Aanpassen signaal sterkte WiFi Experia Box v10(A)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenS11
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-08-2023
Dag!
Misschien een onlogische vraag.. mijn buurvrouw wil graag internet in huis voor haar opgroeiende kinderen.
Van school uit krijgen ze tablets die via de WiFi contact met internet maken.
Echter is het haar bedoeling dat de kinderen enkel in de woonkamer gebruik gaan maken van internet en niet op hun kamers in de verdieping erboven.
Hierom wil zij graag de mogelijkheid de signaal sterkte van het modem aan te passen.

Mijn vraag.. bij het abonnement wat ze zal nemen wordt een Experia Box v10 of Experia Box v10A aangeboden.
Via haar nieuwe provider die ik heb gebeld wordt mij verteld dat deze geen informatie kunnen geven over het gebruik van het setup menu.
Via zoeken op het web kom ik geen antwoord tegen op de vraag of de Experia Box v10 deze optie ondersteund.. terugbrengen WiFi signaal sterkte.

Wellicht iemand op het forum die mij het antwoord kan geven?
Ik verneem het graag!

Groet, Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:06
Vzwiw heb je op de V10(a) geen optie om het zendvermogen aan te passen.
Het is ook maar een consumentendingetje, en die willen juist alleen maar meer bereik ipv minder ;)

Als je een los AP neemt van TP-Link, Unifi of Aruba bijv. kan het sowieso wel, maar de goedkoopste oplossing is toch gewoon zeggen dat die dingen niet mee naar boven mogen? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:38
Meest logische lijkt me om de tablets verbieden in de slaapkamer mee te nemen, dus alleen in de woonkamer gebruiken. Dus daar blijven ze fysiek.

Andere optie is een soort van timer instellen in het KPN modem dat ervoor zorgt dat de internetverbinding na bepaalde tijd stopt voor die tablets (mac adres). Geen idee of dat in een V10 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:47
Wat je wil kan inderdaad deels met MAC-filtering op de V10, dan kun je de wifitoegang bijvoorbeeld alleen overdag toestaan. Instructies staan op KPN forum.

[ Voor 19% gewijzigd door driedees op 03-08-2023 17:36 . Reden: Bericht aangepast n.a.v. post netwerkkeizer dion_b ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of die optie in de menu zit kan ik je niet vertellen - het was jaartje of 10 terug gebruikelijk dat je dergelijke instellingen had, maar sinds WiFi meer een managed service geworden is (zoals bij KPN sinds de 10a) is dat niet vanzelfsprekend: signaalsterkte wordt centraal beheerd om beste dekking te realiseren. Mensen die hun eigen verbinding willen saboteren zijn niet bepaald de use case waar operators op mikken :P

Neem een losse AP die veel instelmogelijkheden heeft zoals @Ruben279 noemt zou een technische oplossing zijn.

Maar... (en dit zeg ik als ouder) dit is geen technisch probleem en kan ook niet effectief technisch opgelost worden. Regels dwing je af met toezicht en consequenties, maar bovenal met uitleg en respect. Technische middelen zijn een lapmiddel en een teken van wantrouwen in je kinderen; als kinderen de regels onzin vinden en jou en je regels niet respecteren gaan ze je technische maatregelen proberen te omzeilen.

Bovendien is het zo dat je om boven helemaal geen verbinding te kunnen maken de WiFI beneden dermate zwak instellen dat je zelf beneden ook beroerde WiFi gaat hebben. Dit is dus geen goede oplossing. Als je het al technsich aan wilt vliegen (wederom: zwaktebod en slecht idee) doe je het beter zo:
- stel whitelists in van apparaten: alleen bekende apparaten mogen verbinden met het netwerk (niet waterdicht want MACs kun je spoofen en zadelt je op met een administratieve klus iedere keer dat je een nieuw apparaat in huis krijgt)
- gebruik zgn 'parental controls' om op apparaten van je kinderen beperkingen in te stellen qua tijd - bijvoorbeeld alleen als ze hun huiswerk beneden maken en niet als ze boven zouden moeten slapen.

Dit valt ook te omzeilen, maar is tenminste doelmatig om een goede verbinding te hebben indien gewenst en zonder flinke inspanning (ook qua kennis) van de kinderen geen verbinding indien niet gewenst.

Linksom of rechtsom: je WiFi-AP is geen onderdeel van effectieve opvoeding. Probeer het niet als zodanig te gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

driedees schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:27:
Wat je wil kan inderdaad prima met MAC-filtering op de V10. Instructies staan op KPN forum.
Zo prima is dat niet. Zodra de kinderen leren wat MAC-spoofing is en hoe dat te doen is de effectiviteit voorbij. Dat kun je weer afvangen door volledig dichtgetimmerde apparaten te geven waarop MAC-spoofiing onmogelijk is, maar goed, dan moet je zelf meer kennis van de materie hebben dan de kinderen en als ik lees dat de buurvrouw alleen voor school voor kinderen internet wil hebben, klinkt het niet alsof dat het geval zal zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

dion_b schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:30:
Zo prima is dat niet. Zodra de kinderen leren wat MAC-spoofing is en hoe dat te doen is de effectiviteit voorbij.
Een technische wapen/kenniswedloop op computergebied gaan heel weinig ouders kunnen winnen van hun kinderen. Het enige positieve resultaat is hooguit dat junior op z'n 12e genoeg kennis en ervaring opgedaan heeft om leukbetaald als netwerkbeheerder aan de slag te gaan :o

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenS11
Ruben279 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:12:
Vzwiw heb je op de V10(a) geen optie om het zendvermogen aan te passen.
Het is ook maar een consumentendingetje, en die willen juist alleen maar meer bereik ipv minder ;)

Als je een los AP neemt van TP-Link, Unifi of Aruba bijv. kan het sowieso wel, maar de goedkoopste oplossing is toch gewoon zeggen dat die dingen niet mee naar boven mogen? 7(8)7
Dank voor je antwoord. Ik zal kijken naar een los AP van TP-link en doorgeven aan de buurvrouw.. je advies in overweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenS11
EverLast2002 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:13:
Meest logische lijkt me om de tablets verbieden in de slaapkamer mee te nemen, dus alleen in de woonkamer gebruiken. Dus daar blijven ze fysiek.

Andere optie is een soort van timer instellen in het KPN modem dat ervoor zorgt dat de internetverbinding na bepaalde tijd stopt voor die tablets (mac adres). Geen idee of dat in een V10 zit.
Ja, inderdaad en inderdaad, ik zag de mogelijkheid een tijdslot in te stellen. Zal er zeker van komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenS11
dion_b schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:30:
[...]

Zo prima is dat niet. Zodra de kinderen leren wat MAC-spoofing is en hoe dat te doen is de effectiviteit voorbij. Dat kun je weer afvangen door volledig dichtgetimmerde apparaten te geven waarop MAC-spoofiing onmogelijk is, maar goed, dan moet je zelf meer kennis van de materie hebben dan de kinderen en als ik lees dat de buurvrouw alleen voor school voor kinderen internet wil hebben, klinkt het niet alsof dat het geval zal zijn...
Dank voor je bericht!
Ja inderdaad alleen voor schoolgebruik. Aan MAC-spoofing zijn ze nog niet toe.. maar wanneer ingesteld.. waarschijnlijk de volgende dag wel.

Met de opvoeding zo heb ik geleerd, blijf ik vandaan. Maar natuurlijk.. het is geen technisch probleem.
Daar is geen vraag zeg maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenS11
Dido schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:14:
[...]

Een technische wapen/kenniswedloop op computergebied gaan heel weinig ouders kunnen winnen van hun kinderen. Het enige positieve resultaat is hooguit dat junior op z'n 12e genoeg kennis en ervaring opgedaan heeft om leukbetaald als netwerkbeheerder aan de slag te gaan :o
Je zal zien dat je nog gelijk krijgt ook nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:07

Barrycade

Through the...

Maaruh, ze hebben nu dus helemaal geen internet thuis?

Dan kan wifi er dus af als het tijd is. Dat kan je wel regelen op die experia.

Maar als moeders ook net uit een internet -ei komt kan je alvast doorgeven hoe jij je koffie drinkt want dan zit jij daar de hele dag om uit te leggen waarom er allemaal gekke plaatjes te voorschijn komen als ze voor Engels op huisdieren zoeken.

Dus extra routers met managed devices en Mac filtering en white listing, dan is het einde helemaal zoek.

Als ze zich nu al zorgen maakt gaat geen zwak wifi signaal haar helpen. Als ze geluk heeft zitten er betonnen vloeren in haar huis, anders krijg je op de zwakste stand ook gewoon wifi op de eerste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenS11
Wel, internet gebruiken ze nu via het signaal van een kastje wat werkt via de telefoon. Mij niet bekend.
Maar inderdaad, er is geen internet in huis. En ja.. ze is vermoedelijk niet bekend met wat internet kan tonen.
Uit eigen ervaring weet ik dat het volledig zinloos is restricties in te stellen.
Het is kinderlijk eenvoudig andere routes te vinden en daarna te nemen.
En deze jongens zijn van deze tijd, reuze slim en doortastend.
Internet is van deze tijd, maar niet van mijn koffie-tijd :)
Pagina: 1