Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• rappie_nl
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 00:36

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
Ik heb een kleine woonark die gebruikt wordt als vakantiewoning. Deze verhuur ik, maar ik maak er zelf ook veel gebruik van. Om wat op de elektriciteitskosten te besparen wil ik op de ark zonnepanelen installeren. Er is een 1 fase aansluiting en, niet geheel onbelangrijk, nog een ferrarismeter >:)

Het jaarlijkse elektriciteitsverbruik fluctueert, maar ligt gemiddeld rond de 850 kWh. De ark ligt ook ideaal met alleen aan de noord en noordoostzijde schaduw. Met twee (hooguit drie) zonnepanelen is het verbruik dus wel op te vangen.

Maar ik twijfel over welke omvormer ik het beste kan gebruiken voor deze situatie. Heel veel vrije muurruimte in de ark is er niet om een omvormer op te hangen. Ik wil geen omvormer in de woon of slaapkamer. Daarom zit ik te denken aan micro omvormers. Hoewel die wel wat prijziger zijn. Maar misschien moet ik niet zo zeuren.

Dus bij deze de vraag naar input van mede Tweakers. Wat zouden jullie doen in deze situatie? En welke (merk/type) omvormer zouden jullie nemen?

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04
Voor 2 of 3 panelen klinkt micro prima. Maar niet van Enphase, dan moet er alsnog van alles binnen en is de overhead daarvan enorm.

Zoek eens naar het Hoymiles topic, of APS anders.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Neem je in de budgettering mee dat er BTW over de installatie betaald moet worden?
Heb je al iets van een legplan in gedachte?

En lees dit ook even: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 27% gewijzigd door timovd op 02-08-2023 17:26 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)