Buren nemen uitbouw, geeft eigen uitbouw ons meer licht?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-05 22:20
Net een tussenwoning in nieuwbouwproject gekocht en nu horen we dat de buren een uitbouw van 2.40 nemen.
Huis/tuin richting noordoost, dus hun uitbouw grenst aan onze zuidoostkant. We maken ons zorgen over minder lichttoetreding als gevolg.

Vraag: Hebben we straks meer licht als we ook een uitbouw nemen? We willen eigenlijk de kleine tuin niet nog kleiner maken, dus 1.20m of 1.80m is voor ons het max. Maar levert dat ook licht op, of maken we het alleen erger omdat de oppervlakte groter wordt maar de ramen niet veranderen?

(Brr, we balen wel vlink dat we ons soort van gedwongen voelen om die uitbouw te nemen. Hij is ook duur - 19500 euro voor een uitbouw van 1.20m (x 5.40m), 23500 voor 1.80m.... :-( )

[ Voor 41% gewijzigd door EersteHuis op 03-08-2023 21:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zag ook je andere topic.
Als je die uitbouw neemt zonder lichtstraat, dan wordt het alleen maar donkerder in huis. Heel misschien dat een dakraam ook helpt, maar dat weet ik niet)

Dus als je dat doet, doe het dan met een lichtstraat.
Ik heb een uitbouw staan met een lichtstraat erin die ik kan verduisteren, dan wordt eventjes heel duidelijk hoe blij ik ben dat ik die lichtstraat heb.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 03-08-2023 18:15 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
Bedankt voor je reactie! Ik dacht dat het overzichtelijker was om de vragen apart te stellen, maar fijn dat je de lichtstraat gelijk noemt.

Het is een prefab bouw en een lichtstraat in een kleine uitbouw is niet mogelijk nu tijdens de bouw. Ze geven verder aan dat het ook later moeilijk zal zijn door de structuren in het beton.

[ Voor 15% gewijzigd door EersteHuis op 09-08-2023 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dan zou ik heel die uitbouw niet doen.
Of de grotere kiezen met lichtstraat.
Of toch wel de kleinere en accepteren dat je in een donker(der)e kamer komt te zitten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qmv8wYOT1zZ761ufn4iAIWKPydE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nAAYr9nCOa6Pl2HflKTFGkFD.webp?f=fotoalbum_large

zo iets hebben de buren van mijn ouders geplaatst.
ziet er onwijs mooi uit, en erg veel licht.

Misschien een mooie optie? (huis niet uitbouwen, en zo iets met een lichtstraat)

[ Voor 235% gewijzigd door jack zomer op 04-08-2023 18:17 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als ik iets lelijk vind, is het wel nieuwbouw met uitbouw. Alsof de architect direct een enorme blunder heeft gemaakt en dat de kopers dachten: daar moeten we broodnodig meteen iets aan gaan doen!

Het maakt de ruimte donkerder, of je moet meer raamoppervlak kunnen vergroten. Creatiever/efficienter met ruimte omgaan is een veel goedkopere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je krijgt direct aan de gevel iets meer licht met uitbouw als je buren ook een uitbouw hebben. maar de kamer wordt dieper dus je krijgt zeker niet meer licht in de kamer. denk erook aan dat als er geen uitbouw zou staan er hoogst waarschijnlijk wel schuttingen staan.

lichtstraat achteraf is lastig als ze nu al zeggen dat het niet mogelijk is, nu is in de bouw bijna alles mogelijk, de vraag is alleen tegen welke kosten en of je bv balken in het zicht krijgt. maar gewoon een gat zagen is waarschijnlijk niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Blaze85 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:26:
Als ik iets lelijk vind, is het wel nieuwbouw met uitbouw. Alsof de architect direct een enorme blunder heeft gemaakt en dat de kopers dachten: daar moeten we broodnodig meteen iets aan gaan doen!

Het maakt de ruimte donkerder, of je moet meer raamoppervlak kunnen vergroten. Creatiever/efficienter met ruimte omgaan is een veel goedkopere oplossing.
De meeste kopers weten dat het de investering waard is in waarde vermeerdering. En die nemen hem alleen daarom al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

@Blaze85 het geeft mensen keuze voor meer ruimte vs meer tuin.

@EersteHuis ik zou kiezen voor een aanbouw achteraf en dan gelijk met lichtstraat. Dit heeft als nadeel dat je de buitenmuur van de aanbouwen van de buren weer moet afbreken of bij de buren (zonder uitbouw wanneer aanwezig) in hun tuin moet om een muur neer te zetten.

In jouw geval zou ik kiezen voor een serre dak uitbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFSsKnz__sYMuVj_2JZdPDValg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfTD9PCy43Z58fXyPcFTJ9wj.jpg?f=fotoalbum_large

In je koopcontract staat of, en zo ja: hoe lang jij het recht hebt om die uitbouw alsnog neer te zetten na de bouw.

[ Voor 32% gewijzigd door _eLMo_ op 03-08-2023 18:31 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:56

Dat doen ze met opzet 😉
Een woning, net iets te klein, dus vinkt iedereen "uitbouw" aan. Een ieniemienie dakraampje, dus vinken mensen "dakkapel" aan, etc etc.

Zonder gekheid, bij mij in het dorp wordt flink gebouwd,maar hemeltje lief wat een postzegels allemaal...

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
Wow, dank allemaal voor jullie reacties!!

Er is een optie om voor 6600 euro een "Voorzieningen voor een later te realiseren aanbouw" te maken. Ik vraag me af of we dat moeten doen. Maar dan hebben we al die enorme uitbouwmuur voor de helft op ons perceel en moeten daar iets tegenaan bouwen ipv. een muur op de erfafscheiding te plaatsen, neem ik aan?

Off-topic: Wij vinden de uitbouw onzin (bovendien waren er voor bijna dezelfde prijs als huis + uitbouw ook grotere huizen in hetzelfde project...)

"Het wijzigen van de achtergevelconstructie en het aanbrengen van een
voorziening ten behoeve van de opvang van het bovengelegen
metselwerk. Tevens worden er twee palen aangebracht ten behoeve van
een later te realiseren aanbouw. Uitgangspunt is de optietekening van de
aanbouw van circa 2400mm. De palen worden op eigen grond geplaatst
opdat bij het realiseren van de aanbouw na oplevering, de aanbouw
binnen de erfgrenzen van de kavel valt. Ook wordt er een voorziening
opgenomen voor het later doorleggen van de vloerverwarming in de
aanbouw. Het leggen van leidingen ten behoeve van een later aan te
brengen vloerverwarming in de aanbouw; De verdeler wordt vergroot op
basis van de benodigde aanpassing van de vloerverwarming; De
vergroting van de verdeler wordt dichtgezet en is niet gevuld; De leidingen
worden langs de wand naar de achtergevel gelegd; Bij de achtergevel
worden de leidingen in een lus gelegd en wordt dit afgedekt met een
tempex blok. Als de aanbouw gereed is kunt u hier op aansluiten. Let op:
Door het uitvoeren van deze werkzaamheden door derden vervalt de
garantie op de installatie. De garantie zal door een derde partij moeten
worden overgenomen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EersteHuis
twain4me schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:28:
[...]

De meeste kopers weten dat het de investering waard is in waarde vermeerdering. En die nemen hem alleen daarom al.
@twain4me Dus mensen denken dat het de waarde van het huis verhoogt -- ook als het ten koste gaat van de tuin? Op deze locatie (stad/nieuwe uitbreiding binnenstad) denk ik eigenlijk dat een stuk tuin ook waarde geeft. Maar misschien klopt dat niet en kijken mensen alleen naar de oppervlakte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
@_eLMo_

@_eLMo_ Wow, deze serre is wel erg mooi! Dan voelt het ook veel meer als een overgang naar de tuin. Ik vraag met af hoe het zit qua isolering/opwarmen/koud in de winteretc. Qua energiezuinigheid zal dit niet zo handig zijn denk ik, of wel? Het is dan wel aan de noordoostkant van het huis, dus hopelijk niet heet in de zomer :-)

[ Voor 83% gewijzigd door EersteHuis op 03-08-2023 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 23:17
Hoe lang en breed is de woonkamer zonder uitbouw?
En hoe lang is de tuin zonder uitbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:33:
Off-topic: Wij vinden de uitbouw onzin
Volgens mij is dit behoorlijk on-topic. Als je geen uitbouw wilt, heb je je antwoord al.

Je krijgt met een uitbouw (zonder lichtstraat oid.) niet meer licht, je verplaatst de lichtinval naar achteren. Het midden van de ruimte wordt juist donkerder.
Het licht dat de uitbouw tegenhoudt, zou deels al door de schutting / erfafscheiding worden tegengehouden. Alleen de extra hoogte tov. een schutting houdt extra licht tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
@Compuhair

Woonkamer 9m en tuin 10.5m. (plattegrond weggehaald op verzoek van partner)

[ Voor 132% gewijzigd door EersteHuis op 03-08-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
@schaduw Met deze naam moest je wel reageren ;-) (om maar echt off-topic te gaan)

We snappen wel dat mensen misschien een grotere kamer willen. Maar het huis is groot en we denken dat eigenlijk niet nodig te hebben.

In elk geval hoor ik jullie allemaal zeggen dat een uitbouw onze kamer niet lichter maakt.
Als we hem nemen, dan om de kamer groter te maken / minder tegen de muur van de buren te kijken / minder muur van de buren op onze grond te hebben.
Duidelijk!

Misschien nog laatste vraag: Zo'n mooie serre achteraf, en dan goed geisoleerd en door twee mensen die niks over klussen weten - zal vast wel een stuk duurder worden, of niet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:32
M3 tijdens de bouw is meestal/altijd goedkoper dan dat later te doen. Alleen als je constructief heel iets anders doet ben je later goedkoper uit.

Persoonlijk zou ik de uitbouw nu doen, dan is je vloer, verwarming, muur etc etc meteen goed. En dan evt een of 2 solar tube na oplevering plaatsen, dat geeft heeeeel veel natuurlijk licht en geen warmte (ook weer belangrijk). Dat is bijna altijd wel te realiseren na bouw.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
RoelsRules schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:03:
M3 tijdens de bouw is meestal/altijd goedkoper dan dat later te doen. Alleen als je constructief heel iets anders doet ben je later goedkoper uit.

Persoonlijk zou ik de uitbouw nu doen, dan is je vloer, verwarming, muur etc etc meteen goed. En dan evt een of 2 solar tube na oplevering plaatsen, dat geeft heeeeel veel natuurlijk licht en geen warmte (ook weer belangrijk). Dat is bijna altijd wel te realiseren na bouw.
Nog nooit van gehoord, interessant! Kunnen die zomaar achteraf in het dak van een (prefab betonnen) uitbouw geplaatst worden dan?
En zien deze er anders uit dan een licht spot?

[ Voor 5% gewijzigd door EersteHuis op 03-08-2023 19:11 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Bedenk wel dat de buitenmuren van de uitbouw van je buren hoogst waarschijnlijk op jouw grond komen te staan. Als jij later wilt uitbouwen heb je dan dus nog minder ruimte.
Als je de kans/financiën hebt, zou ik het zeker doen.

[ Voor 3% gewijzigd door EWK op 03-08-2023 19:11 ]

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 18:46

smv

10 meter tuin diep, kan je ook al vrij lang/diep zien. Er zijn genoeg tuinen, die niet zo diep zijn.

op 10 meter diep 2.40 meter als extra aanbouw, dan houdt je 7.60 meter over. Daarkan je eventueel nog steeds een mooie tuin van maken.

Ja een aanbouw is meerwaarde van je woning, want je leef grote wordt groter. Er zijn ook genoeg mensen die nog steeds anno 2023 helemaal dicht tegelen, omdat ze geen groene vingers hebben en zo min mogelijk willen doen.
als je een tuin liefhebber ben, dan zal je inderdaad minder snel een uitbouw doen.

Meteen meenemen is altijd beter, slimmer en handiger, dan achteraf.

Jullie moeten voor jezelf een beslissing nemen, wil ik het wel misschien later of niet?
Als je ja zegt, zou ik het meteen doen, als je het geld hebt.

Gaat het je licht schelen, waarschijnlijk wel iets, maar daar zal je aan wennen. Je gaat ook continue tegen een muur aankijken van de buren, als je zelf niet uitbouwt. Gaat je dat ook niet storen?

Het mooie is dat je je woonkamer straks beter en anders kan indelen, zoals als je kinderen hebt bijvoorbeeld ook een speel hoek, zonder dat je keuken of eet tafel gedeelte er voor in de weg komt te staan. Ik zie wel voordelen, maar het gaat om finaniele plaatje immers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jagroep
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:43
Het is allemaal heel persoonlijk maar ik zou direct een maximale uitbouw nemen met lichtstraat.
De reden is dat ik geloof dat je moet streven naar een uiterst verkoopbare woning. De extra kosten krijg je er bij verkoop gewoon weer terug omdat je meer volume verkoopt. Daarnaast ben je niet slechter af als je je woning tegelijkertijd met je buren verkoopt.

Achteraf een uitbouw zou ik zeker niet doen. Dat is vrijwel altijd duurder en je zit met twee partijen wat betreft garantie. Daarnaast zit je nogmaals in de rommel van een verbouwing en moet je de muren plafond en vloer twee keer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:00
Het is niet altijd evident dat je de uitbouw muur van je buren mag slopen. Kijk dus even je notariele akte na wat er over staat vastgelegd.

Voor mij een no brainer. Liever 8m tuin en 12m woning dan 10m tuin en 10m woning. Maar da's natuurlijk ieder voor zich. In japan zijn ze ook gewend op postzegels te wonen.

[ Voor 38% gewijzigd door Draakje5 op 03-08-2023 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EersteHuis
De tuin is dan wel 10m diep, maar 2m daarvan zijn al schuur.. dus we vinden dan nog 2.40m uitbouw erbij echt te veel. We balen dat de kleinere uitbouwen geen betere opties hebben voor ramen/lichtstraten. Ik denk dat dat komt omdat ze dan in problemen komen met de regels omtrent BENG ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:08:
[...]

Nog nooit van gehoord, interessant! Kunnen die zomaar achteraf in het dak van een (prefab betonnen) uitbouw geplaatst worden dan?
En zien deze er anders uit dan een licht spot?
Top dingen die solartubes, ouders hebben er een paar en echt heel fijn. Kun je ook hoeken mee omgaan.
Voorkeur heeft natuurlijk om het gat meteen mee te nemen bij de bouw maar anders is het gewoon boren door een betonboorder. Is altijd wel te doen mits er geen latei op die plek zit. (dat is meestal alleen zo'n 10 cm rond de oude locatie van de rand van het huis).
Met een beetje geluk kan de bouwer rekening houden met een schoorsteen bij het maken van prefab. Dan plaatst hij makkelijk door te breken stuk ipv vol beton op de gewenste plaats. Meeste bouwers kunnen dat wel. Of ze het willen is 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
jagroep schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:15:
Het is allemaal heel persoonlijk maar ik zou direct een maximale uitbouw nemen met lichtstraat.
De reden is dat ik geloof dat je moet streven naar een uiterst verkoopbare woning. De extra kosten krijg je er bij verkoop gewoon weer terug omdat je meer volume verkoopt. Daarnaast ben je niet slechter af als je je woning tegelijkertijd met je buren verkoopt.

Achteraf een uitbouw zou ik zeker niet doen. Dat is vrijwel altijd duurder en je zit met twee partijen wat betreft garantie. Daarnaast zit je nogmaals in de rommel van een verbouwing en moet je de muren plafond en vloer twee keer doen.
Het huis is 140m2 in de standaarduitvoering. Ik vind dat vrij veel. Wordt het dan echt meer waard als er nog eens 10 of 15m2 bij komen? De manier waarop je het kunt gebruiken verandert toch niet zo zeer? (oprechte vraag, en dank voor je reactie!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:17:
De tuin is dan wel 10m diep, maar 2m daarvan zijn al schuur.. dus we vinden dan nog 2.40m uitbouw erbij echt te veel. We balen dat de kleinere uitbouwen geen betere opties hebben voor ramen/lichtstraten. Ik denk dat dat komt omdat ze dan in problemen komen met de regels omtrent BENG ..
Meestal heeft de bouwer gewoon geen zin in nog meer varianten... Ja BENG wellicht maar mijn ervaring is dat het eerder de bouwer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:19:
[...]

Het huis is 140m2 in de standaarduitvoering. Ik vind dat vrij veel. Wordt het dan echt meer waard als er nog eens 10 of 15m2 bij komen? De manier waarop je het kunt gebruiken verandert toch niet zo zeer? (oprechte vraag, en dank voor je reactie!)
Kort; ja. M2/m3 er bij levert direct meer op qua waarde. En ruimte went Echt heel makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
@RoelsRules Ze doen NIKS extra. Helaas |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Ja dat heb je (meestal) bij project bouw... Is helaas niet anders. Maar daar moet je je niet door laten stoppen ;). Die gaten voor solar tubes bv zijn echt eenvoudig te laten doen later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:00
[...]

Hoe kan dat. Je begane grond is minder dan 45m2 als ik het goed zie. 8.9m x 5.16m

135m2 is groot zat. Maar waar ben je het meest. Op de BG. En die is 'maar' 45m2. 12m2 extra zouden veel mensen voor tekenen voor 20k.

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 03-08-2023 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jagroep
[...]

Volume vergroting zoals een Uitbouw en dakkapellen zijn waarde verhogend. Een 'mooie' keuken of badkamer veel minder omdat dat heel persoonlijk is.

Zie: https://www.langezaal.nl/.../6294c5920fc73ab8d8f3c55f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:36:
@_eLMo_

@_eLMo_ Wow, deze serre is wel erg mooi! Dan voelt het ook veel meer als een overgang naar de tuin. Ik vraag met af hoe het zit qua isolering/opwarmen/koud in de winteretc. Qua energiezuinigheid zal dit niet zo handig zijn denk ik, of wel? Het is dan wel aan de noordoostkant van het huis, dus hopelijk niet heet in de zomer :-)
Gewoon triple glass erin.
Zal vast minder zijn dan een muur / dak met meer isolatie. Maar woongenot is mij persoonlijk meer waard.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:38
EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:36:
Als je een uitbouw wilt, doe je dat het beste meteen bij de bouw. Is doorgaans goedkoper en alles is meteen al aangepast (elektra, vloerverwarming, binnenwanden, plafond).
Als je het niet zeker weet, of als je liever een andere uitbouw zou willen dan de projectbouwer aanbiedt, neem dan niet nu de uitbouw, maar laat deze na oplevering plaatsen. Is misschien duurder, maar ik vind de bedragen die bij jou vanuit de bouw gevraagd worden nogal fors. Dus misschien is het wel goedkoper (vraag eens een offerte op voor zo’n uitbouw). Je hebt wel wat meer rompslomp om alles weer gelijk te trekken, maar daar staat tegenover dat je helemaal vrij bent in de keuze van lengte en uitvoering. Misschien wil jij wel 1,50m of 2,20. Of 1,62 omdat het beter uitkomt. Dat maakt dan niet (veel) uit.

In jouw geval: je wilt eigenlijk geen uitbouw, maar twijfelt over gebrek aan lichtinval doordat je buren wel een grote uitbouw laten plaatsen. Je vindt zo’n glazen uitbouw bovendien mooier dan de standaard verlenging die de projectbouwer aanbiedt. In dat geval zou ik de oplevering afwachten en er eerst een jaar gaan wonen om te kijken hoe het in de verschillende seizoenen zit met de lichtinval. En hoe de tuin in de praktijk uitvalt. Ik ben niet zo’n voorstander van maximale uitbouw, omdat de balans tussen huis en tuin vaak zoek raakt. Zeker als er nog een berging in staat. Hou rekening met een donkerder huis (al door anderen genoemd), maar ook met het feit dat je achterburen dichterbij zijn gekomen en meer bij je naar binnen kunnen kijken.
Maar kijk ook wat je met de tuin wilt. Nu 10m, straks 7.60 als je maximale uitbouw doet, dat betekent 5.60 als je de berging meerekent. Dat is echt weinig en alleen ok als je toch niks bijzonders met de tuin wilt doen. Maar als je daar graag wilt zitten, kinderen wilt laten spelen en misschien een moestuintje wilt aanleggen, krijg je straks spijt van die uitbouw.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-06 19:58

Roi

EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:53:

Vraag: Hebben we straks meer licht als we ook een uitbouw nemen? We willen eigenlijk de kleine tuin niet nog kleiner maken, dus 1.20m of 1.80m is voor ons het max. Maar levert dat ook licht op, of maken we het alleen erger omdat de oppervlakte groter wordt maar de ramen niet veranderen?

(Brr, we balen wel vlink dat we ons soort van gedwongen voelen om die uitbouw te nemen. Hij is ook duur - 19500 euro voor een uitbouw van 1.20m (x 5.40m), 23500 voor 1.80m.... :-( )
EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:33:

Off-topic: Wij vinden de uitbouw onzin
EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:56:
Maar het huis is groot en we denken dat eigenlijk niet nodig te hebben.
EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:17:
De tuin is dan wel 10m diep, maar 2m daarvan zijn al schuur.. dus we vinden dan nog 2.40m uitbouw erbij echt te veel.
Uhm, volgens mij is je mening wel duidelijk. Dus misschien gewoon doen waar jullie je goed bij voelen en niet laten leiden door een (FOMO) angst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
RoelsRules schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:18:
[...]

Top dingen die solartubes, ouders hebben er een paar en echt heel fijn. Kun je ook hoeken mee omgaan.
Voorkeur heeft natuurlijk om het gat meteen mee te nemen bij de bouw maar anders is het gewoon boren door een betonboorder. Is altijd wel te doen mits er geen latei op die plek zit. (dat is meestal alleen zo'n 10 cm rond de oude locatie van de rand van het huis).
Met een beetje geluk kan de bouwer rekening houden met een schoorsteen bij het maken van prefab. Dan plaatst hij makkelijk door te breken stuk ipv vol beton op de gewenste plaats. Meeste bouwers kunnen dat wel. Of ze het willen is 2
@RoelsRules Kunnen we dan ook aan onze buren vragen om zo'n ding op hun aanbouw te plaatsen om meer licht in de tuin te krijgen? 8) :*) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wij hebben de tuin op het noorden. Buurman heeft 2 jaar terug een overkapping van 4 meter gezet, wand daarvan staat op de erfscheiding (gedeelde schutting eruit, wand gezet, schutting er weer tegenaan gezet). Is allemaal in overleg gegaan, ook dat op de erfscheiding bouwen (ik wilde geen lelijke scheve schutting langs de uitbouw).
In eerste instantie waren we bang voor minder licht, wat op het noorden toch al een dingetje is, maar achteraf valt het heel erg mee. Onze gevel met ramen op het noorden van 3,5 meter breed zit nu ingesloten tussen een overkapping (4 meter) aan de ene kant en onze berging aan de andere kant (4,5 meter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EersteHuis
Draakje5 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:22:
[...]

Hoe kan dat. Je begane grond is minder dan 45m2 als ik het goed zie. 8.9m x 5.16m

135m2 is groot zat. Maar waar ben je het meest. Op de BG. En die is 'maar' 45m2. 12m2 extra zouden veel mensen voor tekenen voor 20k.
Drie verdiepingen met platdak. En ja, de woonkamer is wat kleiner (we hebben vrienden die in een andere stad in vrijwel exact dezelfde woning wonen qua BG en we hadden die goed bekeken en inderdaad getwijfeld over een kleine uitbouw) maar voor ons goed te doen denk ik. We willen anders indelen, BG koken, eten en een grote tafel en eventueel bank voor bezoek. Boven onze plek om te chillen in een van de grote slaapkamers met ook plek voor bureau's. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:33

paQ

2400/m2 voor een casco uitbouw uit de put vind ik echt bezopen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
_JGC_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:50:
Wij hebben de tuin op het noorden. Buurman heeft 2 jaar terug een overkapping van 4 meter gezet, wand daarvan staat op de erfscheiding (gedeelde schutting eruit, wand gezet, schutting er weer tegenaan gezet). Is allemaal in overleg gegaan, ook dat op de erfscheiding bouwen (ik wilde geen lelijke scheve schutting langs de uitbouw).
In eerste instantie waren we bang voor minder licht, wat op het noorden toch al een dingetje is, maar achteraf valt het heel erg mee. Onze gevel met ramen op het noorden van 3,5 meter breed zit nu ingesloten tussen een overkapping (4 meter) aan de ene kant en onze berging aan de andere kant (4,5 meter).
Ik begrijp de indeling niet helemaal van je beschrijving maar ik vind ontzettend fijn om van iemand te horen die het vindt meevallen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
paQ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:34:
2400/m2 voor een casco uitbouw uit de put vind ik echt bezopen.
zo gek is die prijs niet tegenwoordig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

tomtom901 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:40:
[...]

zo gek is die prijs niet tegenwoordig..
als iedereen hem betaalt niet, glijdende schaal...

het is extra:
2 x 180 cm zijmuren, en als de buren het ook doen maar 1 blad
180 cm over de breedte extra dak / betondek / hout + dakbedekking
2 plaatjes PIR
180 cm over de breedte extra betonstort
180 cm over de breedte extra cement dek

Meer kan ik er niet van maken, want de rest zit er toch al, ook zonder de uitbouw.

Dat zou nooit 23500 euro moeten kosten.
En doe je alles 60cm korter (dat is minder dan 1 stap), dan betaal je nog steeds 20 rooie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EersteHuis
Bij 19500 voor 1.2x5.40 kom ik wel op 3000/m2 trouwens.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:46:
Bij 19500 voor 1.2x5.40 kom ik wel op 3000/m2 trouwens.. :/
dat dus... echt bezopen als je het mij vraagt.
Het (meer)werk komt uit de put. Er hoeft niet eerst iets te worden afgebroken en weer elders opnieuw gebouwd. Het is voor zo'n aannemer haast gratis geld als 8 van de 10 het doen.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 03-08-2023 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
ts wil toch geen uitbouw? ik zou het huis mooi voor mezelf bouwen, tenzij je nu al denkt over 5 jaar te gaan verhuizen. dan wel max uitbouw doen. maar met 140m2 is je huis natuurlijk riant te noemen.

een paar punten:
uitbouw is veel meer geld waard dan tuin, want elke m2 woonoppervlakte is gemiddeld 3400 euro. dus 10m2 bijzetten voor 23.500 is een koopje.

je hebt een tuin op noordoost... daar is geen licht, kun je geen dubbele deuren nemen naar de voortuin /voorkant van t huis op zuidwest?

ik zou die kant van t huis gebruiken voor keuken en slaapkamers en de zitkamer aan de voorkant doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Fr33z schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:48:

ik zou die kant van t huis gebruiken voor keuken en slaapkamers en de zitkamer aan de voorkant doen.
Zie plattegrond, daar staat de meterkast en is 270 breed, ook niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:41
paQ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:47:
[...]

dat dus... echt bezopen als je het mij vraagt.
Het (meer)werk komt uit de put. Er hoeft niet eerst iets te worden afgebroken en weer elders opnieuw gebouwd. Het is voor zo'n aannemer haast gratis geld als 8 van de 10 het doen.
hier in oost-NL kost een nieuwbouwwoning (tussenwoning) van 118 m2 345.000 euro. kom je precies uit op 3000 euro/m2. Dus dan weet je waar de meerprijs op is gebaseerd. En je kunt het bezopen vinden, niemand verplicht je het om te doen. Kennis van mij heeft onlangs zijn huis laten uitbouwen en was meer dan 70k kwijt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Er zijn ook mensen die het voor 160.000 laten uitbouwen. Dat zegt allemaal zo weinig.
Again, er moet niet eerst nog ontworpen, gesloopt, gebouwd worden. Het is letterlijk verlengen van waar je mee bezig bent, en als de buren ook lekker meedoen dan nog minder werk! (En geen schoon metselwerk)

Ik snap heus wel dat mensen die bedragen tegenwoordig (mediaan) neerleggen, maar dat maakt ze nog niet normaal m.i.

Maar goed dat is ook niet helemaal het topic eigenlijk.
Als je beider buren het doen zit je 1 schutting deel en dan wat hoger opgesloten. Zo zou ik het benaderen denk ik. M.a.w. als je een tuinafscheiding neer zet heb je een niet veel ander uitzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:36:
[...]

Ik begrijp de indeling niet helemaal van je beschrijving maar ik vind ontzettend fijn om van iemand te horen die het vindt meevallen :-)
Mijn huis is vergelijkbaar met deze:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/161/116/710_2160.jpg

Eethoek zit dus ingesloten tussen die berging en de schutting, in mijn geval is het geen schutting van 2 meter meer, maar een uitbouw van 3 meter hoogte. Ja er gaat wat licht verloren, maar 's morgens om 9:00 komt de zon al over het dak van de uitbouw van de buurman schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
Ik snap niet dat je er over denkt om geen uitbouw te nemen. Dit soort woningen worden ontworpen om een uitbouw te nemen. Net zoals dat je vast ook auto's zonder airco kan kopen als basismodel en zo goed als iedereen een airco neemt.

Probeer je meubels eens in te tekenen in de plattegrond en dan zal je zien dat je echt veel lekkerder woont met die uitbouw.

Weinig licht valt natuurlijk reuze mee. En een lamp in het zitgedeelte en in het eetgedeelte is ook normaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Compuhair schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:06:
Ik snap niet dat je er over denkt om geen uitbouw te nemen.
Omdat:
- 140m2 helemaal niet gek is!
- het 23500 extra kost (Die moet je ook maar kunnen ophoesten / willen uitgeven daar aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:54:
[...]

We willen anders indelen, BG koken, eten en een grote tafel en eventueel bank voor bezoek. Boven onze plek om te chillen in een van de grote slaapkamers met ook plek voor bureau's. :*)
Zo'n indeling zie je af en toe. Je moet vooral doen wat je zelf prettig vindt natuurlijk. Maar als je het binnen afzienbare tijd weer wil verkopen moet je er rekening mee houden dat een kleinere woonkamer dan je buren tienduizenden Euro's minder waard is. En verkooptijd is ook langer omdat er veel minder mensen in geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuhair
paQ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:12:
[...]

Omdat:
- 140m2 helemaal niet gek is!
Het huis is breder dan het gemiddelde rijtjeshuis. Dus wel veel m2. Maar de woonkamer is best klein. Dat leidt tot "creatieve" indelingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:38
Compuhair schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:15:
[...]
Maar als je het binnen afzienbare tijd weer wil verkopen moet je er rekening mee houden dat een kleinere woonkamer dan je buren tienduizenden Euro's minder waard is.
Dit is misschien iets minder harde waarheid dan jij hier stelt. Als ik kijk naar de wozwaarden in mijn straat dan scheelt het in alle gevallen minder dan 10K. Een grote woonkamer is heel fijn, maar als je vanuit die grote woonkamer bijna direct op berging en schuttingen kijkt, maakt dat het huis meteen weer minder waard.
Ik zou minder kijken naar waardeverhoging en meer naar de wensen die je zelf hebt om fijn te wonen. Je koopt een huis voor jezelf, niet voor de mensen die na je komen. Die mogen er hun eigen droomwoning van maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 03-08-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
We hebben nog geen keuze gemaakt. Ik wilde voor nu vooral weten wat het effect is qua lichttoetreding. Mijn partner is namelijk overtuigd dat we meer licht binnen krijgen als we een uitbouw nemen en ik had zo mijn twijfels daarover. Die hebben jullie nu bevestigd. Ook het argument dat de schuttingen ook licht weg gaan nemen vind ik goed om te onthouden. Trouwens willen de buren aan de andere kant liever geen uitbouw en zijn we met hun in goed contact.

Ik kijk nu naar funda huizen met vergelijkbare plattegronden om een indruk te krijgen of een beperkte uitbouw prettig zou zijn. Ik begrijp dat de woonkamer misschien niet heel ruim is.

Wat de huisprijzen betreft: daar zijn we minder mee bezig. We willen er graag wonen, zowel in de buurt als in dit soort huis. Beste hint dat de waarde hopelijk goed blijft is dat de buurt heel aantrekklijk is/gaat worden. En als nieuwe kopers dan een grotere woonkamer willen, kunnen ze een mooie serre bouwen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
_JGC_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:06:
[...]

Mijn huis is vergelijkbaar met deze:
[Afbeelding]

Eethoek zit dus ingesloten tussen die berging en de schutting, in mijn geval is het geen schutting van 2 meter meer, maar een uitbouw van 3 meter hoogte. Ja er gaat wat licht verloren, maar 's morgens om 9:00 komt de zon al over het dak van de uitbouw van de buurman schijnen.
Fijn om te horen, ook dat het mogelijk is om in goed overleg met buren dit soort dingen te regelen! In deze fase van de bouw wordt je gewoon geconfronteerd met de keuzes van je buren,dat voelt ook niet zo prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:29
Ben zelf met een uitbouw in bestaande bouw bezig, als je de keus hebt gelijk doen. Je krijgt het later nooit zo 'goedkoop' en de zijmuren komen voor de helft op de grond van de buren.

[ Voor 5% gewijzigd door hoevenpe op 03-08-2023 23:47 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:39:
[...]

Fijn om te horen, ook dat het mogelijk is om in goed overleg met buren dit soort dingen te regelen! In deze fase van de bouw wordt je gewoon geconfronteerd met de keuzes van je buren,dat voelt ook niet zo prettig.
Goed contact met de buren is helaas niet standaard...

Mijn vorige buurman was een eigenwijze drol, deed alles op zijn eigen manier. De huidige buurman komt een paar maand van tevoren even met tekeningen, beetje overleggen hoe dat eruit komt te zien, etc. Vervolgens samen 5 meter schutting afgebroken en de poeren voor de staanders uitgezet. Terras heeft ie later ook gewoon weer netjes aansluitend gemaakt.

Als ik dan soms topics voorbij zie komen van "ik kom thuis en de aannemer van de buurman heeft onze hele tuin overhoop getrokken, bouwt de fundering deels op onze grond", dan wrijf ik me weer in de handjes dat hier dingen gewoon in overleg kunnen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
_JGC_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:47:
[...]

Goed contact met de buren is helaas niet standaard...

Mijn vorige buurman was een eigenwijze drol, deed alles op zijn eigen manier. De huidige buurman komt een paar maand van tevoren even met tekeningen, beetje overleggen hoe dat eruit komt te zien, etc. Vervolgens samen 5 meter schutting afgebroken en de poeren voor de staanders uitgezet. Terras heeft ie later ook gewoon weer netjes aansluitend gemaakt.

Als ik dan soms topics voorbij zie komen van "ik kom thuis en de aannemer van de buurman heeft onze hele tuin overhoop getrokken, bouwt de fundering deels op onze grond", dan wrijf ik me weer in de handjes dat hier dingen gewoon in overleg kunnen :P.
Leuk voor je! Als we een buurman krijgen die samen de schutting wil afbreken, dan zou ik ook met tekeningen komen ;-)

Ik zie nu trouwens op funda dat mensen ook best wel vaak een soort balkon op hun uitbouw lijken te hebben. Dat vind ik nog wel interessant. Hoewel die dan uitkijkt over de parkeerplaats achter de tuinen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:29
Los van altijd de maximale uitbouw nog een tip: huur bij je eerste huis een interieurarchitect in: kost een paar k maar de indeling, kleuren en meubels worden er zoveel beter door op elkaar afgestemd.

Ben dit 20 jaar later aan het doen, wat een verschil in ideeën en oplossingen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:52:
[...]

Leuk voor je! Als we een buurman krijgen die samen de schutting wil afbreken, dan zou ik ook met tekeningen komen ;-)

Ik zie nu trouwens op funda dat mensen ook best wel vaak een soort balkon op hun uitbouw lijken te hebben. Dat vind ik nog wel interessant. Hoewel die dan uitkijkt over de parkeerplaats achter de tuinen :*)
dan zul je wel 2m van de erfgrens moeten blijven. Vraag me af of dat nog veel zin heeft dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
paQ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:00:
[...]

dan zul je wel 2m van de erfgrens moeten blijven. Vraag me af of dat nog veel zin heeft dan :+
Oeps. Ja. Dat wordt wel klein.. Wel goed, dan weten we dus tenminste dat de buren niet zomaar op hun uitbouw ook een terras kunnen maken die uitkijkt op onze tuin 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:39
Iets om rekening mee te houden, de muur van de aanbouw van de buren wordt waarschijnlijk op jouw grond gebouwd, zo gaat dat vaak bij nieuwbouw. Deze staat dus niet gelijk met de schutting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:50

bonzz.netninja

Niente baffi

Pejdref schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:17:
Iets om rekening mee te houden, de muur van de aanbouw van de buren wordt waarschijnlijk op jouw grond gebouwd, zo gaat dat vaak bij nieuwbouw. Deze staat dus niet gelijk met de schutting.
Huh? Is dat echt zo? Hoe werkt dat dan, ze kunnen niet zomaar iets bouwen op iemand anders grond. Krijgt TS dan opeens korting omdat hij minder grond heeft?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:47
bonzz.netninja schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:31:
[...]

Huh? Is dat echt zo? Hoe werkt dat dan, ze kunnen niet zomaar iets bouwen op iemand anders grond. Krijgt TS dan opeens korting omdat hij minder grond heeft?
Ze trekken de binnenmuur bij de buren door, en de spouw staat natuurlijk op de erfgrens. Als TS geen uitbouw neemt moet die muur natuurlijk een buitengevel krijgen, vandaar.

Trouwens, krijg je een grote schuifpui oid aan de achterzijde TS? Dat hebben wij nu, 5m breed, en dan komt er veel licht binnen. Een lichtstraat in je uitbouw is dan niet echt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Ja en nee, dat is bijna altijd zo (het is ook bijna altijd projectbouw in Nederland itt Belgie waar bijna iedereen zijn eigen huis bouwt en dan is dat makkelijker te regelen door de bouwer), zodat de muren doorlopen. Als TS dat ook wil moet hij nu een aanbouw nemen en niet achteraf. Het zal ook wel in het koopcontract staan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:39
[...]

Nee daar teken je gewoon voor. De grond is nog van jou maar je kunt er dus niks mee :+

Maar ontopic:
Een aanbouw erbij nemen is in de regel goedkoper dan later alsnog bouwen.
Een aanbouw voegt waarde toe.
Ervan uitgaande dat de raampartij hetzelfde is gaat het voor de lichtinval weinig uitmaken.

Als jullie echt geen aanbouw willen dan zou ik het enkel voor de lichtinval niet doen, als je verwacht binnen 10 jaar weer te verhuizen zou ik het wel overwegen. Mits het nu betaalbaaar is voor jullie.

[ Voor 14% gewijzigd door Pejdref op 04-08-2023 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je kan het ook anders zien, als je keer in zomer in tuin wilt zitten heb je nu een plekje met schaduw.
Ik zou geen uitbouw pakken omdat de buren het hebben, dat is beetje een grotere auto pakken omdat de buren het hebben.

Denk je zelf ooit een uitbouw te willen? Is er een extra kinderwens? Dan is de uitbouw nuttig, zeker met glazen dak ga je er niet veel op achteruit qua licht.

Zonder glazen dak, zorg dat je volledige achterzijde glazen (schuif)wand is. Anders wordt het alleen maar donkerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vergis je niet in de warmte door een dakraam/ lichtstraat. In het verleden in huis gewoont met deze lag ook nog op het zuiden. Gevolg als het echt warm werd moest ik het dak op om er gordijnen overheen te leggen. Of je moet echt triple zonwerend glas nemen. Bij de nieuwe bewoners stond er al heel erg snel een airco.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
Zonder het hele topic te lezen hebben gelezen naar reacties. Willen jullie over 10 jaar nog in dit huis wonen? Veel meer woonoppervlakte is goed voor de waarde van het huis. Achteraf een uitbouw realiseren is duur.

Ik zou, financieel gezien, voor de grootste uitbouw gaan die mogelijk is. Overigens is 25-30k helemaal niet zo duur meer tegenwoordig.

[ Voor 4% gewijzigd door mierenfokker op 04-08-2023 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-06 10:51
Ik zit in precies dezelfde situatie :') Tuin ook op noord-oost. Gisteren gehoord dat de buren rechts 2.4m uitbouw gekozen hebben. Wij hebben te laat van dit project gehoord dus de deadline is überhaupt net paar weken verstreken voor dit soort grote aanpassingen :(
Links heeft geen uitbouw.
De prijzen zijn bij mijn project trouwens nog gekker: 1.2m= 23000, 2.4m=31000
Ik begrijp je gevoel volkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Compuhair schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:06:
Ik snap niet dat je er over denkt om geen uitbouw te nemen. Dit soort woningen worden ontworpen om een uitbouw te nemen. Net zoals dat je vast ook auto's zonder airco kan kopen als basismodel en zo goed als iedereen een airco neemt.

Probeer je meubels eens in te tekenen in de plattegrond en dan zal je zien dat je echt veel lekkerder woont met die uitbouw.

Weinig licht valt natuurlijk reuze mee. En een lamp in het zitgedeelte en in het eetgedeelte is ook normaal.
Of je koopt een iets grotere auto, waar standaard die airco gewoon in zit. Wij hebben in 2010 en 2020 een woning gekocht en vooral in 2010 ook naar jonge tussenwoningen gekeken. Je komt dan automatisch toch gewoon in de net iets hogere prijsklasse terecht, als je na de uitbouw nog iets meer dan een luchtplaatsje over wil houden. Maar als je geen behoefte hebt aan een ruime tuin, dan lijkt mij een uitbouw op een klein perceeltje een prima idee. Hier hebben we een hofje met drive-in woningen met een terras grenzend aan een parkje, verder geen achtertuin. Populair onder mensen die een tuin vooral lastig vinden. Wordt grof voor betaald, ook al kun je ze niet uitbouwen.

Onze vorige buren hadden hun achtertuin maximaal bebouwd met een overkapping en uitbouw. Waren geen buitenmensen.

Je hebt drie "garanties" bij tussenwoningen: uitbouwen, overkappingen en dakkapellen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

...en overal schuttingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
.... en een achterom die te krap is om redelijk normaal doorheen te fietsen en om je containers heen te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mierenfokker schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:11:
.... en een achterom die te krap is om redelijk normaal doorheen te fietsen en om je containers heen te trekken
1,2 meter is in principe genoeg om door te fietsen. Onze vorige woning was een tussenwoning en daar hadden we de brandgangen in een T vorm. De korte stukjes van de T gingen naar 2 verschillende straten en wij zaten aan het lange stuk van de T (dat liep dood bij onze buren). Dan heb je dus een hoek van 90 graden in een brandgang. Dat is wel lichtelijk onhandig. (Al kreeg de chauffeuse van de granszoden-leverancier er gewoon een blokpallet op een palletwagen doorheen. Kudos....)

Maar onze achterom is nu eigenlijk nog krapper. Die is maar ruim 90 cm volgens mij. Wij doen eigenlijk alles via de voortuin en dan gewoon om het huis heen. Laatst nog een piano naar binnen gebracht via die route, en dan achter via de tuindeuren naar binnen.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-08-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

paQ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:00:
[...]

het moet dus wel echt gaan om rechtstreeks uitzicht, zijdelings uitzicht valt hier niet onder.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Marzman schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:10:
[...]

Ja en nee, dat is bijna altijd zo (het is ook bijna altijd projectbouw in Nederland itt Belgie waar bijna iedereen zijn eigen huis bouwt en dan is dat makkelijker te regelen door de bouwer), zodat de muren doorlopen. Als TS dat ook wil moet hij nu een aanbouw nemen en niet achteraf. Het zal ook wel in het koopcontract staan.
In NL is vaak beschreven dat TS dezelfde rechten heeft, als hij later een vergelijkbare uitbouw plaatst (soms is daar wel een termijn van X jaar aan verbonden). Dan slopen ze het buitenblad van de bestaande uitbouw en bouwen ze daar het binnenblad van de nieuwe aanbouw tegenaan. Die afspraken zijn dan een soort van "wisselgeld" voor het gebruik van andermans grond.

Als dat niet beschreven is, dan moet je er bij aankoop dus serieus rekening mee houden dat je - afhaneklijk van andermans keuzes - iets minder gaat krijgen als waarvoor je betaalt en dat je mogelijkheden in de toekomst beperkt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
remco_k schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:13:
Ik zag ook je andere topic.
Als je die uitbouw neemt zonder lichtstraat, dan wordt het alleen maar donkerder in huis. Heel misschien dat een dakraam ook helpt, maar dat weet ik niet)

Dus als je dat doet, doe het dan met een lichtstraat.
Ik heb een uitbouw staan met een lichtstraat erin die ik kan verduisteren, dan wordt eventjes heel duidelijk hoe blij ik ben dat ik die lichtstraat heb.
Een lichtstraat is natuurlijk geweldig maar heeft ook keerpunten:
1. Duur, in mijn nieuwbouwproject was het 10K ( 2 jaar terug), en dat was met HR++ glas, geen coating, geen verduister mogelijkheid, geen verlichting. Dat moest je allemaal zelf achteraf regelen. Dan is zo'n lichtstraat ineens niet zo heel tof meer.
2. In de zomer krijg je zonder een verduister mogelijkheid meer problemen om je temperatuur aangenaam te houden.

Je moet er uiteindelijk ook gewoon het budget voor hebben en als je het niet doet weet je ook niet beter, en dat betekent ook niet dat je ineens geen fijn woongenot meer hebt. Ik ben zelf bijvoorbeeld niet vaak in de keuken, alleen in de ochtend en 's avonds om te koken. Dusja, ik vind het wel mooi maar echt missen doe ik het niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Strider op 04-08-2023 14:04 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vergis je niet in een lichtstraat, daar komt zo'n bak warmte door naar binnen dat de mensen hier in de buurt deze in de zomer allemaal 24/7 afdekken met zo´n canvasdoek. Lijkt mij niet erg ideaal, in de zomer kijk je tegen een doek aan en in de winter heb je een klein beetje licht extra en vieze ramen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
Extra licht los je op door een goede interieurman/vrouw te zoeken die een lichtplan maakt. Of ga naar een gespecialiseerde winkel.

Sowieso wel een aanrader. Electra en licht was voor mij het moeilijkste om te beslissen op voorhand. Zeker voor het licht had ik achteraf wel wat hulp in geroepen (maar ja ik ben eigenwijs en denk alles wel zelf te kunnen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wij hebben het toentertijd niet gedaan (vorige huis) en vonden het eigenlijk wel wat hebben. We hadden een fijn zitje in de schaduw tussen de uitbouwen van de buren waar niemand op uitkeek - tuin op NO. Maar effectief scheelde het maar heel weinig qua lichtinval t.o.v. de buren die wél een uitbouw hadden. Sterker nog, daar leek het donkerder. Lag ook wel een beetje aan het kleurtje op de muur.

Achteraf gezien 'hadden we het wel moeten doen' vanwege de hogere verkoopprijs. En als je een kinderwens hebt is het wel echt heel fijn als het op de b.g. wat ruimer is opgezet, overigens. Nou is 45m2 niet enorm klein, maar als je bijv. een grote bank, eettafel of kookeiland hebt voelt het toch weer wat krapper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:13:
Vergis je niet in een lichtstraat, daar komt zo'n bak warmte door naar binnen dat de mensen hier in de buurt deze in de zomer allemaal 24/7 afdekken met zo´n canvasdoek. Lijkt mij niet erg ideaal, in de zomer kijk je tegen een doek aan en in de winter heb je een klein beetje licht extra en vieze ramen.
Daarom moet je ook gelijk een fatsoenlijke lichtstraat kunnen nemen en dat kan via die nieuwbouwprojecten niet, dat zijn gewoon standaard lichtstraten die je niet kunt configureren, maar wel de hoofdprijs betalen.
Eigenlijk wil je gewoon:

1. HR+++ glas + warmtewerend
2. Vuilwerende coating erop
3. Canvas doek wat je op afstand kunt bedienen. Overdag op warme dagen doek erover en 's avonds als je thuis bent lekker open zetten.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06 09:58
Nieuwbouw of niet je hebt geen recht op directe zonlicht.
Maar mocht je zelf een uitbouw /serre willen dan mag je voor 50% van je tuin er voor gebruiken met een maximale diepte van 4 meter en over de gehele lengte van de buitenmuur.
Tevens mag je mits de muur van de buren op de erfgrens staat deze voor 50% steen dikte gebruiken daarbij heb je niets met de buren te maken mochten ze gaan klagen.
Zorg er wel voor dat zowel de muren als de vloer geïsoleerd zijn (bouwbesluit 2012).
Zelf zou ik tussen de uitbouw en je woning wel een (schuif)deur houden.
Van de winter hoef je dan minder loze ruimte te verwarmen en mocht je toch in de uitbouw gaan zitten dan kan je juist deze weer (bij te) verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jagroep schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:15:
Ik denk dat je beide slechter af bent als je tegelijkertijd met je buren beide huizen te koop zet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
jongens, het is noordoost. daar is toch geen licht dus ik.zou me niet zo'n zorgen maken en er gaan wonen. TS heeft duidelijk geen zin of noodzaak aan een uitbouw dus ik zou dat ook niet doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:07

Barrycade

Through the...

Noord Oost zit je bijna hele dag in de schaduw van je eigen huis. Zeker als het 3 lagen is.

Ik zou het wel weten, je zit tegenwoordig of binnen doordat het zo'n zomer als nu is, dus koud en regen of je zit binnen omdat het 36 graden is.

En 9 meter woonkamer, mwha onze buren hebben 10 meter en een serre, wij hebben wel die uitbouw en dus 12,5 meter en dan valt het wel op dat het tov ons huis die 10 meter wel wat proppen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
  • Laatst online: 30-05 18:46

smv

Los daarvan even een redenatie vanaf mij kant.

Als je nu een uitbouw erbij neemt, heb je dan kans dat de draagbalk die er eventueel bij in moet komen ook keurig in je plafond weg gewerkt gaat worden?

Als je later een uitbouw wil gaan doen, heb je grote kans dat er een stalen balk in je plafond moet komen, die misschien in zicht zal gaan blijven of heeeel veel geld inderdaad (als dat kan) in je plafond verwerkt moet worden.

of heb ik het nu helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

smv schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:24:
Los daarvan even een redenatie vanaf mij kant.

Als je nu een uitbouw erbij neemt, heb je dan kans dat de draagbalk die er eventueel bij in moet komen ook keurig in je plafond weg gewerkt gaat worden?

Als je later een uitbouw wil gaan doen, heb je grote kans dat er een stalen balk in je plafond moet komen, die misschien in zicht zal gaan blijven of heeeel veel geld inderdaad (als dat kan) in je plafond verwerkt moet worden.

of heb ik het nu helemaal verkeerd?
sja zal geheel aan constructie en bouw van huis liggen.
Als je dragende verdiepingsvloeren hebt, en het is een tussenwoning, dan leunt vrijwel alles op de zijmuren.
De voor en achtergevels worden ook wel eens letterlijk opgehangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Ik merk dat de meeste mensen de neiging hebben om te zeggen "neem die uitbouw" maar als TS het nut niet ziet lijkt me het raar om het wel te doen omdat iedereen dat zo normaal vindt.

De "je huis wordt meer waard" argumenten volg ik nooit zo. Want daar betaal je dan ook voor. En als je er toch wilt blijven wonen heb je daar sowieso niks aan. Kun je dat geld beter aan iets anders besteden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:54

Wat een onzin.

Een nieuwbouw project werkt precies hetzelfde als een Apple product.

De basis is karig en dat lijkt enigzins aantrekkelijk geprijst tenopzichte van de markt. Maar het minimale zit bij die basis prijs in. Als je de uitbouw niet doet heb je een kleine woonkamer, (zeker tenopzichte van de koopprijs), en zo gaat dat met elke meerwerk optie.

Afijn, je bent rustig 50 tot 100k aan meerwerk kwijt wil je een leuke woning hebben.

Maar, nee, het is inderdaad totaal een niet vooruitbedachte blunder. ;)

Ik ben overigens donders blij met mijn 15 m2 uitbouw ;) over licht niets te klagen. En nu kan de hoekbank mooi vrij staan in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:54
D-e-n schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:25:
Ik merk dat de meeste mensen de neiging hebben om te zeggen "neem die uitbouw" maar als TS het nut niet ziet lijkt me het raar om het wel te doen omdat iedereen dat zo normaal vindt.

De "je huis wordt meer waard" argumenten volg ik nooit zo. Want daar betaal je dan ook voor. En als je er toch wilt blijven wonen heb je daar sowieso niks aan. Kun je dat geld beter aan iets anders besteden.
Een m2 huis is meer waard dan een m2 tuin. Dus een valide argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Inverted_World schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:46:
[...]

Een m2 huis is meer waard dan een m2 tuin. Dus een valide argument.
Maar die waardevermeerdering betaal je natuurlijk zelf. En wat heb je er aan als je er tien jaar in woont?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:45

't is maar wat je wilt natuurlijk: meer ruimte binnen, of meer ruimte buiten.
Tegenwoordig worden nieuwbouwhuizen vrij klein gebouwd (hier in de buurt iig). Woonkamer van 3,5 meter oid. Dan is een uitbouw van 2 meter wel lekker om een fatsoenlijke woonkamer te hebben.
Het is ook niet voor niks dat dat bij ongeveer elke project een "optie" is.

Toen wij t kochten was de tuin ook rond de 10 meter, woonkamer 3,5 bij 5,7 breed (zitgedeelte). Uitbouw genomen, omdat we meer binnen zitten dan buiten. En omdat je dan alles van vorige woning 1:1 over kon zetten, want zelfde indeling.
Bij de buren is alles wat aan de krappe kant. Maar goed, die hebben wel een wat grotere tuin. Dus het is wat je zelf fijn vindt. TS wil zelf geen uitbouw, dus dan zou ik het ook niet doen.
Het is binnen mét uitbouw donkerder, logisch want je ramen staan verder van waar je zit af. Maar onze tuin zit op west dus daar schijnt smiddags vol de zon naar binnen.

[ Voor 26% gewijzigd door matthijst op 05-08-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:45
EersteHuis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:53:
@Compuhair

Woonkamer 9m en tuin 10.5m. (plattegrond weggehaald op verzoek van partner)
De volle lengte neem ik aan, met ergens een wand.
Als je een woonkamer van 9 x 5 zou hebben neemt niemand een uitbouw.
Mensen kunnen je niet "vinden" aan een plattegrondje van (alleen) jouw huis lijkt me.

Wel creatieve oplossing om boven een chillkamer te maken. Dan zou ik beneden ook geen uitbouw nemen (al zou het niet mijn lol zijn om boven te gaan zitten).

[ Voor 27% gewijzigd door matthijst op 05-08-2023 09:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

_eLMo_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:56:
[...]Gewoon triple glass erin. Zal vast minder zijn dan een muur / dak met meer isolatie. Maar woongenot is mij persoonlijk meer waard.
Dat is inderdaad echt een persoonlijke overweging.

Mss handig om de Rc-getallen erbij te zetten over welke verschillen het bij nieuwe huizen om gaat? Dan gelden nl de nieuwste isolatie eisen van het Bouwbesluit.
  • Gevel eis: Rc 4,7 m2K/W met na ratio van het oppervlak glas/kozijn (stel effectieve Rc zou 1 zijn bij een Uf van 1) een proportioneel deel lager dan die 4,7.
  • Triple glas wandsysteem: Stel voor het gemak Rc~1 zijn bij een Uf~1
Het gaat al snel richting een factor 3 slechter qua isolatie afhankelijk van het oppervlak glas in de gevel, zeker als het dak van de uitbouw ook tripleglas is. Bij veel glasoppervlak is zelfs triple glas, zker als het dak ook zo is gemaakt) best een flinke warmte verliespost t.o.v. een gevel met deels triple glas keuze. Bij energiezuinige huizen worden over het algemeen geen super grote ramen geplaatst, zeker bij NOM woningen. (NOM=Nul Op de Meter)

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 05-08-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
matthijst schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

Tegenwoordig worden nieuwbouwhuizen vrij klein gebouwd (hier in de buurt iig). Woonkamer van 3,5 meter oid.
Andere manier om er naar te kijken: ze werden juist een tijd te groot gebouwd. Ons huis uit 1910 heeft zelfs een woonkamer van 3,4m en het kan nog kleiner

[ Voor 16% gewijzigd door D-e-n op 05-08-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:30
D-e-n schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:13:
[...]

Andere manier om er naar te kijken: ze werden juist een tijd te groot gebouwd. Ons huis uit 1910 heeft zelfs een woonkamer van 3,4m en het kan nog kleiner
Het zal afhangen door wie het huis toendertijd is gezet, maar hadden die geen doordeweekse woonkamer en zondagse kamer, dikwijls met de inkomgang tussen de 2 kamers?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Arator schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Het zal afhangen door wie het huis toendertijd is gezet, maar hadden die geen doordeweekse woonkamer en zondagse kamer, dikwijls met de inkomgang tussen de 2 kamers?
Zondagse kamer? Dat klinkt luxe. Ik weet niet wat jij normaal vindt maar oude huizen voor gewone mensen hadden doorgaans een voor en een achterkamer van max. 4x3,5 die later vaak tot één woonkamer werden gemaakt.

Die van ons en onze buren is werd dan 7,8x3,4m (met isolatie nu wat minder). Iets verder staan huizen die zo'n 60cm dieper zijn. Jaren dertig woningen zijn vaak net iets ruimer met name een bredere hal, maar de arbeiderswoningen een straat verderop zijn juist weer iets kleiner met een lager plafond.

[ Voor 23% gewijzigd door D-e-n op 05-08-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
route99 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:05:
[...]
[/list]
Het gaat al snel richting een factor 3 slechter qua isolatie afhankelijk van het oppervlak glas in de gevel, zeker als het dak van de uitbouw ook tripleglas is. Bij veel glasoppervlak is zelfs triple glas, zker als het dak ook zo is gemaakt) best een flinke warmte verliespost t.o.v. een gevel met deels triple glas keuze. Bij energiezuinige huizen worden over het algemeen geen super grote ramen geplaatst, zeker bij NOM woningen. (NOM=Nul Op de Meter)
Ik krijg een serre hier thuis niet doorheen, mijn vriend wil een energiezuinig huis (en heeft daarin natuurlijk ook gelijk). Maar we krijgen een redelijk grote raampartij, dus dat moet genoeg zijn. En misschien die solartubes die hier iemand noemde nog eens bekijken...
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

In NL is vaak beschreven dat TS dezelfde rechten heeft, als hij later een vergelijkbare uitbouw plaatst (soms is daar wel een termijn van X jaar aan verbonden). Dan slopen ze het buitenblad van de bestaande uitbouw en bouwen ze daar het binnenblad van de nieuwe aanbouw tegenaan. Die afspraken zijn dan een soort van "wisselgeld" voor het gebruik van andermans grond.

Als dat niet beschreven is, dan moet je er bij aankoop dus serieus rekening mee houden dat je - afhaneklijk van andermans keuzes - iets minder gaat krijgen als waarvoor je betaalt en dat je mogelijkheden in de toekomst beperkt zijn.
Donderdag gesprek met koopbegeleider en dan gaan we dit navragen. Er staat iets in akte en contract dat wij geen compensatie kunnen eisen voor bouwen van die muur op onze grond, en op mijn vraag wat we aan onze kant ermee mogen was het antwoord ongeveer "niks". Maar ik wil graag weten wat precies in het contract staat hierover en wat er gebeurt mochten we later zelf willen uitbouwen. Of we dan ertussen moeten bouwen. En of het straks nog steeds geldt dat je over de erfgrens mag bouwen, of alleen tijdens de bouw (lijkt me logischer)

Ik ga dan ook vragen hoeveel gewicht het dak draagt, voor een eventueel groendak of ander gebruik. Indien iemand nog tips heeft wat we nog kunnen navragen, heel graag!
Hackus schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

het moet dus wel echt gaan om rechtstreeks uitzicht, zijdelings uitzicht valt hier niet onder.
Dat heb ik nu een paar keer gelezen bij googelen, maar is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk. Wat betekent rechtstreeks uitkijken? Een balkon is toch aan drie kanten open, dan kun je wel direct op de tuin naast je eigen perceel kijken denk ik?
finsdefis schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:17:
Wij hebben het toentertijd niet gedaan (vorige huis) en vonden het eigenlijk wel wat hebben. We hadden een fijn zitje in de schaduw tussen de uitbouwen van de buren waar niemand op uitkeek - tuin op NO. Maar effectief scheelde het maar heel weinig qua lichtinval t.o.v. de buren die wél een uitbouw hadden. Sterker nog, daar leek het donkerder. Lag ook wel een beetje aan het kleurtje op de muur.

Achteraf gezien 'hadden we het wel moeten doen' vanwege de hogere verkoopprijs. En als je een kinderwens hebt is het wel echt heel fijn als het op de b.g. wat ruimer is opgezet, overigens. Nou is 45m2 niet enorm klein, maar als je bijv. een grote bank, eettafel of kookeiland hebt voelt het toch weer wat krapper.
Ik denk dat we voor de middenweg kiezen met de (helaas duurste) kleine uitbouw van 1.20m. Dat wil mijn vriend liever en nu ik wat funda foto's heb gezien van huizen met vergelijkbaar ontwerp, lijkt me dat wel een goed plan. De kleinste woonkamers lijken inderdaad net wat krap als je en een fijne tafel en een bank wil plaatsen, hoewel dat vast ook slim op te lossen is. Dan hebben we straks een 1.20m hoekje en wel iets ruimere kamer :-) En om de tuin groen te krijgen moeten we sowieso creatief worden tussen de schuttingen...
matthijst schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:42:
[...]
De volle lengte neem ik aan, met ergens een wand.
Als je een woonkamer van 9 x 5 zou hebben neemt niemand een uitbouw.
Mensen kunnen je niet "vinden" aan een plattegrondje van (alleen) jouw huis lijkt me.

Wel creatieve oplossing om boven een chillkamer te maken. Dan zou ik beneden ook geen uitbouw nemen (al zou het niet mijn lol zijn om boven te gaan zitten).
Klopt, ik zei het niet goed. Het hele huis is 9 meter, daarvan is het zitgedeelte ongeveer 3.15 (of 5m incl eettafel). Ik heb ondertussen op funda rondgekeken en denk dat iets groter misschien toch fijn is. Handig dat je daar best veel vergelijkbare plattegronden met en zonder uitbouw kan bekijken (toch ook een voordeel prefab.. kennen keukenontwerpers vast ook al ;-)). Dus waarschijnlijk 1.20m en dan proberen door het prijsverschil niet toch voor 1.80m te gaan....
Strider schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Een lichtstraat is natuurlijk geweldig maar heeft ook keerpunten:
1. Duur, in mijn nieuwbouwproject was het 10K ( 2 jaar terug), en dat was met HR++ glas, geen coating, geen verduister mogelijkheid, geen verlichting. Dat moest je allemaal zelf achteraf regelen. Dan is zo'n lichtstraat ineens niet zo heel tof meer.
2. In de zomer krijg je zonder een verduister mogelijkheid meer problemen om je temperatuur aangenaam te houden.

Je moet er uiteindelijk ook gewoon het budget voor hebben en als je het niet doet weet je ook niet beter, en dat betekent ook niet dat je ineens geen fijn woongenot meer hebt. Ik ben zelf bijvoorbeeld niet vaak in de keuken, alleen in de ochtend en 's avonds om te koken. Dusja, ik vind het wel mooi maar echt missen doe ik het niet.
Het is duur idd. We moeten dan de uitbouw en lichtstraat en een elektrische zonwering eroverheen afnemen, in totaal ongeveer 45k extra zonder dat we iets kunnen uitkiezen.
praliwi schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:56:
[...]

Ze trekken de binnenmuur bij de buren door, en de spouw staat natuurlijk op de erfgrens. Als TS geen uitbouw neemt moet die muur natuurlijk een buitengevel krijgen, vandaar.

Trouwens, krijg je een grote schuifpui oid aan de achterzijde TS? Dat hebben wij nu, 5m breed, en dan komt er veel licht binnen. Een lichtstraat in je uitbouw is dan niet echt noodzakelijk.
Ja, dat is ook weer een optie waarvoor we kunnen bijbetalen. We gaan het waarschijnlijk niet doen en de dubbele deuren houden, wel zelfde totale breedte van het raam. Is jullie raam ook naar noordoosten?
Sharonh schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:07:
Ik zit in precies dezelfde situatie :') Tuin ook op noord-oost. Gisteren gehoord dat de buren rechts 2.4m uitbouw gekozen hebben. Wij hebben te laat van dit project gehoord dus de deadline is überhaupt net paar weken verstreken voor dit soort grote aanpassingen :(
Links heeft geen uitbouw.
De prijzen zijn bij mijn project trouwens nog gekker: 1.2m= 23000, 2.4m=31000
Ik begrijp je gevoel volkomen.
Oh wat balen dat je niet eens keuze hebt! Ik was dan weer gefrustreerd omdat we ons soort van gedwongen voelden om dan ook een uitbouw te kiezen (deze thread heeft wel geholpen dat gevoel weg te nemen). We moeten denk ik wat creatief worden om de tuin groen te krijgen tussen de schuttingen. Succes met jullie project! hoe lossen jullie het op straks?

[ Voor 13% gewijzigd door EersteHuis op 07-08-2023 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jagroep
Mooi dat je eruit bent gekomen en je afwegingen en keuzes ook deelt!

Persoonlijk heb ik (omdat het budget het toeliet) een 2.5 meter uitbouw met lichtstraat en elektrische verduistering gekozen bij mijn nieuwbouwwoning die 3 jaar geleden is opgeleverd. Ik weet niet meer wat het kostte. Ik meen 30k.
Later hebben we nog een terrasoverkapping met schuifdeuren erbij geplaatst om ook in de lente en herfst buiten te kunnen zitten. Die had lagere prio omdat dat altijd vrij gemakkelijk achteraf te realiseren is als je er rekening mee houdt met je tuinontwerp.

De keuzes zijn ook gemaakt omdat we in ons vorige huis achteraf een uitbouw met lichtstraat hadden. We wilden liever niet achteruitgaan in beleving tov ons vorige woning.

We staan nog steeds volledig achter de keuzes. Als ik iets zou moeten schrappen dan is het de elektrische verduistering omdat we die heel weinig gebruiken. Ik heb namelijj geen tuin/uitbouw op het zuiden...
Pagina: 1 2 Laatste