Fibaro Dimmer 2 - Verschil wel of geen nuldraad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:08
Beste Tweakers,

Voor ons nieuwbouwhuis wil ik gebruik maken van Fibaro Dimmers. Momenteel heb ik nog inspraak op het elektraplan. Ik weet dat de Fibaro Dimmers geinstalleerd kunnen worden met en zonder een aangesloten nuldraad. Echter, ik krijg niet goed de vinger erachter wat de voordelen zijn van het aansluiten van een nuldraad op de Fibaro Dimmer. Kan iemand mij dit uitleggen?

Indien het voordelen heeft om een nuldraad aan te sluiten op de dimmers, zal het elektraplan er anders uit gaan zien. In dit geval zal dan vanuit de centraaldozen een nuldraad naar de dimmer lopen en van de dimmer een nuldraad naar de lichtbron. Ook zal dan de aardedraad via de schakelaar naar de lichtbron lopen (om zo extra buizen specifiek voor de aarde te vermijden).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Heeft die nuldraad er niet mee te maken mocht je lamp niet helemaal uit willen zonder Fibaro 2 Bypass dat je die niet nodig hebt. Ik heb een wat ouder huis en sowieso geen nuldraad bij de stopcontacten en bij 3 lampen(3 dimmers) heb ik een Fibaro Bypass nodig gehad.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 08:57

Tijntje

Hello?!

Daniel. schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:44:
Heeft die nuldraad er niet mee te maken mocht je lamp niet helemaal uit willen zonder Fibaro 2 Bypass dat je die niet nodig hebt. Ik heb een wat ouder huis en sowieso geen nuldraad bij de stopcontacten en bij 3 lampen(3 dimmers) heb ik een Fibaro Bypass nodig gehad.
Dat is dus niet het geval, al was dat ook mijn aanname.
In ons nieuwbouwhuis heb ik overal een 0 en zelfs daar op de wc met 1 klein led spotje blijft hij zachtjes branden zonder bypass.
Geloof dat de 0 vooral is dat de module het stroomverbruik van zichzelf kan berekenen, en dat het stabieler zou moeten zijn.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:50
Wanneer een Fibaro (of ander merk) zonder 0 word aangesloten dan zal de stroom die de module zelf nodig heeft om te werken ook door de lamp gaan lopen.
Afhankelijk van je lamp levert dat een zacht brandende lamp op en is op te lossen door een bypass waardoor die stroom niet door de lamp gaat.

Wel die 0 draad aansluiten zorgt er in ieder geval voor dat je dat (mogelijke) probleem niet meer hebt.

Voor mijn gevoel werkt het ook stabieler, maar ik heb daar geen onderbouwing voor. Dus misschien is dat wel onzin.

Ik heb zelf in ieder geval bij elke module de 0 wel aangesloten. Soms heb ik de module daarvoor in de centraaldoos geplaatst (dat past niet altijd in volle centraaldozen). Soms heb ik de 0 naar naar de schakelaar erbij gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
pickboy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:05:
Wanneer een Fibaro (of ander merk) zonder 0 word aangesloten dan zal de stroom die de module zelf nodig heeft om te werken ook door de lamp gaan lopen.
Afhankelijk van je lamp levert dat een zacht brandende lamp op en is op te lossen door een bypass waardoor die stroom niet door de lamp gaat.

Wel die 0 draad aansluiten zorgt er in ieder geval voor dat je dat (mogelijke) probleem niet meer hebt.

Voor mijn gevoel werkt het ook stabieler, maar ik heb daar geen onderbouwing voor. Dus misschien is dat wel onzin.

Ik heb zelf in ieder geval bij elke module de 0 wel aangesloten. Soms heb ik de module daarvoor in de centraaldoos geplaatst (dat past niet altijd in volle centraaldozen). Soms heb ik de 0 naar naar de schakelaar erbij gemaakt.
Is het logisch om, in mijn geval bij nieuwbouw, dan ook te kiezen om de nuldraad naar de schakelaar / Fibaro Dimmer te laten lopen en van de Fibaro Dimmer de nuldraad naar de lamp? Volgens mij bespaar ik dan een extra elektrabuis van de centraaldoos direct naar de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je nog de mogelijkheid hebt zou ik zeker met N uitrusten. Zoals anderen ook zeggen zal de stroom voor de module door de lamp moeten, ook als deze uit is. En zeker bij led is het effect daarvan erg verschillend per lamp.

Ik snap alleen niet hoe dat verschil uit maakt voor PE. De N hoeft niet door de module (serie), alleen maar afgetapt naar de module (parallel). In het standaard centraaldoos systeem is dat dus gewoon een enkele leiding voor L naar, N naar en L' (schakeldraad) terug van de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Septillion schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:33:
Als je nog de mogelijkheid hebt zou ik zeker met N uitrusten. Zoals anderen ook zeggen zal de stroom voor de module door de lamp moeten, ook als deze uit is. En zeker bij led is het effect daarvan erg verschillend per lamp.

Ik snap alleen niet hoe dat verschil uit maakt voor PE. De N hoeft niet door de module (serie), alleen maar afgetapt naar de module (parallel). In het standaard centraaldoos systeem is dat dus gewoon een enkele leiding voor L naar, N naar en L' (schakeldraad) terug van de schakelaar.
De L en N gaan, in het geval ik een N aansluit op de dimmer, van de centraaldoos naar de schakelaar (waarde dimmer achterzit). Van de dimmer gaat er een schakeldraad naar de lamp. Het lijkt mij efficiënter om dan ook de nuldraad bij de dimmer af te takken en naar de lamp te laten gaan. Dan hoef ik geen aparte buis van de centraaldoos naar de lamp te maken waarin de nuldraad zit. Of is dit een stomme gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 10:36

MrG

Heb mijn huis ook uitgerust met alle modules van Fibaro. De nul bij dimmers heb ik helaas op een aantal punten niet kunnen gebruiken want ze zijn er niet. Ik zeg helaas omdat ik op sommige plekken helemaal geen dimmer nodig heb, blijkt achteraf. Erbij trekken lukt niet zonder verlaagde plafonds open te slopen, dat gaan we ook niet doen.

Sowieso is het echt handig om toch overal die nul draad wel te hebben, de Fibaro modules hebben allemaal de mogelijkheid om het te gebruiken. Dus stel dat je ooit een dimmer wilt vervangen door een schakelaar dan zit je "safe".
Dimmers gebruiken als aan/uit schakelaars kan, maar reageren een stuk trager op een fysieke druk op de drukknop. Daar zit soms wel twee seconden tussen, met een nul-draad heb ik die ervaring niet.
Kortom, ik zou altijd voor die nuldraad gaan.

Edit: ik zou niet weten waarom je een nuldraad naar je lamp zou laten gaan. Tenzij het een knooppunt is voor meerdere punten, maar meestal is je lamp je eindpunt. Dat zou ik dus weer niet doen maar het kan wel.

[ Voor 11% gewijzigd door MrG op 02-08-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
MrG schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:39:
Edit: ik zou niet weten waarom je een nuldraad naar je lamp zou laten gaan. Tenzij het een knooppunt is voor meerdere punten, maar meestal is je lamp je eindpunt. Dat zou ik dus weer niet doen maar het kan wel.
Een lamp heeft toch echt een nuldraad nodig zover ik weet ;). Maar bedoel je dat je het niet logisch vindt om vanaf de dimmer een nuldraad naar de lamp te laten gaan, en dus wel vanuit de centraaldoos naar de lamp? Overigens, de lamp zit in dit geval niet onder de centraaldoos, maar op een andere plek (bijvoorbeeld spots). Wellicht geeft dit de verwarring.

[ Voor 3% gewijzigd door Rien43 op 02-08-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 10:36

MrG

Je hebt gelijk, maar ik bedoelde inderdaad overbodige draden naar lampen. Hoe je het verder aankleedt maakt niet zoveel uit is mijn mening :-) En voorbereid op de toekomst is altijd goed, beter een kabel te veel dan te weinig.
Je elektricien zal er ook vast wat van vinden dus die heeft misschien ook nog wat tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
Rien43 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:33:
[...]
Is het logisch om, in mijn geval bij nieuwbouw, dan ook te kiezen om de nuldraad naar de schakelaar / Fibaro Dimmer te laten lopen en van de Fibaro Dimmer de nuldraad naar de lamp? Volgens mij bespaar ik dan een extra elektrabuis van de centraaldoos direct naar de lamp.
Bij nieuwbouw en verbouwing zou ik idd aanraden om de nuldraad ook naar de schakelaars door te trekken.

Er is altijd al een nuldraad bij de lamp, dus een extra nuldraad is niet nodig.

De nuldraad hoeft ook niet direct met de fibaro module verbonden te zijn. Alle nuldraden van dezelfde groep zijn (als het goed is) met elkaar verbonden. Dus als tussen de lamp en schakelaar 1 of meerdere centraaldozen zitten waar alle nuldraden bij elkaar zitten is dat prima.

Ik zie alleen niet hoe je een buis zou besparen naar de lamp. Er loopt normaal 1 buis naar de lamp. Meestal komt die vanaf een centraaldoos, maar kan ook direct vanaf de schakelaar komen.

Alle benodigde draden kunnen door die buis. De nuldraad, de aardedraad (indien van toepassing) en de fase/schakeldraad.

Alle draden mogen door 1 of meerdere centraaldozen heen als dat moet al zitten tussen de meeste schakelaars en lampen 1, soms 2 centraaldozen. Meer kom je vaak niet tegen, maar er is geen maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Never mind

[ Voor 101% gewijzigd door Rien43 op 02-08-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
Rien43 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Stel je de volgende situatie voor:
In de woonkamer hebben wij 1 centraaldoos (uiteraard centraal in de ruimte, boven het plafond). In de woonkamer willen wij op 2 plekken meerdere spotjes hebben die aangestuurd worden door 1 schakelaar.
Mijn gedachte is om dan vanuit de centraaldoos een L en N draad naar de schakelaar / Fibaro Dimmer te laten lopen (zoals jullie adviseren). Vanuit de Fibaro Dimmer gaat dan een schakeldraad en N naar de spotjes. In dit geval zit de lichtbron (spotjes) dus niet op de plek van de centraaldoos (zoals je vaak ziet). Aangezien sowieso al schakeldraad moet lopen naar de 2 plekken waar de spotjes komen, lijkt het mij handiger om de nuldraad die al bij de schakelaar zit af te takken en mee te laten lopen met het schakeldraad naar de spotjes. Hierdoor bespaar ik extra buizen vanaf de centraaldoos naar de 2 posities van de spotjes. Echter heb ik in sommige gevallen wel langere nuldraden nodig indien de lichtbron verder van de schakelaar zit dan van de centraaldoos.
De lamp hoeft natuurlijk niet altijd direct bij de centraaldoos te hangen.

Echter moet er wel bedrading naar de lamp. Het maakt daarbij niet uit of deze direct vanaf de schakelaar komt of eerst via een of meerdere centraaldozen loopt. Je kunt ook prima de zwarte schakeldraad halverwege splitsen. Of je dat in een centraaldoos doet of bij een lamp maakt daarin ook niet uit.

Kortom, zolang de juiste draden aangesloten zijn, maakt de route van de bedrading niet uit. Meestal kies je de kortste/makkelijkste route.

Doorgaans is de makkelijkste manier via de centraaldozen, omdat er dan al een pijp met bedrading tussen de schakelaar en de ruimte boven het plafond zit (overigens er van uitgaande dan de spots in een verlaagd plafond oid komen),

maar zoals gezegd hoeft dat niet. Je kunt prima direct vanaf de schakelaar de verbinding naar de spots maken. Dat heeft vaak het gevolg dat je een nieuwe pijp in de muur moet maken naar je plafond toe.

Kortom hangt het dus af van de specifieke situatie af wat de (voor jouw) de beste manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rien43 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

De L en N gaan, in het geval ik een N aansluit op de dimmer, van de centraaldoos naar de schakelaar (waarde dimmer achterzit). Van de dimmer gaat er een schakeldraad naar de lamp. Het lijkt mij efficiënter om dan ook de nuldraad bij de dimmer af te takken en naar de lamp te laten gaan. Dan hoef ik geen aparte buis van de centraaldoos naar de lamp te maken waarin de nuldraad zit. Of is dit een stomme gedachte?
Waarom zou je dan opeens vanaf de doos van de schakelaar naar de lamp willen vertrekken? Waarom niet gewoon vanaf de centraaldoos?

Tenzij de lamp natuurlijk dicht bij de schakelaar zit, dan kan je door vanaf de schakelaar. maar dan was het überhaupt al het handigste om de N langs de schakelaar te trekken.

Ofwel, ik zie nog niet in hoe een N naar de schakelaar trekken je structuur van je buizen verandert :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Tijntje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:52:
... en dat het stabieler zou moeten zijn.
Klopt. Achtergrondinformatie kan je hier vinden: https://www.sound-au.com/lamps/dimmers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Dank voor jullie reacties!

Om een apart topic te voorkomen heb ik nog een vraag aangaande de Fibaro Roller Shutter:
Aan ons nieuwbouwhuis krijgen wij 8 screens (zonwering) te hangen. 5 in de leefkeuken en 3 in de woonkamer. Nu vinden wij het niet zo mooi om bij elke screen een schakelaar te hebben. Mijn idee is om alleen Fibaro Roller Shutters te gebruiken (dus zonder fysieke schakelaar). Deze wil ik wel bereikbaar houden. Hierdoor zit ik er aan te denken om alle 8 fibaro modules op één plek in huis te plaatsen (bijvoorbeeld in de meterkast) en vanuit hier draden te trekken naar de motoren van de screens. Is dit een goed idee? Hoe zit het met interferentie tussen de zwave apparaten? En kan ik problemen krijgen met spanningsval (de maximale afstand tussen meterkast en screens is +/- 10 mtr)?

Of hebben jullie betere oplossingen om niet 8 fysieke schakelaars of afdekkappen van inbouwdozen in de ruimte zichtbaar te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgar72
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-05 23:15
Ik heb hier in mmijn huis allemaal fibaro dimmers. Eerst waren deze aangesloten zonder nul draad. Met als gevolg dat om 22 uur het hele huis begon te flikkeren. Kwam door de frequentie rippel.

Bij allemaal een nul draad getrokken en toen was het weer normaal.

Nu zullen er vast wel mensen hier op het forum die hier geen last van hebben. Maar ik zou bij alle dimmers voor je lampen een nul draad trekken. Dan ben goed voorbereid bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgar72
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-05 23:15
Welk home station gebruik je eigenlijk? Ik laat al mijn rolluiken en luxaflex regelen via mijn Homey. Nergens geen extra schakelaars voor nodig.
Pagina: 1