Inschrijven in Vlaanderen zonder uitschrijving Nederland

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoess
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-03 10:18
Een half jaar geleden heb ik samen met mijn partner een appartementje gekocht in Vlaanderen. We hebben hierbij gebruik gemaakt van de verlaagde registratiekosten. De voorwaarde van de verlaagde kosten is dat wij dan binnen 3 jaar na akte ingeschreven staan in de woning. Hier zit geen bepaalde tijd aan gebonden van het ingeschreven staan.

Mijn vriend staat hier ingeschreven, ikzelf nog niet. Ik werk 100% vanuit huis voor een Nederlandse werkgever en ik maak gebruik van de zorgverzekering in Nederland. Ik zou mij graag 'eventjes' inschrijven in de woning zodat ik voldoe aan de voorwaarden en daarna weer uitschrijven. Daarbij wil ik dus niet mijn zorg in Nederland (tijdelijk) verliezen en ook niet dat mijn werkgever veel belasting zal betalen. Ik geloof namelijk dat je >25% fysiek in het land moet werken om gebruik te maken van de NL belasting. Echter krijg ik bijzonder weinig informatie gevonden hierover op het internet en heb ik daarom toch maar een tweakers accountje aangemaakt in de hoop dat iemand hier veel verstand van heeft:)

Mijn vragen zijn dus:
1. Kan ik mij kort inschrijven in Vlaanderen waarbij ik niet uitgeschreven word in Nederland?
2. Als ik mij uiteindelijk wél voorgoed wil inschrijven in België, hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn werkgever niet zoveel belasting over mij hoeft te betalen?

Alvast heel erg bedankt aan iedereen die hier een kijkje naar neemt! <3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:21
Helaas moet je een bewijs van uitschrijving aanleveren.
Als je thuiswerkt in Belgie betaal je echte rwel ineens de belgische zorgverzekering (goedkoop) EN belgische belastingen / zorgpremies op dagen dat je thuiswerkt (duur).

Ik heb precies hetzelfde (1 juli verhuisd), een alternatief is gewoon in belgie inschrijven en dan nooit thuis werken.
Die 25% is ENKEL voor zorgpremie niet voor belasting, dus je mag maar 0 dagen in Belgie werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 10:37
Kort door de bocht, maar wel heel relevant: je moet je inschrijven in België. Bij de inschrijving zal de politie daadwerkelijk komen kijken dat je daadwerkelijk op dat adres woont. Je uitschrijven lijkt mij ook niet zo'n probleem, maar dan voldoe je niet meer aan de voorwaarden voor de korting. Ik kan helaas niet terugvinden hoe lang je op dat adres ingeschreven moet blijven, maar laten we wel wezen: het betreft hier https://www.vlaanderen.be...van-de-enige-eigen-woning. Als je daar niet woont/ingeschreven bent, betreft het niet je enige woning en riskeer je dus problemen met de Belgische Belastingsdienst.

Ik zou er op rekenen dat je snel na het verlopen van de periode van drie jaar een briefje zal krijgen, aangezien het niet moeilijk is om een 'probleem' vast te stellen als een koper die gebruik heeft gemaakt van een kortingsregeling drie jaar later nog niet op het adres in België ingeschreven staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:02
Appelmoess schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:16:
Een half jaar geleden heb ik samen met mijn partner een appartementje gekocht in Vlaanderen. We hebben hierbij gebruik gemaakt van de verlaagde registratiekosten. De voorwaarde van de verlaagde kosten is dat wij dan binnen 3 jaar na akte ingeschreven staan in de woning. Hier zit geen bepaalde tijd aan gebonden van het ingeschreven staan.

Mijn vriend staat hier ingeschreven, ikzelf nog niet. Ik werk 100% vanuit huis voor een Nederlandse werkgever en ik maak gebruik van de zorgverzekering in Nederland. Ik zou mij graag 'eventjes' inschrijven in de woning zodat ik voldoe aan de voorwaarden en daarna weer uitschrijven. Daarbij wil ik dus niet mijn zorg in Nederland (tijdelijk) verliezen en ook niet dat mijn werkgever veel belasting zal betalen. Ik geloof namelijk dat je >25% fysiek in het land moet werken om gebruik te maken van de NL belasting. Echter krijg ik bijzonder weinig informatie gevonden hierover op het internet en heb ik daarom toch maar een tweakers accountje aangemaakt in de hoop dat iemand hier veel verstand van heeft:)

Mijn vragen zijn dus:
1. Kan ik mij kort inschrijven in Vlaanderen waarbij ik niet uitgeschreven word in Nederland?
2. Als ik mij uiteindelijk wél voorgoed wil inschrijven in België, hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn werkgever niet zoveel belasting over mij hoeft te betalen?

Alvast heel erg bedankt aan iedereen die hier een kijkje naar neemt! <3
Sinds 1 juli is wetgeving voor grensarbeiders weer aangepast. Dit lees ik erover:
Kaderovereenkomst na 1 juli 2023

Om te voorkomen dat werknemers die enkele dagen per week thuiswerken sociaal verzekerd raken in het woonland, treedt vanaf 1 juli 2023 de zogenoemde kaderovereenkomst in werking. Op basis van de kaderovereenkomst blijft de werknemer – onder voorwaarden – verzekerd in het werkland.

Er moet wel een verzoek worden gedaan om toepassing van deze kaderovereenkomst.

Toepassing kaderovereenkomst: Een werknemer die maximaal 50% van de arbeidstijd thuiswerkt, blijft sociaal verzekerd in het land waar de werkgever is gevestigd. Dit betekent dat een werknemer die 2 dagen vanuit huis werkt in België en 3 dagen in Nederland, onder de kaderovereenkomst niet sociaal verzekerd raakt in België. Deze werknemer kan sociaal verzekerd blijven in Nederland. Dit heeft als voordeel dat de werkgever zich niet hoeft te melden bij de buitenlandse autoriteiten en ook niet in het buitenland een payroll hoeft op te zetten.
Dus je kunt tot 50% thuiswerken vanuit België zonder dat je werkgever iets hoeft te veranderen. Als je meer dan 50% thuiswerkt, geldt dat niet. Werkgever hoeft dan niet zo zeer meer belasting te betalen maar heeft wel veel meer administratieve rompslomp en de kosten daarvan. Dus meeste werkgevers zijn er niet zo happig op.
Andere oplossingen rieken al snel naar fraude, daar zou ik bij wegblijven (inclusief het kort in- en weer uitschrijven). Is accepteren dat je de korting misloopt ook een optie?
Kijk anders naar mogelijkheden om op zzp-basis voor je werkgever te werken. Dan kun je naar België emigreren zonder je werkgever te duperen.