Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
99% van de contacten in Outlook 365 (Exchange) zijn binnen Nederland.
Het formaat van de telefoonnummers is
0-kengetal-telefoonnummer, dus.b.v voor Rotterdam 0101234567
Mobiel : 0612345678

Dus niet +31(10)1234567.

Vanuit Outlook sync in de contacten met Gmail contacts on de smartphone.
Dat werkt tot dusver prima.

In Gmail contacts staat dus ook gewoon 0101234567

Ik weet niet meer waar, maar ik had eens ergens gelezen dat de voorkeur verdient +31(10) -etc.

Als je vanuit het buitenland belt, dan kan ik mij dat wel voorstellen, maar blijf je in Nederland, dan heeft het landennummer weinig nut (denk ik).
Dat eventuele 'ombouwen' in mijn geval best een aardige klus.

Hoe zien jullie dat?
Misschien gewoon zo maar laten?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
het is een persoonlijke keuze maar ik heb mezelf aangeleerd om altijd internationale notering te gebruiken.

Ben ik op vakantie in het buitenland, dan werkt het bellen naar mijn contacts gewoon
Ook het herkennen van nummers in andere apps gaat makkelijker

Ombouwen kan prima met Outlook, export van contacts naar bijvoorbeeld CSV , even met de tekst editor erdoor , zoek en vervangfuncties gebruiken en dan weer importeren

Maak desnoods eerst even een aparte Contacts folder aan en stoei daarmee
vergeet ook niet even een backup/export van de contacts te maken desnoods naar PST.

Dus ja, het is even wat werk en discipine maar je hoeft niet persé door tig contacts heen te ploegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Sorry voor de late reactie! Er kwam van alles tussendoor.
Problemen met een niet opstartende Windows a.g.v. een kapotte HDD.

Enfin...

Hartelijk dank voor de reactie. Ik heb dat ook overwogen en nagedacht over de optie zoek-en-vervang in een tekst editor.
Mogelijk dat ik in Outlook de telefoonnummers stuk voor stuk moet doorlopen. Althans, dat vrees ik.

Of... zou in een tekst editor slechts de 'zoek en vervang' van de 1e 0 door +31 volstaan?
(m.a.w. dus geen gedoe met haakjes rond het kengetal. Lees: +31101234567 ipv +31(10)1234567)

Je hebt namelijk kengetallen van 3 cijfers, van 2 cijfers of geen kengetal (0800.../0900...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:09

ralpje

Deugpopje

Ja, die haakjes kun je gewoon weglaten.
Maak er gewoon een E.164 nummer van en je bent good to go.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Super, hartelijk dank!

Dat zou worden voor een willekeurige plaats in Spanje (San Agustín )
+34 978 123456 (Country code 34, areacode 978)

Maar goed, alle voorloop nullen (010, 020...) wijzigen in +31

Ofschoon... ik heb een testje gedaan (vandaar de verlate reactie): ik weet niet of ik kan volstaan door de contacten te exporteren naar .csv (.csv > .txt) dan overal de voorloopnul te verwijderen en dan weer importeren.
De grote vraag is of Outlook zélf, automatisch, het nummer aanpast en daar +31 voor zet (+31 10 1234567) of dat er als abonnee nummer 10 1234567 verschijnt.

Punt is: open ik ieder contact apart, dan voorloop-0 verwijder, mobiel, vast en dan het contact opsla, dán verschijnt inderdaad de +31
Maar of dat ook zo is bij exporteren en importeren..?
Het wijzigen van de voorloop-0 in +31 (in het text bestand) zou in Outlook misschien kunnen uitdraaien op +31 +31101234567

Met dit al bedoel ik dat het misschien nog wel een dingetje is als je alles in een 'batch' wilt updaten. Bij een paar dozijn is dat handmatig nog wel te doen, maar als (veel) méér hebt, dan zoek je toch lieven iets met exporteren/importeren.

• tww62
  • Niet online
ralpje schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:29:
Ja, die haakjes kun je gewoon weglaten.
Maak er gewoon een E.164 nummer van en je bent good to go.
Voor b.v. smartphones werkt het formaat +31 201234567 prima.

Echter... het is wel van belang te weten dat het niet werkt op analoge toestellen.

Analoge c.q. DECT toestellen herkennen geen '+' , lees: bij die toestellen moet je dus voorloopnul(len) gebruiken.

Achtergrond: Ik hou adressen bij in Outlook en synchroniseer die via een add-on met Google Contacts.
Prima tot dat punt.

Vanaf Google Contacts synchroniseer ik die via Bluetooth de telefoonnummers met de handsets hier in huis.

Met voorloopnullen werkte dat prima, maar loopt, helaas, mis bij gebruik van +31
Pagina: 1