Toon posts:

UNIX?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik doei sinds dit jaar een HIO (Hogere Informatica) opleiding.
Nu ga ik vanaf deze week ook met UNIX werken.
Heeft iemand daar info over.
Dan lig ik al wat voor op de rest van de groep :), dankzij GoT.
Dus wat commando's ed.

Verwijderd

Zullen we beginnen met killall o.i.d. >:)
of "rm -fr /".

Disclaimer: Niet doen dus dat laatste als je ermee gaat werken en je hebt superuser privileges.

Vergeet ten eerste niet de FAQ hier op NOS te lezen [topic=163843].
Kijk eens op bijvoorbeeld www.linuxnewbie.nl

Wat commandos:
"man" om de manual page bij elke commando te bekijken, Wat mij betreft hjet meest belangrijke commando >:) Je tikt dus "man" in gevolgd door een spatie en het commando of het bestand waar je info over wil.

"ls" is vergelijkbaar met het dos commando "dir".
"chmod" om permissies op bestanden te veranderen.
"chown" om eigenaar/groep van een bestand te veranderen
"rm" vergelijkbaar met het dos commando del/deltree
"su" om in te loggen als een andere gebruiker
Tja zo kan ik eigenlijk nog wel uren doorgaan, maar dat zullen we maar niet doen.

Verwijderd

Kijk /bin en /usr/bin eens door, het staat er vol van de commando's :)

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op maandag 03 september 2001 23:07 schreef Dr.Kuipers het volgende:
Ik doei sinds dit jaar een HIO (Hogere Informatica) opleiding.
Nu ga ik vanaf deze week ook met UNIX werken.
Heeft iemand daar info over.
Dan lig ik al wat voor op de rest van de groep :), dankzij GoT.
Dus wat commando's ed.
De enige tip die denk ik werkelijk nut heeft is de volgende. Scoor een CD-tje met RedHat, Mandrake of als je wat meer lef hebt Debian en indien je overloop van de lef Slackware...

Ik wilde zelf, een jaar of drie terug, ook meer van UNIX weten en ben begonnen met Redhat. Ongelooflijk leerzaam. Tegenwoordig Slack en nog altijd zeer leerzaam.

Het is gewoon een kwestie van tijd en energie... :)

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:10
Documentatie lezen.

Vooral de HOWTO's zijn vaak erg nuttig.

Bijvoorbeeld als je al vast iets van Shell-scripting wilt leren, zie de Bash Programming - Introduction HOWTO of de Advanced Bash Scripting Guide voor het betere werk.

Er is ook een lijst gesorteerd op categorie, blader die eens door: HOWTO categorieen

Installeer Linux op een aparte partitie op je eigen PC en klooi er wat mee aan, totdat je het idee hebt dat je zo'n beetje door hebt hoe het werkt. De echte details leer je pas door er gewoon veel mee te werken en te kijken naar wat anderen doen (als ik bij onze admin zo af en toe 'es meekijk, leer ik elke keer wel weer wat nieuws bij...)

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

inderdaad, pak gewoon je ouwe P100 / 486'er en een HDD'tje (mb'tje of 400 - 500) en knal er eens een linuxdistro op, heb ik ook gedaan en bevalt me prima, denk alleen dat ie er weer af moet binnenkort....adsl komt om de hoek en ik moet eerst ff uitvogelen hoe ik dat werkend ga krijgen....maar ok
je leert er veel van, wat ik zelf makkelijke commando's vind zijn man (is al genoemt maar ok) voor de manual --> ook als je er geen reet van snapt kom je er dan nog uit EN wat ik erg makkelijk vind is mc --> midnight commander een soort norton commander from the old days, lekker makkelijk lekker praktisch, ga er eens mee klooien zou ik zeggen.....
greetz,

Liam

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

ls -sla >>/dev/mem

ps -ef|grep '' |awk '{print $2} |xargs kill -9

>:)

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op maandag 03 september 2001 23:36 schreef jant het volgende:

[..]

De enige tip die denk ik werkelijk nut heeft is de volgende. Scoor een CD-tje met RedHat, Mandrake of als je wat meer lef hebt Debian en indien je overloop van de lef Slackware...

Ik wilde zelf, een jaar of drie terug, ook meer van UNIX weten en ben begonnen met Redhat. Ongelooflijk leerzaam. Tegenwoordig Slack en nog altijd zeer leerzaam.

Het is gewoon een kwestie van tijd en energie... :)
Mmm, unix!=linux
linux is slechts een OS waarvan de kernel gebaseerd is op minix, wat op zijn beurt een unix kloon is.
(leuke literatuur: "Linus Torvalds: gewoon voor de fun" ISBN 90 6112 831 5)

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 15:24 schreef BezurK het volgende:

[..]

Mmm, unix!=linux
linux is slechts een OS waarvan de kernel gebaseerd is op minix, wat op zijn beurt een unix kloon is.
Nee nee nee nee :( ;( :'(

de linux kernel is op niks gebaseerd en is vanuit het niets geschreven. Minix is alleen als compile platform gebruikt en misschien is enige code gebruikt in de vroegere dagen maar dat is nu al lang niet meer het geval - linux is niet op minix gebaseerd.

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 04 september 2001 18:24 schreef beelzebubu het volgende:
Nee nee nee nee :( ;( :'(

de linux kernel is op niks gebaseerd en is vanuit het niets geschreven. Minix is alleen als compile platform gebruikt en misschien is enige code gebruikt in de vroegere dagen maar dat is nu al lang niet meer het geval - linux is niet op minix gebaseerd.
Maar (zoals ik al eerder heb gezegd), Linus heeft wel aardig wat inspiratie van minix gehad. Als ik het mij goed herinner was minix niet goed genoeg, en veranderingen die Linus graag in minix aangebracht zou hebben werden niet geaccepteerd door de maker van minix (Andrew Tanenbaum), dus is Linus maar zijn eigen OS begonnen, bestaande uit een zelfgeschreven kernel en voornamelijk GNU Tools.
Deze combo heeft hij vervolgens eens online gezet (in de trand van "misschien vind iemand het interessant"), en er waren de eerste dag al 20 downloads (iirc). Mensen wilden eraan meewerken, en toen is het behoorlijk gegroeid, enz, enz.

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 19:39 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Maar (zoals ik al eerder heb gezegd), Linus heeft wel aardig wat inspiratie van minix gehad. Als ik het mij goed herinner was minix niet goed genoeg, en veranderingen die Linus graag in minix aangebracht zou hebben werden niet geaccepteerd door de maker van minix (Andrew Tanenbaum), dus is Linus maar zijn eigen OS begonnen, bestaande uit een zelfgeschreven kernel en voornamelijk GNU Tools.
Deze combo heeft hij vervolgens eens online gezet (in de trand van "misschien vind iemand het interessant"), en er waren de eerste dag al 20 downloads (iirc). Mensen wilden eraan meewerken, en toen is het behoorlijk gegroeid, enz, enz.
100% correct :)

De GNU tools zijn er volgens mij grotendeels pas later bijgeschreven maar daar ging het niet om ;)

Maar linux is niet op minix gebaseerd, hoogstens geinspireerd >:)

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 04 september 2001 20:55 schreef beelzebubu het volgende:
De GNU tools zijn er volgens mij grotendeels pas later bijgeschreven maar daar ging het niet om ;)
Hmmz, nee. Het GNU project is in 1984 of 1986 gestart dacht ik, en Linus meldde ooit vol trots, toen zijn kernel min of meer operationeel was dat hij er al enkele GNU tools op kon runnen.
Uiteraard is er nog veel aan GNU gebeurd sindsdien, maar er was al een hele hoop toen.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Van belang is ook wat voor unix, en ook wat voor shell.

Nog n tipje:

man -k <begrip of commando>
geeft alles wat met je begrip of commando te maken heeft

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1