route99 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:05:
[...]
[/list]
Het gaat al snel richting een factor 3 slechter qua isolatie afhankelijk van het oppervlak glas in de gevel, zeker als het dak van de uitbouw ook tripleglas is. Bij veel glasoppervlak is zelfs triple glas, zker als het dak ook zo is gemaakt) best een flinke warmte verliespost t.o.v. een gevel met deels triple glas keuze. Bij energiezuinige huizen worden over het algemeen geen super grote ramen geplaatst, zeker bij NOM woningen. (NOM=Nul Op de Meter)
Ik krijg een serre hier thuis niet doorheen, mijn vriend wil een energiezuinig huis (en heeft daarin natuurlijk ook gelijk). Maar we krijgen een redelijk grote raampartij, dus dat moet genoeg zijn. En misschien die solartubes die hier iemand noemde nog eens bekijken...
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:00:
[...]
In NL is vaak beschreven dat TS dezelfde rechten heeft, als hij later een vergelijkbare uitbouw plaatst (soms is daar wel een termijn van X jaar aan verbonden). Dan slopen ze het buitenblad van de bestaande uitbouw en bouwen ze daar het binnenblad van de nieuwe aanbouw tegenaan. Die afspraken zijn dan een soort van "wisselgeld" voor het gebruik van andermans grond.
Als dat niet beschreven is, dan moet je er bij aankoop dus serieus rekening mee houden dat je - afhaneklijk van andermans keuzes - iets minder gaat krijgen als waarvoor je betaalt en dat je mogelijkheden in de toekomst beperkt zijn.
Donderdag gesprek met
koopbegeleider en dan gaan we dit navragen. Er staat iets in akte en contract dat wij geen compensatie kunnen eisen voor bouwen van die muur op onze grond, en op mijn vraag wat we aan onze kant ermee mogen was het antwoord ongeveer "niks". Maar ik wil graag weten wat precies in het contract staat hierover en wat er gebeurt mochten we later zelf willen uitbouwen. Of we dan ertussen moeten bouwen. En of het straks nog steeds geldt dat je over de erfgrens mag bouwen, of alleen tijdens de bouw (lijkt me logischer)
Ik ga dan ook vragen hoeveel gewicht het dak draagt, voor een eventueel groendak of ander gebruik. Indien iemand nog
tips heeft wat we nog kunnen navragen, heel graag!Dat heb ik nu een paar keer gelezen bij googelen, maar is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk.
Wat betekent rechtstreeks uitkijken? Een balkon is toch aan drie kanten open, dan kun je wel direct op de tuin naast je eigen perceel kijken denk ik?
finsdefis schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:17:
Wij hebben het toentertijd niet gedaan (vorige huis) en vonden het eigenlijk wel wat hebben. We hadden een fijn zitje in de schaduw tussen de uitbouwen van de buren waar niemand op uitkeek - tuin op NO. Maar effectief scheelde het maar heel weinig qua lichtinval t.o.v. de buren die wél een uitbouw hadden. Sterker nog, daar leek het donkerder. Lag ook wel een beetje aan het kleurtje op de muur.
Achteraf gezien 'hadden we het wel moeten doen' vanwege de hogere verkoopprijs. En als je een kinderwens hebt is het wel echt heel fijn als het op de b.g. wat ruimer is opgezet, overigens. Nou is 45m2 niet enorm klein, maar als je bijv. een grote bank, eettafel of kookeiland hebt voelt het toch weer wat krapper.
Ik denk dat we voor de middenweg kiezen met de (helaas duurste) kleine uitbouw van 1.20m. Dat wil mijn vriend liever en nu ik wat funda foto's heb gezien van huizen met vergelijkbaar ontwerp, lijkt me dat wel een goed plan. De kleinste woonkamers lijken inderdaad net wat krap als je en een fijne tafel en een bank wil plaatsen, hoewel dat vast ook slim op te lossen is. Dan hebben we straks een 1.20m hoekje en wel iets ruimere kamer :-) En om de tuin groen te krijgen moeten we sowieso creatief worden tussen de schuttingen...
matthijst schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:42:
[...]
De volle lengte neem ik aan, met ergens een wand.
Als je een woonkamer van 9 x 5 zou hebben neemt niemand een uitbouw.
Mensen kunnen je niet "vinden" aan een plattegrondje van (alleen) jouw huis lijkt me.
Wel creatieve oplossing om boven een chillkamer te maken. Dan zou ik beneden ook geen uitbouw nemen (al zou het niet mijn lol zijn om boven te gaan zitten).
Klopt, ik zei het niet goed. Het hele huis is 9 meter, daarvan is het zitgedeelte ongeveer 3.15 (of 5m incl eettafel). Ik heb ondertussen op funda rondgekeken en denk dat iets groter misschien toch fijn is. Handig dat je daar best veel vergelijkbare plattegronden met en zonder uitbouw kan bekijken (toch ook een voordeel prefab.. kennen keukenontwerpers vast ook al ;-)). Dus waarschijnlijk 1.20m en dan proberen door het prijsverschil niet toch voor 1.80m te gaan....
Strider schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:49:
[...]
Een lichtstraat is natuurlijk geweldig maar heeft ook keerpunten:
1. Duur, in mijn nieuwbouwproject was het 10K ( 2 jaar terug), en dat was met HR++ glas, geen coating, geen verduister mogelijkheid, geen verlichting. Dat moest je allemaal zelf achteraf regelen. Dan is zo'n lichtstraat ineens niet zo heel tof meer.
2. In de zomer krijg je zonder een verduister mogelijkheid meer problemen om je temperatuur aangenaam te houden.
Je moet er uiteindelijk ook gewoon het budget voor hebben en als je het niet doet weet je ook niet beter, en dat betekent ook niet dat je ineens geen fijn woongenot meer hebt. Ik ben zelf bijvoorbeeld niet vaak in de keuken, alleen in de ochtend en 's avonds om te koken. Dusja, ik vind het wel mooi maar echt missen doe ik het niet.
Het is duur idd. We moeten dan de uitbouw en lichtstraat en een elektrische zonwering eroverheen afnemen, in totaal ongeveer 45k extra zonder dat we iets kunnen uitkiezen.
praliwi schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:56:
[...]
Ze trekken de binnenmuur bij de buren door, en de spouw staat natuurlijk op de erfgrens. Als TS geen uitbouw neemt moet die muur natuurlijk een buitengevel krijgen, vandaar.
Trouwens, krijg je een grote schuifpui oid aan de achterzijde TS? Dat hebben wij nu, 5m breed, en dan komt er veel licht binnen. Een lichtstraat in je uitbouw is dan niet echt noodzakelijk.
Ja, dat is ook weer een optie waarvoor we kunnen bijbetalen. We gaan het waarschijnlijk niet doen en de dubbele deuren houden, wel zelfde totale breedte van het raam. Is jullie raam ook naar noordoosten?
Sharonh schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:07:
Ik zit in precies dezelfde situatie

Tuin ook op noord-oost. Gisteren gehoord dat de buren rechts 2.4m uitbouw gekozen hebben. Wij hebben te laat van dit project gehoord dus de deadline is überhaupt net paar weken verstreken voor dit soort grote aanpassingen
Links heeft geen uitbouw.
De prijzen zijn bij mijn project trouwens nog gekker: 1.2m= 23000, 2.4m=31000
Ik begrijp je gevoel volkomen.
Oh wat balen dat je niet eens keuze hebt! Ik was dan weer gefrustreerd omdat we ons soort van gedwongen voelden om dan ook een uitbouw te kiezen (deze thread heeft wel geholpen dat gevoel weg te nemen). We moeten denk ik wat creatief worden om de tuin groen te krijgen tussen de schuttingen. Succes met jullie project! hoe lossen jullie het op straks?
[
Voor 13% gewijzigd door
EersteHuis op 07-08-2023 18:44
]