iPhone 12 retours niet gereset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:23
Mijn vraag
Bij ons op het werk is de Iphone 12 in gebruik voor bedienden en meer en meer worden die bij vertrek binnengeleverd zonder codes / icloud codes erbij te brengen.
Met als resultaat dat de kast begint uit te puilen met de Iphones.
Is er een manier om die Iphones te resetten naar fabrieksinstellingen zonder dat we de beveiligingscode hebben of zonder dat we de Icloud gegevens hebben ? (paswoord bvb)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:10
Zijn de iphones op eigen apple/icloud account? Dan heb je toch de medewerker nodig.

Zo te zien moet je werk een nieuw beleid gaan inbrengen. ( icloud account obv werk mail, MDM, telefoon moet gereset ingeleverd worden met controle etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
yep ze zitten op hun eigen persoonlijke icloud. Policy is inmiddels in voege door mezelf, maar wat doe ik met die 25 iphones die onbruikbaar zijn ?
Opsturen ter reset ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 21:10
Wolfp4ck schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:59:
yep ze zitten op hun eigen persoonlijke icloud. Policy is inmiddels in voege door mezelf, maar wat doe ik met die 25 iphones die onbruikbaar zijn ?
Opsturen ter reset ?
Kan niet, wellicht dat je met apple kan contacten. Maar als ze nee zeggen dan heb je pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10 14:26

Kryziek

bb || !bb

Ik meende ergens gehoord te hebben dat je bij Apple aan kunt kloppen met het aankoopbewijs en dat ze dan de telefoon vrij kunnen geven. Het proberen waard m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
is dat dan bij een apple store ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 10:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dat kun je doen bij een Apple store, maar je moet dus sluitend bewijs hebben dat die specifieke telefoons van jou zijn. Factuur met serial dus.

Andere optie voor de toekomst is de telefoons door de leverancier laten registreren in Apple Business Manager en ze aan je MDM toevoegen. Dit geeft je de controle en dan kun je ook de telefoon weer eenvoudig resetten.

Beleid is leuk en de welwillende vertrekkende collega zal dan ook wel zijn/haar account verwijderen, maar als het wat minder vrijwillig gaat kun je daar misschien wel naar fluiten. Dan los je hebt probleem wel voor een deel op.

Paar opties:
Adviseren om een icloud account met werkemail aan te laten maken ipv persoonlijk. (Werkemail kun je dan tenminste altijd nog een account recoveren.)
Instructies verschaffen over welke stappen uit te voeren voor de telefoon te retourneren.

Maar afhankelijk zijn van personen is nooit waterdicht :)

[ Voor 34% gewijzigd door Hann1BaL op 02-08-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 11:56
Helaas kan je hier niks mee. Bij een vorige baan heb ik ook paar honderd nieuwe iPhones zo de container ingegooid. Je kan ze eventueel laten recyclen, maar dit was teveel moeite. Het is gewoon e-waste als hij nog gekoppeld is aan een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
wat een verkwisting ...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
door slecht beleid van het bedrijf wat de iPhones koopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Zeker, maar ook goed uit te leggen om telefoondiefstal te demotiveren. Als het voor jou makkelijk is om de lock er af te halen is dat voor mensen met minder goede bedoelingen ook het geval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 14:01
Vipertje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:11:
Helaas kan je hier niks mee. Bij een vorige baan heb ik ook paar honderd nieuwe iPhones zo de container ingegooid. Je kan ze eventueel laten recyclen, maar dit was teveel moeite. Het is gewoon e-waste als hij nog gekoppeld is aan een account.
Wat een kapitaalverspilling, je kunt toch gewoon contact opnemen met Apple? Hier ook al meerdere keren gedaan zakelijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ernemmer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:14:
[...]

door slecht beleid van het bedrijf wat de iPhones koopt.
Waar, maar kort door de bocht. Als je een klein bedrijf bent, kan ik mij toch ook wel voorstellen dat dit niet het eerste is waar je aan werkt. Welk bedrijf heeft er perfecte IT processen geimplementeerd?

Apple Business Manager icm je MDM is de juiste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Danielson schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:14:
[...]

Wat een kapitaalverspilling, je kunt toch gewoon contact opnemen met Apple? Hier ook al meerdere keren gedaan zakelijk...
Economisch gezien vaak geen kapitaal, maar operationele kosten. Veel van de telefoons zijn toch sowieso al niet meer inzetbaar als ze terugkomen.

Contact opnemen met Apple heeft alleen zin als je de aankoopbewijzen van de specifieke telefoons kunt overleggen. Een algemene factuur met “20 iPhones” helpt je niet. De serienummers moeten vermeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hann1BaL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Waar, maar kort door de bocht. Als je een klein bedrijf bent, kan ik mij toch ook wel voorstellen dat dit niet het eerste is waar je aan werkt. Welk bedrijf heeft er perfecte IT processen geimplementeerd?

Of gewoon de medewerker die het toestel inlevert vragen wat het wachtwoord is, dat kan al bij een bedrijf met 1 medewerker en is maar heel weinig kennis voor nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 02-08-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hann1BaL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Klopt, als je al 25 telefoons in de kast hebt liggen, lijkt mij dat geen overbodige luxe.

Meer te lezen:
https://support.apple.com...ployment/depf4ab94ef1/web

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Factuur met serie nummers heb ik inmiddels teruggevonden, dus zal ze eens opsturen ter reset.
Nieuwe policy is er nu reeds, indien ze iphone inleveren zonder security code EN zonder de Icloud paswoorden zal de restwaarde van de Iphone hun aangerekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 19:16
Wolfp4ck schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:28:
Factuur met serie nummers heb ik inmiddels teruggevonden, dus zal ze eens opsturen ter reset.
Nieuwe policy is er nu reeds, indien ze iphone inleveren zonder security code EN zonder de Icloud paswoorden zal de restwaarde van de Iphone hun aangerekend worden.
hi, je kan het eventueel ook per chat proberen, zij kunnen op afstand met de juiste bewijzen de locks eraf halen. Heb dit eenmalig een keer nodig gehad tig jaar geleden, weet niet of ze deze policy gewijzigd hebben natuurlijk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ernemmer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Of gewoon de medewerker die het toestel inlevert vragen wat het wachtwoord is, dat kan al bij een bedrijf met 1 medewerker en is maar heel weinig kennis voor nodig.
Dit klinkt leuk maar werkt niet. Alsof alle medewerkers hun persoonlijke wachtwoorden gaan geven.

En les 1 security: geef nooit je WW aan iemand

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolfp4ck
of ze moeten hem naar fabrieksinstellingen zetten terwijl ze hem komen inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hann1BaL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

Dit klinkt leuk maar werkt niet. Alsof alle medewerkers hun persoonlijke wachtwoorden gaan geven.

En les 1 security: geef nooit je WW aan iemand
500 euro borg terug als de telefoon gereset ingeleverd word kan ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Dan maar hopen dat dat ook stand houdt. In mijn ervaring is het toepassen van zo’n proces in werkelijkheid niet zo makkelijk. Het dreigement zou kunnen helpen, maar ik zou het toch technisch oplossen want anders ben jij ook zelf weer bezig met het rapporteren van issues.
Dan heb je dus toch alweer de telefoon in je handen gehad om te verifiëren of hij gelockt is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
ben ik in middagpauze, vind ik de smartphone op mijn bureau terug en zijn ze inmiddels al de piste in
onderschat medewerkers die aan hun laatste dag bezig zijn niet!
Technisch oplossen is ook nog zo gemakkelijk niet, dit is een voordeel van alle aard, (Belgische wetgeving) en ik denk zelf niet dat ik daar codes mag opzetten, het is voornamelijk die Icloud die erop gekoppeld is dat zo hard tegenwerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ernemmer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

“Oh je wilt dat ik bereikbaar ben voor het bedrijf? Prima, maar ik leg geen 500 euro in. Laat dan maar”

Opgelost en je hebt een medewerker die minder bereikbaar/online is. Ik ga er vanuit dat het verschaffen van de telefoons een doel heeft.

Technische problemen moet je waar mogelijk technisch oplossen en menselijke problemen moet je zoveel mogelijk menselijk oplossen.

Dit is zo’n technisch probleem.

Misschien dat sommige van deze ideeën voor de TS wel werken. Daar hebben we te weinig informatie voor, maar erg schaalbaar is het niet en er blijft werk liggen voor de persoon die de telefoons beheert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hann1BaL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:03:
[...]

Dit is zo’n technisch probleem.
Daar verschillen wij dus van mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Wolfp4ck schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:01:
ben ik in middagpauze, vind ik de smartphone op mijn bureau terug en zijn ze inmiddels al de piste in
Technisch oplossen is ook nog zo gemakkelijk niet, dit is een voordeel van alle aard, (Belgische wetgeving) en ik denk zelf niet dat ik daar codes mag opzetten, het is voornamelijk die Icloud die erop gekoppeld is dat zo hard tegenwerkt.
Heb je al gekeken naar de Apple Business Manager optie? Want technisch oplossen is dus potentieel wel redelijk makkelijk. Niet voor de telefoons die je nu hebt liggen maar wel voor de telefoons die je in de toekomst gaat kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

Account alias koppelen of mailbox aan je eigen account > reset ww versturen naar email adres van de ex medewerker (goedkeuring van manager maar dat moet geen punt zijn gezien dit eigendom van jullie bedrijf is?)

problem solved (Y)

Paint power 🖌️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ernemmer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:04:
[...]

Daar verschillen wij dus van mening.
Interessant dat je het een mening noemt. Het is een technische feature die je kunt beheren en controleren. Die optie is er gewoon.

Nog even aan toe te voegen:
Alle opties die genoemd worden hebben buiten vraagtekens over praktische haalbaarheid en de vraag of het toegestaan is nog een ander heel groot nadeel:

Het legt een taak neer bij de TS om te controleren of de telefoon unlocked is en zo niet om actie te ondernemen. Daarna (via de HR pad naar de persoon) wederom te controleren of de telefoon unlocked is. Echt een operationele ramp die alleen maar extra werk verschaft.

[ Voor 43% gewijzigd door Hann1BaL op 02-08-2023 13:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:35
Ernemmer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

Nee, dat mag niet. Risico's van bedrijfsmiddelen mag je niet verleggen naar werknemers. Dus als jij als bedrijf je mobile device management niet op orde hebt. Is dat je eigen probleem.

Zoals Hann1BaL in "Iphone 12 retours niet gereset" zegt, Apple Business Manager en MDM. Dan heb je niks met eigen accounts/ww te schaften.

Maar dat is voor nu en de toekomst.

De huidige berg telefoons is aankloppen bij Apple en hopen dat je genoeg bewijs hebt om het eigendom te onderbouwen zodat ze je willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Defragging schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:06:
Account alias koppelen of mailbox aan je eigen account > reset ww versturen naar email adres van de ex medewerker (goedkeuring van manager maar dat moet geen punt zijn gezien dit eigendom van jullie bedrijf is?)

problem solved (Y)
Hoe ga jij forceren dat bij het instellen van de telefoon het icloudaccount gekoppeld is aan het bedrijfsemailadres?De enige manier om dat te doen is het vooraf installeren, maar dat resulteert in:

1. Extra werk voor IT om alles in te stellen; niet schaalbaar
2. Je Infosec gaat het niet goed vinden dat je gebruik maakt van een identiteit in het bedrijf die niet de jouwe is. (Ja dat gebeurt heel veel, maar zou niet moeten gebeuren. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wolfp4ck schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:55:
of ze moeten hem naar fabrieksinstellingen zetten terwijl ze hem komen inleveren.
Ook, maar het belangrijkste is dat de telefoon uit hun iCloud verwijderd wordt. Zo lang een telefoon gekoppeld is aan een iCloud kun je er niks mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

sypie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Ook, maar het belangrijkste is dat de telefoon uit hun iCloud verwijderd wordt. Zo lang een telefoon gekoppeld is aan een iCloud kun je er niks mee beginnen.
Zodra je reset naar fabrieksinstellingen doet in een iPhone, dan wordt je gedwongen vanuit Apple om deze van je iCloud los koppelen (je krijgt vraag pw van Apple account) daarna wordt device gewiped > done.

Paint power 🖌️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-10 10:22
Maar als de telefoons zakelijk zijn aangeschaft kan je ze gewoon laten unlocken door Apple met bewijs van aankoop.

Bewaar en archiveer de facturen van aankoop (die moeten wel de IMEI of SN bevatten) en neem eens per kwartaal contact op met Apple om weer een lading te unlocken.

Zo doen wij 't op 't werk en is veel minder werk dan alle andere omwegen en borg-vragen etc etc. Mensen blijven altijd telefoons gelocked inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:55
Even out of the box; waarom persé Iphone? Wissel naar iets als Samsung en je probleem is opgelost toch?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
sdk1985 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:53:
Even out of the box; waarom persé Iphone? Wissel naar iets als Samsung en je probleem is opgelost toch?
Nope. Samsung heeft ook activation lock, aan Google account. Daar zijn weer andere cracks en bypasses voor maar alsnog hetzelfde probleem.

Aaanyway, gewoon met je aankoopsbewijs bij Apple aankloppen en het probleem is opgelost. Dit heeft echt geen 2 pagina's aan discussie nodig.

https://support.apple.com/en-us/HT201441

Naar de bodem, start a support request, je zooi insturen minder dan 24u later doet je iPhone 't weer. Ik kreeg uiteindelijk een excelsheetje van Apple support en een mailadres van de zakelijke ondersteuning waar ik ze gewoon als batch kan doorgeven.

[ Voor 38% gewijzigd door XelaRetak op 02-08-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

sdk1985 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:53:
Afhankelijk van wat je doet levert dat weer andere problemen op.
Mensen met een prive iPhone zullen schreeuwen dat ze een Samsung krijgen. Bij ons zien we dat de focus van mobile app development in het bedrijf focussed op iOS en niet Android. Dat hoeft hier niet relevant te zijn, maar ook dat is even de vraag.

Ook een Samsung kun je tegenwoordig toch locken met je Find my Samsung equivalent? Dus moet je weer controleren dat het daar uit verwijderd is.

@XelaRetak de discussie is wel zeker nuttig, want je wilt het voorkomen. Je bent continu aan het dweilen ipv het lek te repareren. Dus ja, ga naar Apple met je facturen, maar Apple is en blijft traag, dus kost je best veel tijd. Los het probleem op en je bent daar niet meer van afhankelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Hann1BaL op 02-08-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor een paar Euro per maand per toestel kun je al een Apple MDM-integratie nemen waarbij je dit soort problemen kunt voorkomen.
Dit is gewoon slecht beleid anno 2023 door het bedrijf, dit afwentelen op een medewerker die vertrekt is slecht werkgeverschap. Maak een plan voor MDM selectie, integratie en verplicht de huidige medewerkers om de iPhones in MDM te enrollen. Vanaf dat moment zit je goed. Medewerkers die nog werkzaam zijn zullen we mee willen (en moeten) werken. Iemand die ontslagen is of ontslag neemt is veel minder gemotiveerd.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Hann1BaL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Afhankelijk van wat je doet levert dat weer andere problemen op.
Mensen met een prive iPhone zullen schreeuwen dat ze een Samsung krijgen. Bij ons zien we dat de focus van mobile app development in het bedrijf focussed op iOS en niet Android. Dat hoeft hier niet relevant te zijn, maar ook dat is even de vraag.

Ook een Samsung kun je tegenwoordig toch locken met je Find my Samsung equivalent? Dus moet je weer controleren dat het daar uit verwijderd is.

@XelaRetak de discussie is wel zeker nuttig, want je wilt het voorkomen. Je bent continu aan het dweilen ipv het lek te repareren. Dus ja, ga naar Apple met je facturen, maar Apple is en blijft traag, dus kost je best veel tijd. Los het probleem op en je bent daar niet meer van afhankelijk.
Over hoeveel telefoons heb je het? Voor een bedrijf met 5000+ man kost het 1 persoon ongeveer 2 uur per maand om de gelockte telefoons van kopie factuur en mailtje naar apple to voorzien.

Knappe jongen die het voor minder kan voorkomen.

En uiteindelijk wil je het zoals gezegd zo simpel mogelijk maken. En het forceren van een MDM gaat je zeker meer tijd, moeite, problemen en vragen kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door XelaRetak op 02-08-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

XelaRetak schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

Over hoeveel telefoons heb je het? Voor een bedrijf met 5000+ man kost het 1 persoon ongeveer 2 uur per maand om de gelockte telefoons van kopie factuur en mailtje naar apple to voorzien.

Knappe jongen die het voor minder kan voorkomen.

En uiteindelijk wil je het zoals gezegd zo simpel mogelijk maken. En het forceren van een MDM gaat je zeker meer tijd, moeite, problemen en vragen kosten.
Knap dat je zoveel aannames doet, maar dit is eenvoudig te debunken hoor.
Een bedrijf met 5000 man kan wel in 10 landen operationeel zijn met overal telefoons op de plank waarbij de telefoons dus van verschillende leveranciers afkomstig zijn. (Elk land heeft zn eigen Apple.)
(Ik werkte bij een bedrijf die met 3000 man in 14 landen actief was, dus pas op met zeggen dat het theoretisch is ;) )

Forceren van MDM doe je niet alleen vanwege gelockte telefoons maar om apps en settings uit te rollen die elke keer ook weer tijd besparen van de gebruiker en IT.
En bij een bedrijf met 5000 man heb je waarschijnlijk ook wel wee geautomatiseerde inkoopprocessen waarbij de factuur ook niet altijd direct beschikbaar zijn voor de ITer die het oplost.

Ik denk dat je wat kort door de bocht gaat. Wat je zegt zou waar kunnen zijn, maar ook heel ver van de waarheid verwijderd kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Hann1BaL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Knap dat je zoveel aannames doet, maar dit is eenvoudig te debunken hoor.
Een bedrijf met 5000 man kan wel in 10 landen operationeel zijn met overal telefoons op de plank waarbij de telefoons dus van verschillende leveranciers afkomstig zijn. (Elk land heeft zn eigen Apple.)
(Ik werkte bij een bedrijf die met 3000 man in 14 landen actief was, dus pas op met zeggen dat het theoretisch is ;) )

Forceren van MDM doe je niet alleen vanwege gelockte telefoons maar om apps en settings uit te rollen die elke keer ook weer tijd besparen van de gebruiker en IT.
En bij een bedrijf met 5000 man heb je waarschijnlijk ook wel wee geautomatiseerde inkoopprocessen waarbij de factuur ook niet altijd direct beschikbaar zijn voor de ITer die het oplost.

Ik denk dat je wat kort door de bocht gaat. Wat je zegt zou waar kunnen zijn, maar ook heel ver van de waarheid verwijderd kunnen zijn.
Ik ben de persoon die werkt bij het bedrijf met 5000+ man in 40+ landen. Zolang je je telefoonfacturen maar gewoon netjes bij elkaar houdt heb je helemaal geen "elk land z'n eigen Apple".

Apple support geeft er geen sikkepit om uit welk land je telefoon komt, zolang de factuur maar als bijlage meestuurt met het excelsheetje. En ja, die factuur mag van Mediamarkt, Apple zelf, Amazon, de lokale kruidenier uit Uruguay of wie dan ook zijn.

Dus ja, als je je administratie op een manier georganiseerd hebt dat je niet bij je facturen kan, dan kan het problematisch zijn & veel tijd kosten, in zoverre gaat je praktijkvoorbeeld wel op. Maar voor de rest is mijn "theorie" toch echt gewoon een zuiver praktijkvoorbeeld hoe het wel kan.

[ Voor 3% gewijzigd door XelaRetak op 02-08-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

XelaRetak schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:28:
[...]

Ik ben de persoon die werkt bij het bedrijf met 5000+ man in 40+ landen. Zolang je je telefoonfacturen maar gewoon netjes bij elkaar houdt heb je helemaal geen "elk land z'n eigen Apple".

Apple support geeft er geen sikkepit om uit welk land je telefoon komt, zolang de factuur maar als bijlage meestuurt met het excelsheetje. En ja, die factuur mag van Mediamarkt, Apple zelf, Amazon, de lokale kruidenier uit Uruguay of wie dan ook zijn.

Dus ja, als je je administratie op een manier georganiseerd hebt dat je niet bij je facturen kan, dan kan het problematisch zijn & veel tijd kosten, in zoverre gaat je praktijkvoorbeeld wel op. Maar voor de rest is mijn "theorie" toch echt gewoon een zuiver praktijkvoorbeeld hoe het wel kan.
Zoals ik al aangaf stel ik dat het best kan werken, maar je deed voorkomen dat het dus werkt en daarom ook voor anderen :)

Indien je in 40 landen bent, belanden die telefoons ook op veel plekken. Alleen al het verzamelen van je spreadsheet kost tijd; die vult zichzelf niet, dus mij ga je niet overtuigen dat het dan 2 uur werk is van begin tot eind.

Ook is IT doorgaans niet het team wat de factuuradministratie bijhoudt dus dat is niet altijd de keuze van IT.
Maar goed om te lezen dat Apple niet moeilijk doet over de factuur van het land.

Als ik al moet denken aan het vinden van de facturen in Coupa/Oracle krijg ik al hoofdpijn. En ik mag toch hopen dat je met 5000+ man al wel een degelijke MDM automation heb, en waarom heb je dan Apple Business manager niet overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 23:42
sorry maar je moet ook jezelf aankijken voor het niet resetten van de telefoon wanneer de gebruiker hem komt inleveren?

Je werkt zeker in een MKB?
in geval van dat mensen zomaar een iphone op je bureau leggen.. ja hoe moet jij nou weten wie hem heeft ingeleverd. je kan wel vermoeden dat het X is geweest. maar zekerheid is er niet. Dus je kan X per brief een vordering geven om de bedrijfsgoederen in te leveren die hij mogelijk heeft.
Die zal dan contact opnemen en dan heb je 'm aan de lijn om de pincode en wachtwoord te horen zodat de telefoon gereset kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:55
XelaRetak schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Nope. Samsung heeft ook activation lock, aan Google account. Daar zijn weer andere cracks en bypasses voor maar alsnog hetzelfde probleem.
Dit vind ik geen heel sterk argument. Je kunt de disable factory reset bescherming vooraf uitschakelen. Ben je dat vergeten dan kun je tools gebruiken. Voor een tweakers die op een IT afdeling werkt lijkt mij dat allemaal niet onoverkomelijk. Met een pincode van het toestel, wat anders dan toegang tot je persoonlijke Google account, kun je overigens ook vooraf de account verwijderen van het toestel. Dan heb je ook geen unauthorized reset.

Overigens in mijn ervaring vroeg bij mij alleen verbinding maken met hetzelfde wifi netwerk na een unauthorised reset. Maar ik gebruikte daarna wel hetzelfde Google Account dus kan zijn dat bovenstaande in andere situaties wel van toepassing is.

Maar goed, kan natuurlijk dat er andere redenen zijn waarom een iPhone persé nodig is. Dat moet haast wel anders ga je niet overwegen om 25 werkende telefoons te vernietigen, of zelfs 100 zoals ik hier in het topic tegen kwam. Verder zijn er voor IOS oplossingen genoeg zie ik hierboven.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wolfp4ck schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:01:
Het lijkt me beter om de policy zo op te stellen dat inleveren zonder eerst te resetten consequenties heeft, of inleveren zonder controle en ontvangstbevestiging domweg betekent dat het niet ingeleverd is (met eender welke consequentie daar verder aan hangt). Pincodes en wachtwoorden overhandigen aan een servicedesk medewerker is nogal een no-go. En zeker van een persoonlijk iCloud account zou ik dat als werknemer ook niet accepteren.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 02-08-2023 15:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:59
Staan er op die telefoons ook bedrijfsgegevens?
Wettelijk is het niet verplicht, maar vanuit security gezien moet je echt geen bedrijfsdevices willen uitgeven zonder een (goede) MDM oplossing.

Je kan dan wel niet echt spannende gegevens (vaak mail) erop hebben staan, maar je wil toch niet ooit tegen een klant hoeven zeggen dat zijn/haar gegevens 'gelekt' zijn omdat een medewerker een device had dat niet (goed) beveiligd was, de medewerker kwaad wilde of welke andere reden dan ook....

Op m'n vorige plek hadden ze het ook niet, dus daar samen met management gekeken wat technisch en qua bedrijfsvoering de wensen waren en welk pakket daar bij paste,
Samen met de implementatie van Office365 / cloud werken kom je dan eigenlijk ook direct wel bij Intune uit.

Goed beheersbaar, veel online over te vinden, niet duur (als je het afweegt tegen wat er allemaal kan gebeuren als je het niet voor elkaar hebt).

Heb je nu natuurlijk niet perse iets aan, maar ik zou niet zonder MDM willen werken en ik zou er zeker iets mee doen richting management!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
7Sins schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:36:
sorry maar je moet ook jezelf aankijken voor het niet resetten van de telefoon wanneer de gebruiker hem komt inleveren?

Je werkt zeker in een MKB?
in geval van dat mensen zomaar een iphone op je bureau leggen.. ja hoe moet jij nou weten wie hem heeft ingeleverd. je kan wel vermoeden dat het X is geweest. maar zekerheid is er niet. Dus je kan X per brief een vordering geven om de bedrijfsgoederen in te leveren die hij mogelijk heeft.
Die zal dan contact opnemen en dan heb je 'm aan de lijn om de pincode en wachtwoord te horen zodat de telefoon gereset kan worden.
Dan wordt er dus ook niet bijgehouden wie een iPhone heeft gekregen en was het dus eigenlijk gewoon een gift.

Kost MDM extra geld? Want dan is dit gewoon een geval goedkoop is duurkoop.

Gelukkig vraagt een iPhone tegenwoordig om ook de lock weg te halen bij het resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Facturen bewaren en dan naar Apple om te unlocken is natuurlijk geen goed advies voor de toekomst. Prima om nu even uit de brand te zijn maar dat mag geen default policy zijn.

Een MDM oplossing is dat wel, vaak zit het toch al in het Office 365 abonnement en anders is er met een eigen Exchange server ook best nog wel wat te regelen (zoals remote wipe etc).

[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 02-08-2023 20:21 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:40:
MDM is een goede optie maar wel duur want niks is gratis bij Apple natuurlijk.
MDM gaat niet via Apple maar via derde partijen.
jeroen3 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:46:
Kost MDM extra geld? Want dan is dit gewoon een geval goedkoop is duurkoop.
De licentie voor de MDM oplossing kost uiteraard geld maar het geeft je als systeem beheerder of it dienstverlener dusdanig veel opties dat het dat eigenlijk altijd wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 11:56
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:49:
[...]

Je had ze allemaal kunnen laten resetten door Apple, en anders had ik ze echt heel graag van je willen overnemen want die Icloud account kan je eraf halen (maar dat is niet legaal dus daar kunnen we hier niet over hebben :+ ).
We hebben destijds wel wat pogingen gedaan, maar het was niet echt goed aan te tonen dat wij die telefoons daadwerkelijk gekocht hadden. Hadden uiteraard wel de factuur, maar daarop stond gewoon het model en dan 12 keer of whatever we nodig hadden per inkoop. De leverancier kon hier ook niet veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Nog wel ter verduidelijking:

Alleen een MDM is niet genoeg. Het gaat er om dat je het apparaat in Apple Business Manager registreert (DEP enrollment ) of laat registreren door je leverancier. Hier zitten geen kosten aan verbonden (behalve dat je leverancier daar misschien een kleine fee voor rekent)

Apple Business Manager kan het device dan doorsturen naar het door jouw gekozen MDM en dan heb je de volledige controle over het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:40:
MDM is een goede optie maar wel duur want niks is gratis bij Apple natuurlijk.
Voor MDM moet je niet bij Apple zijn maar bij een MDM provider. Zie bijvoorbeeld: https://www.hexnode.com/blogs/apple-mdm-solutions/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Wolfp4ck schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:43:
Mijn vraag
Bij ons op het werk is de Iphone 12 in gebruik voor bedienden en meer en meer worden die bij vertrek binnengeleverd zonder codes / icloud codes erbij te brengen.
Is er een manier om die Iphones te resetten naar fabrieksinstellingen zonder dat we de beveiligingscode hebben of zonder dat we de Icloud gegevens hebben ? (paswoord bvb)
Ik denk dat je de oplossing echt in procedures moet zoeken. Een telefoon zomaar op het buro gegooid, zonder een beheerder heeft kunnen controleren of ie gewiped is = niet ingeleverd. Probleem bij de gebruiker laten liggen.

MDM is allemaal wel leuk maar niet waterdicht. Wij krijgen elke 2 jaar een nieuwe SE van de zaak met Intune erop. Het eerste wat ik doe is het profiel verwijderen, toestel wipen en aan mijn moeder geven omdat ik mijn eigen toestel gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 03-08-2023 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
XelaRetak schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Aaanyway, gewoon met je aankoopsbewijs bij Apple aankloppen en het probleem is opgelost. Dit heeft echt geen 2 pagina's aan discussie nodig.

https://support.apple.com/en-us/HT201441

Naar de bodem, start a support request, je zooi insturen minder dan 24u later doet je iPhone 't weer. Ik kreeg uiteindelijk een excelsheetje van Apple support en een mailadres van de zakelijke ondersteuning waar ik ze gewoon als batch kan doorgeven.
Ga ik eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 17:40
Begrijp ik het nou goed dat mensen die weg gaan gewoon telefoons dumpen zonder even icloud uit te loggen en telefoon te resetten en dat er geen beleid is hier tegen?

Bij al mijn werkgevers tekende je bij ontvangst telefoon ervoor dat je er naast netjes mee om te gaan de telefoon bij inleveren moet uitloggen en moet resetten.

Bij inleveren had je een ingevuld bewijs nodig (zelfde als bij laptop of andere apperatuur) van de verantwoordelijke afdeling die de boel in nam en checkte of alles wel uitgelogd en gereset was.

Dit bewijs leverde je dan in bij je manager.

Als je dat niet had en deed berekende ze gewoon vrolijk de kosten van de telefoon of laptop aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 13:37
Tijd terug een activation lock macbook air gehad van een medewerker die weg was gegaan. Factuur opgezocht met serienummer en Apple Support gebeld en het verhaal uitgelegd. Vervolgens netjes factuur geupload en de vragen beantwoord en 24 uur later kreeg ik bericht dat als ik de macbook opnieuw zou installeren, de activation lock eraf zou zijn. Was inderdaad netjes het geval (omdat hij altijd even verbinding maakt met het internet).

Als ik dan lees dat er mensen zijn die ze voornamelijk weggegooid hebben moet ik stiekem wel een beetje huilen...
Dracula schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:56:
Begrijp ik het nou goed dat mensen die weg gaan gewoon telefoons dumpen zonder even icloud uit te loggen en telefoon te resetten en dat er geen beleid is hier tegen?

Bij al mijn werkgevers tekende je bij ontvangst telefoon ervoor dat je er naast netjes mee om te gaan de telefoon bij inleveren moet uitloggen en moet resetten.

Bij inleveren had je een ingevuld bewijs nodig (zelfde als bij laptop of andere apperatuur) van de verantwoordelijke afdeling die de boel in nam en checkte of alles wel uitgelogd en gereset was.

Als je dat niet had en deed berekende ze gewoon vrolijk de kosten van de telefoon of laptop aan jou.
Tja, ik denk niet dat elk bedrijf hier nog goed bij stilstaat. Ik ben inderdaad ook van mening dat het moet, maar in de praktijk gaat het vaak anders, weer een mooie reden om een procesaanpassing door te voeren 8)

[ Voor 41% gewijzigd door Vanitas1996 op 03-08-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Dracula schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:56:

Heel veel mensen, interesseert het zich geen ruk. Echt heel veel.

Kijk maar gewoon eens in het dagelijks leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Beleid invoeren dat wanneer een Iphone gelocked wordt ingeleverd deze als nieuwprijs wordt gefactureerd. Lijkt me niet zo lastig om dit met de (laatste) salaris boeking te verrekenen.

Eventueel nog de kans geven om binnen x dagen nog langs te komen om hem te unlocken en resetten.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@worldfastest je vergeet de vakbond :) die gaat dat nooit zonder slag of stoot aanvaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De meeste mensen willen het juiste doen. Je hoeft dus in eerste instantie geen beleid te maken met enorme stokken (borg, boetes) of met technische maatregelen (MDM), maar gewoon een goed proces dat mensen op het juiste moment de juiste informatie geeft.

Dus:

- Goede documentatie over wat een werknemer op de laatste dag moet doen
- Daarin goede instructies over het resetten van de telefoon en waar de assets ingeleverd moeten worden
- Bij ontvangst van een ontslagindiening, en een week voor de laatste werkdag een mailtje sturen met de instructies voor de laatste dag
- Een snelle check door degene die de assets inneemt

Als een werknemer een telefoon gewoon op een bureau dumpt, is dat één op de tien keer een lamzak van een werknemer en negen van de tien keer iemand die gewoon de goede instructies niet op het juiste moment aangereikt heeft gekregen.

Los je met betere processen het probleem 100% op? Nee, maar je reduceert het wel van een uitpuilende kast naar af en toe een telefoon die er doorheen glipt.

Een MDM-systeem is heel nuttig, maar de driver daarvoor zou informatiebeveiliging moeten zijn (als dat nodig is), en niet puur voor het inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
worldfastest schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:02:
Beleid invoeren dat wanneer een Iphone gelocked wordt ingeleverd deze als nieuwprijs wordt gefactureerd. Lijkt me niet zo lastig om dit met de (laatste) salaris boeking te verrekenen.

Eventueel nog de kans geven om binnen x dagen nog langs te komen om hem te unlocken en resetten.
Daar kom je wettelijk nooit mee weg. Was het maar zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
XelaRetak schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Daar kom je wettelijk nooit mee weg. Was het maar zo makkelijk.
Tuurlijk wel als je dit afspreekt wanneer je de telefoon krijgt.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
worldfastest schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:45:
Gelukkig zit er in de praktijk een groot verschil tussen wat kan en wat mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
worldfastest schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

Ik weet niet in NL maar in BE zal de vakbond dit aangrijpen als een soort "boete" vanuit de werkplek aan de werknemer voor de firma te verlaten en in kortgeding is de kans 50/50 dat je als werkplek dit verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wolfp4ck schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:18:
[...]

Ik weet niet in NL maar in BE zal de vakbond dit aangrijpen als een soort "boete" vanuit de werkplek aan de werknemer voor de firma te verlaten en in kortgeding is de kans 50/50 dat je als werkplek dit verliest.
De exacte formulering van de regels en wat de consequenties zijn bij niet naleven moet je inderdaad even goed naar laten kijken door iemand die daar verstand van heeft, dat is niet iets wat IT zelfstandig kan fixen. Maar zoals een aantal mensen aangeven is dat procedure deel wel het belangrijkste aspect.

En zoals @eamelink ook al aangeeft: met een helder proces en goede communicatie kan je waarschijnlijk het aantal problemen al flink terugdringen en hoef je die boeteclausule niet eens in de praktijk te brengen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wolfp4ck schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:43:
Mijn vraag
Een zakelijk toestel ter leen zou onder beperkingen moeten worden uitgegeven. als je ze privé wilt laten gebruiken dan alleen zonder zoek mijn iPhone aan, en bij inleveren vrij van toegangscode en face-id. liefst zelf wis alle inhoud en instellingen Lekkere mentaliteit ook daar als je al 25 stuks hebt liggen nu van vertrokken personeel

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 03-08-2023 15:47 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
hoezo lekkere mentaliteit ?

Ik ben hier sinds begin 2023 en sinds dan zijn de regels door mijzelf vast gelegd
in 3 jaar 25 Iphones in een firma van om en bij de 500 man in 3 vestigingen, 2 en een half jaar geen toezicht hoe die binnegebracht werden ? Enkel nu de laatste 6 maanden begin ik er vat op te krijgen :)
Pagina: 1