit te halen. ;)

Maar goed, er raden hier maar weinig mensen aan dat ding daadwerkelijk te laten zitten. Als de TS gewoon even een belletje met KPN pleegt kan er daarna altijd nog besloten worden om te gaan slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Dido schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:04:
[...]

Ik zie het eerder als vandalisme en dus onfatsoenlijk gedrag, iets van een ander daar doe je iets mee in overleg met die ander. Dat ga je niet zomaar slopen.

Het voorbeeld met de eigen PC snap ik dan ook niet direct, die floppy disk of DVD speler is van jezelf, niet van een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik heb die van mij niet verwijderd maar wel losgehaald en in de hoek van mijn meterkast gelegd. Hij zat namelijk nog al in de weg toen ik een 2e slimme meter wilde laten installeren.

Ik vond dat een aardige tussenweg. Ik zie het niet als vandalisme. als het ooit weer aangesloten moet worden betaal ik wel een paar tientjes boete en zeg ik: sorry hij zat in de weg.
Sommige risico's kun je prima lopen.

Laten verplaatsen door KPN kost je zo 200 euro dus dat is ook een beetje zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

D4NG3R schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:09:
De analogie gaat helaas niet op, de DVD speler in jouw eigen PC zal ook gewoon jouw eigendom zijn, en hoef je niet fysiek te slopen om eruit te halen. ;)
Dat witte kastje hoef je ook niet te slopen om het van de wand te verwijderen ;)
Maar goed, er raden hier maar weinig mensen aan dat ding daadwerkelijk te laten zitten. Als de TS gewoon even een belletje met KPN pleegt kan er daarna altijd nog besloten worden om te gaan slopen.
Dat kan voor de gemoedsrust wellicht helpen, inderdaad. Ik acht de kans groot dat KPN geen bezwaar heeft tegen het verplaatsen van een technologisch obsolete stukje plastic (het is niets anders dan een fancy kroonsteentje met een zegeltje).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Gizmo2000 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:40:
Ik zou het gewoon zelf weg halen als het je eigen huis is. Ik heb dat ook gedaan inc glasvezelaansluiting die ik toch nooit zal gebruiken. Ik had ruimte nodig in mijn meterkast en heb dit gewoon verwijderd.
Slim 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:15:

Ik vond dat een aardige tussenweg. Ik zie het niet als vandalisme. als het ooit weer aangesloten moet worden
Dat zie ik dan ook niet direct als vandalisme, maar ik heb bijvoorbeeld in het verleden (lees de laatste 20 jaar) regelmatig vrienden, kennissen en familie geholpen met aansluiten van Internet, ook vaak via ADSL en varianten, en je wil niet weten hoe vaak ik na een verhuizing niet ben tegengekomen dat de vorige bewoner de boel 'vakkundig' had weggewerkt, bijvoorbeeld afgeknipt en in de kruipruimte gedumpt, weggestuct in de muur (zodat je moet gaan breken) en meer van dat soort onzin.

Ik denk dan bij mezelf, als je er zo graag vanaf wil, neem dan netjes even contact op met KPN (of andere netbeheerder) om te bekijken wat de beste optie is, die niet anderen mogelijk later (ook al wordt dat minder waarschijnlijk) geld kan kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dido schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:17:
Dat witte kastje hoef je ook niet te slopen om het van de wand te verwijderen ;)
Tenzij je heul voorzichtig bent (en het ISRA punt niet letterlijk gebouwd is van 20+ jaar oud inmiddels broos plastic) breekt normaliter de verzegeling.
Dat kan voor de gemoedsrust wellicht helpen, inderdaad. Ik acht de kans groot dat KPN geen bezwaar heeft tegen het verplaatsen van een technologisch obsolete stukje plastic (het is niets anders dan een fancy kroonsteentje met een zegeltje).
Exact dat, ik acht de kans ook klein dat hier zonder toestemming ooit in de toekomst gezeik uit komt - maar het is een kleine moeite. :)

Heb dat ding hier thuis ook van de wand af gehaald, maar KPN wel de kans gegeven dat zelf te doen. Aan de lijn te horen gekregen dat ik het punt mocht verwijderen zolang ik de kabel maar intact liet. Prima, punt eraf, stuk tape om de aders en de kabel de buis in gedrukt. Mocht er ooit om een of andere absurde reden nog behoefte zijn aan xDSL dan kan die vanuit de kelder zo weer omhoog gedrukt worden.

@Maestro ik was net bezig met een edit. ☝

Het glas wat hier ligt is overigens niet van KPN, en dat belletje was inmiddels alweer een jaar of 6-7 geleden, ding zat in de weg voor waar we de FTU graag wouden hebben. :P

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 04-08-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

D4NG3R schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:22:
[...]

Tenzij je heul voorzichtig bent (en het ISRA punt niet letterlijk gebouwd is van 20+ jaar oud inmiddels broos plastic) breekt normaliter de verzegeling.
inderdaad, dat gebeurde bij mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:56

Maestro

It's just completely whack!

[...]

[...]

Exact dat, ik acht de kans ook klein dat hier zonder toestemming ooit in de toekomst gezeik uit komt - maar het is een kleine moeite. :)
Maar verwacht je dat KPN toestemming gaat geven om onderdelen van hun netwerk weg te slopen?
Ik verwacht dat -zolang het koper nog 'actief' staat gemarkeerd- eigenlijk niet...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Vermakelijke discussie. Ik heb hier ook nog een oude koperverbinding liggen en die zit ook niet echt op een fijne plek zeg maar. Dus dacht laat ik eens contact zoeken met KPN. Gewoon even terugbelverzoek via de chatbot.

evilution: Ik heb hier nog een oude kabel + ISRA punt, ik heb al glas, kan ik die kabel + ISRA gewoon weghalen?
KPN: Ja hoor, kunt u gewoon weghalen, wordt niet meer gebruikt.
evilution: Dus ik kan hem gewoon bij de grond afknippen en het geheel weggooien?
KPN: Ja hoor, geen probleem.

Dus gooi even je gegevens in de KPN chat, dan bellen ze binnen een kwartier terug.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Maestro schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

Maar verwacht je dat KPN toestemming gaat geven om onderdelen van hun netwerk weg te slopen?
Ik verwacht dat -zolang het koper nog 'actief' staat gemarkeerd- eigenlijk niet...
Ik heb het destijds ook uitgezocht en mijn conclusie was toen dat je niets zelf mag doen. Hooguit KPN verzoeken het te verplaatsen of weg te laten halen. wachttijd van enkele weken en vervolgens voorrijkosten + uurtarief.

Daarom zelf maar de boel verplaatst. 15 min werk. 0€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:00
Buiten dat, die plek waar die nu waarschijnlijk zit (rechts) is gereserveerd voor de telecom bedrijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13gGxEgWvgDQEF1IpeDLiu87EMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bEMBZREV4ZUaURbmnliVXQ4j.png?f=user_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:56

Maestro

It's just completely whack!

[...]

[...]

Heb dat ding hier thuis ook van de wand af gehaald, maar KPN wel de kans gegeven dat zelf te doen. Aan de lijn te horen gekregen dat ik het punt mocht verwijderen zolang ik de kabel maar intact liet. Prima, punt eraf, stuk tape om de aders en de kabel de buis in gedrukt. Mocht er ooit om een of andere absurde reden nog behoefte zijn aan xDSL dan kan die vanuit de kelder zo weer omhoog gedrukt worden.

@Maestro ik was net bezig met een edit. ☝
Ik had verwacht dat KPN minder flexibel zou zijn dan ik uit jouw bericht en die van @evilution haal. In dat geval zou ik zeker even contact zoeken met KPN vóór verwijderen! Mochten ze toch moeilijk doen, dan zou ik de strategie van @de Peer volgen.

Enig idee waarom KPN in de ene situatie makkelijker is dan de andere? Heeft dat te maken met de regio's waar koper volledig uitgeschakeld is (zoals bijv. Zwolle Stadshagen) of meer een gelukje wie je aan de lijn krijgt?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ik zou niet weten waarom de verzegeling zou breken als je dat kastje van de muur schroeft, eerlijk gezegd. Als je het kastje met een hamer verwijdert breekt er wel het een en ander, ja :D
Dennism schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:22:
Dat zie ik dan ook niet direct als vandalisme, maar ik heb bijvoorbeeld in het verleden (lees de laatste 20 jaar) regelmatig vrienden, kennissen en familie geholpen met aansluiten van Internet, ook vaak via ADSL en varianten, en je wil niet weten hoe vaak ik na een verhuizing niet ben tegengekomen dat de vorige bewoner de boel 'vakkundig' had weggewerkt, bijvoorbeeld afgeknipt en in de kruipruimte gedumpt, weggestuct in de muur (zodat je moet gaan breken) en meer van dat soort onzin.
En hoe groot is de kans dat iemand in d etoekomst gaat graven naar een kabel om ADSL aan te sluiten in een huis met een glasvezelaansluiting?
Ik heb ooit nog printplaten van toetsenborden van IBM-printers vervangen, maar dat doet ook al decennia niemand meer :P
Maestro schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:29:
Als dat ding nog als actief gemarkeerd staat kun je die aansluiting vziw gewoon gratis opzeggen. Heb ik indertijd ook een keer gedaan, kreeg toeb wel een heel verhaal dat er dan ook geen internet meer overheen kwam (dat was ook precies de bedoeling) maar het heeft me geen cent gekost.

Ik verwacht niet dat KPN nog veel moeite gaat steken in het in stand houden van hun obsolete POTS infrastructuur, en al helemaal niet op plekken waar al glas ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dido schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

Ik zou niet weten waarom de verzegeling zou breken als je dat kastje van de muur schroeft, eerlijk gezegd. Als je het kastje met een hamer verwijdert breekt er wel het een en ander, ja :D
Ik acht de kans klein dat het ding enkel met de schroeven onderaan bevestigd is, dus zal je het klepje moeten openen om bij de schroef(en) binnenin te komen. En dan krijg je zoals voorop vermeld staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIGyq7zuXYMmD5cismkL6MKsTIU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lby2ezyEFOfPVMADYrDxD6BH.png?f=user_large

Het klepje hier kon ik iig niet meer vast zetten nadat die eenmaal open gemaakt was. Wel een ander model overigens. :)

KPN deed er hier absoluut niet moeilijk over toen ik het vroeg, maar heeft in principe alle recht om moeilijk te gaan doen als je er geen toestemming voor hebt gekregen. Dat gaat waarschijnlijk nooit gebeuren, maar meh - liever het zekere van het onzekere.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 04-08-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online

En hoe groot is de kans dat iemand in d etoekomst gaat graven naar een kabel om ADSL aan te sluiten in een huis met een glasvezelaansluiting?
Ik heb ooit nog printplaten van toetsenborden van IBM-printers vervangen, maar dat doet ook al decennia niemand meer :P
Daarom geef ik ook al aan dat problemen in dit geval onwaarschijnlijk zijn, want die kans op daadwerkelijk gebruik in de toekomt wordt steeds kleiner. Maakt het echter nog niet minder onfatsoenlijk om gewoon zonder overleg zaken van een ander te gaan slopen, het is immers niet van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Op dit moment is er bij aanwezigheid van glasvezel in een particuliere woning, geen technologische toegevoegde waarde voor het behouden van de koperlijn anders dan fall-back.
Mocht je ISRA verwijderd zijn, terwijl die er wel zou moeten zijn én je wilt een dienst afnemen via het kopernetwerk zul je naar alle waarschijnlijkheid kosten moeten betalen om het ISRA weer aan te laten sluiten.

Ik acht de kans dat je een ISRA nodig hebt nu of in de toekomst (behalve als je nu direct al een fall-back lijn overweegt) vrijwel nul.

Bij mij zit die niet in de weg, als die dat wel zou zitten had ik 'm gewoon netjes los gehaald even de aders in een wago afdoppen als dat mogelijk is en het geheel in isolatietape wikkelen en in een hoek v.d. meterkast leggen of terugtrekken naar de kruipruimte.

Voor de volledigheid, TS heeft een eigen huis (duidelijk uit andere topics) in een huurwoning zou ik er niet aanzitten, omdat de kans op gezeur bij verhuizen een stuk groter is.

edit:
PS ik zou eigenlijk ook geen moeite doen om KPN infra te bereiken. Ik denk niet dat ikzelf het bewijs dat ik dat schriftelijk (chat of zelfs mondeling opgenomen per telefoon??) bewaar en over 10 jaar als ik het toch nodig zou hebben paraat heb is nihil. De kans dat KPN infra mijn klantcontact bewaard acht ik nog kleiner dan dat ik dit zelf gedegen kan archiveren.

[ Voor 16% gewijzigd door True op 04-08-2023 15:52 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

D4NG3R schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:45:
Het klepje hier kon ik iig niet meer vast zetten nadat die eenmaal open gemaakt was. Wel een ander model overigens. :)
Nee, klopt. Als je dat klepje verwijderd blijft ie ook verwijderd. Da's hetzelfde principe als het raam opendoen met een baksteen. Daarom heet het ook een zegel :P
True schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:50:
Voor de volledigheid, TS heeft een eigen huis (duidelijk uit andere topics) in een huurwoning zou ik er niet aanzitten, omdat de kans op gezeur bij verhuizen stuk groter is.
Dat is een hele goede aanvulling. In een huurhuis is het een heel ander verhaal dan in je eigen wooning, inderdaad.

[ Voor 33% gewijzigd door Dido op 04-08-2023 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

True schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:50:

edit:
PS ik zou eigenlijk ook geen moeite doen om KPN infra te bereiken. Ik denk niet dat ikzelf het bewijs dat ik dat schriftelijk (chat of zelfs mondeling opgenomen per telefoon??) bewaar en over 10 jaar als ik het toch nodig zou hebben paraat heb is nihil. De kans dat KPN infra mijn klantcontact bewaard acht ik nog kleiner dan dat ik dit zelf gedegen kan archiveren.
TS vraagt of die het met een gerust hart kan verwijderen. Wel, voor je gemoedsrust is het handig even contact met KPN te zoeken. Moeite is het niet echt. Ik was er minder tijd mee kwijt dan met dit topic lezen.

Duidelijk is ook dat TS geen fuck gedaan heeft om zelf een antwoord te krijgen alvorens een topic te openen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

omdat het zo ontworpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Kan nog een aardig verdienmodel worden voor KPN.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JukeboxBill schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:04:
Kan nog een aardig verdienmodel worden voor KPN.
dat lijkt me niet. hoe kom je daarbij?

Gaat ze eerder geld kosten om hun personeel hier mee bezig te moeten houden.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
evilution schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:00:
[...]

TS vraagt of die het met een gerust hart kan verwijderen. Wel, voor je gemoedsrust is het handig even contact met KPN te zoeken. Moeite is het niet echt. Ik was er minder tijd mee kwijt dan met dit topic lezen.

Duidelijk is ook dat TS geen fuck gedaan heeft om zelf een antwoord te krijgen alvorens een topic te openen.
Jawel hoor, maar ik wist niet wat het was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Dennism schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:48:
Maakt het echter nog niet minder onfatsoenlijk om gewoon zonder overleg zaken van een ander te gaan slopen, het is immers niet van jou.
Dat ding zit in mijn huis. Dat maakt het anders.
Het is wellicht van hen, maar het is niet dat het als een gasmeter is, die in de wet omschreven staat.
Ik sloop niks van KPN in de openbare ruimte (als ik het verwijder)
Dat maakt nogal een groot verschil.
Als het ding geen doel meer dient, hoort bij de zorgplicht dat ze hem verwijderen.

En onfatsoenlijk is het al helemaal niet.
Als jij jouw fiets op mijn oprit zet en met een ketting vastzet, dan knip ik ook de ketting door als je hem niet ophaalt. Is ook niet onfatsoenlijk, terwijl ik wel jouw ketting stuk maak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Ik heb het destijds ook uitgezocht en mijn conclusie was toen dat je niets zelf mag doen. Hooguit KPN verzoeken het te verplaatsen of weg te laten halen. wachttijd van enkele weken en vervolgens voorrijkosten + uurtarief.

Daarom zelf maar de boel verplaatst. 15 min werk. 0€.
Connection reset by de Peer O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Rzaan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Jawel hoor, maar ik wist niet wat het was.
Er staat met grote letters KPN op. Wat zou je denken dat het is, de watermeter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Rzaan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:27:
[...]

Dat ding zit in mijn huis. Dat maakt het anders.
Het is wellicht van hen, maar het is niet dat het als een gasmeter is, die in de wet omschreven staat.
Ik sloop niks van KPN in de openbare ruimte (als ik het verwijder)
Dat maakt nogal een groot verschil.
Als het ding geen doel meer dient, hoort bij de zorgplicht dat ze hem verwijderen.
Maar dient het geen doel meer dan? Dat hangt af of in jouw omgeving het koper net al is afgeschakeld. Is het koper net bij jou al afgeschakeld, dan heb je daar als het goed is een bericht van ontvangen, dat je inderdaad de aansluiting mag verwijderen.

Daarnaast meen ik dat iedere NUTS voorziening wettelijk gezien niet zomaar verwijderd mag worden omdat je geen eigenaar bent. Uit mijn hoofd was de uitleg als volgt (dit is echter al enkele jaren geleden): Dan pleeg je een onrechtmatige daad wanneer dit zonder overleg onklaar maakt, en ben je dan dus ook wettelijk gezien schade plichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:19

Compizfox

Bait for wenchmarks

Rzaan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:54:
[...]
Anders ging het gelijk de kast uit.
Rare conclusie, maar OK.
Wat versta je precies onder die "zorgplicht"? Wat verwacht je van KPN dat ze doen met je IS/RA, maandelijks controleren of zo?

Je kan hem er natuurlijk uit slopen als je dat echt wilt, en KPN komt er niet voor achter je aan, maar het ontgaat me toch een beetje waarom je dat wilt. Zit hij zo in de weg?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
evilution schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

Er staat met grote letters KPN op. Wat zou je denken dat het is, de watermeter?
Nee, ik wist het gewoon niet.
Voor hetzelfde geld was het iets dat al jarenlang in onbruik was en dat het uitzonderlijk was dat ik het nog had.
Dat er KPN opstaat kan zoveel betekenen. Behalve dat het ooit van hen was of nu nog is.
Dus bijdehand zijn is fijn en jij bent vast de lolbroek van jouw afdeling, maar ik weet niet zoveel van techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
ISRA is meer een internet/netwerken dingetje.

BK >>> IH

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Compizfox schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:44:
Wat versta je precies onder die "zorgplicht"? Wat verwacht je van KPN dat ze doen met je IS/RA, maandelijks controleren of zo?
Zorgplicht houdt in dat je verantwoordelijk bent voor je bezit.
Ik heb bijvoorbeeld mijn gas opgezegd en dan komt Enexis de gasmeter verwijderen en de buizen tot aan de aansluiting op de hoofdleiding.
Het is hun gasmeter, en zij zorgen ervoor als het ding geen doel meer dient.
Compizfox schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:44:
Je kan hem er natuurlijk uit slopen als je dat echt wilt, en KPN komt er niet voor achter je aan, maar het ontgaat me toch een beetje waarom je dat wilt. Zit hij zo in de weg?
Omdat ie in de weg zit. Omdat ik mijn kast een beetje 'schoon' wil hebben. En omdat ik niet iets in mijn huis hoef te hebben wat geen doel meer dient. Ik heb ook geen antenne meer op mijn dak. Zat ook niet in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 07:33

FreakNL

Well do ya punk?

Hoeveel last heb je er daadwerkelijk van? Heb er hier ook gewoon “omheen” gewerkt met mijn plankjes ..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFArAYJeuke1U4viDBjL9P4qQUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gT7hGWHUMczGU5e0Kwlkbexa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BX_DomWjmrk0uauE1gP5ICL-HQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igd9avCjRVHqdBDWmCuFlgOD.jpg?f=fotoalbum_large

Had de hoekjes er zelfs ook nog netjes kunnen uitzagen maar dit was al genoeg voor me.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 04-08-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

dat lijkt me niet. hoe kom je daarbij?

Gaat ze eerder geld kosten om hun personeel hier mee bezig te moeten houden.
Precies, met personeel aan het werk houden kan je geld verdienen. Of dacht je dat ze er geld op bij gaan leggen?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JukeboxBill schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

Precies, met personeel aan het werk houden kan je geld verdienen. Of dacht je dat ze er geld op bij gaan leggen?
Ik denk niet dat onderhoud van het netwerk een vetpot is nee. En in tijden van personeelstekort kan het maar zo dat ze er niet tot nauwelijks iets aan gaan verdienen. Zeker als ze hierdoor andere werkzaamheden, die rendabeler zijn, niet of trager kunnen uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De logica daarvan is mij echt een raadsel.

Mijn ouders hebben nergens in de wijde omtrek glasvezel, maar toch zegt KPN het koper over 563 dagen 'al' uit te schakelen.

Bij mij thuis heeft KPN een jaar geleden glasvezel aangelegd en hier gaat koper 'pas' over 29 maanden uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:49
Leuke discussie. Klein puntje dat nog wel eens vergeten wordt zijn andere zaken die op vaste telefonie werken zoals een alarmcentrale. Ook al heb je glas, het kan zijn dat je nog een analoge PSTN telefoonlijn nodig hebt voor een alarm omdat die altijd spanning krijgen vanuit KPN, ook bij stroomuitval wil je dat alarm nog werkt. Hetzelfde geldt voor de noodtelefoon in een lift. Tegenwoordig zijn hier meer en meer andere oplossingen voor, vaak voorzien van eigen UPS bv. Maar installaties die PSTN nodig hebben komen zeker nog voor.

KPN faseert inderdaad koper uit waar ze zelf glasvezel aanleggen, als er glas is van Delta, ODF etc maar niet van KPN dan kunnen er nog diensten op dat ISRA geleverd worden. Ik zou inderdaad zeggen, laten zitten indien mogelijk en eventueel (laten) verplaatsen mocht het ding in de weg zitten. Slopen pas doen als je zeker bent dat KPN het kopernetwerk op jouw adres heeft uitgefaseerd :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tralapo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

De logica daarvan is mij echt een raadsel.

Mijn ouders hebben nergens in de wijde omtrek glasvezel, maar toch zegt KPN het koper over 563 dagen 'al' uit te schakelen.

Bij mij thuis heeft KPN een jaar geleden glasvezel aangelegd en hier gaat koper 'pas' over 29 maanden uit.
hier het tegenovergesteld. Ik heb al glasvezel (niet van KPN) maar die site geeft aan "helaas zijn er nog geen plannen voor glasvezel bij u"
oftewel bij ons wordt het koper blijkbaar nog helemaal niet uitgefaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:24

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:36:
[...]

hier het tegenovergesteld. Ik heb al glasvezel (niet van KPN) maar die site geeft aan "helaas zijn er nog geen plannen voor glasvezel bij u"
oftewel bij ons wordt het koper blijkbaar nog helemaal niet uitgefaseerd.
Als je al glasvezel hebt van een andere partij; kan ik me voorstellen dat het voor KPN niet zeer interessant is om een eigen kabel te leggen, dan concurreer je met hetzelfde product.

Hier is KPN overigens leverbaar op het bestaande glasvezel netwerk (welke niet van KPN is), wellicht dat ze zo iets wel uit kunnen/gaan rollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-06 00:00
Wat voor glasvezel heb je al liggen? Is het koper al uitgezet voor zover je weet?

Het zou kunnen dat er nog een kruisdraad aanwezig is in de kabelverdeler, als het heel lang geleden is dat er een actieve dienst op heeft gezeten, dan zal die kruisdraad waarschijnlijk een doorverbinding zijn naar de hoofdverdeler. Als er recenter nog een dienst actief is geweest, dan zou er een kruisdraad kunnen lopen naar een poort op de dslam in de kabelverdeler zelf. Als er ooit misschien ruimte tekort is geweest op de dslam, zou het kunnen dat er helemaal geen kruisdraad meer zit.

Doorknippen kan nooit schadelijke gevolgen hebben, maar als er nog diensten geleverd kunnen worden via koper, zou ik dit persoonlijk nooit doen. Ik weet niet wat je woonsituatie is maar mocht je ooit verhuizen of toch een andere provider willen heb je er zelf of degene na je last van. Als koper daadwerkelijk is uitgezet en de kabelverdeler is uitgezet en/of weggehaald, dan is doorknippen geen enkel probleem.

Je kan eventueel postcode / huisnummer sturen, dan kan ik het opzoeken.

PS: 48 volt zal je niet tegen komen, dat is alleen als je een analoge lijn hebt. Vroeger kwamen die vanuit de hoofdverdeler, tegenwoordig is het epots, een gesimuleerde analoge lijn vanuit de dslam. Je hebt volgens mij alleen nog speciale ethernet over koper verbindingen van Tele2 (eventueel zelfs gestapeld) afkomstig uit de hoofdverdeler die 54 volt gelijkspanning geven op het aderpaar. Dit zijn echter dure diensten en zie je alleen nog op zeer afgelegen plekken. In een woonhuis zul je die niet tegen komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Hugo__Boss op 04-08-2023 18:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Rzaan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:45:
[...]

Dus bijdehand zijn is fijn en jij bent vast de lolbroek van jouw afdeling, maar ik weet niet zoveel van techniek.
Ik ben vreselijk bijdehand. Daarom kon ik het volgende doen:
- ik ging naar google, afbeeldingen, en tikte "kpn kastje in meterkast"
- ik klikte op het plaatje wat het meest lijkt op wat er in jouw meterkast zit
- ik kwam tot de conclusie dat dit een "KPN ISRA punt" is
(Nou ja, dat heb ik niet gedaan maar dat had jij kunnen doen)

Het volgende heb ik wel gedaan omdat ik me afvroeg of ik dit zomaar mocht verwijderen:
- ik ging naar de KPN site, en klikte op "Klantenservice"
- ik klikte op "vaste telefonie"
- ik klikte op "ik heb een andere vraag of wil contact"
- ik klikte op "naar chat"
- ik typte in de chat "mag ik mijn isra verwijderen"
Ik kreeg een dom antwoord en daarna werd gevraagd of ik goed geholpen was, dus klikte ik "nee". Toen kreeg ik de vraag of ik teruggebeld wilde worden en klikte ik "ja"

Laat je nog eens weten wat het resultaat was? :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

evilution schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:37:
[...]

Ik ben vreselijk bijdehand. Daarom kon ik het volgende doen:
- ik ging naar google, afbeeldingen, en tikte "kpn kastje in meterkast"
- ik klikte op het plaatje wat het meest lijkt op wat er in jouw meterkast zit
- ik kwam tot de conclusie dat dit een "KPN ISRA punt" is
en dat is dan nog de ouderwetse manier. Je kunt ook gewoon het plaatje van TS in Google image search (of google Lens) gooien. Dan komt het antwoord (ISRA punt) er ook vanzelf uitrollen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH5ZUkOYGplRgPq0LPhta2WLMms=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kgg3TW1xtrKqHPQpF4ZOpO0F.jpg?f=user_large

Eigenlijk kan 10% van de Tweakers topics (Wat is dit wat ik hier heb?) daar mee beantwoord worden.
Maar veel mensen zijn lui of technisch niet zo bekwaam.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:43:
[...]

en dat is dan nog de ouderwetse manier. Je kunt ook gewoon het plaatje van TS in Google image search gooien. Dan komt het antwoord (ISRA punt) er ook vanzelf uitrollen.

[Afbeelding]

Eigenlijk kan 10% van de Tweakers topics (Wat is dit wat ik hier heb?) daar mee beantwoord worden.
Ja, zo bijdehand ben ik dan blijkbaar weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:29
Wat een heerlijke soap topic is dit.

Even mijn ervaring en mening.
Toen wij een aantal jaar geleden ons huis kochten en volledig stripte heb een soort gelijk ISRA punt ook uit de meterkast verwijderd.
We hadden toch coax en glas.
Kastjes van de kabel gehaald en de kabel ligt ergens in de kruipruimte.
Er zat tevens een aansluit punt in de woonkamer en doorverbinding naar de 1e verdieping.
Genoeg ervaring met grote bedrijven en data telecommunicatie. Die enkeling die dit verwijderd gaan ze niet moeilijk over doen, als ze het zelfs missen.
Vroeger waren dit soort kabels best belangrijk maar als we over een 20 a 30 jaar dit huis verkopen zal er een user op tweakers komen met de vraag wat voor kabel is dit.

Kan er weer geantwoord worden heb je Google Lens al gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

d-vine schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:01:
Vroeger waren dit soort kabels best belangrijk maar als we over een 20 a 30 jaar dit huis verkopen zal er een user op tweakers komen met de vraag wat voor kabel is dit.
De eerste topics van dien aard heb ik al gezien op Tweakers :D
(Waar het antwoord dus inderdaad was: dat is een telefoonkabel uit de tijd van je grootouders :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

WEBGAMING schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:53:

Nuttig topic weer.
Het is toch niet zo raar dat je een eigen afweging maakt in dit geval? Je weegt wat voors en tegens tegen elkaar af, en je haalt het kastje met beleid weg. Of laat het zitten.

Een ISRA-punt verwijderen of verplaatsen is heus geen halsmisdaad. Ik heb het gevoel dat we hier een beetje doen alsof dat wel het geval is.

Zoals ik al zei, of je het nu laat verplaatsen door KPN of ze er later een nieuwe op moeten monteren, dat komt door het zegel op de facto hetzelfde neer. Dan lekker laten doen als je het heel misschien ooit nog eens nodig hebt. Kun je het nu gewoon zorgeloos aan de kant schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:24

vr6-only

Blub Blub

Bij TS is onbekend dat het inderdaad je huis je eigendom is, mits afbetaald en anders ben je geen eigenaar. Maar dat terzijde. Maar de meterkast wordt beschouwd als een gemeenschappelijke ruimte, bedoeld voor gemeenschappelijke voorzieningen. De bekabeling en apparatuur is niet jouw eigendom. Jouw eigendom begint na een duidelijk punt. Bij gas is dat de ene uitgang van de meter. Bij elektra is dat na de hoofdzekeringen en bij water, wederom, na de meter.

Dat jij de meterkast misbruikt voor andere zaken, is geen recht om andermans eigendom te slopen. Bij een CAI of telefoonaansluiting is de schade weliswaar beperkt. Maar het blijft schade. Ongeacht of jij het product gebruikt of niet. Er zijn niet voor niets eisen gesteld aan de meterkast in het bouwbesluit. De ruimte is bedoeld voor anderen en als jij zelf ruimte wilt, zal je dat ernaast moeten bouwen.

Tenslotte je opmerking omtrent de gasmeter. In tegenstelling tot CAI en de telefoon kunnen ze water, elektra en gas niet van buitenaf afsluiten. Althans, niet gemakkelijk. Zodoende halen ze simpelweg de gehele aansluiting weg. Bij CAI en telefoon trekken ze in de wijkkast lekker de kabel eruit om te voorkomen dat jij nog signaal hebt. Vandaar dat ze het niet verwijderen in de woning.

[ Voor 7% gewijzigd door vr6-only op 04-08-2023 21:34 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

vr6-only schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:30:
Bij TS is onbekend dat het inderdaad je huis je eigendom is, mits afbetaald en anders ben je geen eigenaar.
Onjuist. Je bent juridisch gezien volledig eigenaar. Wel of niet hypotheek afbetaald staat daar los van. Huis is onderpand.

Ook is bij een normaal woonhuis de meterkast geen gemeenschappelijke ruimte.

En tsja het slopen is een beetje overdreven zoals al eerder aangehaald hier. Je doet er niemand onrecht mee en mocht een volgende bewoner er een probleem van maken dan moet je uiteindelijk misschien de portemonnee trekken. Dat is het risico dat je neemt.

[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Onjuist. Je bent juridisch gezien volledig eigenaar. Wel of niet hypotheek afbetaald staat daar los van. Huis is onderpand.

Ook is bij een normaal woonhuis de meterkast geen gemeenschappelijke ruimte.
Onzin. Je bent juridisch verantwoordelijk voor de betaling, maar geen eigenaar! Onderpand zegt al genoeg, want dat geeft aan dat het niet de volledige lading dekt.

Overigens is dit verder off-topic en meer bedoeld om aan te geven dat je als eigenaar niet gevrijwaard bent om alles te doen met je eigendom. Ik mag ook niet elk type uitlaat onder mijn auto zetten, ook al ben ik eigenaar.

Maar als projectmanager bij een groot infra bedrijf hoor ik met regelmaat leuke “claims” verhalen voorbij komen. Mensen krijgen een uitbreiding of een nieuwe meter, maar hebben de meterkast volgestouwd met spullen die er niet in horen. Bij thuis komst treffen ze hun NAS en dream machine pro’s vakkundig los gemaakt op de grond liggen en ontvangen tevens een leuke naheffing van 2 uur voor de extra arbeidskosten.

Ik moet nog de eerste succesvolle claim nog treffen.

[ Voor 24% gewijzigd door vr6-only op 04-08-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

vr6-only schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Onzin. Je bent juridisch verantwoordelijk voor de betaling, maar geen eigenaar!
Daar gaan we weer...
geloof me deze discussie is al vaak gevoerd. Onnodig want er valt gewoon niets tegen een feit in te brengen.

Kadaster is leidend.
https://www.google.com/ur...Vaw1lBFVTKxwHYh5KOfSElpB1

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 21:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
vr6-only schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:30:
Bij TS is onbekend dat het inderdaad je huis je eigendom is, mits afbetaald en anders ben je geen eigenaar. Maar dat terzijde. Maar de meterkast wordt beschouwd als een gemeenschappelijke ruimte, bedoeld voor gemeenschappelijke voorzieningen. De bekabeling en apparatuur is niet jouw eigendom. Jouw eigendom begint na een duidelijk punt. Bij gas is dat de ene uitgang van de meter. Bij elektra is dat na de hoofdzekeringen en bij water, wederom, na de meter.

Dat jij de meterkast misbruikt voor andere zaken, is geen recht om andermans eigendom te slopen. Bij een CAI of telefoonaansluiting is de schade weliswaar beperkt. Maar het blijft schade. Ongeacht of jij het product gebruikt of niet. Er zijn niet voor niets eisen gesteld aan de meterkast in het bouwbesluit. De ruimte is bedoeld voor anderen en als jij zelf ruimte wilt, zal je dat ernaast moeten bouwen.

Tenslotte je opmerking omtrent de gasmeter. In tegenstelling tot CAI en de telefoon kunnen ze water, elektra en gas niet van buitenaf afsluiten. Althans, niet gemakkelijk. Zodoende halen ze simpelweg de gehele aansluiting weg. Bij CAI en telefoon trekken ze in de wijkkast lekker de kabel eruit om te voorkomen dat jij nog signaal hebt. Vandaar dat ze het niet verwijderen in de woning.
De eigenaar van de woning is diegene die bij het kadaster genoemd wordt als eigenaar. Heeft hypotheek wel of niet niks mee te maken.
De meterkast wordt helemaal niet beschouwd als gemeenschappelijke ruimte. Dat is een door jou in deze context zelfverzonnen term.
We kennen gemeenschappelijke ruimte alleen maar in de zin van bijvoorbeeld een appartementencomplex of trappenhuizen in een VvE. Maar dat terzijde.

Ook je opmerking over er zelf iets ernaast moeten bouwen, verzin je zelf.

Bij gas is het juist heel makkelijk om het buiten af te sluiten. Ze koppelen je af en halen vervolgens de meter weg en trekken de buis eruit. Hiervoor gebruiken Enexis & Co zelfs soms de argumentatie dat er vanwege milieu-aspecten niets in de grond moet blijven wat geen functie heeft.
Waarom doet KPN dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

De eigenaar van de woning is diegene die bij het kadaster genoemd wordt als eigenaar. Heeft hypotheek wel of niet niks mee te maken.
De meterkast wordt helemaal niet beschouwd als gemeenschappelijke ruimte. Dat is een door jou in deze context zelfverzonnen term.
We kennen gemeenschappelijke ruimte alleen maar in de zin van bijvoorbeeld een appartementencomplex of trappenhuizen in een VvE. Maar dat terzijde.

Ook je opmerking over er zelf iets ernaast moeten bouwen, verzin je zelf.

Bij gas is het juist heel makkelijk om het buiten af te sluiten. Ze koppelen je af en halen vervolgens de meter weg en trekken de buis eruit. Hiervoor gebruiken Enexis & Co zelfs soms de argumentatie dat er vanwege milieu-aspecten niets in de grond moet blijven wat geen functie heeft.
Waarom doet KPN dat niet?
Ja goede vraag. Misschien verwacht enexis anders een massaclaim in de toekomst en kpn niet. Of wordt een stukje koper toch anders gezien dan een gasleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Overigens is dit verder off-topic en meer bedoeld om aan te geven dat je als eigenaar niet gevrijwaard bent om alles te doen met je eigendom. Ik mag ook niet elk type uitlaat onder mijn auto zetten, ook al ben ik eigenaar.

Maar als projectmanager bij een groot infra bedrijf hoor ik met regelmaat leuke “claims” verhalen voorbij komen. Mensen krijgen een uitbreiding of een nieuwe meter, maar hebben de meterkast volgestouwd met spullen die er niet in horen. Bij thuis komst treffen ze hun NAS en dream machine pro’s vakkundig los gemaakt op de grond liggen en ontvangen tevens een leuke naheffing van 2 uur voor de extra arbeidskosten.

Jij mag elk type uitlaat op je auto zetten wat je wil. Jouw auto, jouw uitlaat. Je mag dan alleen niet deelnemen aan het verkeer als hij niet aan de regels.
Ik mag met mijn huis heel veel doen, maar niet alles.

Als ik iets in mijn meterkast heb zitten wat er niet thuishoort, dan mag een monteur of wie dan ook, dat er zomaar niet uithalen. De Nederlandse wet is nogal streng op dat soort zaken.
Hij mag aangeven dat dit niet mag en wijzen op de gevolgen, en that's it.
Misschien dat er later iemand komt die wel bevoegd is, maar dat is weer een ander verhaal.

Wat jij bij je infra bedrijf doet moet je zelf weten. (Ik zou sowieso eerst eens een wetboek gaan lezen.)

En wat je met die claim bedoelt in deze context begrijp ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 04-08-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:49
[...]

Dat mag je wel, geen enkel probleem. Of je met het ding op de openbare weg mag is een tweede maar het monteren van een brulpijp is niet verboden :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Vooropgesteld. Sloop lekker eruit wat je wilt, maar je argumenten gaan simpelweg niet op. Net als degene die in het begin van deze discussie aangeeft dat zelfs de glasvezelverbinding is weggehaald door hem.

Daarnaast is iets niet pas illegaal als je betrapt wordt. Illegaal is illegaal, ongeacht of de consequentie al merkbaar is.

Tenslotte wat leesvoer omtrent eigenaarschap en meterkast eisen;

https://notarisbas.nl/blo...il%20voor%20deze%20lening.

https://www.liander.nl/co...gen/richtlijnen-meterkast

https://www.liander.nl/si...Richtlijnen-meterkast.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Mooi verhaal man. Als er spullen in de weg liggen die weggehaald moeten worden om de werkzaamheden uit te voeren heb je misschien een punt. Maar als er spullen weggehaald worden omdat jouw monteur vindt dat het "er niet hoort" zonder dat het in de weg ligt krijg je natuurlijk gewoon een dikke middelvinger met je naheffing van 2 uur :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

vr6-only schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:54:

Tenslotte wat leesvoer omtrent eigenaarschap en meterkast eisen;
Nu ga je dus nogmaals de fout in. Jij denkt waarschijnlijk dat de bank de hypotheekgever is.
dat klopt niet. De koper van de woning geeft de hypotheek en is eigenaar.
de bank is hypotheeknemer.

En ga nu niet weer zeggen dat het onzin is.

En ja leuk / fijn dat er richtlijnen zijn voor de meterkast. :)

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 05-08-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Lees je eigen stukken nou eens door.
In je eerste link staat letterlijk dat de hypotheekgever (dus degene die bij het kadaster ingeschreven staat) en zij huis als onderpand geeft, de eigenaar is. De hypotheeknemer (meestal een bank, die het huis als onderpand neemt) heeft slechts het huis als zekerheid mocht de terugbetaling stokken.

In je andere links staat aangegeven waaraan een meterkast minimaal moet voldoen.
Maar er staat niets in over eigendomsrecht.
Noch staat er iets geschreven over sancties die volgen als je iets plaatst wat er niet thuishoort.
Liander of KPN of wie dan ook, moet gewoon controleren of hun spullen er inzitten volgens de in Nederland geldende regels. En that's it. Voor de rest moeten ze overal afblijven. Iets mechanisch verwijderen is al helemaal uit den boze.
Als ze effe de stofzuiger buiten zetten, dat is natuurlijk geen probleem.

Je hebt het gewoon op alle punten - op één punt na - fout en niet zo'n beetje ook.
Behalve dus op het punt dat je niet zomaar zaken mag verwijderen uit de meterkast.
Pagina: 1