Een vrij simpele vraag: met welke decoupeerzaagbladen (zaagjes) hebben klussers hier de beste ervaringen voor het verstek zagen van MDF-plinten?
zaagje met dunne zaagtanden. of met handzaag/ijzerzaag in verstekbak
https://www.hornbach.nl/p...plex-240x60x35-mm/938443/
https://www.hornbach.nl/p...plex-240x60x35-mm/938443/
[ Voor 43% gewijzigd door Hackus op 03-08-2023 11:07 . Reden: product ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Verstekzagen van plinten wil je met een afkortzaag doen of inderdaad wat @Hackus zegt een handzaag in een verstekbak. Dit ga je alleen met een decoupeerzaag (redelijk) netjes krijgen als je dit al jaren doet én dan stel je deze vraag niet
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik gebruik daar m'n afkort/verstekzaag voor
Klussers leren uiteindelijk allemaal een heel belangrijke les: elke klus gaat het best met het juiste gereedschap.
Je vraagt toont aan dat je op de goede weg bent, maar een decoupeerzaag is haast nooit het juiste gereedschap. Er zijn wel gevallen dat een decoupeerzaag goed werkt (zoals het uitzagen van een niet-rechte vorm uit een stuk plaatmateriaal), maar voor echt strakke zaagsnedes is zo'n ding gewoon niet geschikt.
En voor verstek wil je strakke zaagsnedes.
Afhankelijk van de hoeveelheid plinten die je wilt gaan zagen zou inderdaad een verstekzaag met verstekbak uitkomst kunnen bieden (kost niet veel, maar het blijft handwerk).
Heb je veel plinten te zagen, dan is een afkortzaag een uitkomst. Dat is wel flink prijziger, maar als je dat ding niet regelmatig denkt te gaan gebruiken in de toekomst is huren wellicht een optie.
Je vraagt toont aan dat je op de goede weg bent, maar een decoupeerzaag is haast nooit het juiste gereedschap. Er zijn wel gevallen dat een decoupeerzaag goed werkt (zoals het uitzagen van een niet-rechte vorm uit een stuk plaatmateriaal), maar voor echt strakke zaagsnedes is zo'n ding gewoon niet geschikt.
Afhankelijk van de hoeveelheid plinten die je wilt gaan zagen zou inderdaad een verstekzaag met verstekbak uitkomst kunnen bieden (kost niet veel, maar het blijft handwerk).
Heb je veel plinten te zagen, dan is een afkortzaag een uitkomst. Dat is wel flink prijziger, maar als je dat ding niet regelmatig denkt te gaan gebruiken in de toekomst is huren wellicht een optie.
Dit dus. Je wilt niet met een decoupeerzaag verstek zagen, dat gaat niet lukken.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Voor het mooiste resultaat iets zou ik iets als dit gebruiken en anders een verstekbak.
Ik ga idd eens kijken naar een afkortzaagDido schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:14:
Klussers leren uiteindelijk allemaal een heel belangrijke les: elke klus gaat het best met het juiste gereedschap.
Je kan ook op m'n link klikken en die bestellenBlaze85 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:30:
[...]
Ik ga idd eens kijken naar een afkortzaag
Een afkortzaag is redelijk instap gereedschap voor een enthousiaste klusser met veel hout. Als je een weekend werk hebt zal ik je adviseren iemand te vragen die er een heeft. Even laten zien hoe het werkt en je kunt het zelf binnen 10 minuten net zo goed. Krat bier is meestal al teveel als je iemand kent die jou wel met zijn of haar gereedschap vertrouwd.Blaze85 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:30:
[...]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Nog een leuke vraag: zijn 216mm zaagbladen voor afkortzagen van verschillende merken compatibel met elkaar?
En is 60 tandjes altijd beter dan 48 en 48 tandjes altijd beter dan 40? Welke bladen raden jullie aan?
En is 60 tandjes altijd beter dan 48 en 48 tandjes altijd beter dan 40? Welke bladen raden jullie aan?
[ Voor 33% gewijzigd door Blaze85 op 03-08-2023 19:32 ]
Dat ligt aan de specs van de afkortzaag, daar staat bij welk type opname er gebruikt wordt. Meest voorkomende is SDS. Heb je SDS op je afkortzaag, dan passen alle SDS zaagbladen er wel opBlaze85 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:29:
Nog een leuke vraag: zijn 216mm zaagbladen voor afkortzagen van verschillende merken compatibel met elkaar?
BedanktRaZ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:35:
[...]
Dat ligt aan de specs van de afkortzaag, daar staat bij welk type opname er gebruikt wordt. Meest voorkomende is SDS. Heb je SDS op je afkortzaag, dan passen alle SDS zaagbladen er wel op
dan heb je ook wel antwoord op mijn tandjes-vraag zeker
Ja, zonder tandjes is het gewoon een bot mesBlaze85 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:36:
[...]
Bedankt![]()
dan heb je ook wel antwoord op mijn tandjes-vraag zeker
Des te meer tandjes des te netter de zaagsnede.
En, des te goedkoper je zaagbladen, des te eerder ze slijten en je ze moet vervangen
Top, nog voorkeur voor een bepaald merk 60 tandjes 216mm?RaZ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:41:
[...]
Ja, zonder tandjes is het gewoon een bot mes
Des te meer tandjes des te netter de zaagsnede.
En, des te goedkoper je zaagbladen, des te eerder ze slijten en je ze moet vervangenHierin is en blijft :goedkoop is duur koop.
Geen idee, ik heb die parkside waar ik naar linkte, en dat zaagblad zat er bij en is amper gebruikt, en nog niet vervangen. En je hebt gewoon verschillende types zaagbladen voor allerlei verschillende types materiaal. Voor MDF-plintjes hoef je niet de duurste te hebben. Wil je er ook hardhout mee zagen heb je andere bladen nodig.Blaze85 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:02:
[...]
Top, nog voorkeur voor een bepaald merk 60 tandjes 216mm?
12cm is de maximale plinthoogte die je met die Parkside kunt zagen, liggend. Daar kom ik met de 14cm plint hier niet ver mee. De plint staand zagen is met deze zaag maar tot 6cm hoogte mogelijk. Liggend is een stuk lastiger afstellen op de juiste hoek.Blaze85 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:30:
[...]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Had ook een ander gekocht (Metabo) met een max van 30cmFirePuma142 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:24:
[...]
12cm is de maximale plinthoogte die je met die Parkside kunt zagen, liggend. Daar kom ik met de 14cm plint hier niet ver mee. De plint staand zagen is met deze zaag maar tot 6cm hoogte mogelijk. Liggend is een stuk lastiger afstellen op de juiste hoek.
Pagina: 1