vassago schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:17:
Andere gedachtengang, als dat enclosure echt zo weinig vermogen vraagt zal hij ook niet heel warm worden.
Kan je die fans niet wat aftoeren door ze op 7V of 5V aan te sluiten?
(Mits de HP firmware dan niet volledig in de stress gaat)
Aandachtspunt is wel dat een blade volledig afhankelijk is van de luchtstroom voor zijn koeling.
Ik heb het softwarematig aangepakt

. Vrij specifiek met een BL660c gen8 was de enclosure echt onwerkbaar luid. Vanaf die erin stak en aan stond gingen de fans van de thermal zones waar betreffende blade in stak naar 66% (of hoger) wat echt superluid is om permanent in te zitten. Ik had oordoppen aan en een hoofdtelefoon met noise cancelling en nog was het onaangenaam luid.
Nu is er ergens online een internet een
custom ILO4 firmware te vinden waarmee je controle kan hebben over de fans van een Proliant server. Wordt gebruikt voor DL380/360 en ML350's. MAar who the hell tries that on a blade??

. Niemand dus. Ik gaf het ook niet zoveel kans dat het ook ging werken op een c7000 omdat volgens mij de OA modules de fans regelen en niet de blades/ILO van de blades. Maar wat nu als de "virtual fan" van een blade aangeeft niet veel nodig te hebben? Misschien werkt het dan toch wel?
Dus maar ILO4 2.73 geinstalleerd met die custom hack op de BL660c Gen8 en ...
... tromgeroffel ...
... nog tromgeroffel ...
Jawel hoor

de fans met de BL660c Gen8 in de enclosure en aan draaien nu maar op 29%
code:
1
2
3
| ssh ilovanblade.example.org
fan p 0 min 10
fan p 0 min 30 |
En om te bewijzen dat het effectief iets doet, probeer deze ff:
code:
1
2
| fan p min 244
fan p max 255 |
en dan rap terug eerste code block want de fans gaan meteen richting 90%!!
Uiteraard moet ik nu wat de temperatuur van de blades in de gaten houden, zeker als ik ze ga pushen. Ook moet ik eens testen of het met ILO4 2.77 werkt maar ik zie niet meteen een reden waarom niet.
Nog op de to-do lijst is uitzoeken hoe het nu met meerdere "gehackte" blades werkt. Gaat hij toch optellen o.i.d?
Om nog ff terug te komen op mijn oorspronkelijke plan, de PUR heeft wonderen gedaan in de deurstijlen. Ook nog een extra tochtband rond de deur doet nog wat extra en een mat onder de deur. Enige wat ik nog effectief zou kunnen doen is de deur verzwaren.
Dat samen met de "firmware hack" maakt dat als je naast de deur gaat staan aan de buitenkant van de man-cave dat je wel hoort dat de c7000 aan staat, maar dat is het dan ook. Zelfs naast de deur is het niet storend terwijl je het ervoor zelfs in de living (2 deuren tussen c7000 en living) nog kon horen als de fans hoger gingen)
Problem solved
EDIT:
Problem not entirely solved: na een reboot lijkt het erop dat de settings van de fans "vergeten" wordt. Je moet dus opnieuw de ILO wijsmaken dat de max PWM 30 is en min 10. Maar dat kan wel opgelost worden door een user aan te maken die alleen dit kan plus een SSH-keypair maken en in de ilo > security > secure shell key die key toe te voegen. Dan kan je met SSH passwordless inloggen op die ILO en het commando direct mee geven. Ik zou dit dan bijv met cron doen na een boot.
EDIT 2: temperaturen met dynamic power savings modus zijn best OK. De blade is nu wel idle:
EDIT 2:
En nog een kleine toevoeging: Ik heb een SSH key ingesteld op Administrator@OA.mydomain en een ilouser aangemaakt op de ILO van alle blades en mijn public SSH-key daar ook op gezet. Dan een script gemaakt dat alle ILO IP adressen (passwordless) uit de OA gaat halen, daarop (passwordless) in logt en de PWM van de virtual fan gaat aanpassen
code:
1
2
| for i in $(ssh Administrator@oa1.mydomain.org "show server list" | awk '{ print $3 }' | grep 10\.); do ssh ilouser@$i "fan p 0 min 10"; done
for i in $(ssh Administrator@oa1.mydomain.org "show server list" | awk '{ print $3 }' | grep 10\.); do ssh ilouser@$i "fan p 0 max 50"; done |
[
Voor 20% gewijzigd door
bucovaina89 op 05-08-2023 20:52
]