Tweedehands stationwagon kopen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klepto079
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-09 04:43
Beste tweakers,

Nu lees ik de afgelopen dagen de topics na, de tips/trucs en adviezen die voorbij komen zijn zeker behulpzaam. Echter heb ik de volgende vraag:

Binnenkort wil ik een stationwagon kopen met ruimte voor man, vrouw en 3 kids. Een gezinsbak dus. De SUV/Crossovers vallen bij mij automatisch af, want heb ik nu en kofferbakruimte valt zeer tegen.

Ik ben op zoek naar een stationwagon uit max 2015, 150k max op de teller tegen een prijs van 12,500. Benzine of hybride. Ohja en natuurlijk niet te makkelijk maken, het moet ook nog een automaat zijn. Iemand nog tips omtrent merken en types die hoog aangeschreven staan?

Mochten jullie ideeën hebben kan ik deze meteen meenemen, voor nu kom ik telkens uit bij Skoda met de Octavia Combi, echter zijn deze qua kilometers weer veelal te hoog.

[ Voor 5% gewijzigd door Klepto079 op 02-08-2023 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Passat Variant GTE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 18:12
Ik ben zeer tevreden over mijn Auris Hybird, lekker zuinig en groot genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klepto079
Interesting...hoe zijn deze motorisch na de 175.000 km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klepto079
nielsven schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:50:
Ik ben zeer tevreden over mijn Auris Hybird, lekker zuinig en groot genoeg
Welk bouwjaar heb je? Heb begrepen van enkele tweakers in andere topics dat de A stijl wel erg breed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Laatst online: 23-09 07:13
Skoda's staan wel bekend om hun bang for buck en enorme binnenruimte en daarom populair. Ik heb persoonlijk een Renault Megane Station (wel een nieuwere) en ik ben zeker te spreken over de kofferruimte , comfort en betrouwbaarheid. Ik weet niet hoe het model daarvoor het deed, ik zie ze nog regelmatig rijden en was volgens mij ook wel populair als leasebak.

Andere opties:

Seat Leon
Volkswagen Golf Variant
Ford Focus
Peugeot 308 station

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:11
Best wel keuze in Ford Focus wagons. Voordeel is dat ze vrij compleet zijn, las even over de max leeftijd heen. Dan is de keuze wel beperkt ja.

Peugeot 308 vond ik altijd wel lekker rijden en zijn ook ruim.

[ Voor 54% gewijzigd door Wren op 02-08-2023 13:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:26

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Een supergave, grote, luxe wagen. Maar 150k KM en € 12.500,- passen hier bij lange na niet bij.

Wij rijden een Golf VII 1.0 DSG Connected Series. N=1 maar ik ben er erg tevreden mee, van binnen en van buiten mooi. Goed weggedrag (de Focus schijnt beter te zijn). Voldoende vlot (de 1.0 3-cilinder gaat zonder problemen in het verkeer mee).

[ Voor 34% gewijzigd door bartvl op 02-08-2023 13:58 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:46
Met 3 kinderen zou ik wel richting een octavia / passat variant gaan. Wij hebben er 2 en rijden ook een passat variant (nieuwer model) en die ruimte heb ik wel nodig als ik met vakantie ga.. Maar zijn ook nog wel jong, dus zou het zeker in die hoek gaan zoeken.. Een Leon / Golf / 308 zou ik net te klein vinden, dat wordt meer proppen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:44
Als je niet wil dat die ouder is dan 2015, is de keuze voor € 12500 zeer beperkt. Een paar Clio's en Fabia's en dat is het dan wel. Ik denk dat je je eisen of budget wat bij moet stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:20

-tom-562

Oliesjeik

Wren schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:56:
Best wel keuze in Ford Focus wagons. Voordeel is dat ze vrij compleet zijn:

https://www.autohero.com/...0-4c08-b27c-8f9124b666c2/

https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2013-53954622

Peugeot 308 vond ik altijd wel lekker rijden en zijn ook ruim.
Voordeel is ook dat de automaten vrij slecht zijn :+ Ford powershi(f)t

Toyota Avensis station zou als eerste in mij opkomen. Of een Honda Accord, Mazda 6. Stuk voor stuk super betrouwbaar. De Accord wat meer 'premium'. Betrouwbaarder krijg je ze niet.
Ik zou de bouwjaar eis laten vallen. Je kan je beter focussen op een bepaalde generatie van een model

[ Voor 15% gewijzigd door -tom-562 op 02-08-2023 13:59 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Laatst online: 23-09 07:13
Ik heb zelf jouw wensen even bij gaspedaal.nl ingevuld. Mondeo is ook een optie of een wat oudere Passat inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:45

M14

Ik heb zelf een Mazda 6 Sportbreak. Daar ben ik erg tevreden over. Kofferbak ruimte is echt enorm.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klepto079
bartvl schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

Een supergave, grote, luxe wagen. Maar 150k KM en € 12.500,- passen hier bij lange na niet bij.
Liep ik ook tegen aan, qua prijs kom ik wel redelijk in de buurt als kilometrage omhoog gaat. Maar dan gaan we eerder richting de 200k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Laatst online: 11:11
-tom-562 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Voordeel is ook dat de automaten vrij slecht zijn :+

Toyota Avensis station zou als eerste in mij opkomen. Betrouwbaarder krijg je ze niet. Ik zou de bouwjaar eis laten vallen. Je kan je beter focussen op een bepaalde generatie van een model
Focus en automaten uit die jaren geen ervaring mee maar ik neem het van je aan :)

Zoals meerderen hier zeggen, de bouwjaar eis laten varen en je krijgt veel meer leuke opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De Skoda Octavia lijkt mij toch echt wel een goede optie voor je.
Een Ford Focus vind ik een leukere auto.
De huidige 2e hands markt is nogal verhit dus je zult misschien wel ergens een eis moeten laten vallen om wat meer opties te krijgen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Dit zijn echt van die kansloze topics. Je gaat 100 verschillende meningen krijgen en allerlei uitlopende discussies die jouw vraag niet beantwoorden.

Je kunt beter wat op Autoweek rondneuzen of Googlen op een specifiek type wat op je shortlist staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klepto079
ID-College schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:57:
Met 3 kinderen zou ik wel richting een octavia / passat variant gaan. Wij hebben er 2 en rijden ook een passat variant (nieuwer model) en die ruimte heb ik wel nodig als ik met vakantie ga.. Maar zijn ook nog wel jong, dus zou het zeker in die hoek gaan zoeken.. Een Leon / Golf / 308 zou ik net te klein vinden, dat wordt meer proppen :)
Kids zijn 11, 8 en 1 dus ze zijn nog redelijk flexibel op de achterbank te proppen 8)7 .
Maar bevestigd wel weer de voorkeur voor de octavia. Inderdaad even kijken om mijn bouwjaar iets bij te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-09 17:01
Een Kia Ceed SW? Kneiter betrouwbare wagens als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:46
Klepto079 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:02:
[...]

Kids zijn 11, 8 en 1 dus ze zijn nog redelijk flexibel op de achterbank te proppen 8)7 .
Maar bevestigd wel weer de voorkeur voor de octavia. Inderdaad even kijken om mijn bouwjaar iets bij te stellen.
Met 1 jaar zitten ze nog in een maxi-cosi en die zijn vrij breed.. Ook de stoeltjes erna zijn nog erg breed.. Toen ik er 2 in zo'n stoeltje had zitten kon er niemand meer normaal in het midden zitten (in een passat dus), dus het wordt bij kleiner wel echt proppen lijkt mij.. Wellicht dat die van 8 en 11 nog flexibel zijn, maar lange ritten zou ik zo niet willen maken :P Ben dan ook geen 11 meer >:)

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 02-08-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:26
Lejavh schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:05:
Een Kia Ceed SW? Kneiter betrouwbare wagens als je het mij vraagt.
Zat ik ook aan te denken maar zijn helaas niet veel in automaat te verkijgen.
De optima wel, die is ook een stukje groter maar helaas weer boven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Klepto079 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Liep ik ook tegen aan, qua prijs kom ik wel redelijk in de buurt als kilometrage omhoog gaat. Maar dan gaan we eerder richting de 200k.
In navolging van eerdere reacties, zou ik eerder naar een oudere auto gaan, dan naar één met meer kilometers. Een auto van 10 jaar oud met 150.000 km zal niet wezenlijk meer versleten zijn dan een auto van 7 jaar oud met 150.000 km. Enige waar je met 10 jaar op moet gaan letten, is of de distributieriem eventueel eerder vervangen moet worden vanwege levensduur in plaats van kilometers (staat vaak 10 jaar voor).

Skoda Octavia en Seat Leon zijn in dat segment wel verreweg de ruimste, zowel qua zitruimte als qua bagageruimte.

Andere opties, die ik volgens mij nog niet voorbij zag komen:
Hyundai i30
Kia Cee'd (Cee "apostrofee"d :+ )
Opel Astra

EDIT: Zelf tevreden bezitter van een 2013 Octavia combi 1.6 TDI, met 145 PK (gechipt), gekocht met 150.000 km, inmiddels ca. 270.000 op de teller, and counting.
Tevens sinds een half jaar een Fabia combi 1.2 TDI uit 2011, met 145.000 gekocht, inmiddels 20.000 mee gereden. Is voor zijn klasse ook een prima auto, maar geen vergelijk qua ruimte, weggedrag en comfort met de Octavia.

[ Voor 17% gewijzigd door Wild Chocolate op 02-08-2023 14:10 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor 1 tot 3 duizend meer kun je een twee jaar oudere Toyota Auris kopen dan je wensen toelaten. Je zult voor een degelijke auto moeten bezuinigen op leeftijd of kilometerstand. Mijn voorkeur zou een Aziatische auto met een jongere leeftijd en meer kilometers zijn. Dan zit je bijna gegarandeerd aan ex-lease met veel snelwegkilometers en kun je er nog lang mee rijden.
Als je voor dit geld en die leeftijd gaat shoppen voor een VAG zou ik mijn hart vasthouden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klepto079
True schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:08:
Voor 1 tot 3 duizend meer kun je een twee jaar oudere Toyota Auris kopen dan je wensen toelaten. Je zult voor een degelijke auto moeten bezuinigen op leeftijd of kilometerstand. Mijn voorkeur zou een Aziatische auto met een jongere leeftijd en meer kilometers zijn. Dan zit je bijna gegarandeerd aan ex-lease met veel snelwegkilometers en kun je er nog lang mee rijden.
Als je voor dit geld en die leeftijd gaat shoppen voor een VAG zou ik mijn hart vasthouden.
Bedankt voor het advies...wat is een VAG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsven
Klepto079 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

Welk bouwjaar heb je? Heb begrepen van enkele tweakers in andere topics dat de A stijl wel erg breed is.
Ik heb een 2015.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Klepto079 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Volkswagen AG

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JDV808
Persoonlijk zou ik de Volkswagen, Audi, Seat en Skoda TSI auto's dus ook de GTE uit de oudere bouwjaren vermijden i.v.m gebrek aan betrouwbaardheid bij kilometerstanden richting de 150K. Zoeken naar een stationwagen van Aziatische afkomst is de veiligste optie mits je één kan vinden in automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Volkswagen AG of Volkswagen Group hier valt eigenlijk onder (voor 99,9% v.d. Nederlanders althans): VW, Skoda, Seat, Audi en tegenwoordig ook Cupra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
JDV808 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:12:
Persoonlijk zou ik de Volkswagen, Audi, Seat en Skoda TSI auto's dus ook de GTE uit de oudere bouwjaren vermijden i.v.m gebrek aan betrouwbaardheid bij kilometerstanden richting de 150K. Zoeken naar een stationwagen van Aziatische afkomst is de veiligste optie mits je één kan vinden in automaat.
Ik volg de benzinemotoren niet zo, maar die problemen speelden toch voor 2010?
Persoonlijk heb ik niet zoveel vertrouwen in de recente 1.0 3-cilinders, maar dat is vooral omdat de leasemaatschappij die maar tot max 150.000 km wilde contracteren. Bij de andere benzine-modellen was dat minimaal 180.000 km.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wild Chocolate schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:19:
[...]

Persoonlijk heb ik niet zoveel vertrouwen in de recente 1.0 3-cilinders, maar dat is vooral omdat de leasemaatschappij die maar tot max 150.000 km wilde contracteren. Bij de andere benzine-modellen was dat minimaal 180.000 km.
Ik ben het met je eens dat ik liever voor een wat meer neig naar motoren met een bewezen staat van dienst. Collega van mij rijdt in een Citigo met een 1.0 3-cilinder van 60 pk en heeft die zelf de 3 ton laten halen (gekocht met iets van 40k km op de teller). Hij is er niet zuinig op en rijdt er nog steeds in. Ik heb volgens mij ook een UP op Autoweek klokje rond gezien met een vergelijkbare staat van dienst.

Edit: Directlease: https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N accepteert op dit moment een 1.0 3-cilinder Agyo X tot 180k km.
Een Corolla, Mazda3 en een Tesla M3 gaat bij directlease overigens ook allemaal tot maximaal 180k km.

[ Voor 25% gewijzigd door True op 02-08-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 11:40
De astra vanaf 2016 vond ik een heel lekkere auto. Eerst uitgezocht als leaseauto. Laatst bijna weer een gekocht, maar uiteindelijk voor de ruimere dacia jogger gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 18:44
Wild Chocolate schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:07:
[...]

In navolging van eerdere reacties, zou ik eerder naar een oudere auto gaan, dan naar één met meer kilometers. Een auto van 10 jaar oud met 150.000 km zal niet wezenlijk meer versleten zijn dan een auto van 7 jaar oud met 150.000 km. Enige waar je met 10 jaar op moet gaan letten, is of de distributieriem eventueel eerder vervangen moet worden vanwege levensduur in plaats van kilometers (staat vaak 10 jaar voor).
True schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:08:
Dit is denk ik een mooi voorbeeld van het probleem met dit soort vragen. 2 antwoorden die 1 minuut na elkaar gegeven zijn en precies de andere kant op beargumenteren (leeftijd vs kilometerstand).

Kijk gewoon rond op gaspedaal en zie wat je een beetje voor een voor jou acceptabel bedrag kan kopen en ga dan veel googelen op ervaringen en occasion aankoopadvies filmpjes.

Belangrijk is om ook in ogenschouw te nemen hoeveel kilometer je per jaar verwacht te rijden, als dat niet veel is dan doe je relatief lang met een auto (en is jonger dus logischer). Is dat relatief veel dan redeneer je precies andersom (minder km's tot nu toe, want je rijdt hem toch redelijk snel 'op').
(bij mij is alles minder dan 15k km per jaar weinig, maar ook daar verschillen de meningen vast over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Klepto079 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:45:
Mochten jullie ideeën hebben kan ik deze meteen meenemen, voor nu kom ik telkens uit bij Skoda met de Octavia Combi, echter zijn deze qua kilometers weer veelal te hoog.
Ik heb zelf een Fabia, maar die is iets te smal binnen denk ik voor je.

Kijk dan ook even naar de Rapid.

Fabia onderstel maar ruimer van binnen, bijna een Octa.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Wij hebben een verlengde mercedes R-klasse. Is een SUV / Station crossover maar als je daar je bagage niet in kwijt kunt is het best een hoop denk ik. Ik ben in ieder geval nog nooit tegen ruimtegebrek aangelopen.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:44
JohnR schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:48:
Wij hebben een verlengde mercedes R-klasse. Is een SUV / Station crossover maar als je daar je bagage niet in kwijt kunt is het best een hoop denk ik. Ik ben in ieder geval nog nooit tegen ruimtegebrek aangelopen.
Ja, een R klasse is ook echt makkelijk te vinden binnen de eisen van TS (>2015, <€ 12500). 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Twardt op 02-08-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:10

Spotmatic

Ken sent me

Hoeveel kilometer denk je er eigenlijk mee te gaan rijden (per jaar)?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDV808
Wild Chocolate schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:19:
[...]

De EA111 motor is geproduceerd van 2007 tot en met 2015. Van deze serie waren de 1.0 en de 2.0 over het algemeen het betrouwbaarst. In 2012 is er wel een update geweest die de issues grotendeels opgelost zou moeten hebben maar helaas zijn er ook na deze bouwjaren nog veel horrorverhalen te vinden over deze serie motoren.

Volkswagen heeft bij de nieuwe motoren (ea211) een aantal dingen aangepast en deze zijn over het algemeen gewoon goed.

[ Voor 6% gewijzigd door JDV808 op 02-08-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Twardt schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Ja, een R klasse is ook echt makkelijk te vinden binnen de eisen van TS (>2015, <€ 12500). 8)7
Er staat MAX 2015, daar valt de R-klasse makkelijk in. >2015 is MIN 2015?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:45
Wild Chocolate schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:07:
[...]

Skoda Octavia en Seat Leon zijn in dat segment wel verreweg de ruimste, zowel qua zitruimte als qua bagageruimte.

Andere opties, die ik volgens mij nog niet voorbij zag komen:
Hyundai i30
Kia Cee'd (Cee "apostrofee"d :+ )
Opel Astra

EDIT: Zelf tevreden bezitter van een 2013 Octavia combi 1.6 TDI, met 145 PK (gechipt), gekocht met 150.000 km, inmiddels ca. 270.000 op de teller, and counting.
Tevens sinds een half jaar een Fabia combi 1.2 TDI uit 2011, met 145.000 gekocht, inmiddels 20.000 mee gereden. Is voor zijn klasse ook een prima auto, maar geen vergelijk qua ruimte, weggedrag en comfort met de Octavia.
Nou dit is dus niet zo. Een jonge auto met meer kilometers heeft meer onderhoud gehad dan een oudere auto met minder kilometers. Er wordt immers minder mee gereden en waarschijnlijk zijn het korte ritjes. Dan heeft de auto meer te verduren dan eentje die dagelijks voor woon werk gebruikt is.

Een auto die vaak wordt bereden krijgt ook vaker preventief onderhoud dan een boodschappenwagen die alleen in het weekend gebruikt wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JohnR schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:02:
[...]

Er staat MAX 2015, daar valt de R-klasse makkelijk in. >2015 is MIN 2015?
Wil jij je R-Klasse aan TS verkopen voor 12,5k? Of lees je dan voor de 3e keer over het genoemde budget heen?
Edit; en met max 2015 bedoelt TS natuurlijk niet ouder dan 2015 .. |:(

[ Voor 10% gewijzigd door True op 02-08-2023 15:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Het wordt kiezen of delen @Klepto079 .

Met jouw eisen houd ik slechts 22 auto's over op gaspedaal.
- 2015
- 150k
- 12.5k euro
- station
- automaat

Ibiza, Clio, Fabia, 308, Octavia of een Golf.

Ik zou soepeler zijn in je eis voor een "nieuwe" auto, en naar oudere jaartallen gaan kijken. Dan komen de Astra, Leon en Focus naar boven drijven.

En daarna gewoon proefritten maken. Niemand kan je online vertellen of een auto goed is of niet. Ieder merk heeft eigenaardigheden of foutjes.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:35
MBvB schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:35:
De astra vanaf 2016 vond ik een heel lekkere auto. Eerst uitgezocht als leaseauto. Laatst bijna weer een gekocht, maar uiteindelijk voor de ruimere dacia jogger gegaan.
Vorig jaar benzine Astra Sports Tourer uit 2018 gekocht bij BOVAG dealer. Inderdaad een hele fijne auto, maar nu net onderhoud gehad: Aandrijfassen keringen defect + Druklager lek waardoor die remvloeistof lekte... Gelukkig voor mij viel het net binnen de 5 jaar garantie vanuit Opel, want dit komt vaak voor werd gezegd door de Opel dealer. Gek genoeg helemaal niets over te vinden op internet. Iedere auto kan wat hebben, maar schrok hier goed van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Klepto079 Mijn advies aan jou zou zijn om min. het budget met 1000 euro te verhogen. Hiervoor koop je namelijk een station met jouw wensen die min. 3 jaar jonger is (2018), een paar voorbeelden:

https://www.gaspedaal.nl/...160000&srt=df-a#o93031697

Vanuit de VAG stal krijg je dan mogelijkheden van de Octavia Combi met een 1.0TSI met DSG of Seat Leon.

Vanuit Toyota krijg je de mogelijkheid tot een Auris Hybrid station met de meest betrouwbare aandrijflijn die er in mijn optiek te koop is in die prijsklasse, en das de 1.8 HSD. Deze mag daarin tegen niks trekken en is wel iets krapper dan de Octavia station.
Bij de 1.8 HSD is trouwens een 200k op de teller niks, je kunt tot die stand zelfs nog garantie krijgen op je accu-pakket door bij Toyota onderhoud te laten verrichten.

Ik zou met dit soort bedragen altijd eerst kijken of er echt volgens interval onderhoud is verricht en overweeg even een aankoopkeuring te laten doen voor een paar 100 euro bij een garage die niet bevriend is met de verkoper van de auto die je op het oog hebt ;)

Succes met de keuze!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

True schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Wil jij je R-Klasse aan TS verkopen voor 12,5k? Of lees je dan voor de 3e keer over het genoemde budget heen?
Ja hoor, dan maak ik er namelijk nog iets winst op. Ik heb die van mij met 69000 mijl op de teller voor 12.000 gekocht.

Als ik lees max 2015, denk ik aan een auto waar de kop goed vanaf is. Ik koop zelf eigenlijk ook altijd auto's van 10+ jaar oud. Dan zijn onderdelen goed leverbaar en weet je prima iets over betrouwbaarheid

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Jaer288 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:34:
[...]

Vorig jaar benzine Astra Sports Tourer uit 2018 gekocht bij BOVAG dealer. Inderdaad een hele fijne auto, maar nu net onderhoud gehad: Aandrijfassen keringen defect + Druklager lek waardoor die remvloeistof lekte... Gelukkig voor mij viel het net binnen de 5 jaar garantie vanuit Opel, want dit komt vaak voor werd gezegd door de Opel dealer. Gek genoeg helemaal niets over te vinden op internet. Iedere auto kan wat hebben, maar schrok hier goed van.
Zo heb ik een Touran gekocht met een 1.4TSI (goede motorcode, don't worry ;)) met DSG-7 uit 2016 met 143k op de teller. Deze bleek de koppelingsplaten kapot te hebben, lang leve de garantieperiode van 6 maanden ;) (ik had het al door bij de proefrit, goed uitgepakt :*) .. 2200 euro factuurtje anders)

@Klepto079 Kwam deze trouwens nog tegen.. Dacia Logan MCV TCe90 (2016).. 9450 euro: https://www.autowereld.nl...%2F%2Fwww.gaspedaal.nl%2F

[ Voor 17% gewijzigd door Falcon op 02-08-2023 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
com2,1ghz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

Nou dit is dus niet zo. Een jonge auto met meer kilometers heeft meer onderhoud gehad dan een oudere auto met minder kilometers. Er wordt immers minder mee gereden en waarschijnlijk zijn het korte ritjes. Dan heeft de auto meer te verduren dan eentje die dagelijks voor woon werk gebruikt is.

Een auto die vaak wordt bereden krijgt ook vaker preventief onderhoud dan een boodschappenwagen die alleen in het weekend gebruikt wordt.
We hebben het over auto's van ca. 10 jaar oud, met ca. 150.000 km op de teller. Dat is dan 15.000 km per jaar, nog niet per se alleen boodschappen-ritjes afstanden... Als ik dan even de Octavia's van rond die tijd neem, die een service-interval hebben van 30.000 km of 2 jaar, zal het erom hangen of hij weggebracht is vanwege de km's of vanwege de verstreken tijd.
En als het beter was om hem elk jaar te servicen, had VAG de service-interval vast wel op een jaar gezet, in plaats van 2 :*)

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 16:57
Ik heb zelf sinds februari een opel astra sports tourer uit eind 2016, 1.0t blok. Een lease bak die uit de lease kwam. Zat al 200k km op de teller maar verder in goede conditie na een check bij de garage. Rij er zeer fijn mee. Ik vind het een goede stationswagen voor een gezin met 1 kind. Er kunnen zonder problemen 3 kinderen comfortabel achter zitten.2 isofix plekken en een ruime bagageruim. Climate control, cruise control, lane assist en android auto.

Sinds kort zie ik veel opel astra sports tourers van 2016-2019 die beschikbaar zijn gekomen, dus zeker een optie.

[ Voor 5% gewijzigd door blackshelve op 02-08-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

11, 8 en 1 is dus eentje in een stoeltje. Dan wil je wat meer ruimte achterin qua breedte. Ik heb er nu 2 in een Peugeot 206SW, eentje van 8 en eentje van 4, middelste plaats kan je met een stoel erbij niet gebruiken.
Qua kofferruimte is de 206SW ruim zat, vraag me af in welk opzicht een Golf Variant dan te klein zou zijn (maargoed, een 206 heeft een torsie-as waardoor de grote inhammen in de kofferbak voor de veerpoten ontbreken, die ruimte mis je bij een Golf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:30

DropjesLover

Dit dus ->

Ik zit met hetzelfde probleem, onze Megane 3 station diesel is redelijk op (niet motorisch, maar de rest er omheen).
Wel een gezin met 2 (jonge, 1x draaistoeltje) kinderen, maar ongeveer gelijke wensen qua leeftijd en budget.
Eigenlijk alles is in deze klasse gewoon... niet genoeg beenruimte. Of te hoge kilometers (200k+), of gelijk 20k+ in prijs.

Met 3 kinderen moet je ook kijken naar de breedte op de achterbank, en dan wordt het snel krap.

Met je budget ietsje rekken kan je een Opel Insignia Sports Tourer krijgen voor ~17k en dat is wel ruim.
https://www.gaspedaal.nl/...=17000&srt=pr-a#o91154739

Ik zit te kijken om met een deel financiering gelijk over te stappen naar een electrische auto, een ID4 (uit 2021-2022 voor 38k). Je profiteert dan nog van 2k subsidie, geen wegenbelasting (nog even) en lagere onderhoud-reservering...

[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 02-08-2023 15:54 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:42
De SUV/Crossovers vallen bij mij automatisch af, want heb ik nu en kofferbakruimte valt zeer tegen.
Welk merk/model heb je nu? Is de beperkte ruimte de enige reden om 'm te vervangen? Hoe vaak heb je die ruimte nodig en zou je dan niet met een dakkoffer uit de voeten kunnen?
Ik ben op zoek naar een stationwagon uit max 2015, 150k max op de teller tegen een prijs van 12,500. Benzine of hybride. Ohja en natuurlijk niet te makkelijk maken, het moet ook nog een automaat zijn. Iemand nog tips omtrent merken en types die hoog aangeschreven staan?
Hybride en automaat zijn populair dus dat maakt het al aanzienlijk duurder. Eigenlijk zijn je eisen vrijwel onmogelijk binnen dit budget, dus ergens moet je gaan toegeven.
Ik zou bij een Japanse auto eerder een hogere kilometerstand accepteren en bij Europese auto's eerder voor een ouder bouwjaar gaan en een wat lagere kilometerstand.

Met dit beperkte budget zou ik vooral kijken naar iets Japans want dat blijft vaak langer goed/betrouwbaar of naar iets dat niet populair is.

Toyota Auris Touring Sports
Al meerdere keren genoemd en niet voor niets want dit zijn ongelofelijk betrouwbare auto's, als hybride zijn ze altijd automaat en ook vaak nog heel behoorlijk qua uitrusting. Niet de meest verfijnde auto om te rijden maar qua prijs/kwaliteit vrijwel onverslaanbaar. In 2015 kreeg de Auris een facelift en reed ie iets prettiger en kreeg ie een mooier interieur. Restwaarde is fantastisch dus wellicht kun je dan een iets hogere aanschafprijs accepteren.
https://www.autowereld.nl...uto-38332289/details.html

Toyota Avensis Wagon
Een maatje groter dan de Auris en ook wat verfijnder maar nooit hybride. Wel net zo betrouwbaar. Aanzienlijk minder aanbod dan van de Auris dus je zult wat beter moeten zoeken naar een mooi exemplaar.
https://www.autowereld.nl...aak-38380855/details.html

Opel Astra Sports Tourer
De Astra is vooral interessant omdat iedereen 'm vergeten lijkt en daardoor is ie relatief goedkoop. In 2016 kwam het nieuwe model en dat betekent dat je een heel recent aanvoelende auto koopt: dat merk je in verfijning tijdens het rijden en een moderner interieur. Zelfs Carplay zit er vaak op. Betrouwbaarheid is goed, maar niet zo legendarisch goed als bij Toyota.
https://www.autowereld.nl...ecc-38400143/details.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsven
Wel goed om te weten dat je de Auris Facelift moet hebben, de modellen voor 2015 kunnen tot 50kmh volledig elektrisch, de facelift (na 2015) kan tot 70kmh volledig elektrisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

nielsven schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:01:
Wel goed om te weten dat je de Auris Facelift moet hebben, de modellen voor 2015 kunnen tot 50kmh volledig elektrisch, de facelift (na 2015) kan tot 70kmh volledig elektrisch
Geloof me, das misschien voor een kilometer het geval.. maar vrij snel gaat de benzine motor wel meedraaien. Uiteindelijk zijn ze nog steeds lekker zuinig dat wel weer (1 op 19/20 in een Prius Wagon+ was prima haalbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsven
Falcon schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:54:
[...]

Geloof me, das misschien voor een kilometer het geval.. maar vrij snel gaat de benzine motor wel meedraaien. Uiteindelijk zijn ze nog steeds lekker zuinig dat wel weer (1 op 19/20 in een Prius Wagon+ was prima haalbaar).
Ik maak er best veel gebruik van, zeker op cruise control hou je het wel wat langer vol.
In mijn Auris rijd ik eigenlijk standaard tussen de 1 op 20 en 1 op 25, best netjes voor een grote station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

11 en 8 hebben al wat ruimte nodig (of in de komende 3 jaar, die van 1 zit nog in een grote maxicosi/draaistoel, die nemen erg veel ruimte in, zowel in breedte als beenruimte.

Met 3 op de achterbank wil je een D-klasse auto.
Skoda superb, Renault Talisman, Opel Insignia, Kia Optima, etc.
Of hoger, een audi A6 / Volvo V70, maar dan zit je in een ander budget of leeftijd/kilometerstand te kijken. BMW 5 is verrassend smal.

Maar ga vooral een paar modellen (niet de prijs en uitrusting) bekijken, met het hele gezin, om een gevoel te krijgen of het voldoet. Dan kan je daarna gericht gaan zoeken.

Ikzelf ben ook op zoek naar zoiets (ook zelfde bouwjaar als max eis), maar dan vanwege beenruimte op de achterbank.

[ Voor 76% gewijzigd door DropjesLover op 06-08-2023 18:31 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motorola-ser
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 17:40
Voor mij echt een no brainer. Toyota Prius Wagon! Ruim, zuinig, eventueel vol met opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
DropjesLover schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:13:
Met 3 op de achterbank wil je een D-klasse auto.
Skoda superb, Renault Talisman, Opel Insignia, Kia Optima, etc.
Of hoger, een audi A6 / Volvo V70, maar dan zit je in een ander budget of leeftijd/kilometerstand te kijken. BMW 5 is verrassend smal.
Oh nee, dat kan echt niet in wat kleiners _O-

Wild Chocolate ging met Papa, Mama, broer en zus in een Opel Kadett op vakantie naar Turkije :+

Zonder gekheid, met maar 1 kind in de kinderzit-leeftijd, is alles groter dan een B-segmenter gewoon luxe.. Tuurlijk een Fabia, Ibiza of Clio station zou krap zijn, maar bruikbaar. En een Golf, Octavia of Megane echt wel gewoon ruim zat.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Wild Chocolate schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

Oh nee, dat kan echt niet in wat kleiners _O-

Wild Chocolate ging met Papa, Mama, broer en zus in een Opel Kadett op vakantie naar Turkije :+

Zonder gekheid, met maar 1 kind in de kinderzit-leeftijd, is alles groter dan een B-segmenter gewoon luxe.. Tuurlijk een Fabia, Ibiza of Clio station zou krap zijn, maar bruikbaar. En een Golf, Octavia of Megane echt wel gewoon ruim zat.
Slechts 2 kinderen en geen kinderstoeltje-geneuzel vroeger in die koekblik Kadett. En beter was er toen ook nauwelijks.

Ik ben vaak genoeg met mn ouders en mn 2 zussen op vakantie (en algemeen) weg geweest in een XC70 en later XC90 naar Toscane geweest. Dat was altijd gedonder, ik wil niet willen weten wat dat zou zijn in een smallere auto...

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 07-08-2023 15:55 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

En een volvo kun je in de regel gerust met een pak meer kilometers aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Volkswagen autogroep.

Maar ik zou voor een Dacia Logan MCV of Ford Focus SW gaan. Rijd zelf nu mijn tweede Focus SW. Op mijn shortlist stond daarnaast de Opel Astra SW en Skoda Octavia. Van die laatste drie was de Focus steeds de meeste bang for the buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Fraggert schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:42:
En een volvo kun je in de regel gerust met een pak meer kilometers aanschaffen.
Met zo "gerust" als iedere moderne Europese auto...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

-tom-562 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:46:
[...]

Met zo "gerust" als iedere moderne Europese auto...
“Met” = Net of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Net.
Typo :p

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Nieuwe Model Y, 12,5k aanbetalen en de profiteren van de laatste maand 3,5%. Zal wel een long shot zijn ;). Maar qua onderhoud, geen belasting (nu nog) en kosten die je bespaart op brandstof kan het interessant zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

STIMPPYYY schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:26:
Nieuwe Model Y, 12,5k aanbetalen en de profiteren van de laatste maand 3,5%. Zal wel een long shot zijn ;). Maar qua onderhoud, geen belasting (nu nog) en kosten die je bespaart op brandstof kan het interessant zijn.
Tweedehands zie ik ze vanaf 45k.
12,5k aanbetaling, 12,5k resterende, 20k lening a €400/mnd voor 5 jaar.
Komt nog verzekering en onderhoud (banden zijn duur in die formaten) bij, en over 2 jaar wegenbelasting. Netto dik €600/mnd, maar dat is nog zonder afschrijving, waar je ook dik €500 per maand voor mag rekenen (restwaarde is koffiedik kijken, maar 25k afschrijven in 5 jaar is al erg conservatief).
Netto kosten om te hebben staan komen daarmee, zonder brandstof/energie al op €1100/mnd.

En je wilt iemand die voor 12,5k wat zoekt dat aansmeren?
Ik heb voor mezelf dezelfde berekening gemaakt en ik wil graag elektrisch rijden, maar dat past gewoon niet in het budget.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
DropjesLover schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Tweedehands zie ik ze vanaf 45k.
12,5k aanbetaling, 12,5k resterende, 20k lening a €400/mnd voor 5 jaar.
Komt nog verzekering en onderhoud (banden zijn duur in die formaten) bij, en over 2 jaar wegenbelasting. Netto dik €600/mnd, maar dat is nog zonder afschrijving, waar je ook dik €500 per maand voor mag rekenen (restwaarde is koffiedik kijken, maar 25k afschrijven in 5 jaar is al erg conservatief).
Netto kosten om te hebben staan komen daarmee, zonder brandstof/energie al op €1100/mnd.

En je wilt iemand die voor 12,5k wat zoekt dat aansmeren?
Ik heb voor mezelf dezelfde berekening gemaakt en ik wil graag elektrisch rijden, maar dat past gewoon niet in het budget.
Ho ho, aansmeren? Niet gefrustreerd raken omdat het niet past in jouw budget.

Met een auto van 12,5k zit je ook al gauw op 500 euro p/m met alle kosten die je benoemt.

Maar inderdaad, zoals ik al aangaf een long shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

STIMPPYYY schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

Ho ho, aansmeren? Niet gefrustreerd raken omdat het niet past in jouw budget.

Met een auto van 12,5k zit je ook al gauw op 500 euro p/m met alle kosten die je benoemt.

Maar inderdaad, zoals ik al aangaf een long shot.
Klopt, maar daar komen de hoge kosten van financiering nog bovenop.
Het is echt te makkelijk gezegd om er even een 45+k auto voor te stellen.
En er zijn ook in het zelfde segment prima andere EV's. Hell, een MG ZS (ja kleinere achterbak en range, maar nog steeds prima bruikbaar) kost je tweedehands maar 24-30k. Een stuk betaalbaarder.

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-09 17:10
STIMPPYYY schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:26:
Waar financier jij voor 3,5%?

Wegens een mooi aanbod van mijn klant overweeg ik een overstap van werkgever. Echter geen leaseauto meer en daardoor zitten we in hetzelfde schuitje, ook op zoek naar een station en ik dacht aan hetzelfde budget. Maar ik merk al dat je beter budget kunt verruimen.

Voor 12.500 is er zo weinig beschikbaar.

Ik rijd nu een Model 3 en ik lees ook wat tips voor elektrisch hier. Ik ben persoonlijk toch wat huiverig voor de MRB daarvan.

“Volledig elektrische auto's betalen tot 2025 geen wegenbelasting. Met dit voordeel wil de overheid elektrisch rijden stimuleren. In 2025 krijg je nog 75% korting en vanaf 2026 betaal je evenveel voor een elektrische auto als een benzineauto van hetzelfde gewicht.”

Als dat echt door gaat (dom plan), dan is dat killing voor elektrisch rijden!

€108 per maand voor de Model 3 die ik nu rijd. Dat scheelt niet zo gek veel meer met diesels.

Restwaarde is al gigantisch gekelderd met bijna €700 per maand aan afschrijving, maar deze gooit er potentieel nog wat bovenop in de toekomst. Gelukkig is het lease en niet mijn probleem 😉

Ik weet van vroeger dat mijn ex leaseauto’s na 4 jaar zo’n €10.000 waard waren, maar die tijden zijn echt voorbij merk ik 😅

Misschien een klein deel financieren? €5000 extra budget opent veel meer mogelijkheden.

Kia Ceed station lijkt dan veel bang for a buck te geven, maar automaat is nooit op de 1.0 leverbaar geweest. Hoe hard is de eis voor een automaat?

Maar ook de Corolla komt dan opeens binnen bereik en die vind ik er een stuk frisser uitzien dan de Auris.

Oh nee, die zit er nog iets boven:
https://www.anwb.nl/auto/...rolla/overzicht/620879241

Ik merk dat auto’s zoeken een glijdende schaal is.
Dag 1: oh maar voor 2000 méér kun je wat beters vinden.
Dag 2: kijk nog 1000 extra en dan heb je 40.000 km minder en hetzelfde bouwjaar
Dag 3: jaartje jonger en 20.000km minder voor 2000 meer?

Tja, inmiddels zit ik bij auto’s van 25000 te kijken.

Wat ik uiteindelijk wil is een auto met niet al te veel afschrijving. Mijn gevoel is dat goedkoper altijd minder afschrijft. Aan de andere kant wil je het niet dubbel kwijt zijn aan onderhoud. Dan had je achteraf toch die duurdere auto kunnen kopen.

Blijft lastig, een auto zoeken.

[ Voor 76% gewijzigd door Tweak_ers op 16-08-2023 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Tweak_ers schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 04:08:
[...]

Waar financier jij voor 3,5%?

Wegens een mooi aanbod van mijn klant overweeg ik een overstap van werkgever. Echter geen leaseauto meer en daardoor zitten we in hetzelfde schuitje, ook op zoek naar een station en ik dacht aan hetzelfde budget. Maar ik merk al dat je beter budget kunt verruimen.

Voor 12.500 is er zo weinig beschikbaar.

Ik rijd nu een Model 3 en ik lees ook wat tips voor elektrisch hier. Ik ben persoonlijk toch wat huiverig voor de MRB daarvan.

“Volledig elektrische auto's betalen tot 2025 geen wegenbelasting. Met dit voordeel wil de overheid elektrisch rijden stimuleren. In 2025 krijg je nog 75% korting en vanaf 2026 betaal je evenveel voor een elektrische auto als een benzineauto van hetzelfde gewicht.”

Als dat echt door gaat (dom plan), dan is dat killing voor elektrisch rijden!

€108 per maand voor de Model 3 die ik nu rijd. Dat scheelt niet zo gek veel meer met diesels.

Restwaarde is al gigantisch gekelderd met bijna €700 per maand aan afschrijving, maar deze gooit er potentieel nog wat bovenop in de toekomst. Gelukkig is het lease en niet mijn probleem 😉

Ik weet van vroeger dat mijn ex leaseauto’s na 4 jaar zo’n €10.000 waard waren, maar die tijden zijn echt voorbij merk ik 😅

Misschien een klein deel financieren? €5000 extra budget opent veel meer mogelijkheden.

Kia Ceed station lijkt dan veel bang for a buck te geven, maar automaat is nooit op de 1.0 leverbaar geweest. Hoe hard is de eis voor een automaat?

Maar ook de Corolla komt dan opeens binnen bereik en die vind ik er een stuk frisser uitzien dan de Auris.

Oh nee, die zit er nog iets boven:
https://www.anwb.nl/auto/...rolla/overzicht/620879241

Ik merk dat auto’s zoeken een glijdende schaal is.
Dag 1: oh maar voor 2000 méér kun je wat beters vinden.
Dag 2: kijk nog 1000 extra en dan heb je 40.000 km minder en hetzelfde bouwjaar
Dag 3: jaartje jonger en 20.000km minder voor 2000 meer?

Tja, inmiddels zit ik bij auto’s van 25000 te kijken.

Wat ik uiteindelijk wil is een auto met niet al te veel afschrijving. Mijn gevoel is dat goedkoper altijd minder afschrijft. Aan de andere kant wil je het niet dubbel kwijt zijn aan onderhoud. Dan had je achteraf toch die duurdere auto kunnen kopen.

Blijft lastig, een auto zoeken.
Kon nog bij auto’s die werden geleverd tot eind aug. Die actie zal nu wel verlopen zijn.

Het is inderdaad wel idioot wat auto’s kosten tegenwoordig. De Corolla was bij introductie 27k ofzo? Ik herinner mij dat nog omdat ik die mogelijk wilde aanschaffen. Idem met de Ford Focus. Jaar of wat geleden 27k oid. Nu 40k en met actie 35k. Dat is simpelweg niet interessant meer.

Hoewel ik denk dat je voor 12.5k redelijk wat leuks op de tweedehandsmarkt kan kopen hoor. Mits je je niet blindstaart op km-stand en/of leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:37
Toyota Auris TS 1.8 Hybrid (Touring Sports, de stationuitvoering) uit 2018 hier.
Enorme wagen met genoeg ruimte voor 4 volwassenen en dan heb je nog een grote kofferbakruimte over ook.

Heel veel Aurissen op de tweedehands markt zijn oude leaseauto's, dus die hebben allemaal keurig hun onderhoud gehad bij de Toyota dealers.

Zie hier een totaaloverzicht van alle occasions die momenteel bij Toyota dealers te koop staan -> https://occasions.toyota....B%22stationwagon%22%5D%7D

Dit is trouwens de optielijst voor de Aurissen, kan je kijken welke uitvoering je eventueel zou willen -> https://data.toyota.nl/da...%201%20oktober%202015.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:37
Ik haal met normaal rijgedrag een verbruik van +- 4.5 L op 100 km (1 op 22,5).
Ter vergelijking, een Toyota Aygo 2018 doet 5,5 L op 100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Zit ook in het zelfde schuitje als ts, mijn ogen gevallen op een megane sw of peugeot 508 sw.
Deze 2 puur omdat nog een zware trailer moeten trekken en grote hond mee moeten nemen.

Had wel mooie 508 gezien, net aan top van budget en geen trekhaak.
Blijven zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImprezaBrabo
  • Laatst online: 30-08-2023
Zo ongeveer alle modellen zijn wel genoemd.
Ga een in het weekend naar een groot occassioncenter in de buurt, kijk vooraf wel even of ze een beetje de genoemde modellen hebben staan. Zorg dat de 2 oudste mee gaan en de kinderstoel, dan kan je passen.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

ImprezaBrabo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:35:
Zo ongeveer alle modellen zijn wel genoemd.
Ga een in het weekend naar een groot occassioncenter in de buurt, kijk vooraf wel even of ze een beetje de genoemde modellen hebben staan. Zorg dat de 2 oudste mee gaan en de kinderstoel, dan kan je passen.
Bij maar 2 kinderen hebbend zijn de 2 oudsten ook gelijk alle kinderen :P

We gaan wel op het gemak kijken, en moeten er sowieso met de auto naar toe, dus dan zijn de kinderstoelen ook automatisch mee.

[knip]

[ Voor 30% gewijzigd door DropjesLover op 17-08-2023 11:13 ]

BThGvNeOA

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 09:51

Ypho

Allround Nerd

Ik heb in juni mijn "oude" Skoda Fabia Combi ingeruild voor een nieuwere, 45k op de teller, 2017 of '18, voor 14.800. Ik rij al jaren de Fabia Combi (wel de combi, niet de "gewone"), juist vanwege de ruimte achterin (i.e. mountainbike past achterin met de bank plat zonder demontage). De Octavia is voor mij te groot, maar dat is per persoon verschillend.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

• ImprezaBrabo
  • Laatst online: 30-08-2023
DropjesLover schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:50:
Bij maar 2 kinderen hebbend zijn de 2 oudsten ook gelijk alle kinderen :P
Maar ik reageerde op TS en die heeft er 3, waarvan 1 baby. Dus daar heb je alleen de stoel voor nodig, die neemt meer ruimte in dan het kindje zelf :+

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

ImprezaBrabo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Maar ik reageerde op TS en die heeft er 3, waarvan 1 baby. Dus daar heb je alleen de stoel voor nodig, die neemt meer ruimte in dan het kindje zelf :+
:F verkeerde topic, ik heb zelf in dezelfde periode een topic geopend met nagenoeg dezelfde vraag

Onderschat overigens niet hoe veel ruimte een maxicosi + basisplaat of een draaistoeltje aan ruimte in neemt, qua ruimte van rugleuning tot rugleuning.
Ik (1m90) kan redelijk goed achterin zitten in mijn Megane, maar de draaistoel in lig-stand drukt echt in de voorstoel-leuning...

BThGvNeOA

Pagina: 1