Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSG
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-03 09:21
Hallo,
Ik gebruik nu een tijd de oude Nikon D5000 met een Nikkor 70-300mm F4.5-5.6 zoomlens. Ik fotografeer vooral wild met name vogels van alle soorten en maten. Nu heb ik ongeveer 500 euro om iets te upgrade. Mijn vraag is nu wat zouden jullie doen, de body upgrade of de lens? Aan body's dacht ik dan aan de Nikon D610, Nikon D7100 en Nikon D7200. En als ik de lens upgrade wil ik het liefst overstappen naar een echte telelens.
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Moeilijke keuze denk ik, met 500 kom je nog niet superver. Maar ik zou zeker gaan zoeken in verschillende fora en sites. Daar kom je soms hele leuke aanbiedingen tegen, voor soms hele leuke prijzen. Op Facebook zijn er ook groepen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:16
De vraag is denk ik vooral welke beperkingen loop je tegenaan dat je wil upgraden?
Is het focus snelheid/nauwkeurigheid?
Is het dat er te weinig licht binnen komt en dus te veel ruis vanwege hoge ISO?
Is het bereik te klein waardoor je achteraf moet croppen?
Algemene onscherpte in fotos?

Afhankelijk van waar je nu problemen ervaart kan je veel gerichter naar een upgrade zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 10:35
De vraag is natuurlijk wat je aan je huidige configuratie mist waarom je wilt overstappen /upgraden.

Met €500,= kom je inderdaad niet ver, ook niet 2e hands want nieuw is vrijwel altijd een veelvoud nodig.

Persoonlijk zou ik in een mooie(r) teleobjectief investeren want dat verandert waarschijnlijk letterlijk je perspectief op de zaken. Een andere body voegt vrijwel niets toe behalve misschien wat extra snelheid voor zover die niet beperkt wordt door je objectief en er dus op die manier al niets van over blijft.

Je kunt bij beter overigens ook denken aan iets lichtsterker (F2,8 met een 70-200 of een 300mm maar die is zeldzaam en al helemaal niet binnen budget)
Anders zou je ook kunnen kijken naar iets meer tele met "hetzelfde" diafragma zoals de 80-400.

Het nadeel van je huidige body is overigens dat je eigenlijk alleen AF-S objectieven kunt gebruiken met AF, de oude schroef-AF werkt niet omdat je de schroevendraaier mist.. Daarbij zijn het overigens vaak oude objectieven met "schroef", dus is het de vraag of je heel veel kwaliteit mist. De enige met "jammer" is dan de F2,8 180mm Macro die natuurlijk een mooie aanvulling zou kunnen zijn en die 2e hands te koop is maar waaraan je nu niks hebt.

Even random / niet volledig een aantal 2e handsen bij een aantal leveranciers die (net) onder de € 1000,= zitten maar eigenlijk altijd boven jouw budget van € 500,=:
https://www.fotohanskeuze...8-g-if-ed-438768-occasion
https://www.cameranu.nl/n...-ii-objectief-tweedehands
https://www.cameranu.nl/n...-ed-objectief-tweedehands
https://www.kamera-expres...m-f-4-5-5-6g-vr-ed-occasi

Op marktplaats en "privé" kun je misschien ook wel slagen

Met een overstap op FF (D610) verlies je overigens tele met je huidige objectief door de 1,5 factor (nu heb je 300 mm * 1,5 is in feite een 450mm, met FF wordt het weer een "echte" 300mm). Dat lijkt voor een vogelaar dus een stap achteruit in plaats van vooruit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Wat @Soledad hierboven zegt

Ik heb verschillende camera's, van goedkoop (kostte 7 jaar geleden €400) tot duur (kostte 3 jaar geleden €1600).
Het verschil is de autofocus, die is veel beter op nieuwere en duurdere camera's - en daarbij komen er extra functies en extra functieknoppen bij.

Al die functies maken het makkelijker om de camera te bedienen en scherpe foto's te nemen.
Maar ... als je die focus hebt, dan is er geen zichtbaar verschil tussen beide camera's.
Bij de oude camera moet ik met een actiefoto voor-focussen op de plek waar de actie plaatsvindt - de AF is te traag om het zelf te doen. Maak ik een portret of een foto van een bloem: Geen verschil. Of de oude camera het in 0.3s doet of de nieuwe in 0.1 maakt natuurlijk geen enkel verschil in de foto.

Als het scherp is, zijn de plaatjes die eruit komen... gewoon hetzefde. Kijkhoek, compositie, perspectief, achtergrond onscherpte ... allemaal exact hetzelfde.

Dus ik zit in team Lens.
Zoek tweedehands, kijk naar Tamron en Sigma, en kijk op AliExpress. Fabrikanten als Viltrox maken al langer lenzen en zijn nu ook aan autofocus lenzen begonnen (al maken die niet echt telelenzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSG
Dank voor alle reacties!

Ik mis nu eigelijk vooral scherpte en filmkwaliteit. Ook is het wel fijn om op een hogere ISO te kunnen schieten. Als ik nu op max uitgezoomd dus 300mm (eigenlijk 450mm door de cropfactor), kan ik de foto nauwelijks meer bijsnijden voordat hij onscherp wordt. Dit is natuurlijk heel afhankelijk van beide de lens, body en afstand van het onderwerp. Ik heb ook een beetje het idee dat de AF op een onderwerp wat verder af langzaam en niet optimaal gaat. Dit is vooral irritant als je vogels in vlucht wilt fotograferen. Ook zou het fijn zijn om wat meer af-points te hebben.

Een betere lens is natuurlijk heel fijn voor vooral de brandpuntsafstand. En misschien een grotere diafragma. Wat inderdaad een nadeel is is dat ik kwa objectieven met de huidige body en het budget redelijk beperkt ben. Ik zou wel een primelens willen hierop kan ik dan nog een teleconverter zetten en zo de brandpuntafstand redelijk hoog maken. Maar hier ben ik wederom in beperkt door de body.

Op marktplaats zie ik wel bovenstaande body's onder de 600 euro. Alleen is het nadeel dan dat je geen garantie hebt wat je bij de dealers wel hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door BSG op 03-08-2023 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Birds-in-flight is wel echt de eredivisie van het fotograferen.
Je kunt materiaal kopen voor een bedrag waarvan je een gezin van VanMoof fietsen voorziet het maakt nog verschil ook!
Met BIF heb je echt veel problemen tegelijk: De AF, het beest in beeld houden, een telelens die ver moet zoomen én heel scherp moet zijn.
Als ik bij mijn eigen merk, Olympus, kijk:
Er is een 100-400 lens, cropfactor 2 - maar helaas wel f6.3 bij max zoom: 1350 euro.
Meest gebruikte BIF lens is de 300mm, cropfactor 2: zo'n 1800 als je hem tweedehands kunt vinden, 2800 nieuw.
Een camera met goede snelle AF die zich bewezen heeft bij BIF: Tweedehands rond de 550.
Nieuwste model camera met vogel-oog-herkenning: €2000.
Beide camera's hebben wel een pro-capture mode, ook bekend als pre-burst. Je maakt dus een burst-serie en schrijft alleen de laatste 15 beelden naar de kaart als de opname gelukt is. Dat maakt dat je veel vaker succesvoller burst kan gebruiken - maakt echt verschil.

Maar goed, 1500-1800 euro voor een tweedehands (vroeger het Pro-model) camera en 'instap' zoomlens is niet niks.
Wat is er in jouw systeem van Tamron en Sigma?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-09 20:59
Een telelens met veel scherpte, snelle focus en veel lichtsterkte is als Jutta Leerdam, iedereen wil dat wel.

Voor mijn 'wereld' Fujifilm is dat de XF200 F2.0 (300mm kleinbeeld) die met converter naar f2.8 gaat voor 280mm op APS-C (448mm kleinbeeld).

Dit grapje kost je 4750,- euro... https://www.kamera-expres...f-200mm-f-2-0-r-lm-ois-wr

Zie hier de kwaliteit en de review hier:

https://www.imaging-resou...mm-f2-r-lm-ois-wr/review/

Gelukkig kun je deze, net als auto's en dergelijke ook huren!. En dat maakt het interessant. Je kunt gewoon een kitlens gebruiken voor huis, tuin en keuken foto's en video's. (Bijvoorbeeld de Fuji 18-55 f2.8-f4.5 of 14-45 f3.5-f5.6) en voor de dagen in de natuur huur je dit objectief.

Ongetwijfeld dat er bij Nikon ook vergelijkbare zaken te huur zijn. Jezelf goed informeren en verzekeren is ook een ding. Mocht je ooit de loterij winnen, of een vriendin krijgen die professioneel schaatser is en bulkt van het geld ;) dan kun je de lens die je gehuurd heb kopen en dan weet je gelijk wat je er aan heb. Zeker op Nikon zijn er veel opties en zeker met een grote investering is het raadzaam eerst te huren, dan te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Huren, goeie tip. Zo ben ik ook met pro lenzen begonnen. Eerst een keertje gehuurd om eens te kijken of het nou verschil zou maken.
Een week later had ik hem via MP gekocht.

Ja, een lens maakt heel veel verschil.
Het lijkt niks, een paar cijfertjes: 3.5-5.6 versus 2.8.
En het maakt echt een véél groter verschil dan de camera.

[ Voor 33% gewijzigd door Tarquin op 04-08-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:22
Met een 70-300mm F4.5-5.6 heeft een upgrade naar een nieuwe body niet zo veel zin.
Die lens is niet heel scherp.
Als je niet meer dan €500,- uit wil geven kun je kijken naar een 300mm F/4:
https://www.marktplaats.n...YKmOVOe48b2jwwikzu7WfCdCs
Deze is een stuk scherper dan wat je nu hebt: https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Of als je meer bereik wil een Sigma 150-500 F/5-6.3:
https://www.marktplaats.n...TcFsGsBa7-JRA6MmWdBx_iHDj
Ik weet niet hoe goed deze is met AF. Zul je even wat reviews over moeten opzoeken.

Als je iets meer geld kan uitgeven kun je kijken naar een modernere 150-600 van Sigma of Tamron:
https://www.marktplaats.n...ontemporary-nikon-f-mount
https://www.marktplaats.n...i-vc-usd-g2-nikon-150-600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 10:35
wappiewappie schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:56:
Met een 70-300mm F4.5-5.6 heeft een upgrade naar een nieuwe body niet zo veel zin.
Als je niet meer dan €500,- uit wil geven kun je kijken naar een 300mm F/4:
https://www.marktplaats.n...YKmOVOe48b2jwwikzu7WfCdCs
Deze is een stuk scherper dan wat je nu hebt: https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Dit is natuurlijk op zich een mooi alternatief (meer lichtsterkte en scherpte) maar mist de AFS en werkt alleen met een schroevedraaier body... Is in de praktijk dus niet bruikbaar met de 5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:18
Voor wildlife zou ik persoonlijk eerder bij een crop blijven ipv naar een fullframe body over te gaan.
Mijn eerste gedacht zou dan een Nikon D500 zijn, maar ik betwijfel dat je die tweedehands voor maar 500 euro gaat vinden. De autofocus gaat dan wel een pak beter zijn, en doordat je ipv 12Megapixels er 20 zou hebben,ga je al iets meer kunnen croppen. De D7200 is natuurlijk ook niet verkeerd als body, maar gaat iets trager zijn dan de D500.

Qua lens vind ik het nog moeilijker om iets voor wildlife in die categorie te kunnen voorstellen. Mijn eerste gedacht als betaalbare deftige lenzen zijn de Sigma en de Tamron 150-600, maar ook daar kom je er helemaal niet met dat budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:22
Sodela schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:21:
[...]
Dit is natuurlijk op zich een mooi alternatief (meer lichtsterkte en scherpte) maar mist de AFS en werkt alleen met een schroevedraaier body... Is in de praktijk dus niet bruikbaar met de 5000
oja, daar had ik inderdaad niet aan gedacht.
Dan zou deze met AF-S in de benaming dus wel goed moeten werken:
https://www.marktplaats.n...cqPznZ_TNOCWjNEVUf4xbldUr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSG
Wederom dank voor alle reacties!

De Nikon 300mm F/4 AF-S is inderdaad een mooie lens. Hier zou ik eventueel ook nog een teleconverter tussen kunnen zetten.

Misschien overwegen een dagje wat te huren kijken hoe veel verschil het maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:50
Wat ik zou doen..

Als eerste de body upgraden en minimaal de D7200 nemen want veel betere AF en ISO prestaties en veel meer pixels. Alle 3 helpen je zeker aan betere beeldkwaliteit. Genoeg keuze bij Kamera Express met 12 maanden garantie en binnen budget. (Toch zou ik nog liever doorsparen voor de al genoemde D500. Voor wildlife een absolute no-brainer. Kijk eens naar de reviews bij dpreview en photographylife. Je kunt met de D500 jaren vooruit zonder dat je body de beperkende factor wordt.)

Als volgende upgrade stap zou ik waarschijnlijk kijken naar de AF-S 200-500mm 5.6. Deze lens biedt veel waarde voor z'n geld. Constant diafragma, goede VR en veel mm's om close-up's van vogels te kunnen maken.

Ik zou de 300 mm met teleconverter niet snel gebruiken omdat de teleconverter minimaal weer een stop licht wegneemt en bij vogels lijkt me een vast brandpunt lastiger omdat zoomen met je voeten je onderwerp sneller laat wegvliegen dan in- of uitzoomen met de lens. Ook zou ik niet op full frame overgaan ivm het 'crop voordeel' van een kleinere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:54

Marc H

- - Is wakker - -

Wat ik zou adviseren:

Doorsparen.

En wat mij is de keus tussen een betere lens en een betere body simpel: Een betere lens. Al koop je de nieuwste en beste body, met een niet denderende lens blijft het eindresultaat slecht. Terwijl je met een betere lens meer uit de body die je al hebt kan halen. Ook zijn lenzen, helemaal tweedehands, een stuk waardevaster.

Wat voor lens? Gezien je wens voor croppen zou ik voor meer bereik gaan, een 400 MM prime zou mijn keuze zijn, al heb ik geen idee welke, want voor dat soort adviezen ben ik er al te lang uit en heb ik meer ervaring met Canon.

Realiseer je wel dat natuurfotografie een tak van sport is waarbij de apparatuur een relatief grote rol speelt, omdat je meestal op grote afstand van het doel moet blijven.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
BSG schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:47:
Hallo,
Ik gebruik nu een tijd de oude Nikon D5000 met een Nikkor 70-300mm F4.5-5.6 zoomlens. Ik fotografeer vooral wild met name vogels van alle soorten en maten.
Wat is 'een tijd'?
Hoeveel jaar fotografeer je al?
Ik vraag dit omdat ik de indruk krijg dat je je skills probeert te verbeteren door 'betere' apparatuur aan te schaffen. Maar zo werkt het niet. Ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben, no offense.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSG
Ik denk dat ik dan maar verder spaar totdat ik een echt mooie lens kan kopen.

Ik gebruik nu de Nikon van mijn vader. Hij gebruikt hem al een tijd ik gebruik hem nu 2,5 jaar. Er blijft natuurlijk altijd oneindig in skills te verbeteren, maar denk dat het hier wel grotendeels aan de apparatuur ligt. Vandaar ook dat als ik besluit een lens te kopen dat ik heb misschien eerst een dage huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:51

bobcom

Dedicated dabbler

@BSG Anders dan de meesten zou ik toch nadenken over een d7200. De extra pixels stellen je in staat flink verder te croppen, de niet enorm veel, maar toch wel merkbaar betere prestaties bij weinig licht) geven je meer speelruimte voor kortere sluitertijden en de extra AF-punten maken de kans op treffers groter .- evenals de hogere burst rate.
Na 2.5 jaar D5000 plus AF-S 70-300 lijkt "skills verbeteren" niet je eerste porioriteit: waarschijnlijk kun je niet veel verder komen met je body. En op een D7200 kun je wel betaalbaardere en beter gewone AF (schroef-)lenzen kwijt, zodat je groeipad in de nabije toekomst ook wat begaanbaarder is.
"Eerst de lens en dan de body" is doorgaans een solide advies maar mag geen dogma zijn. Oftewel: ook dogma's mogen getoetst worden aan de omstandigheden.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
wappiewappie schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:56:

Die site kende ik niet maar je kunt echt goed zien wat een verschil een lens maakt.
Die 300 fixed is met f4 véél scherper dan die zoomlens op f5.6. Daar kun je inderdaad nog prima een TC tussen zetten, daar is hij scherp genoeg voor.
Een andere body op je huidige lens heeft geen enkele zin - je hebt alleen méér pixels om een onscherp plaatje mee vast te leggen. Het blijft een vaag plaatje. En dan kun je croppen wat je wilt, het probleem is dat de onscherpte niet komt omdat je te weinig pixels hebt.
Elke zoomlens is gewoon slechter op zijn maximale zoom en de jouwe is geen uitzondering.

Geld uitgegeven aan lenzen betaalt zich dubbel terug: Je oude camera presteert ineens een stuk beter (want die kan prima omgaan met het extra licht en de scherpe plaatjes die hij ontvangt). En als je ooit je camera upgrateert, heb je een mooie lens waarmee je het beste eruit haalt.

[ Voor 12% gewijzigd door Tarquin op 05-08-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSG
Het verschil is inderdaad erg groot! Maar ook het verschil met een tamron 150-500mm schilt al erg groot. Ook heb ik de sigma 150-500mm vergeleken met de tamron 150-500mm dat verschil is ook erg groot vind ik.

Het lijkt erop dat er best wat scherpe lensen te krijgen zijn voor onder de 600 euro. Dan wel tweedehands.

[ Voor 3% gewijzigd door BSG op 06-08-2023 18:33 ]

Pagina: 1