iMac medio 2011 weigert op te starten van een usb-stick

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnFlorian
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-12-2024
Goedemiddag beste mede-tweakers :)

Een paar dagen geleden heb ik via Marktplaats een iMac medio 2011 op kunnen halen, ik kwam daar op het adres aan maar deze mensen hadden de mac nog niet kunnen formatteren. Ik heb daar toen de mac opgestart in de herstelpartitie en heb daar via schijfhulpprogramma de HDD van de mac geformatteerd, opnieuw opgestart om te checken of het gelukt was, en de mac startte inderdaad op in een compleet wit scherm. Toen de mac meegenomen en thuis de mac opgestart in de herstelpartitie en via daar geprobeerd OSX Sierra opnieuw te installeren, Maar toen liep ik tegen het volgende probleem aan: Als je op 'installeer een nieuw exemplaar van mac os' klikt en daarna op 'volgende' klikt blijft de mac op het scherm hangen en wil die dus niet verder. Ook als ik het via internet recovery probeer, zowel via wifi als bedraad krijg ik foutmeldingen waarin wordt gezegd dat het niet is gelukt om alle gegevens op te halen, na meerdere pogingen geprobeerd te hebben toch maar het .DMG- bestand van OSX Lion gedownload van de apple website (naar mijn weten het os waarmee de mac oorspronkelijk is geleverd). Deze heb ik gedownload op een windows laptop, en installatie- USB gemaakt met TransMac. Bij het opstarten van de mac met de option toets ingedrukt staat deze er echter niet bij, dit terwijl ik op deze manier ook al eens een iMac Early 2008 en Early 2009 heb voorzien van een frisse install met OSX El capitan. Ik heb op dit moment geen beschikking tot een mac, pas weer met iets meer dan 1 week, En was in de veronderstelling dat dit ook wel zou werken. Hebben jullie misschien een idee waaraan dit ligt? En eventuele andere oplossingen?

Alvast erg bedankt voor het lezen van mijn post, en jullie hulp! :)

Met vriendelijke groet,
StijnFlorian

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit issue komt vaker voorbij. De internet recovery is helaas niet meer te gebruiken inmiddels door verlopen certificaten van oude macOS versies voor Catalina.

Ook zijn er veel mensen die het met transmac niet voor elkaar krijgen.

Gezien je het met El Capitan al eens gelukt is, zou ik het daarmee nogmaals proberen en anders wachten tot je weer een tweede Mac hebt om mee te proberen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnFlorian
@nelizmastr
Oké, Bedankt voor uw antwoord. Het klinkt achteraf gezien inderdaad als een logisch verhaal wat u vertelt. Ik ga het straks nog eens proberen met El Capitan, en anders even een weekje geduld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05 14:37
Never mind, deze oplossing stond al in je tekst.

Gewoon een recovery USB maken vanuit een andere Mac, mocht je er geen hebben wellicht wel iemand in je omgeving. Deze steek je in de iMac en daarna start je op dmv de option toets ingedrukt te houden totdat je een nieuw scherm ziet. Selecteer de recovery USB en je kan zo verder

[ Voor 9% gewijzigd door sjtienuh op 04-08-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-05 15:25

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Mogelijk moet je de datum van je mac aanpassen in de insteller via de terminal om 'm geïnstalleerd te krijgen! Zie hier.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnFlorian
@sjtienuh
Bedankt!

@Greveldinges
Bedankt, hier ga ik eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljjlong
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:47
Edit:

Ik heb net ff opnieuw je bericht gelezen. Met herstelpartitie bedoel je natuurlijk het recovery menu...

Dan blijven de andere optie's nog open. Alleen daar heb je vaak wel een andere mac bij nodig. Maar wat je verder kan doen is:
1, Om zeker te weten om welk model, en wat het oorspronkelijke MacOS versie de iMac kwam. Kun je op de onderkant van de voet kijken. model nummer begint met een a gevolgd met 4 cijfers. op https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/ kun je dan checken wat de oorspronkelijke spec's zijn. Als je dat weet, installeer dan de macOS die met de mac kwam. Om vervolgens daaruit te updaten naar de laatste ondersteunde versie.

2, Een bootable drive maken volgens de instructie van Apple: https://support.apple.com/en-us/HT201372 Hiervoor heb je een andere mac nodig om een bootable drive te maken.

Verder dingen die je kan checken:

1, In wat voor staat is de harde schijf? Een bijna defecte harde schijf kan ook voor zorgen dat je niet meer MacOS kan installeren. Mijn ervaring is dat de health status in schijfhulprogramma niet altijd te vertrouwen is.
Dit kun je checken door bijv MacOS op een externe drive (SSD) die op de iMac is aangesloten te installeren. Inplaats op de interne HD. Werkt dat wel, dan is de interne HD kapot. Wat gezien de leeftijd aannemelijk is.

2, Zelf gebruik ik Balena Etcher om een bootable drive te maken. https://etcher.balena.io heeft tot nu toe altijd goed gewerkt.

Heb je al gekeken in het recovery menu? Daar kom je door cmd + r ingedrukt te houden als je de mac opstart.
Vanuit daar kun je de HD formateren, partities opnieuw aanmaken evenals de oorspronkelijke macos versie opnieuw installeren. Want als ik het zo lees heb je de HD geformatteerd vanuit schijf hulp programma ter wel macOS draaide. Door de option toets ingedrukt te houden tijdens het opstarten kun je alleen de opstartschijf selecteren. Maar in de recovery menu heb je net wat meer opties

Een paar maanden terug heb ik zelf zo een imac uit 2012 opnieuw ingesteld. Daarvan kon zonder problemen de laatste supported macos op worden geïnstalleerd. Hiervoor moest wel de imac verbonden zijn met internet.

[ Voor 50% gewijzigd door ljjlong op 11-08-2023 20:31 . Reden: wijzigen van antwoord als mogelijke oplossing. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ben je er van op de hoogte dat je mogelijk de systeemtijd terug moet zetten voordat een installer wil werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Voor het maken van een bootable gebruik ik zelf altijd de tool van https://dosdude1.com/software.html

Hoef je de patcher niet te gebruiken maar misschien leuk om hiermee Catalina erop te installeren :)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StijnFlorian
Goedenavond beste mede-tweakers :)

Het is gelukt!
Ik heb weer een andere mac tot mijn beschikking (early 2008) deze is gepatched naar OSX Mojave met de patcher van Dosdude1 vandaar dat ik in de app store het officieel laatst ondersteunende OS voor de mac uit 2011 kon downloaden, High Sierra dus. Bedankt @d22wth dat ga ik binnenkort ook eens op mijn Imac medio 2011 proberen! @sypie Bedankt! daar was ik inderdaad van op de hoogte. @ljjlong bedankt voor je goede uitleg! Mijn iMac Medio 2011 draait in ieder geval zonder problemen High Sierra.

@nelizmastr @sjtienuh @Greveldinges Bedankt voor jullie eerdere antwoord!
Pagina: 1