Afwatering en waterberging in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum4life
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-05 10:17
Ik ben bezig mijn tuin te renoveren. Ik heb de tuin in afschot gelegd en is bijna klaar. Ik moet alleen nog een gazon aanleggen en inrichten. Door de zware regenval is dat er helaas nog niet van gekomen omdat mijn stuk waar het gazon moet komen 1 grote modderpoel is geworden. Vooral tegen de schuur aan blijft het water staan.

Het ziet er nu zorgwekkend uit, maar ik moet nog een centimeter of 3 verhogen met tuinaarde en nog 2cm gazon. Omdat ik op kleiachtige grond woon zakt het water niet heel snel weg dus ik wil ook rekening gaan houden met extreem zware stortbuien die in 1 keer kunnen vallen. Ik ben bang dat het water dan ook met het gazon niet snel genoeg de grond in kan en wilde daarom het gras ook heel licht in afschot in een punt richting mijn tuinuitgang leiden. Daar ligt een hemelwaterputje.

Als laatste wilde ik hydroblobs tegen de schuur aan leggen omdat het water op de een of andere manier daar veel blijft hangen. Op filmpjes die ik daarover zie moet je minimaal 2m van bebouwing afzitten omdat anders het water de bebouwing in komt. Op andere filmpjes zie ik ze weer strak tegen een schuur liggen. Vraag is:

-kan ik de hydroblobs tegen het muurtje van mijn schuur leggen?
-of is het uberhaupt overbodig om hydroblobs te plaatsen als het gazon er straks ligt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbVqkE4GA9ye3wqOVwKxecLJ98Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAeOtG0RIgCu34jhCTwjYVka.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 07:05

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Waarom geen draingoot tegen de kant van de schuur, en deze aansluiten op het putje? Wij hebben in onze tuin 2 lijnen met draingoten: tussen terras en gras, en tussen gras en bestrating wat tegen de schuur ligt. In jouw geval zou ik 2 goten aanleggen; bij de schuur, en tussen terras en gras.

deze bijv:

https://gadero.nl/watergoot-slimline-aluminium/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuIPVC5et5cZPumn4QPORVheLy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hJFJkSuK6gkBkeGRbTwkuTbw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door NeFoRcE op 03-08-2023 10:28 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-06 14:35
Als er gras ligt heb je al veel minder last van ten opzichte van nu. Echter zou ik wel adviseren om te kijken naar een goede afwatering mocht er toch te veel water vallen in korte tijd. Ga je het gras wel recht leggen om loopt deze ook af? Personlijk adviseer ik om deze wel recht te leggen. Anders heb je in het gras ook dat het water beneden zich verzameld waardoor het gras kapot kan gaan.

Leg er zoals gezegd is een drain neer welke je richting de standaard afwatering legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum4life
Het gras wilde ik inderdaad heel licht laten aflopen. De opsluitband links loopt recht. De opsluitband rechts loopt 3 a 4cm af op 6 meter. Zo wilde ik het gazon dus ook een beetje aanleggen, dus heel lichtjes schuin aflopend. Ik had zelf het idee dat die afloop zo weinig is dat je met hele zware regen misschien de regen een beetje kan sturen naar het afvoerputje van de gemeente. Maar als dat evengoed kan zorgen voor kapot gras, moet ik dat misschien toch anders doen.

Het probleem met de drainage naar de put brengen is dat die put in de openbare ruimte ligt en ik mag daar niet zomaar een pijp van mijn tuin op aansluiten, dus ik zoek eigenlijk naar manieren om het ofwel deels in de tuin te bergen en anders bovengronds met afloop naar de openbare ruimte te brengen.

Bijkomend probleem is nog wel dat de tegels achterin de tuin iets te hoog zijn, dus daarom blijft er ook al extra water staan. Als het droog is ga ik die ook een centimeter verlagen zodat het onder het tegelpad valt.

[ Voor 17% gewijzigd door Mokum4life op 03-08-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Mokum4life schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:09:
Het gras wilde ik inderdaad heel licht laten aflopen. De opsluitband links loopt recht. De opsluitband rechts loopt 3 a 4cm af op 6 meter. Zo wilde ik het gazon dus ook een beetje aanleggen, dus heel lichtjes schuin aflopend. Ik had zelf het idee dat die afloop zo weinig is dat je met hele zware regen misschien de regen een beetje kan sturen naar het afvoerputje van de gemeente.

Het probleem met de drainage naar de put brengen is dat die put in de openbare ruimte ligt en ik mag daar niet zomaar een pijp van mijn tuin op aansluiten, dus ik zoek eigenlijk naar manieren om het ofwel deels in de tuin te bergen en anders bovengronds met afloop naar de openbare ruimte te brengen.
Je zou een klein reservoir onder je betegeling kunnen aanleggen met speciale drainage kratten. Hierdoor heeft het water meer de kan om de grond in te trekken.

Is het nog mogelijk om de opsluitband nog op te hogen? En dan het gras recht aan te leggen? Op zich is er niks mis om het gras iets af te laten lopen, maar denk zelf dat het voor het algeheel plaatje beter is. Hierdoor heb je overal een gelijk gazon en is het makkelijker te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum4life
sjtienuh schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Je zou een klein reservoir onder je betegeling kunnen aanleggen met speciale drainage kratten. Hierdoor heeft het water meer de kan om de grond in te trekken.

Is het nog mogelijk om de opsluitband nog op te hogen? En dan het gras recht aan te leggen? Op zich is er niks mis om het gras iets af te laten lopen, maar denk zelf dat het voor het algeheel plaatje beter is. Hierdoor heb je overal een gelijk gazon en is het makkelijker te onderhouden.
Ja wellicht dat ik de opsluitband ook rechts recht aanleg voor een strak gazon. Maar dan blijft het water sowieso op het gras liggen bij hele zware regenval. Moet het waterreservoir dan niet beter onder het gazon komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Mokum4life schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Ja wellicht dat ik de opsluitband ook rechts recht aanleg voor een strak gazon. Maar dan blijft het water sowieso op het gras liggen bij hele zware regenval. Moet het waterreservoir dan niet beter onder het gazon komen?
Als het goed is heb je een normale zandondergrond onder het gras. Hiervoor het niet voor problemen te zorgen. Wat betreft de afwatering icm de drainage bakken ga ik uit van een aflopend stuk en hierpo sluit je een drainage goot op aan, deze kan je eventueel over de lengte beneden leggen en de bakken leg je terug onder de rest van de betegeling.
Wellicht kan je voor deze oplossing nog subsidie krijgen bij de gemeente waar je woont.

[ Voor 6% gewijzigd door sjtienuh op 03-08-2023 12:06 ]

Pagina: 1