Mag verhuurder een slimme thermostaat weigeren.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukj17
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 24-09 15:32
Mijn vraag

Ik zou graag in mijn nieuwbouw huurwoning de huidige "domme" thermostaat: Honeywell Round willen vervangen door bijvoorbeeld een Honeywell T6. Volgens mijn stadswarmte aanbieder zijn deze compatible met stadsverwarming. Mijn verhuurder geeft het volgende aan:

"Wij staan dit helaas niet toe, afwijkende thermostaten geven meestal nog meer storingen, de installateur geeft dan ook geen
garantie meer mocht er iets niet meer werken."

Als ik in het contract kijk en de algemene voorwaarden kan ik alleen het volgende vinden in het "informatieboek" onder wijzigingen in bestaande installaties (gas, water, elektra):

"Voor wijzigingen aan de installaties dient u vooraf schriftelijk toestemming te hebben verkregen van uw verhuurder, bij toestemmingen mogen werkzaamheden alleen door een erkend installateur worden uitgevoerd"

Als ik online kijk zie ik omtrent dit soort wijzigen bij renovatie het volgende om deze te weigeren:
"
als de woning door de veranderingen minder goed te verhuren is;
als de woning erdoor in waarde daalt.
"

en:

"
Redelijke verzoeken: De verhuurder moet redelijke verzoeken van de huurder overwegen. Als het ophangen van een slimme thermostaat kan bijdragen aan energiebesparing en efficiëntie in de woning, dan kan dit mogelijk worden beschouwd als een redelijk verzoek.

"

Mijn vraag is: Mag mijn verhuurder verbieden dat ik mijn thermostaat vervangt?

Beste antwoord (via luukj17 op 02-08-2023 17:27)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 16:30
De "ketelmodule" in het filmpje moet je zelf plaatsen, deze zit NIET gemonteerd maar wordt meegeleverd met de T6! De twee aders die je op de T6 aansluit spreken een heel ander protocol en hebben een ander voltage dan de maak/breek-contacten van je huidige thermostaat.

De ketelmodule zorgt dat de T6 spanning krijgt, en vertaalt de signalen van de T6 naar iets wat je stadsverwarming snapt, namelijk een maak/breek-contact of OpenTherm.

Er loopt nu een kabel van je stadsverwarming naar de thermostaat. Deze kabel kun je hergebruiken, maar aan de kant van de stadsverwarming moet je die losmaken en aansluiten op de T-contacten van de ketelmodule.

Tussen de stadsverwarming en de ketelmodule trek je een nieuwe draad, van A en B op de ketelmodule naar de oude aansluitingen op de stadsverwarming. (of naar de OT-aansluitingen op de ketelmodule als je oude thermostaat ook OpenTherm sprak).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:06
Nee, maar je bent zelf verantwoordelijk voor storingen op te lossen en aan het eind het huis in oorspronkelijke staat terug te zetten - gezien het servicecontract niet de nieuwe honeywell ondersteunt zou dit gezien kunnen worden als waardevermindering.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:26
vervang de thermostaat en leg de oude in de la. Bij vertrek of bij problemen hang je de oude weer op.
Soms moet je dingen niet moeilijker maken dan ze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Ik zou het gewoon doen. En als er zich onverhoopt een storing voordoet dan schroef je gewoon de Honeywell Round terug. Nog steeds storing? Ligt niet aan de thermostaat. Geen storing meer? Ligt wel aan de thermostaat maar de verhuurder hoeft er niets mee te doen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukj17
Bedankt voor jullie snelle antwoord.

Ik zag dat bij de installatie van de honeywell T6 ook het een en ander geïnstalleerd moet worden bij de warmtebron (ik ben niet zo bekend met stadswarmte, ik zit hier echt net 5 dagen, hiervoor altijd gewoon gas gehad).

Stel ik laat de Honeywell T6 installeren en ik krijg storingen, dan zal dit niet simpelweg het terugzetten van de Honeywell Round zijn, omdat er meer achter zit dan alleen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:00
@luukj17 wat moet er zoal geïnstalleerd worden ? Heb je een handleiding (foto's) of een linkje naar een handleiding waarin dat beschreven staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je had het beter niet kunnen vragen, nu weet de verhuurder dat je er van op de hoogte bent dat ze je geen toestemming hebben gegeven en ook dat je hier mee bezig bent.

Ik zou hoe dan ook geen thermostaat kiezen die meer inhoudt dan gewoon oude thermostaat los, nieuwe thermostaat erop en klaar. Als je ergens eerder op het circuit moet zijn dan kan dat nog wel eens hele hoge kosten opleveren als jij/de partij die jij inhuurt iets fout doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online

monteren is een appetje eitje.
de-monteren/ terugbouwen naar stock is een eitje appeltje

hebben er hier 2. werken nu 2 jaar zonder problemen op stadverwarming
1 doet de vloerverwarming beneden
1 doet de vloerverwarming in de badkamer en de handdoek radiator

[ Voor 30% gewijzigd door jack zomer op 02-08-2023 12:26 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:26
De ketelmodule in bovenstaande video is waarschijnlijk een standsverwarmingsmodule in deze situatie. Ik vermoed dat deze er al is voor de Honeywell Round.

Honeywell kan je prima vertellen of deze modelspecifiek of uitwisselbaar zijn voor de round en de T6.
Ik verwacht 't laatste, waarmee 't installeren niet meer is dan de twee draadjes van de ronde grondplaat te monteren in de vierkante grondplaat van de T6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukj17
tcw82 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:22:
@luukj17 wat moet er zoal geïnstalleerd worden ? Heb je een handleiding (foto's) of een linkje naar een handleiding waarin dat beschreven staat?
Als ik hier kijk: https://manuals.coolblue....Vaw2O4dlqdfHS6Kh4zTUIME9D

Zie ik dat we ook het een en ander gedaan moet worden met een ketel module of iets dergelijks. Ik heb op twee verdiepingen vloerverwarming en voor ventilatie een ducobox op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukj17
PROnline schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:29:
De ketelmodule in bovenstaande video is waarschijnlijk een standsverwarmingsmodule in deze situatie. Ik vermoed dat deze er al is voor de Honeywell Round.

Honeywell kan je prima vertellen of deze modelspecifiek of uitwisselbaar zijn voor de round en de T6.
Ik verwacht 't laatste, waarmee 't installeren niet meer is dan de twee draadjes van de ronde grondplaat te monteren in de vierkante grondplaat van de T6.
Dit zou perfect zijn. Ik denk dat ik even met hun contact opneemt. Ik heb die module nog niet kunnen vinden in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
luukj17 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

Als ik hier kijk: https://manuals.coolblue....Vaw2O4dlqdfHS6Kh4zTUIME9D

Zie ik dat we ook het een en ander gedaan moet worden met een ketel module of iets dergelijks. Ik heb op twee verdiepingen vloerverwarming en voor ventilatie een ducobox op zolder.
Die link gaat nergens heen (bij mij hier).
Dit werkt beter:
https://manuals.coolblue....ll-lyric-t6-collectie.pdf

Die "ketel module" is het kastje dat op de video rechts in beeld hangt. Dat zit zeer waarschijnlijk al gemonteerd. het kastje in je woonkamer heeft 2 draadjes, die kan je in 99,9% van de gevallen gebruiken voor een andere thermostaat.
Wat andere ook al schreven, een andere thermostaat (desnoods even lenen van de buren, want mogelijk hebben die al een andere hangen lenen of een cheapo op marktplaatst scoren) testen.

[ Voor 9% gewijzigd door tcw82 op 02-08-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukj17
Reactie verhuurder:

"Stadsunits en warmtepompen zijn helaas heel gevoelig en werken het beste op de thermostaat die door de fabriek/leverancier wordt geleverd en geplaatst."

Als de ketelmodule er al hangt dan zal ik kijken of vervangen simpelweg de round er af en de t6 er op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukj17
tcw82 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:37:
[...]

Die link gaat nergens heen (bij mij hier).
Dit werkt beter:
https://manuals.coolblue....ll-lyric-t6-collectie.pdf

Die "ketel module" is het kastje dat op de video rechts in beeld hangt. Dat zit zeer waarschijnlijk al gemonteerd. het kastje in je woonkamer heeft 2 draadjes, die kan je in 99,9% van de gevallen gebruiken voor een andere thermostaat.
Excuses voor de verkeerde link.
Dat is inderdaad de link die ik bedoel. Ik kan helaas de module nergens vinden. Ik heb inderdaad de thermostaat zelf in de woonkamer hangen. Ik zal een installateur vragen of het simpelweg mogelijk is deze om te zetten met de huidige inrichting. Mocht er dan storing zijn, kan ik hem ook zo weer terug draaien. Mocht er meer aan te pas komen heb ik helaas pech.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Paul
De "ketelmodule" in het filmpje moet je zelf plaatsen, deze zit NIET gemonteerd maar wordt meegeleverd met de T6! De twee aders die je op de T6 aansluit spreken een heel ander protocol en hebben een ander voltage dan de maak/breek-contacten van je huidige thermostaat.

De ketelmodule zorgt dat de T6 spanning krijgt, en vertaalt de signalen van de T6 naar iets wat je stadsverwarming snapt, namelijk een maak/breek-contact of OpenTherm.

Er loopt nu een kabel van je stadsverwarming naar de thermostaat. Deze kabel kun je hergebruiken, maar aan de kant van de stadsverwarming moet je die losmaken en aansluiten op de T-contacten van de ketelmodule.

Tussen de stadsverwarming en de ketelmodule trek je een nieuwe draad, van A en B op de ketelmodule naar de oude aansluitingen op de stadsverwarming. (of naar de OT-aansluitingen op de ketelmodule als je oude thermostaat ook OpenTherm sprak).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:05
Heb je een Honeywell Round On/off of een Honeywell Round Modulation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukj17
Paul schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:12:

Mijn oude thermostaat is ook een Honeywell, maar dan een simpele Round model. Ik zie inderdaad dat de ketelmodule wordt meegeleverd en hier doe je de kabels van de verwarming op zetten en de kabel van de thermostaat inderdaad op naar de T

[ Voor 6% gewijzigd door luukj17 op 02-08-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukj17
Eärendil schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:53:
Heb je een Honeywell Round On/off of een Honeywell Round Modulation?
Een on/off. Geen app of iets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
De "modulation" heeft ook geen app, maar kan je ketel op (bijvoorbeeld) 50% laten draaien ipv voluit. Dit heet moduleren, en bespaart gas.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukj17
Paul schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:34:
[...]
De "modulation" heeft ook geen app, maar kan je ketel op (bijvoorbeeld) 50% laten draaien ipv voluit. Dit heet moduleren, en bespaart gas.
Ter info: ik heb stadsverwarming. Het enige wat ik graag wil is dat ik bijv in kan stellen dat die op tijden andere temperaturen kan instellen. Wat met die on/off niet kan. Ik las net over de Honeywell: Connected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
luukj17 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:58:
[...]

Ter info: ik heb stadsverwarming. Het enige wat ik graag wil is dat ik bijv in kan stellen dat die op tijden andere temperaturen kan instellen. Wat met die on/off Round niet kan. Ik las net over de Honeywell: Connected.
Is een simpele klokthermostaat van Honeywell dan niet het eenvoudigste?
Marktplaats staat iig vol met 2e hands Honeywell Chronotherm thermostaten, wellicht is dat een voordelige optie.

Die dingen zijn zelflerend, passen zich aan aan het schema wat je instelt en je hebt ook geen (andere) ketelmodule nodig. Op iedere dag van de week kan je dan max 6 schakelmomenten instellen voor opstaan, vertrekken, thuiskomen, avond, nacht. Zo stel je hem in het weekend bijvoorbeeld ook anders in dan wanneer je doordeweeks op je werk bent.
Zoiets vervang je 1 op 1, geen smartfuncties maar die heb je met een tijdschema ook niet nodig als dat je enige wens is.

Zit je ook niet met lastige aanpassingen maar vervang je alleen de thermostaat op het punt waar de draadjes uit de muur komen waar je Round nu hangt.

[ Voor 40% gewijzigd door PalingDrone op 15-08-2023 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

luukj17 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:38:
Reactie verhuurder:

"Stadsunits en warmtepompen zijn helaas heel gevoelig en werken het beste op de thermostaat die door de fabriek/leverancier wordt geleverd en geplaatst."
Verhuurder heeft blijkbaar weinig verstand van zaken. Het enige dat de thermostaat doet, is de aanvoer-klep openen en sluiten. Of dat nu door thermostaat A, B of C gebeurt maakt weinig uit. Zolang je niks aan de klep veranderd, lijkt mij de kans op genoemde storigen minimaal.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

luukj17 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:58:
[...]

Ter info: ik heb stadsverwarming. Het enige wat ik graag wil is dat ik bijv in kan stellen dat die op tijden andere temperaturen kan instellen. Wat met die on/off niet kan. Ik las net over de Honeywell: Connected.
Even ter info: heb je daarbij ook vloerverwarming? Dan vervalt je voordeel van andere temperaturen instellen al snel, omdat dat een traag systeem is qua reactie. Je zult misschien twee graden omlaag kunnen in de nacht, maar in principe laat je een traag systeem met vloerverwarming gewoon op dezelfde temperatuur staan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:33
Even andere vraag:

Heb je stadsverwarming in combinatie met vloerverwarming.

Want dan adviseer ik je gewoon de normale Honeywell te laten hangen.

Mijn installateur toen ik dat ook had adviseerde gewoon het op 1 temperatuur te houden, dat is ook het meest effectieve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SDiver
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Klopt onze appartementen gebouwd in 2019 met energie label A en met stadsverwarming en vloerverwarming werd ook duidelijk aangegeven het op 1 temperatuur te houden.

• tcw82
Paul schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:12:

Hoe werkt die hangende thermostaat dan nu? Als die module al die vertaling en stroom voorziening doet? Zo'n round ding heeft geen batterijen volgens mij. Een chronotherm weer wel.

• PalingDrone
  • Niet online
tcw82 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:17:
[...]

Hoe werkt die hangende thermostaat dan nu? Als die module al die vertaling en stroom voorziening doet? Zo'n round ding heeft geen batterijen volgens mij. Een chronotherm weer wel.
Zo'n Round hangt gewoon rechtstreeks via draadjes aan de ketel, een Chronotherm ook alleen heeft die een klokje, verlicht display en wat geheugen voor de schakelschema's waardoor backup batterijen benodigd zijn (de Chronotherm hier in huis heeft geen losse batterijen maar een ingebouwde condensator, wanneer de ketel even zonder stroom gestaan heeft duurt het hier dan ook eventjes voor het display weer oplicht, tijd en schema's worden wel langer behouden, verlichting heeft een lagere prioriteit dan geheugen.)

• tcw82
PalingDrone schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:39:
[...]

Zo'n Round hangt gewoon rechtstreeks via draadjes aan de ketel, een Chronotherm ook alleen heeft die een klokje, verlicht display en wat geheugen voor de schakelschema's waardoor backup batterijen benodigd zijn (de Chronotherm hier in huis heeft geen losse batterijen maar een ingebouwde condensator, wanneer de ketel even zonder stroom gestaan heeft duurt het hier dan ook eventjes voor het display weer oplicht, tijd en schema's worden wel langer behouden, verlichting heeft een lagere prioriteit dan geheugen.)
Er is in dit verhaal (van ts) geen ketel maar stadsverwarming.

De beoogde nieuwe thermostaat heeft een tussen kastje (nodig) omdat het blijkbaar anders werkt dan de round thermostaat. Althans dat legt @Paul uit in zijn bericht, met daarin verwijzing naar onder andere stroomvoorziening en communicatie protocol.

Blijkbaar werkt de huidige situatie met de round thermostaat (wel) middels een maak/breek contact (blauw/rode draad kortsluiten = verwarmen).
Dan is het voor @luukj17 waarschijnlijk veel gemakkelijker om een "ouderwetse" klok thermostaat te scoren via marktplaats. Daarmee kan je klok programmas maken en heb je (zeer waarschijnlijk) geen tussen kastjes nodig.

• PalingDrone
  • Niet online
tcw82 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:52:
[...]

Er is in dit verhaal (van ts) geen ketel maar stadsverwarming.

De beoogde nieuwe thermostaat heeft een tussen kastje (nodig) omdat het blijkbaar anders werkt dan de round thermostaat. Althans dat legt @Paul uit in zijn bericht, met daarin verwijzing naar onder andere stroomvoorziening en communicatie protocol.

Blijkbaar werkt de huidige situatie met de round thermostaat (wel) middels een maak/breek contact (blauw/rode draad kortsluiten = verwarmen).
Dan is het voor @luukj17 waarschijnlijk veel gemakkelijker om een "ouderwetse" klok thermostaat te scoren via marktplaats. Daarmee kan je klok programmas maken en heb je (zeer waarschijnlijk) geen tussen kastjes nodig.
Jup, maar waarschijnlijk is er ook nog vloerverwarming in het spel en vervalt deze hele discussie omdat er dan een constante temperatuur gewenst is en een klokthermostaat de boel dan op meerdere schakelmomenten gaat proberen te verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
PalingDrone schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Jup, maar waarschijnlijk is er ook nog vloerverwarming in het spel en vervalt deze hele discussie omdat er dan een constante temperatuur gewenst is en een klokthermostaat de boel dan op meerdere schakelmomenten gaat proberen te verstoren.
Dat is de vraag natuurlijk (zowel de aanname over vloerverwarming als ook de aanname dat constante verwarming wel of niet beter is).

Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom er geschakeld zou moeten worden, nachtverlaging is er een van. Maar ook als iemand meerdere dagen van huis is voor werk of zorgtaken elders. (om maar iets te noemen).

We gaan het vast allemaal horen als @luukj17 e.e.a. heeft uitgevogeld en de aanpassingen heeft (laten) doorvoeren.
Pagina: 1