Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zonnepanelen + nieuwe meterkast advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-11 13:32
Beste mede-Tweakers,

Wat betreft PV panelen ben ik nog echt een leek, waardoor ik graag advies ontvang voor onze situatie.
Huidig verbruik 2500 Kwh op jaarbasis, dit zal gaan toenemen door een aan te schaffen airco + over 3-4 jaar een plug-in / elektrische auto.
Het liefst leg ik het dak in 1x vol met producten van een goede kwaliteit.
Ik twijfel of ik er goed aan doe om met micro-omvormers of een (string)omvormer die binnen gestald is te gaan werken. Er is enkel schaduw van de dakkapellen. Orientatie is Oost-West. Volgens offerte zou de hellingshoek 32 graden zijn.

We hebben inmiddels van een relatief grote partij de volgende offerte ontvangen:
9x REC 410Wp Alpha Pure-R Black
Enphase IQ7x parallel micro omvormers
Verwachte opbrengst 3000 Kwh
Ze geven aan de meterkast te vernieuwen en rekenen hiervoor 900 euro (lijkt mij best veel)
Totaalprijs voor bovenstaande €7.578,- wat neerkomt op €2,05 per /Wp.
In de offerte wordt niet gesproken over Enphase Envoy maar wel dat er gemonitord kan worden via een app op de telefoon.

Volgens deze aanbieder kunnen deze panelen enkel met de IQ7x omvormer, en niet met de IQ8.
Een andere aanbieder geeft aan dat op deze panelen ook de IQ8 omvormers kunnen en dat deze nieuwer zijn. Ik verwacht morgen een offerte te ontvangen van de tweede aanbieder voor dezelfde panelen met de IQ8 omvormers.

Dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXJUmF_oXPX5UCa45c9IJC6tDOw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sYggvQwdisj2eurXlaz5rE0z.png?f=user_large

Legplan offerte #1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdHf3xX8g7nQyJRmGCdiJUZgwDY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dPOJCLtcPns6ZncgXjVrBlbP.png?f=user_large

Huidige meterkast (hoeveel groepen zijn dit, ik hoor verschillende antwoorden op deze simpele vraag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uFGYJg6ndxAe2X3_gbMnxtlh6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PwXCdpVS0ZN0zyOfyJo5BNdf.png?f=fotoalbum_large

Ik zou graag in de meterkast 2 extra groepen laten plaatsen om voorbereid te zijn op een laadpaal in de toekomst.

Mijn vraag is, waar doe ik in deze situatie goed aan, ik wil hier nog lang blijven wonen en voorbereid zijn op de toekomst.

Alvast dank voor jullie reacties en advies.

[ Voor 4% gewijzigd door Panamera op 03-08-2023 14:48 ]

Alle reacties

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:47

Aardedraadje

Met kabelschoen

9 panelen voor bijna 6700€ ongeveer vind ik erg duur. Zelfs als je meerekent dat Enphase een relatief duur systeem is.

De 900 euro voor de meterkast lijkt me nog redelijk, maar je mag dan wel verwachten dat ze A-merk spul leveren.

Er lijkt ook nog ruimte te zijn voor meer dan 9 panelen, is er een schouw geweest? Of verwachten ze teveel schaduw van de dakappellen?

[ Voor 22% gewijzigd door Aardedraadje op 03-08-2023 14:43 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
Je zult waarschijnlijk je groepenkast moeten vernieuwen.
Je zit hier met een vrij antieke 3-fase aansluiting waar je niet zoveel "bij" kan klussen, daar heb je een ander type behuizing of kastjes eromheen nodig. Dat wordt een rommeltje.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou een 3-fase kast nemen (ook al zit je op 1-fase nu)
Dan kan je later nog overstappen, met 3-fase lader
https://www.sandervunderi...eem-3-fase-220x440mm.html
Er komen dan bruggetjes in de 3-fase hoofdschakelaar en dan is je kast geschikt voor 1-fase

En eventueel nog een lege (dezelfde) kast ernaast

Qrelay neemt ook wat ruimte in als je voor enphase gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2023 14:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Panamera
Er is inderdaad een schouw geweest en daar is vanuit het huidig verbruik uitgegaan + wat groei in de toekomst. Met als argument dat er later nog bijgelegd kan worden mocht dat nodig zijn.

Hoeveel groepen is de huidige kast volgens jullie, want de ene aanbieder denkt 7 en de andere denkt 11… ik zou zeggen dat er 8 groepen zijn maar ik weet het ook niet.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik heb vorige week nog 9 panelen van 420Wp + 3,6kW omvormer gelegd voor:
hou je vast.
2350€
(dus ex ex ex prijs, gewoon het geld voor 9 panelen + kabel + montage spul + omvormer+verzend kosten.
samen met huiseigenaar (vriend) even op dak gelegd in een middagje.
en ex BTW natuurlijk
dit was niet speciaal goedkoop, montage spul voor dat dak was een stuk duurder als jij nodig hebt.)
dan weet je in ieder geval wat de materiaal kosten zou moeten zijn. ;)

hier komt natuurlijk nog montage kosten bij en meterkast etc etc, dat tikt aardig aan.
maar het gat tussen mijn prijs en jouw prijs is wel heel groot. ;)

string en micro omvormer discussie.
het maakt niet zo heel veel uit.
micro omvormer is vaak wat duurder.
en dit kun je gewoon met een string omvormer doen.
(de schaduw is niet tof, maar ook geen ramp, gewoon koppen en het komt wel goed.)

maar als je wat goedkoper uit wil zijn.
dan kun je ook een paar panelen op de dakkapellen leggen.
je krijgt dan wel veel verschillende hoeken met de panelen en dan heb je wel micro omvormers nodig.
(of een ploegje langs komt en die leggen 9 panelen of leggen 12 panelen, kosten verschil is minimaal.
maar je kunt de kosten wel verdelen over meer Wp.)

deze truk kan allen met string omvormers:
zie mijn oost-west dak met een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west op andere momenten hun top halen.
kan ik veel meer Wp op een omvormer hangen als je zou denken.
mijn dak heeft nu 6430Wp met een 4kW omvormer.
4kW omvormer veel goedkoper als een 6,5kW omvormer. >:)
deze truk kennen veel slechte installateurs niet allen de betere snappen dit.
(dan kun je heel snel slechte en goede installateurs uit elkaar halen, lol.)

hoeveel groepen?
durf het niet te zeggen met allen een foto, ik tel er 8, maar dan zijn er misschien nog 3 extra.
daar voor moet die kast open geschroefd worden en gekeken wat er in elkaar is geknutseld. :?

groepen extra om te laden, dat moet je niet doen.
extra ruimte in de nieuwe meterkast om die groepen in te bouwen, dat is niet onverstandig, maar echt nodig nop.

maak er wat leuks van.

(ik zou zelfs panelen tegen de muur ophangen, lol
zomer opbrengst van het dak en winter opbrengst van de muur.
zonnepanelen zijn eigenlijk spot goedkoop. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:09

Jan2023

KISS

@Panamera

Kook je soms al elektrisch ?

Ik heb de indruk dat er naast de positie van de aardlekschakelaar een 3 fasen groep zit.
En nog net te zien op de foto tel ik 9 afgaande leidingen ?
Dus 9 groepen waarvan 1 een 3 fasen groep zou ik denken.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Panamera
@Jan2023 yes we koken inderdaad elektrisch, die linkergroep is volgens mij bij het plaatsen van de keuken erbij gekomen. (Alles door de vorige bewoners gedaan)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
AUijtdehaag schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:56:
Ik zou een 3-fase kast nemen (ook al zit je op 1-fase nu)
De meter (en dus de aansluiting) is al 3-fasen, symbooltje staat links midden op de meter.

Maar ja zeker vervangen die kast.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Wilke schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:21:
[...]

De meter (en dus de aansluiting) is al 3-fasen, symbooltje staat links midden op de meter.

Maar ja zeker vervangen die kast.
En ik denk dat die drie zekeringen naast de aardlekschakelaar een 3-fasen groep zijn .
Kookplaat?

@Panamera

Wat is de waarde van de zekeringen naast de aardlekschak.?

• Panamera
Volgens mij 25/500 wat erop staat Jan.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Panamera schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:34:
Volgens mij 25/500 wat erop staat Jan.
Als dat de hoofdzekeringen zijn , 3 x 25A , van je installatie vindt ik de layout van die zekeringkast wel heel apart.

Met die schroefpatronen kan je daar naar mijn weten ook nooit zelf bij , zit in een apart verzegeld kastje.

Zit er nog een zekeringenkast onder de meter?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:36

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die 3 zekeringen zullen niet je hoofdzekering zijn. Die zullen nog onder de meter zitten.

Zal voor een kookplaat, schuur of onderverdeler zijn. Of die nog in gebruik zijn is dan altijd de volgende vraag. Een keer eruit draaien en kijken of je iets mist :)

Dan tel ik 1x een 3-fase groep en 8x een 1-fase groep. Maar bij die Hagers kan een kookgroep wat lastig te spotten zijn dus 2 van die groepen vormen misschien nog een kookgroep.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Dan tel ik 1x een 3-fase groep en 8x een 1-fase groep
Dat was ook mijn gedachte.

Wordt het leuk om te weten hoe groot de hoofdzekeringen zijn ?
3 x 35 Ampere ?

Als dat 3 fasen groepje al 3 X 25 A is .

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op het westdak zit nog een ventilatiepijpje van een afzuiging?

Wellicht kan je er dan 5 panelen in de breedte kwijt ipv 4
https://www.adr-dakwinkel...pan-antraciet-125-mm.html

Pan moet echter niet onder de rand van een paneel vallen, want dan past het niet lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GIBKz_I6DwlZ7Y370pgZTrwd4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BurlCBKhU0iqUaqLziypA9AH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2023 18:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:36

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jan2023 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:09:
[...]

Dat was ook mijn gedachte.

Wordt het leuk om te weten hoe groot de hoofdzekeringen zijn ?
3 x 35 Ampere ?

Als dat 3 fasen groepje al 3 X 25 A is .
Daar durf ik met oude installaties niet eens op in te zetten...

Maar goed, als het naar een onderverdeler gaat is 3x25A helemaal geen probleem. Of mja, qua selectiviteit dan, dat zou waarschijnlijk wel meer werk qua vervangen zijn :+

En mja, selectiviteit blijft lastig met onze kleine 25A aansluitingen...
Pagina: 1