Vochtplek in keuken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tbowdecl97
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-07-2024
Hallo,

Er is opeens een plek op de muur verschenen, net onder de dampkap. Zou dit een vochtplek kunnen zijn? Lijkt me nogal groot om van de ene op andere dag te verschijnen. Het is ook alsof de verflaag precies wat dunner geworden is. Weet niet goed wat hiermee te doen, even aan kijken of het vanzelf weer wegtrekt?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3t8xqcP1jP4O0Z232sKE4g_3uno=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uoWVfQpHInxGtp83eZMYxudW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzuTGRkQ4uTAClUhYjrgnjcZDsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPAStUvNIUwqYOHRLKy3ZE03.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
ff aankijken kan altijd, natuurlijk.
op de foto, lijkt het meer dat de verf daar niet goed gepakt heeft, danwel te dun is uitgesmeerd.

als het een vochtplek zou zijn, is dat wel mogelijk?
Is die muur een buitenmuur?
of lopen er leidingen door de muur?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• tbowdecl97
Een vochtplek lijkt me inderdaad niet direct aan de orde. Het betreft hier een 'halve' buitenmuur als zoiets al bestaat: aan de andere kant is namelijk aanbouw van de andere woning dus normaal komt hier geen vocht/regen aan... Voor zover ik weet lopen hier ook geen leidingen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lijkt met geen vocht maar andere kleur en slechter afgewerkt stucwerk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:17
Iets te agressief schoonmaakmiddeltje gebruikt?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• tbowdecl97
Een hele tijd geleden is hier wel aceton gebruikt geweest, misschien kan het daardoor komen?

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:44
Misschien slaat er condens op de muur omdat de koud water leiding er loopt.

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:57
tbowdecl97 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:34:
Een hele tijd geleden is hier wel aceton gebruikt geweest, misschien kan het daardoor komen?
Als je dat op de muur hebt gesmeerd, lijkt me dat zeker een mogelijkheid.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:51
Mogelijk dampkap niet ingeschakeld en een pan met kokende inhoud op die plek gehad? Ziet eruit alsof damp tegen de wand is gekomen, naar boven tegen de dampkap en vanaf daar weer langs de wand naar beneden gedruppeld. Zou dat kunnen?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:59

Dido

heforshe

Het kan aan mij liggen, maar die muur ziet er niet "af" uit. Een achterwand achter een fornuis krijgt te maken met (hete) vocht- en vetspetters en moet daar tegen kunnen - en goed schoon te maken zijn. Vandaar dat je vaak tegels tegen een keukenmuur ziet.

Deze wand ziet er vrij onafgewerkt uit, alsof er alleen een (vrij dunne) laag spul overheen gesmeerd is om de wand stofvrij te maken.

Wat overigens nog steeds betekent dat je zeker wilt weten dat er geen vocht uit de muur komt zetten voordat je er tegels tegen aan plakt :)

Wat betreft aceton, ik kan mij weinig verfsoorten voorstellen die blij worden als je er met nagellakremover op gaat zitten schrobben :X Dat spul is gemaakt om keiharde verf op te lossen.

Wat betekent mijn avatar?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49
Aanbouw van de buren, halve muur? Geeft mij geen goed gevoel. Er wordt wat afgeprutst met aanbouwen.
Je zou eens moeten uittekenen hoe dat precies zit. Het heeft de laatste tijd flink geregend en ook als het eerst niet heeft gelekt is geen garantie dat het nooit ergens gaat lekken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:41

ViezeVis

Sample Text

tbowdecl97 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:04:
Hallo,

Er is opeens een plek op de muur verschenen, net onder de dampkap. Zou dit een vochtplek kunnen zijn? Lijkt me nogal groot om van de ene op andere dag te verschijnen. Het is ook alsof de verflaag precies wat dunner geworden is. Weet niet goed wat hiermee te doen, even aan kijken of het vanzelf weer wegtrekt?

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit toevallig iets van melamine spaanplaat? Dat kan nog wel eens blauwe vlekken geven. Maar vooral vrij snel na het sausen al. Water of condens geeft eerder een geelbruine kleur op verf i.p.v. blauw.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:48
Als ik inzoom op de foto’s zie ik dat de plekken ook anders qua structuur zijn, wat brokkelig en beschadigd. Als het ook zo voelt kan het de uitwerking van de aceton zijn.

Wat heb je eigenlijk op de muur gesmeerd qua verf?

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:17

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Sowieso is die muur natuurlijk gevoelig voor gespetter tijdens het koken. En je verf kan nog zo goed zijn; na verloop van tijd zullen er door het vele poetsen afwijkingen gaan verschijnen. Ik spreek uit ervaring...
Ik heb online een dunne RVS plaat besteld, op precies de breedte van mijn afzuigkap. En deze heb ik daar tegen de muur geplakt. Het ziet er ook wel sjiek uit, en is heel makkelijk schoon te houden :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:17
Nyarlathotep schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:19:
Sowieso is die muur natuurlijk gevoelig voor gespetter tijdens het koken. En je verf kan nog zo goed zijn; na verloop van tijd zullen er door het vele poetsen afwijkingen gaan verschijnen. Ik spreek uit ervaring...
Ik heb online een dunne RVS plaat besteld, op precies de breedte van mijn afzuigkap. En deze heb ik daar tegen de muur geplakt. Het ziet er ook wel sjiek uit, en is heel makkelijk schoon te houden :)
Je kunt ook muurvernis op een geschilderde muur toepassen, deze maakt hem keihard en supergoed af te nemen met een sopje.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• tbowdecl97
Het is dus wel degelijk vocht in de muur: er bleek enkele cm's water op het plat dak te staan boven de keukenmuur. Verstopte goot ondanks regelmatig schoongemaakt... Schuld van de Belgische kwakkelzomer 😁

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:59

Dido

heforshe

tbowdecl97 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:54:
Het is dus wel degelijk vocht in de muur: er bleek enkele cm's water op het plat dak te staan boven de keukenmuur. Verstopte goot ondanks regelmatig schoongemaakt... Schuld van de Belgische kwakkelzomer 😁
Eerder de schuld van de beunhaas die dat dak niet goed heeft aangelegd.
Ik zou eens met je buurman om de tafel gaan zitten, om te bespreken hoe hij dat gaat oplossen ;)

Kwakkelzomer of niet, maar regenwater dat vanaf een aanbouw bij de buren naar binnen stroomt is gewoon prutswerk, en de schuld van de prutser, niet van de regen.

Wat betekent mijn avatar?

• tbowdecl97
Hierbij nog een foto om de situatie weer te geven. De muur met vocht waarover het gaat loopt in feite quasi onder dat "muurtje". Het plat dak daarachter is dus van de buur en hebben ze afgelopen winter vernieuwd, aan onze kant stond er enkele cm's water wegens verstopte goot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPhk-JWjZ2RcUeGcPwCD_otUz7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vv0DUyI7dBHaHYdn6Wevbpm2.jpg?f=fotoalbum_large

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49
Ik heb het idee dat er wel meer aan de hand is dan alleen een verstopte goot.
Dat metselwerk ziet er niet erg fris uit en als dat lood alleen maar een paar cm is ingemetseld, dan is dat ook een bron van lekkage.
Ook die muurafdekking kan wel eens een restauratie krijgen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1