Werken aan gevel op schuine helling, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 15:43
Hoi,

Wij wonen in een dijkhuis, met een steegje naast het huis wat naar beneden toe afloopt. Binnenkort krijgen we een airco, die men via de muur boven dat steegje naar buiten wil laten lopen. Normaal doen ze dat met een ladder, maar omdat het steegje schuin is, kan dat niet. Nu stellen ze een hoogwerker voor a 500 euro. Dat lijkt me een beetje gortig (op een airco van 2200 euro...). Ik ben een beetje gaan zoeken en zie dat er voor ladders wel verlengstukken zijn voor aan een kant, zoals dit, maar die lijken meer bedoeld voor trappen dit dan nog steeds waterpas zijn aan de onderkant. Heeft iemand ideeën voor een iets goedkopere optie op een helling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:17

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Rolsteiger met ongelijke delen, danwel stelpoten die als ze te kort zijn onderstoppen met een stuk steigerplank/badding?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:23

AlphaRomeo

FP PowerMod
Als het mijn veiligheid betrof ging ik niet zomaar akkoord met een goedkoper alternatief waar een klant mee aan komt zetten. Ik snap heel goed dat die airco boer niet van plan is om op de één of andere constructie te gaan werken wat geen arbo goedgekeurde oplossing is.

Hoe dan ook gaat een goede oplossing geld kosten, misschien kun je zelf een hoogwerker huren voor 300 euro, dan bespaar je 200 euro, maar wil je daarvoor alle moeite doen inclusief het risico dat de installateur daar niet mee kan werken, het bereik niet voldoende is etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 08:20
Beun de haas zal het waarschijnlijk wel houtje-touwtje willen oplossen, maar als het al op de offerte staat heb je de airco waarschijnlijk bij een bedrijf besteld die wil voldoen aan de (arbo) veiligheidseisen voor zijn werknemers. Zoals het uiteraard hoort!

Gelukkig staat veiligheid bij veel bedrijven nog voorop (zeker als ze dit 1-op-1 kunnen doorberekenen naar de klant) en helaas voor jou als klant is veilig werken volgens wet en regelgeving een stuk uitgebreider (=duurder) dan de maatregelen die je zou nemen als je het zelf zou uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt een steiger (laten) bouwen daar, daar kost je ook zn 200-300 euro.

Je kunt, als je er bij kunt met een auto, een hoogwerker op aanhanger of autohoogwerker huren. Die zijn veelal iets goedkoper.

En anders krijg je een grote hoogwerker en dan kom je idd uit op z'n bedrag.

Ik ga er ook vanuit dat het bedrijf in kwestie alleen maar met gekeurde middelen wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MochiGohan schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:42:
Beun de haas zal het waarschijnlijk wel houtje-touwtje willen oplossen, maar als het al op de offerte staat heb je de airco waarschijnlijk bij een bedrijf besteld die wil voldoen aan de (arbo) veiligheidseisen voor zijn werknemers. Zoals het uiteraard hoort!

Gelukkig staat veiligheid bij veel bedrijven nog voorop (zeker als ze dit 1-op-1 kunnen doorberekenen naar de klant) en helaas voor jou als klant is veilig werken volgens wet en regelgeving een stuk uitgebreider (=duurder) dan de maatregelen die je zou nemen als je het zelf zou uitvoeren.
arbo is niet echt een speerpunt aangezien ze het normaal al vanaf een ladder doen :+

arbo zegt duidelijk dat een ladder geen werkplek is maar een manier om op je werkplek te komen.
alleen als de veiligere opties (stelling, bordes etc) onmogelijk zijn is een ladder een optie.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 02-08-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:40
twain4me schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

arbo is niet echt een speerpunt aangezien ze het normaal al vanaf een ladder doen :+

arbo zegt duidelijk dat een ladder geen werkplek is maar een manier om op je werkplek te komen.
alleen als de veiligere opties (stelling, bordes etc) onmogelijk zijn is een ladder een optie.
Dat is onjuist. Een ladder is best toegestaan als werkplek:
Met inachtneming van het eerste lid wordt het gebruik van ladders en trappen als arbeidsplaatsen op hoogte beperkt tot omstandigheden waarin het gebruik van andere, veiliger arbeidsmiddelen niet gerechtvaardigd is in verband met het geringe risico, en

a.vanwege de korte gebruiksduur, of

b.de bestaande kenmerken van de locaties die de werkgever niet kan veranderen.
Artikel 7.23 Arbeidsomstandighedenbesluit

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BennieWolters schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Dat is onjuist. Een ladder is best toegestaan als werkplek:

[...]

Artikel 7.23 Arbeidsomstandighedenbesluit
daar valt een airco op je nek niet onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:40
twain4me schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

daar valt een airco op je nek niet onder
Ook onzin.
Bij gebruik van ladders en trappen hebben werknemers altijd veilige steun en houvast. In ieder geval worden hiertoe de volgende, zo nodig gecombineerde, maatregelen genomen:

a.het met de hand dragen van lasten op een ladder of een trap mag in geen geval een veilig houvast belemmeren;

b.hangladders worden stevig vastgemaakt en, met uitzondering van touwladders, zodanig dat zij niet kunnen verschuiven en dat heen en weer zwaaien wordt vermeden; of

c.de verschillende delen van meerdelige ladders en schuifladders verschuiven niet ten opzichte van elkaar tijdens gebruik.
Artikel 7.23a Arbeidsomstandighedenbesluit
Kortom, niet verboden, als er maar voldoende houvast is. De airco is prima naar boven te takelen met een katrol of iets dergelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door BennieWolters op 02-08-2023 13:04 ]

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BennieWolters schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:03:
[...]

Ook onzin.

[...]

Artikel 7.23a Arbeidsomstandighedenbesluit
Kortom, niet verboden, als er maar voldoende houvast is. De airco is prima naar boven te takelen met een katrol of iets dergelijks.
dat klopt, zie jij je ladder maar vast te houden tijdens het monteren van beugels e.d.

"wij" hebben wel eens problemen gehad met de inspectie voor soort gelijk werk op een ladder. en we waren vol in de overtuiging dat we nog voldeden aan de regels op ladders, kennelijk niet dus.

punt was toen echt dat de basis is
Werkzaamheden op hoogte mogen alleen worden uitgevoerd vanaf een veilige en ergonomisch verantwoorde steiger, stelling, bordes of werkvloer. Als dat niet mogelijk is, dan moet het meest geschikte arbeidsmiddel gekozen te worden om het werk zo veilig mogelijk uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb een verstelbare ladder, deze kan tot 30 graden schuinheid compenseren.

Maar zelfs dan zou ik het niet met een buiten airco unit willen testen.

Misschien in de buurt vragen of iemand een hoogwerker klusje nog moet doen, waardoor je de prijs wat kan drukken. (Mits je zelf de hoogwerker gaat huren )

Steiger huren kost ook geld en opbouw tijd..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:54
Hoe hoog boven de grond moeten ze werken?

Je zou op marktplaats een steiger kunnen kopen, die voor hen klaarzetten en daarna verkoop je dat ding weer. Heb je er wel wat werk van, maar scheelt je wel 500,- Daar kun je prima wat uurtjes aan besteden.
Pagina: 1