Plat dak isolatie monument

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:40
Ik heb het hele (Woon)Zolder dak Isoleren topic inmiddels doorgelezen, maar zit toch nog met wat vragen.

Casus: woonhuis is gemeentelijk monument (gebouwd in '33), in totaal zo'n 200m2 aan platte daken (in verschillende groottes en op verschillende hoogtes). De daken zijn zo rond 2000 voorzien een laagje isolatie (van buiten naar binnen) een laag bitumen, XPS/PIR (waarschijnlijk 6cm), een doorzichtig pe/pp folie (waarschijnlijk), daarna het dakbeschot.

Ik weet dat de warm dak en de omgekeerde dak isolatie methodes het beste zijn, maar dit is helaas niet mogelijk (er kan niets boven de trim uitsteken, er is minder dan 6cm hoogteverschil tussen het huidige dak en de trim).

Ik ben dus aangewezen op de koude dak isolatie methode. Via Ubakus heb ik een opzet gemaakt, zie hieronder. Resultaat lijkt redelijk okay, de droogreserve is niet fantastisch, maar is beter dan met een ander folie (Ampatex Varanio 3 extra) of een ander isolatieproduct (Pavatex).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Yflb4cvEP9u6Q1Q_Dg9GhLEINM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eUDFzbOo4o23HVoETiA4FjRh.png?f=fotoalbum_large

De dakbalken rusten op het binnenspouwblad. Ze zitten in de (oranje) menie voor de eerste halve meter, maar het is onduidelijk of de dakbalk contact maakt met het buitenblad van de spouw. Wel is het zo dat het binnenspouwblad niet aansluit tegen het dakbeschot. Sterker nog, ik kan dwars door de spouwmuurroosters kijken - de buitenlucht komt dus de kamer in via het plafond. De huidige isolatie heeft dus totaal geen effect, want de koude lucht komt via de spouwmuurrooster onder het dak door de kamers binnen.

Is het verstandig om al deze "kieren" te dichten, dus ervoor te zorgen dat de binnenkant van de muur luchtdicht wordt gemaakt. En indien ja, hoe/waarmee (bijvoorbeeld een multiplex plaat tegen de muur aan monteren en dan afkitten/afplakken met een luchtdichte tape)?

En hoe isoleer ik rondom de dakbalken? Pak ik ze in in een luchtdicht materiaal? Stop ik het helemaal vol met isolatiemateriaal, of houd ik juist een ruimte vrij rondom de dakbalken?

Hopelijk kan iemand mij helpen!

[ Voor 0% gewijzigd door Mvd1981 op 02-08-2023 13:23 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:38
Je PE folie is dampremmend. Deze laag hoort altijd aan de warme zijde te zitten, binnenkant van je huis. Hoe het nu zit is dus goed. Het maakt echter het bij isoleren van binnenuit vrijwel onmogelijk zonder al te veel sloopwerk.
Als je het echt goed wil doen zou ik het hele dak vernieuwen. Anders zou ik het dak misschien wel zo laten zoals het is.

Verder zou ik de kieren zeker dichten. De balken liggen niet in de buitenmuur dus wat dat betreft is er geen kans op extreem vocht en houtrot. Daarbij is je spouw goed geventileerd aangezien je er nu ook naar buiten kan kijken.
Luchtdicht maken doe je het beste met een dampremmende folie voor de gehele wand. Dicht purren met een flexibele pur kan ook Dat lijkt me makkelijker dan een multiplex plaat en de randen dicht kitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:33
Als je de nieuwe isolatie halveert, wordt het dan beter? Meestal gaat het goed zolang het merendeel van de isolatie aan de koude kant zit.
Dat gezegd hebbende, bij twijfel niet inhalen. Liever matige isolatie en een goed dak, dan goede isolatie met vochtproblemen of zelfs een rottende dakconstructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De kieren waar je het over hebt zijn waarschijnlijk om het oude teer dak te ventileren aan de onderkant omdat je anders flauw viel van de geur tijdens een beetje warme dagen. die hebben dus geen functie meer.
als een pand een nieuw warm dak krijgt voegen we ze eigenlijk altijd gewoon dicht. uiteraard moet een spouw muur wel blijven ventileren, dus als ze een dubbele functie hebben zal je je binnenblad veder moeten optrekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
emot schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:35:
Je PE folie is dampremmend. Deze laag hoort altijd aan de warme zijde te zitten, binnenkant van je huis. Hoe het nu zit is dus goed. Het maakt echter het bij isoleren van binnenuit vrijwel onmogelijk zonder al te veel sloopwerk.
Als je het echt goed wil doen zou ik het hele dak vernieuwen. Anders zou ik het dak misschien wel zo laten zoals het is.

Verder zou ik de kieren zeker dichten. De balken liggen niet in de buitenmuur dus wat dat betreft is er geen kans op extreem vocht en houtrot. Daarbij is je spouw goed geventileerd aangezien je er nu ook naar buiten kan kijken.
Luchtdicht maken doe je het beste met een dampremmende folie voor de gehele wand. Dicht purren met een flexibele pur kan ook Dat lijkt me makkelijker dan een multiplex plaat en de randen dicht kitten.
Het PE folie zit aan de buitenkant (boven het dakbeschot), niet aan de binnenkant van het huis. Het gehele dak vernieuwen had ik graag gedaan, maar helaas is er (momenteel) geen dakdekker in de omgeving te vinden die dit wil doen.

Dampremmend folie is meegenomen in de ubakus berekeningen. Dicht purren zal met kleine kiertjes nog wel gaan (al heb ik liever niet dat het in de spouw valt, want op de plekken waar het uithard zou het stuc van de buitenmuur kunnen vallen). Helaas gaat het hier om kieren van meerdere bakstenen groot (15x22 cm).
lithoijen schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:42:
Als je de nieuwe isolatie halveert, wordt het dan beter? Meestal gaat het goed zolang het merendeel van de isolatie aan de koude kant zit.
Dat gezegd hebbende, bij twijfel niet inhalen. Liever matige isolatie en een goed dak, dan goede isolatie met vochtproblemen of zelfs een rottende dakconstructie.
Het verbetert inderdaad iets als ik bijvoorbeeld maar 14cm isolatie toepas (want dan kom ik op Rc 6,6 uit, net boven de huidige nieuwbouwnorm). De droogtijd gaat naar 30 dagen, de droogreserve gaat naar 528gr/m2a. Alleen, het houtvochtigheidspercentage gaat naar +2,7%. Terwijl het idee toch juist is om dat te verminderen.

Als ik de PIR omruil voor XPS dan blijft er overigens niets meer over van de berekening.
twain4me schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:12:
De kieren waar je het over hebt zijn waarschijnlijk om het oude teer dak te ventileren aan de onderkant omdat je anders flauw viel van de geur tijdens een beetje warme dagen. die hebben dus geen functie meer.
als een pand een nieuw warm dak krijgt voegen we ze eigenlijk altijd gewoon dicht. uiteraard moet een spouw muur wel blijven ventileren, dus als ze een dubbele functie hebben zal je je binnenblad veder moeten optrekken
Ik vermoed niet dat er nog teer op het dak ligt, voor zover ik dat kan zien (er zijn her en der gaten gemaakt in het dakbeschot waardoor ik de onderkant van de isolatie (inclusief folie) kan zien.

Hoe zou je het optrekken van het binnenblad doen?

[ Voor 36% gewijzigd door Mvd1981 op 02-08-2023 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Mvd1981 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Ik vermoed niet dat er nog teer op het dak ligt, voor zover ik dat kan zien (er zijn her en der gaten gemaakt in het dakbeschot waardoor ik de onderkant van de isolatie (inclusief folie) kan zien.

Hoe zou je het optrekken van het binnenblad doen?
die gaten zitten er omdat daar van die ontluchtings padestoeltjes op hebben gestaan vroegah exact om de zelfde reden het ontluchten van de teerlucht.

dicht maken kan met veel dingen metselen, steenwol, of pur afhankleijk van brand risico's zou ik iets kiezen wat makkelijk is voor je. vaak is dat steenwol en dan een harde persing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
die gaten dichtmaken met steenwol idd of metselen als je dat zelf kan.
vooral heel belangrijk dat je folielaag van wand tot wand loopt en nergens een gat heeft. er mag echt geen vocht inkomen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Weet je zeker dat er netjes pe folie destijds is aangebracht? In theorie kan deze casussen, alleen door de dikke laag isolatie die wordt aangebracht, heb je zowieso een condensatiepunt tussen die 2 lagen waar het dakbeschot hoe dan ook last van gaat krijgen.

De dampremmende laag moet dan eigenlijk nagenoeg perfect aangebracht zijn wil je geen condens krijgen. Andere optie is toch meer ventileren. Hoe dan ook meer onderzoek is nodig om te weten wat er precies zit, hoe de berekening uitvalt en of je bijvoorbeeld niet beter een dunnere laag kan aanbrengen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
tweakduke schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:10:
Weet je zeker dat er netjes pe folie destijds is aangebracht? In theorie kan deze casussen, alleen door de dikke laag isolatie die wordt aangebracht, heb je zowieso een condensatiepunt tussen die 2 lagen waar het dakbeschot hoe dan ook last van gaat krijgen.

De dampremmende laag moet dan eigenlijk nagenoeg perfect aangebracht zijn wil je geen condens krijgen. Andere optie is toch meer ventileren. Hoe dan ook meer onderzoek is nodig om te weten wat er precies zit, hoe de berekening uitvalt en of je bijvoorbeeld niet beter een dunnere laag kan aanbrengen.
Ik weet zeker dat er een folie is aangebracht boven het dakbeschot (aan de buitenkant). Er is op een aantal plekken in het dakbeschot een gat gezaagd (schijnbaar vanwege de bovengenoemde paddestoeltjes), je ziet er hier 1 voorbeeld van (plus de blauwige isolatie, het lijkt op PIR maar kan ook XPS zijn). Hoe goed dat gedaan is, geen idee, je ziet al een schroef door het plastic heen steken, de kans is dus aanwezig dat dit op andere plekken ook is gebeurd, zonder dat ik het kan zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpqIAz1wdHNpymNa52pqckblen0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiiwONJAhqZsURFjgDW76ggX.jpg?f=fotoalbum_large

Minder isolatie lijkt een mogelijke oplossing, ventilatie van de kamers wordt apart aan gewerkt (via ventilatieland wil ik een WTW berekening laten maken voor de slaapverdieping).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcyXKgCJycZywIYm45mjfbUq7oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tarNLA4fNTNxlrFshUodkYkK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Mvd1981 op 02-08-2023 15:29 . Reden: Extra info & ubakus berekening toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
Mvd1981 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Het PE folie zit aan de buitenkant (boven het dakbeschot), niet aan de binnenkant van het huis. Het gehele dak vernieuwen had ik graag gedaan, maar helaas is er (momenteel) geen dakdekker in de omgeving te vinden die dit wil doen.

Dampremmend folie is meegenomen in de ubakus berekeningen. Dicht purren zal met kleine kiertjes nog wel gaan (al heb ik liever niet dat het in de spouw valt, want op de plekken waar het uithard zou het stuc van de buitenmuur kunnen vallen). Helaas gaat het hier om kieren van meerdere bakstenen groot (15x22 cm).
De folie zit op dit moment aan de warme zijde van de isolatie. Dat is dus hoe het hoort. Echter als je nu van onder gaat isoleren niet meer. Dat is wat ik bedoel.
Als er dan op de een of andere manier warme vochtige lucht tussen de 2 isolaties komt zit deze echt opgesloten.

Ik denk dat de enige goede manier is om van binnenuit volledig dampopen te isoleren én af te werken. En ik denk dat dan ook je ventilatie in huis top in orde moet zijn.

Wat betreft die druppel pur in de spouw, daar zou ik me niet zo druk om maken. Als de kieren zo groot zijn dan zou ik deze wel eerst opmetselen en dan de kieren afpurren. (ben ik zelf momenteel ook mee bezig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Mvd1981 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Ik weet zeker dat er een folie is aangebracht boven het dakbeschot (aan de buitenkant). Er is op een aantal plekken in het dakbeschot een gat gezaagd (schijnbaar vanwege de bovengenoemde paddestoeltjes), je ziet er hier 1 voorbeeld van (plus de blauwige isolatie, het lijkt op PIR maar kan ook XPS zijn). Hoe goed dat gedaan is, geen idee, je ziet al een schroef door het plastic heen steken, de kans is dus aanwezig dat dit op andere plekken ook is gebeurd, zonder dat ik het kan zien.

[Afbeelding]

Minder isolatie lijkt een mogelijke oplossing, ventilatie van de kamers wordt apart aan gewerkt (via ventilatieland wil ik een WTW berekening laten maken voor de slaapverdieping).

[Afbeelding]
Aan de schroefdraad te zien is dat een parker. Die worden gebruikt om de isolatie en onderlaag vast te schroeven aan het dak. Als er geen grind is gebruikt dan is een mechanische bevestiging vaak de volgende oplossing.

Maar je ziet hoe eigenlijk een gesloten dampremmer hoe dan ook wel wordt onderbroken door dit soort zaken. Los van menselijke fouten als een naad die niet goed wordt dicht getaped etc. Daarom zitten er nog meer risico's aan deze manier van isoleren, los dan abacus al aangeeft.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 15:58
Isoleren van een dak waar al van binnen een geringe isolatie tussen de balken zit is nog wel mogelijk door 2x zoveel warmteweerstand aan de buitenkant toe te voegen. Dan zorg je ervoor dat je dakbeschot weer in de warme kant zit. Andersom, zoals jij hier voorstelt is vragen om problemen. Zelfs dampopen, met natuurlijke isolatiematerialen met grote vochtbuffer redden het niet door bouwfouten zoals schroeven door je dampremmer.
Enige optie is om je dak te overlagen met meer isolatie en nieuwe dakbedekking. Je oude dakbedekking kan dan je nieuwe dampremmer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
Seroo schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:49:
Isoleren van een dak waar al van binnen een geringe isolatie tussen de balken zit is nog wel mogelijk door 2x zoveel warmteweerstand aan de buitenkant toe te voegen. Dan zorg je ervoor dat je dakbeschot weer in de warme kant zit. Andersom, zoals jij hier voorstelt is vragen om problemen. Zelfs dampopen, met natuurlijke isolatiematerialen met grote vochtbuffer redden het niet door bouwfouten zoals schroeven door je dampremmer.
Enige optie is om je dak te overlagen met meer isolatie en nieuwe dakbedekking. Je oude dakbedekking kan dan je nieuwe dampremmer zijn.
Meer isolatie aan de bovenkant zal helaas niet gaan lukken, zonder dat ik langs de monumentencommissie zou moeten gaan en grote kans loop op een afwijzing vanwege een aangepast aanzicht/verhoudingen van de woning (juist vanwege het architectonische aspect is dit huis een monument).

Als ik de reacties zo lees dan kan ik deze opzet wel vergeten. Een compleet andere gedachte. Aangezien er open verbinding is tussen de buitenlucht en de ruimte tussen de dakbalken (sterk geventileerde buitenlucht), zou ik dit zo kunnen laten en een laag isolatie daaronder aan kunnen brengen. Nadeel is wellicht dat ik meer ruimte kwijt ben onder het dak om tot aan het plafond te komen, maar daarmee houd ik de vochtproblemen wel buiten de deur lijkt het. Met de 44x68 vuren balkjes kan ik dan een frame bouwen voor het plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtLZGCU2M66v5LtF8Jn3d8FX_eY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/06NyQJQOCL5YU3qMIQtVhXnj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Mvd1981 op 02-08-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 15:58
Als je dat goed uitvoert kan dat goed werken. Zorg dan wel ervoor dat tussen elk balkenpaar een ventilatiemogelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
Seroo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:21:
Als je dat goed uitvoert kan dat goed werken. Zorg dan wel ervoor dat tussen elk balkenpaar een ventilatiemogelijkheid is.
Dat zou op zich geen probleem hoeven zijn gezien de hoeveelheid kieren tussen de balken en het binnenspouwblad, en de aansluiting tussen het binnenspouwblad en het dakbeschot. Ik zou eventueel nog (een baksteen van) de bovenste laag stenen van het binnenspouwblad af kunnen halen, om de ventilatie verder te helpen (het wespennest en de bijennesten zijn inmiddels verwijderd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62etf9FGXlKpDDe0Lq_9PvsUHMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KdJwHC4bvmRztzroQlXrxKr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Mvd1981 op 03-08-2023 09:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij kwamen na extra isolatie ook boven de daktrim uit. Wat ze toen gedaan hebben is een soort goot gemaakt en na de goot komt de isolatie hoger dan de daktrim. Vanaf de grond is het niet te zien. Totaal hierdoor 16cm pir (in de 'goot' 8 cm)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Seroo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:21:
Ventilatie is de doodsteek voor isolatie. Waar ge je mee en naartoe ventileren dan? eerst lezen dan zeiken, dit ging over de laatste Ubakus layout dus.

Eens met wat @Sport_Life zegt, je kan kijken of het toegestaan is om een 'hoedje' van isolatie te maken. Dat is meestal vanaf de openbare weg niet zichtbaar ,ar levert je toch een behoorlijke isolatiewinst op, mits je dak groot genoeg is dat er niet alleen maar 'goot' is.

Ik zou overigens dit dak wel van onderaf durven isoleren maar zorg er voor dat je klimaatfolie echt heel secuur wordt geplaatst, van wand tot wand, gekit aan de muur, nergens onderbroken en vooral achteraf er geen 200 gaatjes inmaken met te lange gipsplaatschroeven.

[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 03-08-2023 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Sport_Life schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:50:
Wij kwamen na extra isolatie ook boven de daktrim uit. Wat ze toen gedaan hebben is een soort goot gemaakt en na de goot komt de isolatie hoger dan de daktrim. Vanaf de grond is het niet te zien. Totaal hierdoor 16cm pir (in de 'goot' 8 cm)
Probleem is dat je het volume en aanzicht (geveltekening) aanpast, het dus vergunninsplichtig is en doorgaans niet wordt goed gegekeurd door de gemeente bij gemeentelijke monumenten je mag dan gewoon niet boven de daktrim uitsteken. de rijksmonumenten zijn meestal wat makkelijker/meedenkender. maagoed het hangt dus sterk van de gemeente af.

veder eens met @No Hands dit is van onder te isoleren met de juiste klimaatfolie.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 03-08-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
twain4me schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Probleem is dat je het volume en aanzicht (geveltekening) aanpast, het dus vergunninsplichtig is en doorgaans niet wordt goed gegekeurd door de gemeente bij gemeentelijke monumenten je mag dan gewoon niet boven de daktrim uitsteken. de rijksmonumenten zijn meestal wat makkelijker/meedenkender. maagoed het hangt dus sterk van de gemeente af.

veder eens met @No Hands dit is van onder te isoleren met de juiste klimaatfolie.
Inderdaad, precies waarom dit geen scenario is, het wordt al lastig genoeg om zonnepanelen (inclusief sedum) er doorheen te krijgen, als het qua isolatie nog hoger wordt weet ik zeker dat het afgeschoten gaat worden.

Heel concreet, @twain4me en @No Hands: van onder isoleren met het juiste folie. Refereren jullie hierbij aan het originele scenario dat ik hier schetste (met de 22cm naturoll 35 en een isover vario km duplex uv klimaatfolie) en de tochtkieren naar buiten dicht maken (metselen daar waar nodig en wat pur rond de dakbalken en het dakbeschot)? Of aan het alternatieve scenario met 14cm naturoll 35) en tochtkieren dichten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Mvd1981 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

Inderdaad, precies waarom dit geen scenario is, het wordt al lastig genoeg om zonnepanelen (inclusief sedum) er doorheen te krijgen, als het qua isolatie nog hoger wordt weet ik zeker dat het afgeschoten gaat worden.

Heel concreet, @twain4me en @No Hands: van onder isoleren met het juiste folie. Refereren jullie hierbij aan het originele scenario dat ik hier schetste (met de 22cm naturoll 35 en een isover vario km duplex uv klimaatfolie) en de tochtkieren naar buiten dicht maken (metselen daar waar nodig en wat pur rond de dakbalken en het dakbeschot)? Of aan het alternatieve scenario met 14cm naturoll 35) en tochtkieren dichten?
Ik reageerde hiermee op het originele scenario, tussen de balken dampopen isoleren en ik zeg het nog maar eens, heel zorgvuldige afwerking met klimaatfolie als Isover vario ja. Alle andere openingen waardoor kou, klam, etc tussen je dakbeschot en je isolatie kan komen moeten ook dicht. Metselen, kit, afplakken wat je fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
No Hands schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

Ik reageerde hiermee op het originele scenario, tussen de balken dampopen isoleren en ik zeg het nog maar eens, heel zorgvuldige afwerking met klimaatfolie als Isover vario ja. Alle andere openingen waardoor kou, klam, etc tussen je dakbeschot en je isolatie kan komen moeten ook dicht. Metselen, kit, afplakken wat je fijn vind.
Top, dank je. Ik ga denk ik voor 16cm Naturoll 035 of Naturoll 032, dan kan ik precies tussen de dakbalken nog een aantal vuren dwarsbalkjes van 44x69 plaatsen zodat het materiaal netjes op de plek blijft zitten.

Vervolgvraag. Uiteraard kijk ik niet alleen naar het dak maar ook naar de muren. Aangezien er momenteel alleen een buitenmuur staat zonder isolatie (naja, tenzij je het stucwerk aan binnen- en buitenzijde meerekent). Ik begrijp uit alle tweakers literatuur dat ik in principe een pirplaat met aan beide zijdes alu tegen de muur aan kan plakken. Hoe laat ik dit alleen aansluiten op de isolatie in het dak? Ik heb wat opzetjes gemaakt in Ubakus, de beste situatie lijkt de pir tot direct onder het dampscherm te laten lopen. Het dampscherm loopt dan een cm of 10 naar beneden op de muur (met dubbele lijn kit om zeker te zijn dat het luchtdicht is afgeplakt), de pir plaat gaat hier weer overheen.

Zien jullie hier nog bezwaren? En hoe sluit ik dit aan op de (houten constructie) vloer? Moet ik nog ergens specifiek rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Als je de buitenmuur gaat isoleren, laat dan inderdaad de pir plaat tot tegen de glaswol aan lopen. Plak dan de hoek tussen de dampschermen goed af met luchtdichte tape. Dan hoef je het dampscherm (klimaatfolie) van het dak/plafond ook niet tegen de steense muur af te plakken of kitten. Voor de duidelijkheid; de alu afwerking van de pirplaat is het dampscherm. Ook de naden tussen de platen dien je goed af te plakken, evenals de naad naar de vloer.

Wat wel een probleem is met het van binnenuit isoleren van je buitenmuur, zijn de balkkoppen van de dakbalken die dan doorlopen tot in de buitenmuur. Deze worden door de isolatieschil aan de binnenkant van je huis dan niet meer zo warm en dan krijg je kans dat eventuele warme lucht uit je huis, die tóch ontsnapt ondanks je klimaatfolie, gaat condenseren tegen je balken. Deze drogen niet meer goed op omdat er geisoleerd is en gaan dan rotten. Is veel over te vinden op internet, echter heb ik nog nergens dé oplossing kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

emot schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:12:
Als je de buitenmuur gaat isoleren, laat dan inderdaad de pir plaat tot tegen de glaswol aan lopen. Plak dan de hoek tussen de dampschermen goed af met luchtdichte tape. Dan hoef je het dampscherm (klimaatfolie) van het dak/plafond ook niet tegen de steense muur af te plakken of kitten. Voor de duidelijkheid; de alu afwerking van de pirplaat is het dampscherm. Ook de naden tussen de platen dien je goed af te plakken, evenals de naad naar de vloer.

Wat wel een probleem is met het van binnenuit isoleren van je buitenmuur, zijn de balkkoppen van de dakbalken die dan doorlopen tot in de buitenmuur. Deze worden door de isolatieschil aan de binnenkant van je huis dan niet meer zo warm en dan krijg je kans dat eventuele warme lucht uit je huis, die tóch ontsnapt ondanks je klimaatfolie, gaat condenseren tegen je balken. Deze drogen niet meer goed op omdat er geisoleerd is en gaan dan rotten. Is veel over te vinden op internet, echter heb ik nog nergens dé oplossing kunnen vinden.
die is er ook niet. althans niet een makkelijke. de balken doorzagen en daarmee de balk kop loskoppelen van de buitenmuur en binnen een nieuwe draagmuur bouwen is de juiste manier. wil of kan je dat niet moet je folie plakken en hopen dat het goed gaat.

• No Hands
de oplossing voor die balkkoppen is dampopen isoleren rondom die balkkoppen of de balkkoppen vrij laten van isolatie, minimaal 20cm rondom.
maar voor beide oplossingen zijn ook weer nadelen te vinden.

dus uiteindelijk is loskoppelen zoals @twain4me zegt wel het best maar vaak erg ingrijpend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:37
No Hands schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:06:
[...]

Ventilatie is de doodsteek voor isolatie. Waar ge je mee en naartoe ventileren dan? eerst lezen dan zeiken, dit ging over de laatste Ubakus layout dus.

Eens met wat @Sport_Life zegt, je kan kijken of het toegestaan is om een 'hoedje' van isolatie te maken. Dat is meestal vanaf de openbare weg niet zichtbaar ,ar levert je toch een behoorlijke isolatiewinst op, mits je dak groot genoeg is dat er niet alleen maar 'goot' is.

Ik zou overigens dit dak wel van onderaf durven isoleren maar zorg er voor dat je klimaatfolie echt heel secuur wordt geplaatst, van wand tot wand, gekit aan de muur, nergens onderbroken en vooral achteraf er geen 200 gaatjes inmaken met te lange gipsplaatschroeven.
Daar heb ik destijds ook naar gekeken, uiteindelijk wel de boeiboorden opgehoogd omdat dit mocht. Desalniettemin een mooie passende oplossing denk ik, waarbij je dus aan de zijkant wel minder isoleert dan je zou willen maar wel blijft wonen in een mooie monumentale woning.

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwwereld.nl/wp-content/uploads/2013/03/iso2.jpg

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-05 10:32
Mvd1981 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

Tsja, als je even niet naar de kosten kijkt kan je natuurlijk de XPS/PIR vervangen door 4cm vacuumpanelen bovenop het dak gooien. Dan zit je op een Rd van 5 a 6. En dan kan er nog wat steenwol tussen het rachelwerk voor je gipsplaten.
Of je neemt 6cm VIP panelen, en dan kun je de binnenkant gewoon open laten, zodat je tegen de mooie balken aan kunt kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
emot schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:12:

Dank voor de reacties. De balkkoppen ben ik inderdaad bezorgd dat ze beginnen te rotten, al lijken ze wel goed in de menie te zitten. Ik ga vandaag kijken naar of de balken inderdaad in de buitenmuur opgenomen zijn. Reden dat ik twijfel: aan de buitenkant zit geen overstek of iets dergelijks, de muur is volledig gestuct tot aan de daktrim.

Met de dakisolatie laat ik de glaswol wel tussen de balken doorlopen tot de muur (het binnenspouwblad)?

Aangezien ik vrij veel hoogte heb, hang ik een metalstud constructie op (D112) voor het plafond. De ventilatie buizen voor het centrale WTW ventilatiesysteem lopen hier tussendoor voor de juiste ventilatie. Ik zou de PIR platen dan tot aan het plafond kunnen laten lopen. Er zit dan een centimeter of 10 tot 15 tussen de dakbalken en de PIR muurisolatie. Zou dat een goed alternatief zijn?

In de tussentijd heb ik via een ander kanaal het advies gekregen om alles met Pavatex Plus te doen (14cm minimaal). Via de modellering in Ubakus valt vooral op dat de droogtijd en droogreserve afneemt en het houtvochtigheidsgehalte verdubbelt. En in de constructieve zin valt vooral op dat het (veel) meer ruimte in beslag neemt, zeker als er ook nog een elektrospouw in opgenomen moet worden. Wat zijn jullie gedachten hierover?
dj1981 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Tsja, als je even niet naar de kosten kijkt kan je natuurlijk de XPS/PIR vervangen door 4cm vacuumpanelen bovenop het dak gooien. Dan zit je op een Rd van 5 a 6. En dan kan er nog wat steenwol tussen het rachelwerk voor je gipsplaten.
Of je neemt 6cm VIP panelen, en dan kun je de binnenkant gewoon open laten, zodat je tegen de mooie balken aan kunt kijken...
Goed punt, vacuum panelen (Kingspan OPTIM-R) heb ik ook bekeken, maar vereist bovenop het dak een dakbedekker, die helaas niet echt veel zin lijken te hebben in ons huis. Qua drukvastheid zou het op zich wel moeten lukken.

[ Voor 13% gewijzigd door Mvd1981 op 15-08-2023 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:43
Ik zou (heb zelf) gewoon tussen de balken geisoleerd. de afdichting tussen je balken betekend dat je het winddicht wil hebben naar je isolatie toe, bij mij leek de isover KM folie een long na installeren, het ging op en neer... Alles weer open gemaakt en nu wel goed winddicht, dit doe je door de stenen tot bovenaan te leggen en af te werken met een stuuclaag, de randen af te tapen met de juiste tape. PUR is rotzooi (ja ik heb ook flexibele pur gebruikt) en is niet geschikt om 50 jaar winddicht te zijn. en wat al gezegd is: de klimaatfolie moet aan de binnenkant echt waanzinnig goed afgetaped zitten!

Ik zou ook een betere klimaatfolie gebruiken, in het benoemde topic heb ik eens een lijstje gemaakt met folies.
Je R-waarde pogingen zijn bewonderenswaardig!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
technopeuter schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 02:03:
Ik zou (heb zelf) gewoon tussen de balken geisoleerd. de afdichting tussen je balken betekend dat je het winddicht wil hebben naar je isolatie toe, bij mij leek de isover KM folie een long na installeren, het ging op en neer... Alles weer open gemaakt en nu wel goed winddicht, dit doe je door de stenen tot bovenaan te leggen en af te werken met een stuuclaag, de randen af te tapen met de juiste tape. PUR is rotzooi (ja ik heb ook flexibele pur gebruikt) en is niet geschikt om 50 jaar winddicht te zijn. en wat al gezegd is: de klimaatfolie moet aan de binnenkant echt waanzinnig goed afgetaped zitten!

Ik zou ook een betere klimaatfolie gebruiken, in het benoemde topic heb ik eens een lijstje gemaakt met folies.
Je R-waarde pogingen zijn bewonderenswaardig!
Dank je voor het compliment - het is echter vooral uit noodzaak geboren als ik eerlijk ben. Het comfort van de woning is echt te laag en niet in verhouding met de locatie en de uitstraling. Plus de Wife Acceptance Factor...

Terug naar de uitdaging. Luchtdicht maken had ik uiteindelijk pur voor bedacht, maar ik begrijp dat dat niet het eeuwige leven heeft. Dan ga ik denk ik terug naar de oude oplossing, schotjes maken en die goed/luchtdicht afkitten.

Ik heb jouw lijstje van de klimaatfolie bekeken. Als ik goed begrijp dan raad je de Pro Clima Intello of de Tyvek AirGuard Smart aan? Dank voor alle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
Mvd1981 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Dank je voor het compliment - het is echter vooral uit noodzaak geboren als ik eerlijk ben. Het comfort van de woning is echt te laag en niet in verhouding met de locatie en de uitstraling. Plus de Wife Acceptance Factor...

Terug naar de uitdaging. Luchtdicht maken had ik uiteindelijk pur voor bedacht, maar ik begrijp dat dat niet het eeuwige leven heeft. Dan ga ik denk ik terug naar de oude oplossing, schotjes maken en die goed/luchtdicht afkitten.

Ik heb jouw lijstje van de klimaatfolie bekeken. Als ik goed begrijp dan raad je de Pro Clima Intello of de Tyvek AirGuard Smart aan? Dank voor alle hulp!
Luchtdichtshop.nl tape, geen kit!
Als je het goed doet kan de tape minimaal 50 jaar mee, kit doet dat niet

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
technopeuter schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:33:
[...]

Luchtdichtshop.nl tape, geen kit!
Als je het goed doet kan de tape minimaal 50 jaar mee, kit doet dat niet
Tape ziet er ook uit als een mooie oplossing, zeker omdat hier toch niets recht is :+ Moet ik wel iets kunnen vinden dat zowel op hout als steen plakt, maar daar kan de webshop mij vast wel bij helpen!

De tip voor de Tyvek AirGuard Smart heeft mij (via de leverancier) overigens direct een oplossing geboden voor een goede folie voor de badkamer. We zijn daar ook mee bezig omdat de badkamer ruim 4 meter hoog is, daar wordt een WTW ventilatie systeem opgehangen zodat de buizen door de plafonds kunnen lopen naar de slaapkamers en badkamers. Dat wordt een MIOFOL® 150A.

Helaas staat de Tyvek AirGuard Smart niet in de materiaallijst van Ubakus en kan ik zelf niet alle waarden terugvinden om het zelf toe te voegen. De Pro Clima Intello staat er wel in, maar dan schrik ik van het eindresultaat. De droogreserve neemt significant af (van 276 naar 120 g/m2a). Ik begrijp dat ubakus zelf de md waarde pakt op basis van de gemiddelde vochtigheid. Dat zou betekenen dat ondanks dat de pro clima intello betere specificaties heeft, deze in mijn situatie minder goed tot zijn recht komt?

Terugkomend op de dakbalken. Ik heb met mijn inspectie camera inmiddels vast kunnen stellen dat alle dakbalken die ik in de kamer zie, alleen op het binnenblad rusten en 2cm uitsteken in de spouw. Er is dus geen contact met de buitenmuur.

[ Voor 31% gewijzigd door Mvd1981 op 20-08-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Badkamers doe ik altijd met een dampdichte folie, kun je gewoon 5cm onder de klimaatfolie doen met een luchtspouw naar andere ruimten.
Ik wil absoluut geen vocht uit de badkamer de constructie in dus heb daar een sd-waarde van 1200

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
technopeuter schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:42:
Badkamers doe ik altijd met een dampdichte folie, kun je gewoon 5cm onder de klimaatfolie doen met een luchtspouw naar andere ruimten.
Ik wil absoluut geen vocht uit de badkamer de constructie in dus heb daar een sd-waarde van 1200
Volgens mij geven de meeste producenten van klimaatfolie ook aan dat dit niet in badkamers mag worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
No Hands schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:14:
[...]

Volgens mij geven de meeste producenten van klimaatfolie ook aan dat dit niet in badkamers mag worden gebruikt.
Ik ben meer verbaasd over de twee lagen folies onder elkaar (met een kleine lichtspouw). Ik ga eens aan de slag met ubakus om te kijken hoe dat er uit ziet.
Pagina: 1