PC start op, maar geeft bios foutmelding van bios

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dojus42
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-05-2024
Mijn vraag
Ik heb vier dagen geleden een nieuwe pc gebouwd. Toen ik hem de eerste keer aanzette was er niets aan de hand. BIOS ingesteld, Windows geïnstalleerd en de pc werkte op de gebruikelijke wijze. Toen ik de pc een dag later aan wilde zetten, starrte de pc op en gaf volgens de monitor geen signaal door. Na ongeveer een minuut toonde het moederbord het logo van Asus en daarna een foutmelding: please ensure to fully connect at least one 8-pin atx_12v connector to the psu for system stability. De ene keer blijft het scherm daarna zwart, en de andere keer start de pc gewoon windows. Soms laat de pc niet eens de foutmelding zien, en blijft het scherm gewoon zwart.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederbord: ASUS Prime B650-plus
CPU: Ryzen 7 7700x
RAM: Kingston KF552C40BBAK2-32, 2 x 16gb DDR5 ram.
Videokaart: Gigabyte RTX4070
M2: Skhynix 500gb
SSD 1: Samsung 870 evo 1tb
SSD 2: Kingston A400 240gb
Voeding: Corsair TX750m
Behuizing: Fractal Design pop air
Cpu cooler: Masterliquid Ml240L V2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- De voeding uitschakelen en inschakelen: dit hielp een keer, daarna niet meer.
- De CPU en PCI stekkers opnieuw installeren en aanduwen.
- In het bios DOCP aan en uitzetten
- De fabrieksinstellingem van het bios terugzetten
- Het windows power plan wisselen tussen gebalanceerd en hoge prestaties.
- Starten met en zonder randapparatuur aangesloten

- Mijn voeding heeft een extra modulaire 4+4 CPU aansluiting naast de vaste, is het een idee om deze kabel te installeren en te verbinden met het moederbord in plaats van de vaste kabel van de voeding.het

Update
Nadat ik vanochtend in de bios was gekomen, heb ik de optimized defaults geladen. Hierna kon ik de pc meerdere keren achter elkaar booten zonder problemen. Echter, toen de pc vanmiddag in slaapmodus was gegaan kreeg ik hem hier niet meer uit, en de pc startte hierna wel op maar gaf geen beeldsignaal, dus hetzelfde probleem is teruggekeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Dojus42 op 02-08-2023 19:34 ]