(Alweer een) Perilex/1-fase/kookgroep/Bora vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-04 22:59
Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe keuken laten plaatsen met daarin een inductiekookplaat met afzuiging. Namelijk de Bora GP4U.

Nu heb ik het aansluiten hiervan een halt toegeroepen en wel om de reden dat deze maar 1 nulklem blijkt te hebben, waardoor deze naar mijn idee alleen geschikt is voor een 3-fase aansluiting (in NL) als je het maximale vermogen zou willen benutten.

Ik heb een enkelfasige groepenkast met een kookgroep. De Bora GP4U heeft, in tegenstelling tot de puru, hier geen optie voor lijkt het.

Ik heb dit aangegeven bij de keukenleverancier, deze heeft contact opgenomen met Bora en Bora geeft op zijn beurt aan dat dit wel kan, maar dat de 2 nullen samen onder 1 klem moeten in een dubbele adereindhuls.

Een andere optie die mij geboden werd is een andere kookplaat die wel 2P2N geschikt is.

Nu ben ik redelijk zeker van dat een dubbele adereindhuls hier geen goede oplossing is (ivm kans op losschieten 1 nul en dan 32A theoretisch op de andere nul) en neig toch te kiezen voor een andere plaat.

Voordat ik de knoop doorhak wil ik dit vraagstuk toch nog even hier posten in de hoop dat iemand mij hier een eenduidig antwoord op kan geven.

Beste antwoord (via smidie op 05-08-2023 09:20)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Fabrikanten, zeker dat soort helpdesks, kijken niet naar landelijke regelgeven, alleen naar "zou het werken". Eigenlijk net als de beunen installateurs. Zeker omdat ze in het buitenland de Nederlandse kookgroep zelden snappen.

Als de plaat max 7,4-ish kW is dan zou je hem op 1-fase aan kunnen sluiten als je in de meterkast gebruik maakt van een 4p (dus niet een 3p+n) automaat. Dan checkt deze of een aders (incl N's) niet overbelast raken en kan je 2x N onder dezelfde klem doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 02-08-2023 20:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Waarom zou een ader uit een goed aangeknepen twin huls schieten? Als er voldoende ruimte is in het aansluitblok van de plaat om die aders met hulzen te plaatsen lijkt me dat nog wel een acceptabele oplossing namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidie
Het gaat naar mijn idee niet zo zeer om de hoogte van de kans, maar meer om dat de kans aanwezig is wat het dus onveilig zou maken.

Ik snap wat je zegt en dat is ook precies mijn twijfel. Is er een mogelijkheid dat dit gaat resulteren in een onveilige installatie? Ik vind het vooral opmerkelijk dat andere Bora platen dus wel N1 & N2 contacten hebben, wat mij gewoon het idee geeft dat dit niet de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:23
Dit is geen acceptabele oplossing. Er is geen enkele garantie dat de nulstroom zich evenredig door de twee aders gaat verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
smidie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:41:
Het gaat naar mijn idee niet zo zeer om de hoogte van de kans, maar meer om dat de kans aanwezig is wat het dus onveilig zou maken.

Ik snap wat je zegt en dat is ook precies mijn twijfel. Is er een mogelijkheid dat dit gaat resulteren in een onveilige installatie? Ik vind het vooral opmerkelijk dat andere Bora platen dus wel N1 & N2 contacten hebben, wat mij gewoon het idee geeft dat dit niet de bedoeling is.
Als de fabrikant aangeeft dat dit kan en er is ruimte zou ik er geen moeite mee hebben. Zie niet in dat dit onveilig zou zijn mits de adereindhuls deugdelijk is aangebracht.
Als je toch ergens op wilt letten en bang bent voor onveiligheid: vraag dan het aandraaimoment eens op. En check dat aan de plaat en meterkast kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smidie
Ik vraag mij nu opeens af of de fabrikant de keukenboer niet verkeerd begrepen heeft, en denkt dat het hier om 2 aparte fases gaat.

In het boekje van de Bora is gewoon geen manier aangegeven voor het gebruik van een kookgroep, dus dan blijf ik het bijzonder vinden dat er nu gezegd wordt dat ik gewoon 2 nullen aan elkaar moet knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit mag verder in DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09

remco_k

een cassettebandje was genoeg

devriesjande schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:42:
Dit is geen acceptabele oplossing. Er is geen enkele garantie dat de nulstroom zich evenredig door de twee aders gaat verdelen.
offtopic:
Als dit een probleem zou zijn, dan geld dit ook bij 2P2N platen. Er zijn er zat waar de N klemmen moeten worden gebrugt. Die hebben dan hetzelfde probleem.

De praktijk is, denk ik, dat er vanzelf een natuurlijke balans onstaat tussen de 2N aders
.

Alles kan stuk.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Fabrikanten, zeker dat soort helpdesks, kijken niet naar landelijke regelgeven, alleen naar "zou het werken". Eigenlijk net als de beunen installateurs. Zeker omdat ze in het buitenland de Nederlandse kookgroep zelden snappen.

Als de plaat max 7,4-ish kW is dan zou je hem op 1-fase aan kunnen sluiten als je in de meterkast gebruik maakt van een 4p (dus niet een 3p+n) automaat. Dan checkt deze of een aders (incl N's) niet overbelast raken en kan je 2x N onder dezelfde klem doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 02-08-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

remco_k schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:50:

Als dit een probleem zou zijn, dan geld dit ook bij 2P2N platen. Er zijn er zat waar de N klemmen moeten worden gebrugt.
Die moeten voor 1-fase dan dus juist NIET gebrugd, die is dan alleen voor als hij aan 3-fase (of 1x 32A) gaat.

Heeft de plaat maar een enkele N geldt mijn bovenstaande :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:00

epic_gram

undercover moderator

hoe zit het dan met de aardlek? Ik neem aan dat je beide groepen wel achter dezelfde aardlek moet hebben want anders gaan ze er allebei uit toch?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@epic_gram Correct :)

Dit mag ook een enkele 4P aardlekautomaat zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Septillion schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:54:
[...]

Die moeten voor 1-fase dan dus juist NIET gebrugd, die is dan alleen voor als hij aan 3-fase (of 1x 32A) gaat.

Heeft de plaat maar een enkele N geldt mijn bovenstaande :)
Oh ja, klopt. Je hebt gelijk.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Septillion schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:56:
@epic_gram Correct :)

Dit mag ook een enkele 4P aardlekautomaat zijn :)
Dat zou mogelijk zijn. Maar die bestaan volgens mij niet. De nul wordt alleen maar geschakeld. Niet bewaakt op overstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48
devriesjande schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:42:
Electronen kiezen gewoon de makkelijkste weg, zolang de aders aan beide uiteinde vast zitten wordt de belasting gewoon 50-50 verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Een acceptabele oplossing is 1x 40A ALS met daarachter 2x 16A automaat. Beter is een plaat geschikt voor 2P2N.

[ Voor 21% gewijzigd door Sethro op 02-08-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:40
Even out of the box: 1x 32A automaat, maar dan wel met 4mm2 of 6mm2 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Oilman schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:11:
[...]

Electronen kiezen gewoon de makkelijkste weg, zolang de aders aan beide uiteinde vast zitten wordt de belasting gewoon 50-50 verdeeld.
Klopt. Maar zitten die aders over 10 jaar nog vast ? En de bedrading in de groepenkast? Of er is over 10 jaar een contact in de automaat dat niet lekker schakelt.

Vorige week nog een nieuwe aardlekschakelaar geplaatst. Bleek de nul niet te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
TereZz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:16:
Even out of the box: 1x 32A automaat, maar dan wel met 4mm2 of 6mm2 kabel.
Dat is zeker mogelijk. Maar niet echt selectief in een woning met 35A hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

devriesjande schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:06:
[...]

Dat zou mogelijk zijn. Maar die bestaan volgens mij niet. De nul wordt alleen maar geschakeld. Niet bewaakt op overstroom.
Bestaan zeker, zijn alleen niet heel gangbaar. Bijvoorbeeld een Hager ADM416G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidie
Dank voor alle antwoorden.

Wat ik er nu uit opmaak is dat het geen goede oplossing is om deze plaat te houden met de huidige groepenkast, zoals verwacht dus. Ik zou ervoor kunnen kiezen om dingen aan te passen om het geschikt te maken, zoals bijvoorbeeld over gaan naar 3 fase, een andere groep etc...

Toch ga ik waarschijnlijk voor een andere plaat, simpelweg omdat dat de optie is die de keukenboer voorstelt.

De vraag is dan of de Bora puru(of pure) wel geschikt is. Ook deze heeft in de handleiding niks over een kookgroep staan, maar deze heeft wel 2 losse N aansluitingen.

[ Voor 16% gewijzigd door smidie op 02-08-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@smidie Kan je handleidingen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:06
Officieel is geen enkele.bora kookplaat geschikt voor de Nederlandse kookgroep. Al zegt Bora klantenservice zelf dat bijvoorbeeld de Puru wel prima op een kookgroep kan worden aangesloten.

De kans op het losschieten van een draad uit een adereindhuls zou ik niet zo bang voor zijn als dat gewoon degelijk is aangesloten en aangeknepen.

Maar officieel vanuit de handleiding kan het niet, maar je zult ongetwijfeld niet de enige zijn waarbij het op een kookgroep is aangesloten.

Maakt dat het dan veilig, geen idee. Zou ik er persoonlijk op vertrouwen dat het dan wel goed gaat. Ja. Anders had je echt wel gehoord dat er kookplaten defect gaan of kookgroepen uitvallen. En dan komt iedereen echt wel terug bij zn keukenleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@S-te-fan Probleem is juist dat ze niet uitvallen indien op enkele N ;) Maar dan bij een goeie kookbeurt je bedraden laten smelten. Kan lang goed gaan, maar zonder naar de bedrading te kijken heb je het zonder 4P automaat dus niet door :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

smidie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:33:
Nu ben ik redelijk zeker van dat een dubbele adereindhuls hier geen goede oplossing is (ivm kans op losschieten 1 nul en dan 32A theoretisch op de andere nul) en neig toch te kiezen voor een andere plaat.
Los van of de kookplaat en jouw aansluiting voor elkaar geschikt zijn of niet:
TWIN-adereindhulzen worden in de industrie regelmatig gebruikt. Mits goed aangeknepen zorgt dit voor een gasdichte verbinding van je draden die niet gaat oxideren. Dat schiet nooit meer los, je trekt eerder de draad over dan dat je dit los trekt.

Goed aangeknepen betekent: de juiste lengte aangestript, de passende huls gebruikt, koperdraadjes NIET in elkaar draaien, beide draden volledig in de huls gestoken zodat de hele huls gevuld is, geen uitstekende koperdraadjes, en met de juiste passende tang aankrimpen.
Klinkt omslachtig, valt reuze mee. :)
En er zijn zat gevallen waarbij een component geen dikkere draad accepteert, zodat we dan 2x een draad van een maatje kleiner parallel moeten leggen. Werkt prima en dat mag ook gewoon.

Voorbeeldje van een TWIN adereindhuls: https://www.phoenixcontac...i-twin-2x-4-12-gy-3201000

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De twinhuls is dan ook niet de plek waar ik me zorgen om zou maken. Maar zeker gezien soepel draad niet gangbaar is in je huis zal je dus nog een overgang hebben, waarschijnlijk een onding van een Perilex. Genoeg punten om te falen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:06
@Septillion maar dat zou dan gaan om de bedrading in de kookplaat zelf waar 32A gaat lopen. Immers ligt er een dubbele nul draad naar de meterkast. En zoals iemand al aangaf, als de nul in de kookplaat gekoppeld is zal de stroom zich daar gewoon evenredig verdelen en krijg je maximaal 16A over de draad in huis.

@smidie de aansluitschema's zijn voor beide dus hetzelfde alleen hebben ze bij de nieuwere plaat een enkele nulklem geplaatst ipv een dubbele met brug.

Dus als je strict de handleiding zou volgen kunnen beide kookplaten niet op een kookgroepen worden aangesloten omdat ze deze optie niet geven.

Op diezelfde pagina staat namelijk linksonder voor de 1 fase aansluiting dat je een 32A zekering nodig bent.

Een 2 fase aansluiting is in dit geval wat anders dan een kookgroep. Omdat ze hier uitgaan van een enkele 16A zekering op een 3 fase groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:04
@S-te-fan Het gaat niet om de bedrading in de kookplaat. Het gaat erom als 1 van de 2 nuldraden is onderbroken of slecht contact maakt (bijvoorbeeld in de perilex) de stroom zich niet meer evenredig verdeeld. Dan krijg je dus niet maximaal 16A over de draad in huis maar 32A. Daar is de installatie niet op beveiligd met een kookgroep.

De optie met een twinhuls en een 16A 4P automaat lijkt mij overigens prima en zeker geen beun.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidie
Ik ben het er mee eens dat een twinhuls met 4P automaat een goede oplossing zou zijn.

Het ding is alleen dat als er zoveel geld uitgegeven gaat worden aan aanpassingen, ik liever of direct een 3 fase kast heb of een geschikte kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@S-te-fan Gaat inderdaad niet om de plaat, immers mag deze ook op 1x 32A. Maar inderdaad de bekabeling in geval van een fout. De NEN schrijft gewoon voor dat elke ader tegen overbelasting beschermd dient te zijn. Vandaar dat in Nederland bijvoorbeeld ring mains niet voorkomen. En p zich dus relatief simpel aan te voldoen met een 4P automaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@smidie Scheelt dat die 4P aardlekautomaat ook direct in een 3-fase kast te gebruiken is. En snap dat je het dan liever gelijk naar 3-fase omzet maar aanvraag kost even en dan moet je ook wel echt alles gaan bekijken. Dus mja, op korte termijn niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidie
Septillion schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:58:
@smidie Scheelt dat die 4P aardlekautomaat ook direct in een 3-fase kast te gebruiken is. En snap dat je het dan liever gelijk naar 3-fase omzet maar aanvraag kost even en dan moet je ook wel echt alles gaan bekijken. Dus mja, op korte termijn niet te doen.
Dank hiervoor. Ik ga nu inderdaad toch voor een adereindhuls+4 polige beveiliging. De keukenleverancier gaat hiervan een deel van de kosten vergoeden.

Dit is voor ons de kortste klap zodat we geen andere kookplaat hoeven, maar de boel toch goed beveiligd is.

Is hier een geschikt Eaton component voor? Bijvoorbeeld de
FAZ-B16/4 of moet het ipv een automaat echt een alamat zijn? Dat is dan denk ik de FRBM6-B16/3N/003-A?

[ Voor 11% gewijzigd door smidie op 03-08-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als ik snel kijk zie ik wel 4P automaten en 4P aardleks maar geen 4P aardlekautomaten bij Eaton. De FRBM6-B16/3N/003-A is dus een 3P+N.

Of je aardlekbeveiliging nodig hebt hangt van je aardweerstand af. Indien onbekend wel verstandig. Als je nog een aardlek hebt met maar 3 groepen zou hij achter een bestaande mogen. Dan zou je in een 3-fase toepassing voor een losse 4P aardlek kunnen gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 03-08-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidie
Septillion schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:11:
Als ik snel kijk zie ik wel 4P automaten en 4P aardleks maar geen 4P aardlekautomaten bij Eaton. De FRBM6-B16/3N/003-A is dus een 3P+N.

Of je aardlekbeveiliging nodig hebt hangt van je aardweerstand af. Indien onbekend wel verstandig. Als je nog een aardlek hebt met maar 3 groepen zou hij achter een bestaande mogen. Dan zou je in een 3-fase toepassing voor een losse 4P aardlek kunnen gaan.
Dit is op dit moment de situatie (kookgroep zal dus vervangen worden): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwgc8oxTk9JF_siQC18-ruQZ3FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RudMRzCkWURxgeA79vuVeBFb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ipv de kookgroep zou je daar dus een 4P automaat achter de huidige rechter 2P aardlekschakelaar kunnen doen. Bijvoorbeeld een Eaton 243061.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidie
Septillion schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:36:
Ipv de kookgroep zou je daar dus een 4P automaat achter de huidige rechter 2P aardlekschakelaar kunnen doen. Bijvoorbeeld een Eaton 243061.
Top, bedankt. Ik vroeg mij alleen nog af wat het verschil is tussen de 243061 en de 1742422.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Volgens mij alleen dat de 1742422 met aansluitdraden komt. Gezien dat 1x blauw, 3x zwart is, is dat voor nu geen toevoeging (maar als de prijs beter is zijn ze er zo uit :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
Gewoon een kookgroep gebruiken en aansluiten met een dubbele bus op de kookplaat nul.
Naast de gekoppelde beveiliging automaat moet je ook een gekoppelde aardlek automaat hebben.
hebben.

Als er dan iets mis iets mis gaat en een van de twee nul draden wordt verbroken dan zal die helft van de gekoppelde aardlekschakelaar de boel netjes afschakelen, want die ziet een verschilstroom tussen zijn fase en zijn nul.

Als enige alternatief kun je een enkele 4mm (of 6mm) draad gebruiken in plaats van 2x 2,5mm voor de nul.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smidie
Dit is nu het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDlse-6nfnPq33sqHuaRYM4YnLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tqH8iZyzNWxF3vgp4J5NTry.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Prima zo.

Ik zeg maar niets over die loshangende kabel, waarschijnlijk doorverbonden op de wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidie
devriesjande schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:40:
Prima zo.

Ik zeg maar niets over die loshangende kabel, waarschijnlijk doorverbonden op de wcd.
Haha ja, dat is het restant van de chaos van de vorige bewoners. Dat komt binnenkort uiteraard nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:38
Ik zou graag bevestiging willen van een kenner of onze Bora correct is aangesloten.
We hebben een aparte 3 fasen kook/kracht groep voor de Bora:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FafvzKW2Uz7vx_kmXjxbOLgGjOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H86SVwLk3xexdn82T55LkISl.jpg?f=fotoalbum_large

En de Bora is op onderstaande wijze aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xX9hYKQs2xHNYf_DXM3cqH4iX8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STMRLYkioiXXHC7UQxWodoDO.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit de juiste wijze icm 3 fasen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

Zo te zien wel. Als blauw op de N zit in de groepenkast, komt het goed.
Alleen de draden zitten niet goed onder de schroef. De mantel moet er niet onder geklemd zitten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
En bevestig de aders aan de andere kant van de klem. De aarde zit aan de goede kant.

[ Voor 8% gewijzigd door devriesjande op 24-02-2024 20:42 ]

Pagina: 1