Oude glaskit vervangen, waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:27

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Ons huisje uit begin jaren 60 heeft een set houten kozijnen met oud dubbel glas erin (wat op een aantal plekken lek is met vocht ertussen). Dit zal binnen een aantal jaren vervangen worden door iets nieuwers en beter isolerend.

In principe kunnen we tot die tijd goed door met de huidige kozijnen, behalve dat de rand glaskit los aan het laten is aan de binnenkant. In de koudere maanden zorgt dit ervoor dat er veel condens vormt op het koude metalen randje van het dubbelglas zelf en dat dit veel schimmel veroorzaakt aan de randen van het raam.

Daarom zou ik graag dit randje zelf willen vervangen en wil ik graag wat advies inwinnen. Het betreft alle ramen in het huis, dus best veel werk wat ik graag in één keer goed zou willen doen.

Het lijkt een kwestie van oude kit wegkrabben/krassen, afplakken en nieuwe glaskit aanbrengen.

Zie hieronder foto's van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IfK_ljusmN7vnAS3HWKODo5PtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6adezrX5LUAzRmeZ3CRSAU3v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbBri8NLva1QFYvr6kJ6TMHd0oI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aO5WRe6pGBKXAMs4kuiT4fHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UR0hBT6_RqS_IOnJhJXpxh4tXPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9vFa5dkZVv1yz4QVPPnktCb.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via JJ White op 06-08-2023 15:37)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:14
Nieuw HR++ glas is helemaal niet zo duur…

Als de kozijnen zelf (het hout) nog in goede staat zijn, ben je door alleen de werkzaamheden die je nu beschrijft, en die je moet doen, al 80% van al het werk aan het doen wat je ook hebt als je ook het glas meteen zou vervangen.

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de oppervlaktes van het glas, maar ik zou zeker eens wat prijzen opvragen wat het kost als je alleen het glas zou laten vervangen.
Misschien kun je het voor wat kleinere raampjes zelfs zelf plaatsen, dan hoef je alleen maar de losse ruiten te kopen (en evt. wat nieuwe glaslatjes van een paar euros).

Zonde om er nu zoveel werk in te stoppen (je zult immers eigenlijk ook nog opnieuw moeten schilderen), en dan nog met slecht isolerend, oud en lekkend glas te blijven zitten, voor een aantal jaar nog wel.

Misschien kun je het combineren met een tweede isolatiemaatregel, dan kun je er ook nog subsidie op aanvragen!

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
JJ White schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:06:

Het lijkt een kwestie van oude kit wegkrabben/krassen, afplakken en nieuwe glaskit aanbrengen.
Ja, dat. Heb ik ook gedaan bij de ramen in mijn woonkamer. Grootste geklooi was het zo netjes mogelijk laten van een soort uitzetband (schuimrubber-achtig) dat achter de kit zat. Weet niet zeker of dat bij jou ook aanwezig is, maar volgens mij is dat wel redelijk gangbaar. Pas dus op dat je niet te diep snijdt.

Afplakken is overigens niet nodig bij het kitten hoor. Vooral eerst goed ontvetten en afmessen met veel zeepsop (Den Braven heeft hier prima spray voor). Begin bij het afmessen aan de onderkant van het raam. Als je dat niet doet, heb je kans dat 't zeepsop vanaf de zijkanten onder de onderste kitrand komt, waarna het niet meer goed hecht bij het afmessen.

Overigens vraag ik me af of die schimmel/condensvorming echt te maken heeft met de staat van de kit. In mijn ervaring komt het vooral doordat een ruimte onverwarmd is. Ik heb er in mijn slaapkamer ook wat last van in de winter; onverwarmd maar nieuw HR++ glas en nieuwe kit (uit 2019).

[ Voor 13% gewijzigd door sOid op 02-08-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-09 06:56
Makkelijker wordt het niet:
YouTube: Hoe kan ik glas kitten met de beglazingskit van Soudal? | Kitten met...

Zoals sOid aangeeft: werk van onder naar boven vanwege het vocht van de afwerkspray wat naar beneden stroomt. Op natte oppervlaktes kan je namelijk niet kitten.

Condensvorming ontstaat wanneer de temperatuur van het glas lager is dan de dauwpunttemperatuur van de lucht in huis. Dit is te voorkomen door de temperatuur in huis te verhogen of de relatieve luchtvochtigheid in huis te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

paQ

Die FugFix is wel een dikke +1 hoor
Dat is zo'n fijn ding! :Y

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:14
Nieuw HR++ glas is helemaal niet zo duur…

Als de kozijnen zelf (het hout) nog in goede staat zijn, ben je door alleen de werkzaamheden die je nu beschrijft, en die je moet doen, al 80% van al het werk aan het doen wat je ook hebt als je ook het glas meteen zou vervangen.

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de oppervlaktes van het glas, maar ik zou zeker eens wat prijzen opvragen wat het kost als je alleen het glas zou laten vervangen.
Misschien kun je het voor wat kleinere raampjes zelfs zelf plaatsen, dan hoef je alleen maar de losse ruiten te kopen (en evt. wat nieuwe glaslatjes van een paar euros).

Zonde om er nu zoveel werk in te stoppen (je zult immers eigenlijk ook nog opnieuw moeten schilderen), en dan nog met slecht isolerend, oud en lekkend glas te blijven zitten, voor een aantal jaar nog wel.

Misschien kun je het combineren met een tweede isolatiemaatregel, dan kun je er ook nog subsidie op aanvragen!

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:27

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
@BrainCrash Bedankt voor het inzicht! Ik zie je punt, ik denk dat ik in mijn hoofd heb dat dit een snelle fix kan zijn, maar daar lijkt het niet op nee. Ik denk dat we gaan proberen om ook de kozijnen te vervangen komend jaar, waar voor nu alleen het dak op de planning stond.

De kozijnen zijn in principe nog in goede staat qua hout, alleen is het ontwerp zover ik weet origineel uit begin jaren 60. Ik heb met tochtstrip al gaten opgevuld met kieren van 0 tot 6mm groot zodat het niet meer waait in huis, dus ik weet niet of het slim is om deze kozijnen te behouden en alleen nieuw glas te plaatsen. Ik ben wel een fan van de layout moet ik zeggen, met een klein kiepraampje boven en een groter "normaal" raam eronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh1pq7ygWll3Zwe8JRIx_yidh_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6rzJejlussDnGKam8smGrZY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 21:55
Let op dat oude kit asbest kan bevatten, dit komt regelmatiger voor dan je denkt. Doe dus netjes een mondkapjes op en maak sowieso gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:38
Geen antwoord op je vraag, maar als je toch bezig bent zou je ook nog kunnen kijken naar de inbraak veiligheid. (ik kan van de foto niet bepalen of dit begane grond is of een etage hoger)
Bij mijn ouders zijn ze in het verleden binnengekomen door het bovenste raampje open te forceren en vervolgen met een beetje hengelen hebben ze het onderste raam open gekregen.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Pagina: 1