Slim omgaan met waar de warmte vandaan komt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbiggel
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-12-2023
Hallo allemaal,

Achteraf is het mooi wonen en kijk je de koe in de kont, beide is op mij van toepassing. Jaren geleden ooit begonnen aan de zoektocht naar minder afhankelijk van de energieboeren en toen plannen gemaakt om een pellet CV installatie in de hal achter het huis te zetten en het dak vol te leggen met zonnepanelen.

De pellet installatie bleek duurder dan verwacht en zorgde er uiteindelijk voor dat degene met wie ik in gesprek was af haakte. De zonnepanelen liggen al iets meer dan drie jaar op ons dak en zijn sinds vorige maand al terugverdiend.

Rond de jaarwisseling bleek dat we genoeg budget hadden om op hout over te gaan. De nieuwe leverancier raadde aan om ook een zonneboiler er bij te zetten en daar met krachtstroom het overschot van de zonnepanelen op aan te haken om zo het buffervat (400 liter) op temperatuur te houden.

Klinkt allemaal als een plan maar wat ik vergeten was was dat ik jaren geleden mijn plannen om alles via de telefoon aan te kunnen sturen niet tot in detail met de nieuwe leverancier te bespreken. Na een levertijd (en wachttijd "want druk") van 6 maanden bleek dat de nieuwe installatie niet communiceert met een app.

Voor de pellet CV installatie heb ik nog hoop, daar is een module voor. Maar ik mis nog een manier om de krachtstroom via een app aan te sturen.

Uiteindelijk wil ik graag het volgende kunnen doen: op basis van de prijs bepalen in welke volgorde het warme water wordt geleverd: eerst via de zonneboiler, en dan goedkoop, iets duurder en dan duur.

Dus stel dat pellets goedkoper zijn dan elektra en daarna gas dan wil ik dat als er warm water wordt gevraagd (voor kraan of CV) er in een vooraf in te stellen volgorde wordt geleverd.

Hebben jullie ervaring met een dergelijke aansturing of weten jullie waar ik beter kan gaan zoeken naar een oplossing?

Veel groeten,

Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wanneer je serieuze warmtevraag hebt (winter) zal je zeer waarschijnlijk geen overschot PV hebben.
Daarnaast moet je niet kijken naar het rerouten van de PV stroom maar gewoon hoe kan je apparaat X starten bij overschot PV.
Dus begin met uitlezen van de meter zodat je weet wanneer je aan het terugleveren bent en met hoeveel.
Daarna kijken hoe je de overige apparatuur wil schakelen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:13

de Peer

under peer review

lijkt me handiger om dit niet te automatiseren maar gewoon handmatig te doen. zo heel snel verandert het tenslotte ook weer niet, tenzij je kiest voor een dynamisch stroomcontract met uurtarieven.
als jij voor stroom een jaarcontract hebt dan is je elektraprijs dus het hele jaar hetzelfde.
Ik weet niet hoe vaak je pellets inkoopt maar dat zijn dan dus de enige momenten waarop je eventueel switcht van verwarmingsmethode.

Bijzonder constructie overigens. De meeste tweakers gaan gewoon voor warmtepomp met (optioneel) zonnepanelen en een warmtepompboiler. of eventueel een airco.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 02-08-2023 15:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:47
3-fase inschakelen is niet zo spannend, gewoon een 3-fase relais laten schakelen door welke Wifi oplossing je ook kiest om de boel je je telefoon te kunnen bedienen.

Ik zou er echter geen tijd in steken en vooral de focus leggen op een wat duurzamere oplossing dan elektriciteit met COP=1 affakkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbiggel
Bedankt voor de reacties! Even proberen wat antwoorden te geven:

We wonen in een boerderij van ruim 80 jaar en hebben maar voor een deel vloerverwarming. Een warmtepomp levert dan te weinig op (volgens de verschillende experts die we hebben gesproken). Airco's zijn er al op de slaapkamers (onder de kap wordt het 35 graden als het buiten wat warm wordt en die warmte blijft te lang hangen, de rest van het huis blijft goed koel dus daar kunnen we niet mee verwarmen).

In mijn volgorde voor de levering heb ik een ding niet echt goed benoemd denk ik: als ik de pellets, elektra of gas verwarming aan zet gaan die door tot het water op temperatuur is ongeacht of de zonneboiler warmte levert. Mijn doel is om het geheel zodanig intelligent te maken dat juist de zonneboiler optimaal benut is door gebruik te maken van o.a. de weersverwachting en de temperatuur van de zonneboiler. Dus als er een zonnige dag verwacht wordt mag de rest uit blijven en omgekeerd. En als de rest aan gaat dan wil ik voorkomen dat ze alle drie gaan verwarmen, op dit moment wil ik geen gas verstoken maar ik wil ook voorkomen dat als bijvoorbeeld de pellet CV op storing gaat de rest van het huis koud blijft. Dus uit zetten wil ik dan ook weer niet. Met mijn geluk gaat zoiets fout als ik een keer uit kan slapen en word ik dan wakker in een ijskoud huis en duurt het een flinke tijd voor alles weer warm is.

De pellets koop ik eens per jaar in zodra de voorraadbunker klaar is (project is bijna uitgetekend en ga ik dan in elkaar zetten), daar gaat 15m3 in. Dat is meer dan genoeg voor een tot anderhalf jaar zodat ik op de gunstigste tijd in kan kopen.

Het overschot PV is niet (altijd) vooraf te bepalen, zeker niet op dag niveau ook omdat ons verbruik wat schommelt. Ik heb dat vrij goed "gedigitaliseerd" zodat ik weet wanneer er terug wordt geleverd dus dat is de minst lastige om in te zetten. Maar eerlijk gezegd is elektra nog het minst interessant, als de PV overschot heeft doet de zonneboiler natuurlijk ook flink zijn best ;-)

Hoop dat het een beetje helderheid biedt en anders ga ik nog beter mijn best doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:51
jbiggel schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:18:

We wonen in een boerderij van ruim 80 jaar en hebben maar voor een deel vloerverwarming. Een warmtepomp levert dan te weinig op (volgens de verschillende experts die we hebben gesproken).
Ik zou dit in detail voorleggen aan de WP lui hier op forum...
Die snappen er echt wat van... Kennis in de markt is een drama... ook te vaak bij zelfbenoemde experts.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbiggel
Daar ga ik weinig mee opschieten omdat ik geen warmtepomp ga aanschaffen (in ieder geval voorlopig), misschien was het in de woorden wat ondergesneeuwd maar de installatie die ik beschrijf hebben we al en een warmtepomp kost meer dan ik kan (en wil) betalen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ja maar je ontkomt hier niet aan de warmtepomp evangelie dus daar moet je even doorheen.

Kan je niet van het gas af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbiggel
Net als met andere evangelies heb ik de vrije keus om er wel of niet naar te luisteren en al helemaal om te beslissen er iets mee te doen ;-)

Alles kan, maar ik ga nog niet van het gas af. In ieder geval niet tot ik de branders van ons fornuis heb vervangen voor branders die iets anders dan aardgas aan kunnen en dat is lange termijn planning. Dat is natuurlijk een ander doel dan CV maar toch.

Ik kan als ik wil de stekker uit de CV installatie trekken, dan verbruikt die geen gas meer. Maar nog steeds lost dat mijn probleem niet.op en ben ik niet echt dichter bij de situatie die ik wil bereiken. Net als met andere evangelies is het voor evangelisten lastig om te focussen op de echte vraag ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-06 20:03
Er zijn 'Tweakers' die hun installaties met verschillende systemen met elkaar laten communiceren door zelf de benodigde <Tools> te ontwerpen en/of te programmeren.
Ga niet denken dat er voor elke configuratie in hardware een kant en klare automatisering-systeem leverbaar is, laat staan via een app.
Er zijn in Europa alleen al veel te veel verschillende systemen in gebruik, daarbij is elk land weer anders, wij hebben Saldering, elders is dat weer anders geregeld; in Duitsland is oliestook in woonhuizen heel normaal, hier totaal onbekend; In Finland is verwarmen net zo belangrijk als koelen in Spanje... en ga zo maar door...zoveel mensen, zoveel wensen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
jbiggel schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:18:
Bedankt voor de reacties! Even proberen wat antwoorden te geven:

We wonen in een boerderij van ruim 80 jaar en hebben maar voor een deel vloerverwarming. Een warmtepomp levert dan te weinig op (volgens de verschillende experts die we hebben gesproken). Airco's zijn er al op de slaapkamers (onder de kap wordt het 35 graden als het buiten wat warm wordt en die warmte blijft te lang hangen, de rest van het huis blijft goed koel dus daar kunnen we niet mee verwarmen).
Dit zou "prima" oplosbaar zijn met lucht circulatie. Een mechanische ventilatie zou je ook volledig inpandig kunnen houden. Ik zeg niet dat het verstandig is, maar het is niet onmogelijk. Ik zou persoonlijk het dan gelijk goed doen en een ventilatie aanleggen met WTW om de warmte uit de kamer te krijgen en deze aan verse buitenlucht toe te voegen als aanvoer BG.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbiggel
natural colour schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:24:
Er zijn 'Tweakers' die hun installaties met verschillende systemen met elkaar laten communiceren door zelf de benodigde <Tools> te ontwerpen en/of te programmeren.
Ga niet denken dat er voor elke configuratie in hardware een kant en klare automatisering-systeem leverbaar is, laat staan via een app.
Dat klopt. Ik zoek ook niet naar een kant en klare oplossing (al zou dat wel veel fijner zijn). Juist door te vragen kom ik er achter wat er al wel en (nog) niet is zodat ik veel makkelijker kan bepalen wat ik zelf nog moet bouwen.
The-Source schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

Dit zou "prima" oplosbaar zijn met lucht circulatie. Een mechanische ventilatie zou je ook volledig inpandig kunnen houden. Ik zeg niet dat het verstandig is, maar het is niet onmogelijk. Ik zou persoonlijk het dan gelijk goed doen en een ventilatie aanleggen met WTW om de warmte uit de kamer te krijgen en deze aan verse buitenlucht toe te voegen als aanvoer BG.
Klopt, maar is compleet niet relevant in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 16:22
Ik zou een 3 fase smart relais gebruiken zoals de Shelly om dat warmte element aan te sturen (Shelly pro 3 bijvoorbeeld). Dit heb je binnen 10 minuten geinstalleerd, en dan kan je direct vanaf afstand je heater bedienen waar ook ter wereld op afstand via de shelly cloud app.

Volgende stap is dan logica inprogrammeren die uiteindelijk gaat bepalen wanneer die heater aan/uit gaat. Ik denk dat je alleen een P1 meter en home assistant nodig gaat hebben. Er zijn geen kant en klaar modules hier voor, maar er zijn al zat tweakers die zo iets ontworpen hebben (zie home assistant topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbiggel
Top! Dank je!

Ben even aan het nadenken: die Shelly en ook een andere die hierboven ergens is genoemd ziet er uit alsof hij in de stoppenkast moet komen. Toen we toch bezig waren heb ik de stoppenkast in de hal meteen vervangen, die was nog uit de tijd dat de hal als champignon kwekerij werd gebruikt. Daar zou hij bij kunnen maar ik had het juist zo gemaakt dat voordat de krachtstroom kabel richting het verwarmingselement gaat er een stekker tussen zit zodat ik hem in de hal voor andere apparaten kan gebruiken indien nodig. Ik neem aan dat zo'n Shelly ook vlak voor de stekker van het verwarmingselement geplaatst kan worden toch?

De P1 meter heb ik, home assistant ook. Die kan ik zo uitbreiden. Dat is met de gordijnen van de dakramen, de airco's en de La Pavoni ook gelukt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbiggel
Duh....

Soms heb je wat tijd nodig om een goed/beter idee te krijgen: het "probleem" kan veel eenvoudiger opgelost worden (denk ik) door de warmte van de zonneboiler niet in het buffervat te laten komen waar ook de pellet installatie zijn warmte naar toe brengt.

Ik ga de installateur vragen om de zonneboiler op de ingaande (dus "koude") leiding aan te sluiten. Dan zorgt de pellet installatie er voor dat het warme(re) water van de zonneboiler verder wordt opgewarmd tot de temperatuur die we nodig hebben.

De elektrische verwarming zet ik voorlopig wel handmatig aan...
Pagina: 1