Geen opslag ruimte meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-07 00:41
Ik wil meer ruimte op mijn Macbook maken, aangezien er vrijwel geen opslag ruimte meer is. Maar het is mij onduidelijk waarom de opslag ruimte volzit.

82GB van de 121GB valt onder "systeem". Maar wat houdt dit exact in? Ik gebruik al heel wat jaren deze macbook en had gelezen dat er veel opgeslagen kan worden in de loop der jaren. Bijv. als je gewoon op internet zit etc.

Wat is hier van waar? Hebben jullie tips?

Ik heb veel verwijderd. Grote bestanden (als ik daarop filter) die ik niet gebruik. Ik kan eigenlijk de grote bestanden niet vinden.

Ik was erg geholpen bij eerdere problemen hier op het forum. Dus vandaar dat ik nog een thread open voor dit nieuwe probleem.

Beste antwoord (via Pablo. op 14-09-2023 15:36)

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Ik gebruik al jaren DaisyDisk, een aanrader. Scant de drive super snel en geeft ook aan of bestanden verwijderd 'mogen' worden. Zie https://daisydiskapp.com/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Ik weet niet of het veel scheelt aan ruimte maar ik dacht dat in Macosx talen die niet gebruikt worden er uit verwijderd kunnen worden uit het systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het nog lukt: download even Grandperspective om te zien waar de grote bestanden zitten. Zo kun je dus ook zien waar die 82GB van je Systeem aan op gaat.

Die heeft mij ook al meerdere keren "gered" bij een enorm traag systeem, want dat gebeurt er wanneer er nog maar een paar honderd MB vrij is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46

talin

ES-MA

sypie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:59:
Als het nog lukt: download even Grandperspective om te zien waar de grote bestanden zitten. Zo kun je dus ook zien waar die 82GB van je Systeem aan op gaat.

Die heeft mij ook al meerdere keren "gered" bij een enorm traag systeem, want dat gebeurt er wanneer er nog maar een paar honderd MB vrij is...
Die kende ik nog niet, ik maak altijd gebruik van Treezise die laat je direct de grootste map zien en kan je navigeren naar.

gratis tools: https://formac.informer.com/treesize

[ Voor 3% gewijzigd door talin op 03-08-2023 10:16 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:25
Ben je er nog achter gekomen wat voor bestanden er in de 82GB systeem zaten?

Heb een collega met een vergelijkbaar probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@dzjee Laat die collega dan ook even GrandPerspective downlaoden, zoals ik @Pablo. ook heb geadviseerd. Die maakt inzichtelijk waar grote bestanden staan en wat het is. Zo kom je er achter waar je ruimte aan op gaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Ik gebruik al jaren DaisyDisk, een aanrader. Scant de drive super snel en geeft ook aan of bestanden verwijderd 'mogen' worden. Zie https://daisydiskapp.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pablo.
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-07 00:41
Even een update vanuit mijn kant. Door drukte heb ik het een tijdje op de plank laten liggen.

@sypie goed advies. Dat programma ziet er top uit. Echter had ik niet de nieuwste versie en was updaten ook geen mogelijkheid meer in mijn geval. Anders had dat uitstekend gewerkt.

@lexuzu deze kon ik wel downloaden met mijn huidige versie. De trial gedownload en even getest. Wat een geweldige tool! Gelijk gekocht voor €10. Ben nu nog geen 10 minuten bezig en al ruim 20GB vrijgemaakt.

Bijv. een email account wat voor ruim 10GB data lokaal had opgeslagen. Wat totaal onnodig is. Alles direct verwijderd.

Erg bedankt voor de hulp allemaal!
Pagina: 1