Vocht onder stucwerk; wat is de beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeJacked
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 21:07
Hi allemaal,

Mijn vraag
Hoe repareer ik het beste een aansluiting/leiding die lekt, welk onder stucwerk zit. (nog niet getegeld, is allemaal nog in verbouwing).

Het gaat om een kraan die waarschijnlijk aan één van de kanten lekt. Mijn idee was om het gedeelte waar leidingen lopen uit het stucwerk te halen en dan wat extra koppelpunten gebruiken om het leiding verlies tegen te gaan. Dit kost waarschijnlijk 100 euro aan koppelingen, maar dan kan de kraan op dezelfde plek blijven.

Mocht iemand een alternatief idee hebben dan hoor ik het graag. Ik praat in de 'ik' vorm, maar kans dat ik het door een loodgieter laat doen. Maar de eerste die ik er over sprak kwam niet echt met ideeën.

Met vriendelijke groet,
Jack

EDIT: In hindsight denk ik dat een betere titel is "Vocht onder stucwerk rondom kraan; wat is de beste oplossing?" daar dit meer informatie verschaft over de locatie. Mocht een admin het kunnen aanpassen dan graag, want ik lijk het niet te kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door BeJacked op 03-08-2023 15:05 . Reden: Titel niet duidelijk genoeg. ]

Beste antwoord (via BeJacked op 22-08-2023 12:23)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:56
Knelkoppelingen wil je liever niet in de muur. Als ze gaan lekken kan je ze niet aandraaien. Je moet echt gaan voor solderen (indien koper) of perskoppelingen (indien kunststof).

Er zijn volgens mij wel speciale koppelingen die je mag aandraaien en in de muur kan verwerken, maar dat weet iemand anders vast.. Ik zou het (opnieuw) laten persen of solderen, en wegblijven van koppelingen die hiervoor niet gemaakt zijn (voordat je weer lekkage hebt).

Omdat je zegt "nog niet getegeld" neem ik aan dat je er toch niets meer van ziet? Je kan toch het stuckwerk weghalen dan en de boel repareren. Dichtsmeren en dan (laten) tegelen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:59

Spinez0r

At your service.

Ik heb wel eens begrepen dat er knelkoppelingen zijn die volledig over de leiding geschoven kunnen worden, je zou dan een nieuw stukje pijp er tussen kunnen zetten?

als voorbeeld (slechts ter illustratie) https://www.hornbach.nl/p...f-22-mm-verzinkt/7601727/

[ Voor 27% gewijzigd door Spinez0r op 03-08-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeJacked
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 21:07
@Spinez0r Helaas zit er al zoiets op, maar dan Uponor (dat volgens mij hydrolisch afknelt) dat dus niet zo makkelijk los te krijgen is. En al krijg ik het los, de kans dat het de leiding iets heeft ingedeukt is groot en dan is er weer verhoogde kans op lekkage. Alles leek vorige al droog na 24 uur onder druk gestaan te hebben, dus dat risico neem ik liever niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:56
Knelkoppelingen wil je liever niet in de muur. Als ze gaan lekken kan je ze niet aandraaien. Je moet echt gaan voor solderen (indien koper) of perskoppelingen (indien kunststof).

Er zijn volgens mij wel speciale koppelingen die je mag aandraaien en in de muur kan verwerken, maar dat weet iemand anders vast.. Ik zou het (opnieuw) laten persen of solderen, en wegblijven van koppelingen die hiervoor niet gemaakt zijn (voordat je weer lekkage hebt).

Omdat je zegt "nog niet getegeld" neem ik aan dat je er toch niets meer van ziet? Je kan toch het stuckwerk weghalen dan en de boel repareren. Dichtsmeren en dan (laten) tegelen?