Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• LeoMessi
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-08-2023
Kan iemand mij helpen.

Ik had 16 Risen(400Wp) panelen besteld, de dag van de installatie hebben ze 16 Phone Solar(400Wp) geplaatst ipv Risen! Volgens hun kunnen ze die Risen panelen momenteel moeilijjk verkrijgen.
Ik was daar niet mee akkoord, daar dat die Phone Solar panelen voor mij van minder kwaliteit zijn dat de Risen panelen.
Ze hebben mij voorgesteld van die Phono Solar panelen te vervangen door Trina Solar panelen.Ik heb zitten checken op het net en die Trina Solar panelen zijn vergelijkbaar of beter dan de Risen panelen.

Mijn vraag nu is of ik die Phono Solar panelen laat vervangen door Trina Solar panelen of niet.

Wat zouden jullie doen?

Bedankt

Topic hijack + ander onderwerp => eigen topic

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 02-08-2023 14:27 ]

Beste antwoord (via LeoMessi op 04-08-2023 10:18)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Okay, ik heb even moeten opzoeken wat de 3 fase situatie zonder 0 betekend... https://www.bouwinfo.be/b...3-x-230v-zonder-n.334967/
tl;dr: tussen de fasen staat dus 230V waar normaal fase-nul 230 is en fase-fase 400V.

@LeoMessi Was namelijk al verbaast dat je de SE9K noemde....

Hier is hij dan
https://designer.solaredg...592d0cda8a9a?units=METRIC

Je gaf aan 30 graden op plat dak, dus ik hoop dat dit representatief is voor hoe het ongeveer ligt. Het is in NL heel ongebruikelijk om het zo te doen.

De SE4000H is inderdaad behoorlijk aan de kleine kant. Nu mis je er voornamelijk teruglevering door dus de je zal zelf moeten oordelen hoe erg het is. Het kost bijna 3% van de jaaropbrengst - zie tabel.

In de 2e tab staat de SE9K. Die op 3x 230 zonder 0 maar 5,2 kW kan wegzetten... Ik gok zo door dat hij bij 230V zoveel eerder op zijn mag stroom zit. Dat geld bij de enkelfase omvormer niet.
3 fase is minder efficiënt. Hierdoor is de meeropbrengst op jaarbasis maar 70kWh, maar in de wintermaanden haalt een SE9K iets minder netto uit de panelen.

Het wordt dus een lastige afweging.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• PA4MW
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 14:57
Waarom zijn die van minder kwaliteit vind je? In principe is Phono Solar netzoals Risen een Tier-1 fabrikant (https://solaranalytica.com/tier-1-solar-panels/). Zelf zou ik vanuit kwaliteitsperspectief geen bezwaar hebben tegen deze panelen, mits het esthetisch of qua formaat niet goed past natuurlijk.

• LeoMessi
Meeste zonnepanelen die professioneel worden geinstalleerd zijn Tier-1 panelen. Maar toch zijn er verschillen in rendement, qua cellen, efficientie, garantie, opbrengst, enz, ...

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
Dus ze willen betere panelen er op gaan leggen dan dat je oorspronkelijk in gedachten had?
Hangt er van of er meerkosten aan verbonden zijn denk ik dan.
Maar in principe moet een aannemer zich houden aan hetgeen is afgesproken of waarvoor is getekend.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ronald
Gaan we weer.

Risen
https://www.zonnepanelen-..._full_black_datasheet.pdf

15 jaar product garantie... 3 jaar meer dan het minimum op de markt. En nutteloos zonder garantie voor vervanging op je dak... Wat bijna geen enkele installateur aan biedt.
84,8% opbrengst garantie na 25 jaar. Niets bijzonders. En toon het maar aan.

Phono
http://www.phonosolar.com...TwinPlus-182-108-10BB.pdf
Ook 15 jaar product en 84,8% na 25 jaar.

En als laatste de Trina
https://www.stralendgroen....08-1500V-Black-frame.pdf
Ook deze is 15 jaar product en 84,8% na 25 jaar.

Bel de installateur, zeg sorry en jaag hem niet op kosten voor iets gelijkwaardigs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• LeoMessi
IK heb liever de Trina Solar dan de Phone Solar.

Daarbij ik heb een contract getekend voor Risen panelen. Als zij die panelen niet meer kunnen verkrijgen, dan hadden ze mij tenminste kunnen verwittigen, (ze hebben 7 maanen tijd gehad) en niet de dag zelf van de plaatsing komen zeggen ik ga niet de panelen plaatsen wat wij overeen gekomen zijn! Zij zijn in de fout gegaan ik niet.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:33
LeoMessi schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:10:

Daarbij ik heb een contract getekend voor Risen panelen. Als zij die panelen niet meer kunnen verkrijgen, dan hadden ze mij tenminste kunnen verwittigen, (ze hebben 7 maanen tijd gehad) en niet de dag zelf van de plaatsing komen zeggen ik ga niet de panelen plaatsen wat wij overeen gekomen zijn! Zij zijn in de fout gegaan ik niet.
Succes met het oplossen (met deze houding gaat dat lastig worden).

Panelen die 7 maanden geleden beschikbaar waren, zijn nu vaak niet meer beschikbaar omdat er een nieuwer/ander model is uitgekomen. 7 maanden geleden zag de wereld er anders uit.

En als jij er al over uit bent wat je wilt, waarom vraag je ons dan om advies?

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 03-08-2023 10:20 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-11 15:36

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je komt nu over als een boze, rood aangelopen, stampvoetende kleuter. Onthoud: Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn (en nog veel meer met BS).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:27
In de kern heeft deze TS wel een punt. Je komt een bepaald type overeen. Als die niet leverbaar is, hoor je als leverancier even je klant te bellen. Ik vind het echter niet in verhouding staan dat de leverancier nu wordt gedwongen de boel te vervangen.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:40
De installateur gaat echt niet alle panelen vervangen door een ander (vrijwel gelijk) type, dat kost hem veel te veel.

Even vriendelijk overleggen en je krijgt een beetje korting op de eindfactuur, klaar.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:27

TTLCrazy

Listen to Frankie

De TS heeft zeker gelijk, ik begrijp dit topic alleen niet. Je bent het niet eens met de geleverde (verkeerde) panelen, de installateur geeft een prima oplossing zoals jezelf aangeeft met betere panelen, dan doe je dat toch gewoon ?

Mits er geen extra kosten aan zijn verbonden snap ik niet wat je van ons verwacht nu.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar WAAROM dan?
Alleen maar vanwege de merknaam?

Zoals @Ronald al aangaf, qua specs zijn er bar weinig verschillen.

Of heb je ook de merknaam van de gebruikte schroeven en kabels betwist? :+

Zorg liever voor een goede verstandhouding met de leverancier/installateur. Dat zul je nog hard nodig hebben als je later nog vragen/wensen/service hebt... O-)

Mooie Plaatjes   

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-11 19:48
LeoMessi schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:13:
daar dat die Phone Solar panelen voor mij van minder kwaliteit zijn dat de Risen panelen.
Dit is echt op geen enkele manier rationeel te onderbouwen.

Het is niet netjes van de installateur, eens. Maar nogal bizar om een installateur duizenden euro's aan kosten te laten maken (een dag de boel vervangen kost hem enorm veel geld) terwijl je er zelf geen kilowatt meer door gaat ontvangen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
LeoMessi schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:44:
Meeste zonnepanelen die professioneel worden geinstalleerd zijn Tier-1 panelen. Maar toch zijn er verschillen in rendement, qua cellen, efficientie, garantie, opbrengst, enz, ...
oke. wat zijn de verschillen tussen de 2?

dan heb je je antwoord toch? JIJ wil liever trina dan phone. prima.
Ga accoord met het aanbod en laat er trina op leggen.

persoonlijk vind ik het onnodig, Maar ook het bedrijf heeft hier de plank misgeslagen.
op zijn minst een belletje, hee we kunnen de panelen in de offerte niet leveren dit is het alternatief.
Is dat oke?

[ Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 03-08-2023 10:45 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• LeoMessi
turkeyhakan: Mijn excuses dat ik advies vraag. Wat is dat voor een commentaar?

FooLsKi: Je komt nu over als een boze, rood aangelopen, stampvoetende kleuter .... Dus voor jou is het mijn fout dat zij niet het contractueel overeen gekomen materiaal leveren. Ze hebben mij niet een mailtje of bellen in 7 maanden tijd en mij gewoon zeggen dat ze die panelen niet meer kunnen verkrijgen en mij andere in deplaatst voorstellen. in plaats daarvan koem ze met andere panelen de dag van de plaatsing zelf. Dus je vind dat normaal.
Onthoud: Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn (en nog veel meer met BS). Dan heb ik goede stroop gebruikt, daar ze mijn panelen komen vervangen binnen twee weken zonder geen cent meerkost.

TwingyTwingy: Hadden ze mij op voorhand verwittigd had ik 9 op 10 akkoord geweest met andere panelen. Zij zinj in de fout geweest, ik niet.

Smobbo: Ik heb heel vriendelijk in overleg geweest met hen. Ze hebben zelf voogesteld van de panelen volledig te vervangen ipv korting op de eindfactuur.

• LeoMessi
knip, geschreven sarcasme komt nogal vervelend over, nergens voor nodig

[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 03-08-2023 11:13 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

LeoMessi schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:56:
Voor jullie de installateur heeft gelijk en ik had gewoon moeten aanvaarden.
Bedankt allemaal voor jullie commentaar. Heel vriendelijk van jullie.
Ik zal volgende keer tweemaal nadenken voor ik advies vraag.
Maar je vraagt letterlijk "zal ik die Phone Solar laten vervangen door Trina?".
Als mensen dan aangeven "nee, zijn technisch hetzelfde, verschil ga je niet merken", dan wordt je boos en geef je aan dat het voor JOU niet hetzelfde is...

Wat verwacht je dan? Blijkbaar heb je al besloten dat je bent besodemieterd, en sla je het hier gegeven advies toch in de wind. Waarom vraag je dan advies? Of wilde je gewoon even horen dat iemand anders het met je eens was?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
Ik ben het eens met je stelling dat ze je eerder hadden moeten inlichten. Helaas hoor ik deze klachten zeer vaak dat ze gewoon met ander materiaal komen als overeengekomen. Ze geven het tussen neus en lippen dan snel door voor ze alles naar het dak brengen.

Hier op mijn werk kwamen ze met andere panelen en een vele lichtere omvormer. De omvormer hebben ze uiteindelijk alsnog om moeten wisselen omdat deze problemen gaf met het aantal panelen.

• LeoMessi
Jeroenneman: Ik vroeg gewoon advies al ik die zou vervangen of niet.
Waarom zou ik boos zijn dat ze mij als advies geven dat ze technisch het zelfde zijn? Ik heb gewoon geantwooordt dat ik toch de Trina beter vind dan de Phone Solar. Is dat boos worden??

Ik wou gewoon professionele uitleg van jullie ivm de panelen. Wat ik wel of niet beslist van te doen heeft toch hier geen belang.

Ik sla geen enkel advies in de wind. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik met de gegeven adviezen akkoord moet zijn. De eind beslisssing ligt toch aan mij, of niet?

knip, deze opmerking is nergens voor nodig

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 03-08-2023 11:12 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het is (helaas?) een beetje hoe het werkt in zonnepanelen land: je krijgt wat er in de container zit.
Of je echt in je recht staat hangt af van de verkoopvoorwaarden; mogen ze vergelijkbare producten aanbieden?

Qua cellen en productiemethoden is er geen verschil tussen de risen, trina en phono.

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 03-08-2023 11:14 ]

Wise enough to play the fool

• Ronald
TwingyTwingy schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:27:
In de kern heeft deze TS wel een punt. Je komt een bepaald type overeen. Als die niet leverbaar is, hoor je als leverancier even je klant te bellen. Ik vind het echter niet in verhouding staan dat de leverancier nu wordt gedwongen de boel te vervangen.
Er staat heel vaak: of vergelijkbaar.

Wat er ligt is vergelijkbaar…

• LeoMessi
Bedankt sjtienuh !!
Bij mij hebben ze ook een ander omvormer geleverd dan contractueel overeen gekomen.
Ze hebben de SE4000H ipv de SE5000H geplaatst zonder op voorhand te verwittigen.
Maar hier hebben ze wel gelijk daar dat mijn thuis installatie 3 fasig 3x20A zonder N is. (Maar dat hadden zij moeten weten vanaf het begin, daar dat verschillend mensen(techniekers) van de installateur maatschappij mijn installatie zijn komen bekijken.)
De SE5000H zou mijn hoofd schakelaar regelmatig laten springen bij zonnige dagen.
Maar hier ook hadden ze mij moeten verwittigen, en niet na de plaatsing zeggen, by the way, ik heb een SE4000H ipv een SE5000H. Ze hadden geen andere omvormer bij. Had ik nee gezegd was ik nu nog altijd aan het wachten voor mijn installatie. Hadden ze mij op voorhand verwittgd had ik meer dan tijd genoeg gehad om zelf te beslissen als ik mijn thuis installatie zou willen hebben verzwaren of niet.

Akkoord met jou Teacher. Ik heb daar geen enkel probleem mee dat ze vergelijkbare producten aanbieden.
Maar tenminste een belletje of smsje voor mij op de hoogte te houden. Maar niet de dag zelf.

• Ronald
Dat laatste is in zekere zin meer een probleem.

Se4000 kost immers iets minder.

Hoe liggen de panelen verdeeld op dak? Azimut/helling?

Dat de se5000h niet kon hadden ze oprecht eerder moeten laten weten… dat je doorzet de panelen te laten vervangen slaat als een tang op een varken… jij hebt er geen belang bij, in tegendeel… je bent voor service afhankelijk en die gaat niet beter worden als je bewust de financiële positie van de installateur verminderd door nutteloos op je strepen te staan, ondanks dat het (mogelijk, afhankelijk van wat er geschreven stond in offerte) niet netjes gegaan is.

• LeoMessi
Ronald:
Ik heb zelf niet veel doorzet. Ik heb hun gewoon gezegd dat ik niet akkoord was met de geplaatste panelen. En zonder iets te vragen, hebben ZIJ mij direct voorgesteld de panelen te vervangen met gelijkaardige panelen dat er contractueel overeen gekomen werd. Ik zelf heb niet doorgezet, Het voorstel kwam van hun.

Ik heb 16 400Wp panelen met optimizers op 1 string, volledig Zuid gericht en geplaatst op mijn plat dak met een hellings graad van 30 graden.

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Ik word altijd zo treurig als ik dit soort topics lees. Vanuit de NEN-EN-IEC 61439 zou de groep 1,25 Iac afgezekerd moeten worden dus 18,5A x 1,25=23,125 dus 25A. Dat is de se4000h de se5000h zou op een 32A groep moeten. Oftewel een 1f omvormer is al snel niet praktisch.

In PV land is nog wel redelijk wat te behalen betreffende regulering. Maar ook dingen zoals panelen die niet op een dak passen. 2,5mm2 voor alles. Aardlekschakelaar die eigenlijk 63a moet worden ipv de standaard 40a. Omvormer die een slag kleiner word etcetera.

• Ronald
@LeoMessi ik vind de omvormer wel heel erg klein nu.

Gaat dit om Vlaanderen? 3x20 zonder N is voor zover ik weet ongebruikelijk in NL.

Persoonlijk zou ik proberen de negatieve situatie te gebruiken om er iets positiefs van te maken. SE5K of SE6K lijkt me een betere keuze. Ik zal vanavond kijken wat dat het op zou leveren… mijn suggestie is om de bereidwilligheid van de installateur om te buigen naar andere omvormer die beter bij jouw situatie past… ik kom er vanavond op terug.

• LeoMessi
Bedank Ronald!

Het gaat inderdaad over Belgie(Vlaams Brabant)

Ze hadden mij all aangeraden van de monofasige SE4000H omvormer te vervangen door de 3fasige SE9K. Die is schijnbaar compatiebel met een 3x230v 20A zonder N installatie. (ik weet daar niet veel van)

Ik wacht op je antwwordt, thanks.

• Ronald
@Morocius In België geld de NEN zooi niet. Moeten installaties AREI gekeurd worden... dat dingen verantwoord zijn is veel beter geregeld bij onze zuidervrienden.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Okay, ik heb even moeten opzoeken wat de 3 fase situatie zonder 0 betekend... https://www.bouwinfo.be/b...3-x-230v-zonder-n.334967/
tl;dr: tussen de fasen staat dus 230V waar normaal fase-nul 230 is en fase-fase 400V.

Hier is hij dan

Je gaf aan 30 graden op plat dak, dus ik hoop dat dit representatief is voor hoe het ongeveer ligt. Het is in NL heel ongebruikelijk om het zo te doen.

De SE4000H is inderdaad behoorlijk aan de kleine kant. Nu mis je er voornamelijk teruglevering door dus de je zal zelf moeten oordelen hoe erg het is. Het kost bijna 3% van de jaaropbrengst - zie tabel.

In de 2e tab staat de SE9K. Die op 3x 230 zonder 0 maar 5,2 kW kan wegzetten... Ik gok zo door dat hij bij 230V zoveel eerder op zijn mag stroom zit. Dat geld bij de enkelfase omvormer niet.
3 fase is minder efficiënt. Hierdoor is de meeropbrengst op jaarbasis maar 70kWh, maar in de wintermaanden haalt een SE9K iets minder netto uit de panelen.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:37
Was het in belgië niet zo dat je 'forfair' betaald op basis van het max vermogen van de omvormer ? Dan zou je moeten uitrekenen of die 3% extra opbrengt wel de moeite waard is.

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-11 13:17
Jan-man schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:50:
Was het in belgië niet zo dat je 'forfair' betaald op basis van het max vermogen van de omvormer ? Dan zou je moeten uitrekenen of die 3% extra opbrengt wel de moeite waard is.
Dat is niet meer het geval omdat het salderen is afgeschaft voor alle nieuwe installaties(dacht ik tenminste). Dat van het max vermogen was in het leven geroepen om een "vergoeding" voor het gebruik van het net te hebben, omdat met salderen de meeste op een 0 rekening uitkwamen. Nu je enkel nog een terugleververgoeding krijgt was het niet meer van toepassing geloof ik.

• LeoMessi
Ronald schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:03:

Hier is hij dan

Beste Ronald,

Heel vriendelijk bedankt voor Uw onderzoek en uitleg.Ik apprecieer het enorm.

Voor 70kWh op jaarbasis en zoals je zegt, minder opleveren in de wintermaanden. (Dat is wat we hier het meest hebben in België)
Ik denk niet dat dat ik de installateur al die kosten gaat laten maken voor zo een klein verschil per jaar.
70kWh maal +/- 20 euro cent per kWh = ongeveer 14 Euros.

Nogmaals bedankt Ronald

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Ronald schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:41:
@Morocius In België geld de NEN zooi niet. Moeten installaties AREI gekeurd worden... dat dingen verantwoord zijn is veel beter geregeld bij onze zuidervrienden.
Ja tikfoutje het moet de NBN EN 61439-1 IEC zijn, waar de AREI gewoon naar verwijst.
Pagina: 1