4G Backup implementeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello010
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb behoefte aan een goede 4g-backup, mocht de glasvezelverbinding eruit liggen. Binnenkort wordt glasvezel aangesloten. Nu heb ik de volgende router gevonden:

TP-Link Deco X20 4G+ Mesh router

Deze router heeft een sim-kaart-slot, waar ik dus mijn simkaart met data-abonnement (mijn simkaart van t-mobile die nu in mijn telefoon zit) in kan stoppen.

Ik ben benieuwd of iemand op dit forum reeds ervaring heeft met een dergelijke oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56
Marcello010 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:44:
Ik heb behoefte aan een goede 4g-backup, mocht de glasvezelverbinding eruit liggen.
Dan neem je toch de zakelijke variant, daar zit het bij ingebouwd en hoef je niet zelf een simkaart te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Marcello010 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:44:
Ik ben benieuwd of iemand op dit forum reeds ervaring heeft met een dergelijke oplossing.
Ik heb ervaring met een 4G backup oplossing, alleen heb ik het iets anders gedaan;

2 x ASUS router(s) met DUAL WAN en MESH Wifi .
1 x Huawei B311-221 (uitvoering: Huawei B311-221)

De Huawei heb ik op de secondary WAN aangesloten op de ASUS router via een ethernet kabel. In de Huaweizit een data only SIM die altijd verbonden is, als WAN1 wegvalt merk ik het vaak niet eens

Het nadeel is dat je dan in je meterkast / bij je AOP een extra device plaatst, het voordeel is dat je de Huawei op een andere plek neer kan zetten waar de ontvangst van het 4G signaal evt beter is. Ander voordeel, ik kan de Huawei in de auto meenemen als ik ergens anders een LAN + wifi nodig heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ph16rCF.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EYoTQxx.png

[ Voor 19% gewijzigd door Lord_Dain op 02-08-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Marcello010 Ik heb je vraag afgesplitst. Het had weinig met de gebruikte provider te maken en past daarmee beter in een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:26
Zoals een andere tweaker zei https://www.t-mobile.nl/zakelijk gratis 4g backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Laatst online: 16:41
Sinds een paar weken heb ik T-mobile zakelijk met 4G backup. Die backup werkt alleen in het modem van T-mobile.
Daarom de volgende configuratie toegepast:
- eigen UDM pro met WAN 1 aangesloten op het GPON-kastje van T-mobile;
- T-Mobile modem met 4G USB stick aangesloten op WAN 2;
- Omdat deze modem 7 Watt vraagt, en alleen maar aan hoeft te staan als back-up heb ik hem aangesloten met een Shelly plug;
- Via Home Assistant wordt de internetverbinding bewaakt (ping);
- als verbinding wegvalt wordt de Shelly plug aangezet, modem start op en de internetverbinding hersteld.
Werkt prima, als je accepteert dat je bij het wegvallen van de glasvezelverbinding een paar minuten offline bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello010
  • Laatst online: 24-11-2024
Lord_Dain schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:07:
[...]

Ik heb ervaring met een 4G backup oplossing, alleen heb ik het iets anders gedaan;

2 x ASUS router(s) met DUAL WAN en MESH Wifi .
1 x Huawei B311-221 (uitvoering: Huawei B311-221)

De Huawei heb ik op de secondary WAN aangesloten op de ASUS router via een ethernet kabel. In de Huaweizit een data only SIM die altijd verbonden is, als WAN1 wegvalt merk ik het vaak niet eens

Het nadeel is dat je dan in je meterkast / bij je AOP een extra device plaatst, het voordeel is dat je de Huawei op een andere plek neer kan zetten waar de ontvangst van het 4G signaal evt beter is. Ander voordeel, ik kan de Huawei in de auto meenemen als ik ergens anders een LAN + wifi nodig heb.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Betaal je maandelijks voor de datasim of is dat prepaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En waarom zou je dit willen, is het niet simpeler om als het mocht gebeuren je telefoon als hotspot te gebruiken . Want dan ben je namelijk wel nog telefonisch te bereiken. Kijk ook eens naar de uptime van internet tegenwoordig. Uitval is echt een grote uitzondering, stroomuitval is een groter risico (alhoewel ook heel erg klein).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Frogmen schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:36:
En waarom zou je dit willen, is het niet simpeler om als het mocht gebeuren je telefoon als hotspot te gebruiken . Want dan ben je namelijk wel nog telefonisch te bereiken. Kijk ook eens naar de uptime van internet tegenwoordig. Uitval is echt een grote uitzondering, stroomuitval is een groter risico (alhoewel ook heel erg klein).
Dat is mogelijk wel simpel, maar als je bv. mijn netwerk neemt, ik moet er niet aan denken dat die 26 devices geen internet verbinding hebben, om meerdere redenen.. @Marcello010 het is een vast data abo.
Pagina: 1