Blu ray schijven als archief?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 21:42
Ik kwam recent op een website/forum voor fotograven en videoamateurs terecht.
Op dat forum waren er nog een aantal mensen die voor het archiveren de voorkeur geven aan blu ray discs (25 of 50 GB) ten opzichte van een (externe) harddisk.
De redenen die ze onder andere opgaven:
- langdurige bewaring (geen magnetische opslag als een harddisk)
- kleinere volumes en dus minder verlies indien er iets misgaat maar ook een klassement van de discs zou makkelijker zijn bij kleinere volumes (makkelijk iets terug vinden)
- minder vertrouwen in kwaliteit/duurzaamheid van een hard disk
- ....
niet alle redenen kan ik me nog herinneren

Indertijd heb ik wel nog DVD's gebrand om zaken te bewaren maar dit is al jaren geleden. Blu ray heb ik nooit gebruikt.

Vandaar hier even de vraag hoe jullie hier dan over denken.
En zijn er hier nog die ook blu rays gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Kijk maar eens naar M-disc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

freebutterflyx2 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:09:
Ik kwam recent op een website/forum voor fotograven en videoamateurs terecht.
Op dat forum waren er nog een aantal mensen die voor het archiveren de voorkeur geven aan blu ray discs (25 of 50 GB) ten opzichte van een (externe) harddisk.
Maar wel kans op bitrot.

Ongeacht welk medium je gebruikt (en dat is er sowieso bij voorkeur meer dan 1) is er de kans op degradatie.
- kleinere volumes en dus minder verlies indien er iets misgaat maar ook een klassement van de discs zou makkelijker zijn bij kleinere volumes (makkelijk iets terug vinden)
Makkelijker iets terugvinden is het juist niet imho, als je een stapel van 20 schijfjes hebt is het stukken tijdroverender iets terugvinden als dat je het op 1 disk hebt staan. Daarbij wil je voor je backups gewoon een fatsoenlijke index maken.

Verder maakt de grootte van het volume niet zo gek veel uit. Als precies dat ene bitje dat je nodig hebt kwijt is, dan is het nog steeds balen. Daarbij, stel er breekt brand uit, dan ben je 20 schijfjes net zo snel kwijt als 1 HDD
- minder vertrouwen in kwaliteit/duurzaamheid van een hard disk
Tja, gebaseerd op wat?
Ik heb meer kapotte schijfjes gezien (weliswaar geen blurays, maar DVDs en CDs) dan harde schijven. Maar om nou te zeggen dat ik daarom nooit iets zou backuppen op een DVD bijvoorbeeld is ook niet gelijk waar.

Voor backups geldt sowieso dat je het altijd op meerdere plekken hebt staan. Zo niet, dan is er maar 1 kopie, en dat is dan je origineel, geen backup meer.
Wil je het serieus aanpakken, dan zet je het op een HDD en op een BR en in cd cloud en op tape en op een kleitablet en... (ok, wat overdreven, maar wed nooit op 1 paard, zeker niet bij belangrijke data).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Semi-random Google-hot (overheid Canada):
BD-R (dye or non-dye, single layer or dual layer) 5 to 10 years
Gemiddeld. Minder bij slechte. Ik zou het er niet op wagen, als ik zie hoe weinig van mijn zelfgebrande CD's/DVD's nog bitrot-loos zijn. Als, doe dan elk bestand op een stuk of drie Blurays en gebruik tools om data te kunnen reconstrueren. Quickpar of zo, als dat nog bestaat. En elke 5 jaar de checksums controleren en repareren en naar nieuwe schrijven als er fouten zijn gevonden.

Ik zou het toch doen met HDD's.

Of de duurdere blurays (20-50 jaar. Let op: nog steeds gemiddeld). Ik niet.

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 03-08-2023 20:09 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:18
Optische media zoals cd, dvd en Blu-ray zijn enkel langdurig betrouwbaar als ze fabrieksmatig geproduceerd zijn.
Daar zitten echte gaatje ingeponst in plaats van door een simpel laserstraaltje veranderde materie.
Dat laatste is dus onderhevig aan degradatie.

Ik zou iets als een Nas nemen met redundante disken (het liefst 3 of meer zodat een hogere raid gebruikt kan worden).
Die laat je elk half jaar scrubben om te controleren op bitrot.
Door de redundantie kan dat ook weer herstelt worden zo gauw het ontdekt wordt door het scrubben..

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:08

D4NG3R

kiwi

:)

Mijn eigen ervaring onderstreept die van de gebruikers hierboven, een aantal wat oudere schijfjes (lees: 10-15 jaar oud) werden maar lastig gelezen en hadden her en der corrupties.

Zeker voor lange termijn cold storage zou ik iets robuusters pakken dan gebrande schijfjes, bij voorkeur een combinatie van harde schijven en tape. En niet te vergeten de standaard 3-2-1 regel voor backups:
3 kopieën, op 2 verschillende typen media, waarvan 1 op een andere locatie.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

freebutterflyx2 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:09:
En dan ga je er nog van uit dat je het apparaat over 10-20 jaar nog steeds kan aansluiten en dat het apparaat nog steeds foutloos werkt. Technologie veranderd, hardware slijt, interfaces veranderen. Wie kan tegenwoordig nog een ZIP-drive aansluiten? Of een SCSI cd-rom speler? of een PATA disk? Hardware verouderd. Er is dus een kans dat aansluiten steeds lastiger gaat worden.
Dan kan je beter kiezen voor een opslag die onafhankelijk is van je pc, zoals een NAS (die verouderd ook wel, maar als je bijv elke 5-10 jaar je NAS vervangt en de data overzet ben je weer actueel), of nog beter: in de cloud, dan ben je totaal onafhankelijk van technologie.

Zelf heb ik mijn video en foto archieven op een NAS staan, met een kopie in de cloud. Veiliger en onafhankelijker van techniek kan ik het bijna niet maken.

Daarnaast: hou er rekening mee dat gebruik van Blu Ray enorm bewerkelijk is. Je moet eerst je bestanden verzamelen, en dan naar BR branden. Dat duurt lang. Je moet de BR dan ook nog eens goed opbergen (koel en donker), en "even" iets terughalen is dus ook weer bewerkelijk. Dan is een NAS gewoon stukken makkelijker, aangezien je die gewoon als extra disk in je PC ziet.

[ Voor 26% gewijzigd door Microkid op 04-08-2023 09:54 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Microkid schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:35:
of nog beter: in de cloud, dan ben je totaal onafhankelijk van technologie.
En dan gebeuren de controles voor je. Maar, ook daar: niet vertrouwen op 1 kopie. Het bedrijf gaat failliet. Je account wordt overgenomen. Je drukt per ongeluk op de verkeerde toets.

1 backup is geen backup.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:57

Sharky

Skamn Dippy!

Ik kan geen enkel argument bedenken om back-ups of archieven op blu-ray te bewaren. Je kunt de data moeilijk doorzoeken, het is niet meer te bewerken, de hele handeling is tijdrovend en niet te automatiseren, je hebt kans op bitrot en je moet altijd beschikking blijven houden over leesapparatuur.

Zet het gewoon op een NAS en als je dat te duur of technisch te lastig vindt kun je het altijd nog een op een externe hd zetten en een kopie ergens in Azure of een vergelijkbare dienst. Dat laatste kost je afhankelijk van de hoeveelheid data een tientje per maand of zo.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 21:42
Ik ben zelf niet van plan om een archief op DVD of blu-ray te plaatsen. Ik heb nu zelf een dubbel archief op externe HD's.

Mijn vraag kwam: vooral omdat er op dat forum enkele gebruikers nog zweerden bij het gebruik van deze schijfjes. Die thread op dat forum was nochtans zeker niet oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
F_J_K schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:05:
Semi-random Google-hot (overheid Canada):
[...]
.. gebruik tools om data te kunnen reconstrueren. Quickpar of zo, als dat nog bestaat. En elke 5 jaar de checksums controleren en repareren en naar nieuwe schrijven als er fouten zijn gevonden.
Jazeker, Quickpar en andere par2 tools bestaan nog. Waarbij een harddisk uiteraard ook makkelijker te controleren valt, al bevat hij terabytes aan data. Start in de root en laat de controle beginnen.

Elke BD-disc apart checken betekent ook schijfje na schijfje in een laatje duwen en procedure herstarten.
Gedoe wat we niet moeten willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:59
Een leuk filmpje over de bit flip, en waarom scrubbing en meerdere opslagmedia zo belangrijk zijn:
YouTube: The Universe is Hostile to Computers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 18:32
m-disc is al eerder genoemd, en ik gebruik die ook voor de data waar ik niet opnieuw aan kan komen (zoals familie herinneringen en zo). Al mijn data op blu-ray (of dvd) is niet te doen.

Alles staat dus op 3 harddisks, waarvan eentje bij mijn ouders ligt :) en dan van alle belangrijke data dus als extra op m-disc :) . De kans dat ze allemaal tegelijk falen lijkt me erg klein.

En ja harddisks hebben een beperkte levensduur, ik koop elke 2 jaar een harddisk erbij om de oudste te vervangen.
Pagina: 1