Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickael
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:46
Op 15 september krijgen wij de sleutel van onze monumentale woning in Drenthe. Deze woning is een rijksmonument, in een beschermd dorpsgezicht en binnen een gebied met Unesco wereldergoed status. Het gaat om een tweekapper uit 1890 met 145 m2 woonoppervlakte. Een uitdaging dus als het gaat om aanpassen van de woning.

De huidige bewoner heeft met subsidie vanwege mijnbouwschade (gaswinning) de volgende zaken gedaan aan de woning om deze goedkoper te kunnen verwarmen.
  1. Reheat zonneboiler met twee panelen heatpipes op de garage met 200 liter liggend buffervat in de kelder van de woning.
  2. 18 keer 250 wp zonnepanelen op de schuur.
  3. CV houtkachel van Aquaflam aangesloten op het buffervat.
  4. Remeha ketel uit 2005 die eventueel warmwater bij verwarmd.
  5. Vermoedelijk loopt er ook een spiraal met cv leiding door het buffervat om wanneer de CV houtkachel aan is hier ook van te profiteren in de rest van de woning.
  6. Houtenvloer van onderaf geïsoleerd met Pir platen
Isolatiewaarde van de woning is nu niet heel bijzonder, de woning is door de Rijksgebouwendienst in 1980 gerenoveerd en toen ook geïsoleerd, met dubbelglas, voorzetwanden en dakisolatie vanuit de binnenzijde met 6 cm glaswol.

Onze plannen tot nu toe:
  • Met aannemer isolatie naar minimaal ISDE subsidieniveau brengen voor voorzetwanden en dakisolatie.
  • Uitzoeken welk glas in de monumentale kozijnen past en dat dan met een zo hoog mogelijke isolatiewaarde toepassen.
  • WTW installatie laten plaatsen voor ventilatie.
  • Vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping, op zolder convector radiator uit woonkamer terugplaatsen, zodat daar ook gebruik gemaakt kan worden van lage temperatuur verwarming.
  • Verwijderen CV houtkachel, is een behoorlijk groot apparaat en we vinden hout stoken niet meer van deze tijd.
  • In de garage willen we een gastenverblijf met badkamer. Warm water hiervoor willen we met een geïsoleerde leiding (10 meter) vanuit het huis laten komen. Verwarmen van het bijgebouw willen we met lucht/lucht warmtepomp(en) / airco's doen.
Na veel gelezen te hebben in verschillende topics zijn er veel overwegingen, normaliter kom ik altijd snel tot een keuze maar in dit geval is het wat lastiger.

Grootste overweging is gaan we full electric (ruimte genoeg voor meer zonnepanelen en eventueel een accusysteem) of gaan we voor hybride (kan een intergas hr eco 36 van 7 jaar oud overnemen van een vriend ter vervanging van de antieke remeha) met een hybride warmtepomp. Er is budget maar ook niet oneindig, dus water / water warmtepomp is al afgeschreven.

Hebben jullie hier nog een aantal tips of dingen waar we aan zouden moeten denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-08 17:15
Wat voor een glas zit er in deze kozijnen? Misschien is vacuümglas een optie.

Hoeveel PV past er nog bij, en misschien is het nu wel gunstig met de huidige lage prijs om de hele boel te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:30
Warmwater in het gastenverblijf zou ik op een andere manier oplossen. Waarschijnlijk is het water door het huis al lang onderweg en dan nog 10 meter buiten door de grond wordt erg lang wachten op warmwater en dus ook het nodige stilstand verlies. Is er geen ruimte voor een warmtepompboiler in de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-07 12:49
wij hebben bewust geen vloerverwarming op de eerste verdieping genomen (wel in de badkamer natuurlijk), maar hebben daar fan coils om te verwarmen en te koelen met onze warmtepomp (full electric woning). Warm werken en koel slapen lukt je namelijk bijna niet met vloerverwarming.

Zou je eigenlijk met een doorstroomboiler de vertragingstijd van de 10m lange warmwaterleiding kunnen compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVermeer
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik heb 2 jaar geleden een gemeente monument aangepakt van 1870. Uiteindelijk vanwege kosten en niet weten wat de warmtebehoefte is gekozen voor een normale CV, maar verder wel verduurzaamd. Begane grond voorzien van schuimbeton en vloerverwarming, WTW ventilatie en douche, wanden geïsoleerd met PIR voorzetwanden en dak eveneens met PIR. Woning heeft met uitzondering van de uitbouw dubbel glas (geluidsisolerend vanwege Schiphol). Huis is ca. 165 m2 en het afgelopen jaar hebben we 930 m3 gas verstookt met de temperatuur op een normaal peil (rond de 20 graden).

Mijn tip: verdiep je zelf ook in WTW of zoek een aannemer die echt weet wat hij doet. De twee aannemers die ik heb gehad stonden beiden moeilijk te kijken. Ik zou extra aandacht besteden aan geluiddemping tussen de twee verdiepingen, ik neem aan dat je boven een houten vloer hebt. Ik heb boven gekozen voor airco units op de slaapkamers en vloerverwarming in de douche (water). In mijn huis zit nogal wat scheefstand en een vloer erop had nogal wat consequenties en kost behoorlijk wat geld.

Het lastige is om nu te bepalen wat je warmtebehoefte wordt na al je maatregelen, of je moet er serieus aan laten rekenen. Ik zag er in ieder geval een behoorlijk risico in om alles in 1 keer te doen. Ik zat ook precies in de tijd dat de bouwkosten enorm stegen en het risico was mij te groot, vandaar gewoon nu een CV installatie. Ik doe het nu stapsgewijs. Deze maand krijg ik extra zonnepalen en ga ik richting de 8 mWh, waardoor ik effectief niet veel betaal aan energie. Inmiddels weet ik wel zeker dat het huis gereed is voor een warmtepomp.