Zekering meterkast om zodra de loopband ingeschakeld wordt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBer2023
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023
Hoe kan ik erachter komen wat ervoor zorgt dat de zekering in de meterkast omspringt zodra ik de off-reset knop op reset zet (wat moet volgens de handleiding van de loopband om deze in te schakelen)?

Het gaat om een NordicTrack T10.0. We hebben deze nog maar heel weinig gebruikt, maar zat vanbinnen wel een beetje onder het stof. Het apparaat liet eerst wel eens de zekering omspringen, waarschijnlijk omdat de loopband niet op een aparte groep zat. Nu springt de zekering op een aparte groep er uit zodra de knop omgaat en gaat de loopband dus niet eens aan. Laat staan dat de motor gaat draaien...

De motor werkt gewoon als ik 'm aansluit op een 9V batterij. De onderdelen op de printplaat zien er in mijn ogen ook nog goed uit, niks ziet er verbrand of opgeblazen uit.
Wat me wel is opgevallen is dat zekering omspringt als de thermische beveiliging van de motor (twee blauwe kabels) verbonden zijn. Als ik die ontkoppel springt de stop er niet uit, maar gaat er ook helemaal niks van de loopband aan. Bovendien zit er wat zwarts op de schoentjes van de zwarte draad naar de motor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m9xos_PXhubFxAyeP9SV78ZVnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMYmzl4kCQpQ9OSjm5dIs7NE.jpg?f=fotoalbum_large
Wat zou ik moeten zien als ik de motor laat draaien op een 9V batterij en ik meet de blauwe draad (thermische beveiliging) door?
En wat kan ik nog meer proberen? Want het scherm alleen aan krijgen door de motor te ontkoppelen lukt niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvDs4bylfEYbe4Lxs5GgVg22YeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPir30GLA1dt0KmCNNYM8s07.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:58
ik zou vooral beginnen met zoeken bij het begin, de 230V aansluiting dus en de schakelaar/aansluiting. En dan verder de bekabeling naar de printplaat/motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:19

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik denk niet dat het de oorzaak is, omdat het geen 230V kabeltje lijkt.

Maar dit kabeltje schuurt langs de metalen plaat?
Het lijkt alsof de isolatie iets opgekruld is en of d'r wat schaafsel onder ligt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kd5U6Vu3iiSf0UOn19TQ6hu9lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qhvOLkIUQwOMBwDVW4Y1ewz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:42
Accretion schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:24:
Hij zit toch in het stopcontact? Dan heb je toch een 230v kabel?

Heb je een multimeter?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:19

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Pindakaas schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:27:
[...]

Hij zit toch in het stopcontact? Dan heb je toch een 230v kabel?

Heb je een multimeter?
Dat kabeltje wat omcirkeld is, zal niet richting het stopcontact gaan.

Het kan zijn dat er een voltage regelaar op dat printje zit en d'r 12v of 24v uit komt voor bijvoorbeeld het display.

-----

Gaat de zekering in de meterkast uit of de aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBer2023
Accretion schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:53:
[...]

Dat kabeltje wat omcirkeld is, zal niet richting het stopcontact gaan.

Het kan zijn dat er een voltage regelaar op dat printje zit en d'r 12v of 24v uit komt voor bijvoorbeeld het display.

-----

Gaat de zekering in de meterkast uit of de aardlek?
Alleen de zekering in de meterkast. De aardlek niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBer2023
Accretion schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:24:

Maar dit kabeltje schuurt langs de metalen plaat?
Het lijkt alsof de isolatie iets opgekruld is en of d'r wat schaafsel onder ligt?

[Afbeelding]
Ik zie nu inderdaad dat het kabeltje kapot is! Bedankt!
Zou je dan niet verwachten dat de aardlek omspringt i.p.v. de zekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
WBer2023 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:07:
[...]

Ik zie nu inderdaad dat het kabeltje kapot is! Bedankt!
Zou je dan niet verwachten dat de aardlek omspringt i.p.v. de zekering?
Aardlek is bij lekstroom, er lekt stroom naar de omgeving.
Zekering is kortsluiting, de stroom loopt te vlot terug, eenvoudiger gezegd de + en - (of fase en nul) raken elkaar zonder verbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBer2023
emielbf schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:10:
ik zou vooral beginnen met zoeken bij het begin, de 230V aansluiting dus en de schakelaar/aansluiting. En dan verder de bekabeling naar de printplaat/motor.
Behalve de zwarte schoentjes van de zwarte kabel naar de motor en het kabeltje die @Accretion zag heb ik niks gevonden...
Pagina: 1