Zitten er nadelen aan het gebruik van een 3,5" SATA HDD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:53
Komend weekend ga ik een nieuwe pc in elkaar zetten. Hierin zit uiteraard een M.2 NVMe SSD.

In mijn oude pc zitten nog twee 'ouderwetse' harde schijven (3,5" SATA).

Ik had het idee om eentje hiervan misschien nog over te zetten in mijn nieuwe pc, als opslag voor simpele bestanden als muziek en foto's.
Kan dit nog nadelige gevolgen hebben voor mijn nieuwe systeem? Met iets als snelheid of warmte o.i.d.?
Ik verwacht het niet, maar wil het even zeker weten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nee, wel aan te raden de hardeschij pas aan te sluiten als je Windows al op de SSD hebt geinstalleerd. Je loopt anders de kans dat er systeem of boot bestanden toch op de hardeschijf terecht komen als je de bootorder niet echt goed hebt ingesteld, dat kan namelijk wel een negatief effect hebben.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
Dankjewel voor de tip, daar kan ik wat mee! Inmiddels draait het nieuwe systeem, dus dan kan binnenkort gewoon de oude HDD er nog bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:55
Behalve stroomverbruik en geluid, is er nog een klein nadeel: die disk wordt weinig gebruikt, gaat dan in slaapstand. Windows zal die disk zo nu en dan gaan benaderen (bijvoorbeeld bij openen "deze computer"), waarbij je soms even moet wachten tot de disk uit slaapstand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
_JGC_ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:21:
Behalve stroomverbruik en geluid, is er nog een klein nadeel: die disk wordt weinig gebruikt, gaat dan in slaapstand. Windows zal die disk zo nu en dan gaan benaderen (bijvoorbeeld bij openen "deze computer"), waarbij je soms even moet wachten tot de disk uit slaapstand komt.
Voor mij geen issue als ik daar zo nu en dan op zou moeten wachten.
Gaat me vooral om het hebben van extra ruimte, zodat ik de SSD volledig beschikbaar kan houden voor games.

Maar thanks voor je input en het meedenken! :)